{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.190 visninger | Oprettet:

slibning af drejestål {{forumTopicSubject}}

jeg har lige fået en drejebænk. Findes der noget læsestof på nettet? Jeg har søgt ang hvordan man sliber drejestål, og stikstål, generel brug osv. Jeg har også drejeplatter, det fungerer fint, men de laver ikk en særlig pæn overflade. Skyldes det centerhøjde, omdrejninger, eller andet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  slibning af drejestål
  • #1   20. feb 2011 http://www.fagteori.dk/
    smiley

• #2   20. feb 2011 yes, men platte holderen er lidt for stor, så den kommer til at sidde for højt, med mindre jeg vinkler den lidt ned af. Jeg tar ikk mere end et par 10´ende dele af gangen. Men kører heller ikk med så mange omdr. Jeg har heller ikk haft så meget tid til at rode med det..

• #3   20. feb 2011 naders, Tak lige hvad jeg ledte efter!

• #4   20. feb 2011 Hvis holderen til platten er så stor at du ikke kan justere pinol-højden ordentligt, så må du ud og finde en anden holder.

• #5   20. feb 2011 okay, jeg har nemlig os en lille platte holder. Den må jeg lige prøve.

• #6   20. feb 2011 Hvis du ikke i forvejeb ved hvad pinol-højden på drejebænken er, så lav et kryds i enden af et emne, sæt det op i spændepatronen og indstil værktøjet efter det. Mål efter og skriv pinol-højden ned til en anden gang.

Ang. slibning af stål... Du skal have fat i en bænksliber med et justérbart land (pladen der lægger op mod skiven) og et rundingsmål. Må ærligt indrømme at jeg ikke kan huske hvad det rigtigt hedder. Ligner en lille kikkert med et forstørrelsesglas i og optegnelser over rundinger og vinkler. Man holder stålet op imod det imens man kigger i det. Det kræver en del øvelse at slibe et stål korrekt, især hvis det skal være gevindstål.

God fornøjelse med det. smiley

• #7   20. feb 2011 dan j. hehe. Ja det er jo lige det. Det med pinol højden, ku man ikk bare smide et bor i patronen og lave et mærke? Så er man 100 på det er i center!?

• #8   20. feb 2011 hvis din platte holder er for høj, må du få fræst af den, så den komme til at passe med pinol højden højden.

ellers bliver det aldrig godt.

har selv stået rigtig meget ved sådan en manuel drejer bænk og laver mange tusinde emner.

• #9   20. feb 2011 Rune K: Sådan gør jeg... Eller gjorde. Står ikke ved drejebænk så meget mere. Men der er jo flere måder at gøre det på.

"for helvede": Tjo, det kan man godt. Så skal du bare kun lave et meget lille mærke så du nemmere undgår at stålets højde svinger 1mm eller 2 fra center. Og brug et pinolbor så det ikke slår sig.

• #11   20. feb 2011 morten, ja jeg har stået meget ved en drejebænk, men det er 100 år siden, hehe. Ja det kan sgu være farligt. Man skal tænke sig om. Det du skriver med drejestålet, kan det os være derfor mit stikstål får emnet til at bukke og knække? Simpelthen fordi det sidder for højt?

• #13   21. feb 2011 Fy for en ske fuld. Det Lyder grimt. Ja det må jeg da prøve.

• #14   21. feb 2011 lige som,der hvor jeg arbejde, skulle man giver kvaje øl/kage, hvis man lod den dims, man spænder kloen med, lod den sidder i, og vendte ryggen til,

tror mig, som ny ved en drejebænk, kan det godt koster lidt på den konto.

• #15   21. feb 2011 Alt hvad der har med bearbejdnings maskiner skal man sku være varsom med, på teknins skole i Bjerringbro var der en elev en gang der glemte at tage nøglen af en fræser og den str 36 fast nøgle sad lige i panden på ham da han startede maskinen op.

Og nøglen til spænde patronen kan flyve meget langt, har selv glemt den i maskinen i min lære tid.

• #17   21. feb 2011 ja det kan jo smutte., så man glemmer den.

• #18   21. feb 2011 Jeg kan prale af at jeg kun har glemt T-nøglen én eneste gang... Til gengæld var det 14 dage før svendeprøven. Dét er sgu pinligt!

• #19   22. feb 2011 Hehe. Jeg glemte os engang nøglen til 3 kloen. Det larmer noget nårman starter den. Hehe

Kommentér på:
slibning af drejestål

Annonce