{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Udb i SU som udebo ? Frikort ? Skat ? {{forumTopicSubject}}

Min datter vil gerne flytte hjemmefra, men hvor meget får hun udb i SU når brutto er 5200.- ?

Hun skal jo ikke betale ATP og arb.markedsbidrag af su, så det kan vel kun være trækprocent.....?

Kan hun gøre nytte af sit frikort, hun starter på HHX (3 årig) til august 1 måned før hun fylder 18 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udb i SU som udebo ? Frikort ? Skat ?
  • #1   2. apr 2011 Skat
    Du skal betale skat af din SU
    Din SU er almindelig skattepligtig indkomst. Det betyder, at vi trækker skat af din SU, inden vi udbetaler den til dig.

    Arbejdsmarkedsbidrag og ATP
    Du betaler ikke arbejdsmarkedsbidrag eller ATP af din SU.

    Ændre skattekort
    Når vi trækker skat af din SU, bruger vi som udgangspunkt dit hovedkort eller frikort. Ønsker du, at vi i stedet skal bruge dit bikort eller en forhøjet trækprocent, skal du oplyse det i minSU.

    Ændret indkomst
    Hvis der i løbet af året sker ændringer i din indkomst eller dit fradrag (for eksempel hvis du får erhvervsarbejde, mens du får SU), skal du enten henvende dig til et skattecenter eller hos den kommunale borgerservice eller foretage ændringerne i SKATs TastSelvBorger. Vi får automatisk dine nye skatteoplysninger.

    SKAT

    Betaler du for lidt i skat
    Du skal være opmærksom på, om du kommer til at betale for lidt i skat. Det kan du komme til, hvis dit månedsfradrag fra hovedkortet bruges flere steder (for eksempel af Uddannelsesstyrelsen, Afdelingen for Uddannelsesstøtte og en anden arbejdsgiver samtidig). Det er dit eget ansvar at få enten din arbejdsgiver eller os til at trække din skat på baggrund af et af dine andre kort. Ønsker du, at vi trækker din skat på baggrund af et andet kort, skal du gøre os opmærksom på det i minSU, og du skal være opmærksom på, at vi ikke kan ændre med tilbagevirkende kraft.

    Du er fritaget fra at betale skat
    Hvis du er fritaget for at betale skat af din SU i Danmark, har vi i nogle tilfælde fået oplysning om skattefritagelse direkte fra SKAT, men ikke altid. Hvis du vil være sikker på, at vi ikke trækker skat af din SU, skal du derfor sende en kopi af skattefritagelsen til Uddannelsesstyrelsen, Afdelingen for Uddannelsesstøtte med almindelig post.

    Du skal sende os kopi af skattefritagelsen, når du søger SU til en ny uddannelse, og hvis du forlænger din uddannelse.


  • #3   2. apr 2011 Hun får jo ikke SU før hun flyder de 18 år. Og et skatte kort er jo et Frikort som er fordelt ud på 12 måneder. så hvis i vælger at bruge fri kort kommer hun til at få alt udbetalt i ca 6 mdr og resten af året skal hun betale 40/41 procent af hele beløbet i stedet for at frikortet er delt ud så hun kun betaler en lille smule skat hele året.

  • #4   2. apr 2011 Min kæreste for 4800 udbetalt, men husk at i som forældre skal bo 20km fra skolen, når hun er under 20, for at hun kan få udeboende smiley

  • #5   2. apr 2011 Jeg får 4900 i SU, men det er lidt forskelligt hvad folk får; nogle får 4800, nogle 4900 og nogle næsten 5000 - hvorfor ved jeg ikke..

  • #6   2. apr 2011 Det kommer helt sikkert an på hvor mange penge man skylder væk smiley

  • #7   2. apr 2011 Jeg får 4700 udbetalt- Det er satme ikke meget når man er vant til svend eløn på 15-16.000 kr udbetalt

Kommentér på:
Udb i SU som udebo ? Frikort ? Skat ?

Annonce