{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  spørgsmål til eletrikeren
  • #1   10. jan 2012 Som regel 70 grader, men derudover er det noget forfærdeligt lortekabel, for tykt, stift og umedgørligt. Og find nu da en elektriker, hvis du skal rode med el.

• #2   10. jan 2012 Burde næsten stå på det

• #3   10. jan 2012 Det burde stå på kablet.

Anders N

Nu er det jo ikke alt el der er så fandens svært smiley

• #4   10. jan 2012 Men selvfølgelig, hvis ikke man er sikker, så få en fagmand på.

• #5   10. jan 2012 Hvis du er nær horsens skal jeg nok sælge dig noget tyndere, billigere, og bedre kabel hvis det er.

• #6   10. jan 2012 det står ikke på inst kabel... måske i kode...men 70grader hvis andet er anført

• #7   10. jan 2012 hvis ikke andet er anført

• #8   10. jan 2012 N B G L: Hvad indenfor el er ikke fandens svært?, jeg har endnu aldrig set en lægmand lave et ordenligt stykke el arbejde. Det er detaljerne der giver en god installation. Korrekt brug af aflastninger, ordenlig og pæn opklipsning, afisolering uden isoleringsfejl osv. osv. Jeg laver jævnligt om efter folk der troede at de kunne selv, og jeg har endnu ikke set beviset på det modsatte. Der er meget langt fra en fungerende, til en god og lovlig installation.

• #9   10. jan 2012 Men hvor skal du bruge det kabel siden det skal holde til høj varmestråling?

• #10   10. jan 2012 Anders N

Nu er det ikke alle steder det absolut skal være så perfektionistisk. Hvis man skal ha trukket lidt strøm rundt i værkstedet f.eks, så er det sku ikk svært hvis du spørg mig. Og ville aldrig gå så meget i detaljer som du beskriver det der, det ville ikk vær nødvendigt..

• #11   10. jan 2012 N B G L

Det svare vel lidt til du bruge gaffatape når du skal same din udstødning, det virker også fint hvis bilen ikke skal bruges.

• #12   10. jan 2012 Der er mange strenge krav om minimum bøjeradius, isolationstest, og iøvrigt udfyldelse af sks papirer. Det er ganske enkelt ulovligt at gøre det selv. dog er det fair at i selv trækker kablerne, men lader en dygtig trikker om selve monteringen. det er her fejlene opstår.

• #13   10. jan 2012 N B G L: Så kører man kun rundt om dagen, er det heller ikke nødvendigt med lys på bilen.
    Og det er sgu ikke detaljer, det er lovkrav. Og brug af aflastninger, ordenlig afisolering osv, er sgu ikke for at det skal se pænt ud. Det er der for sikkerhedens skyld, en dårlig aflastning, kan føre til at du pludseligt står med et strømførende kabel i hånden, og en dårlig afisolering med kortslutning eller dårlig forbindelse til følge kan føre til brand.
    Og jo, el er ikke noget at spøge med, så det kan ikke være for godt.

Selv om det virker, samler du vel heller ikke jern og kobberrør.., det er jo også dårligt håndværk.

• #14   10. jan 2012 OO==[][]==OO 4ever !: Ja, såfremt man konsuleterer elektrikeren inden man trækker kabler. Man bliver ikke jo ikke ligefrem bedre venner med elektrikeren, hvis man har lagt 4 kabler til den samme 1m forfradåse osv:)

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 88 Svar: 248
    #15   10. jan 2012 rolig nu alle sammen. kan nu sagsten selv rode med el og VED også hvordan det skal gøres. Havde bare brug for at vide hvad det var godkendt til.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Emner: 53 Svar: 1.053
    #16   10. jan 2012 Køb dog her, og få noget der virker... smiley

http://www.elvvs.dk/articlelist.2541

• #17   10. jan 2012 "<i>Det er der for sikkerhedens skyld, en dårlig aflastning, kan føre til at du pludseligt står med et strømførende kabel i hånden, og en dårlig afisolering med kortslutning eller dårlig forbindelse til følge kan føre til brand.</i>"

Det er nemlig fuldstændig rigtig.
    Elektrikkerens arbejde her hos os var faktisk skyld i at stikket smeltede og sikringerne ude ved vejen sprang!

Faglært arbejde er bare altid sagen, ik' ? smiley

• #18   10. jan 2012 Må man spørge hvad baggrund du har for at vide hvordan det skal gøres? Der er jo en del ting at tage hensyn til, alt lige fra spændingsfald til isolationsmodstand. Og medmindre du har et apparat til at måle din installationsmodstand, teste HPFI osv. bliver det du laver aldrig iorden.

• #19   10. jan 2012 Onkel Per,

Vores gamle Audi A6, brændte automatgearkassen sammen pga for meget olie..

Der er ALTID klamhuggere.. Og det ved du udemærket godt.

• #20   10. jan 2012 Onkel Per: Der findes mindre dygtige folk inden for alle fag. Men det du vil frem til, er at du mener at en ufaglært ville være bedre? Har du aldrig lavet en fejl på dit arbejde?
    Og uanset er forskellen så, at der her er en forsikring der går ind og dækker. Var dit hus brændt på den bekostning, og var det lavet sort, ja så var det bare bad luck.

• #21   10. jan 2012 Onkel Per: Hvad er det forøvrigt for et stik du skriver om?. For at sikringerne i gravsten kan ryge, skal der ske en kortslutning mellem den og den følgende sikring (såfremt den næsten sikring er dimensioneret rigtigt, og der er selektivitet). Og her imellem skulle der ikke gerne være nogen stik.

• #22   10. jan 2012 Anders N

Du kan nu sagtens samle jern og kobber rør i den rækkefølge smiley og på en lukket installation er det stort set lige meget.

Naturligvis laver man tingene på en forsvarlig måde. Men igen, man må kende sine evner.

Og ja, da jeg var på ferie blev der sku lavet bil med ledningstumper, strips, gaffa tape osv. og det virkede til det det skulle.

Ivecoen i min profil har i alt kostet mig 5000kr uden brændstof og forsikring naturligvis. Den kørte jeg over 25.000 km i. Nej, den var ikke lovlig og nej den var absolut ikke i go stand, men den kunne køres sikkert.

• #23   10. jan 2012 Harald nyborgs såkaldte pvikj kabel er noget værre lort men deres halogen fri kabel er slet ikke så dårligt dog en smule stift men hvis man ser på den billige pris kontra f.eks nkt light kabel. kan desuden kun give anders n ret i alt han siger.

• #24   10. jan 2012 Anders C > Ja, det ved jeg, og derfor smiley!

Anders N > Nej, ufaglært er ikke bedre. Men kan dog være lige så godt!
    Jeg synes nu heller ikke det vil være særlig heldig hvis det brændte ned når det var lavet af en fagmand!
    Men er da helt med på hvad du mener smiley

Eksempel to:
    Elektrikker monterer ny komfur.
    I den efterfølgende periode slår HFI/HPFI'en flere gange når komfuret bruges. Elektrikkeren er forbi og se/måle på sagen to gange.
    Da vi kort tid efter laver lidt om i køkkenet, vil jeg skifte kablet til komfuret.
    Der finder jeg ud af at bagpladen bag ovnen er trykket ind og de ledninger der løber der bliver trykket imod pladen. Ikke godt når ovnen bliver varm.
    Efter selv at have rettet pladen ud, så ledningerne inde bag hænger frit, er problemet forsvundet.

• #25   10. jan 2012 Nu kan det godt være det er mig, men SB 6 går ud fra rum temperaturen, og ikke lige frem kabletsdrifts temp.

Så hvis han har tænkt sig og smide et almindeligt installations kabel ind et sted med 70 grader..

Tja så holder isoleringen nok ikke så længe smiley

• #26   10. jan 2012 Onkel Per: Har du overvejet at finde en anden?

• #27   10. jan 2012 Faktisk var det to forskellige smiley

Men bare rolig, jeg her fundet en eller to andre der er en hel del bedre!

• #28   10. jan 2012 Anders N

Du vil blive overrasket over mange ting som f.eks. at der faktisk ikke er noget krav og om selektivitet i SB 6..

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#29   10. jan 2012 det er sådan at jeg har trukket kabel rundt til alle mine spots i loftet. og ja ved godt nu at det ikke var det rigtige men en eletriker lærling sage at det var okay. sad så her til aften og læser på de spots der skal op at den ledning der skal bruges til den skal kunne holde til 90grader. det er led spot som kommer op.

• #30   11. jan 2012 Teoretisk skal man dimensionere installationen efter at der kan monteres halogen-lyskilder, da der ikke findes nogen form for plumbering der kun tillader isætning af LED-pærer. Men i praksis er det en anden snak..

• #31   11. jan 2012 Hvis der sad et lille "KUN LED" klistermærke på hver spot, burde det faktisk være godt.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    sep 2010

#32   11. jan 2012 Husk at montere dåser over dine spots hvis du monterer dem direkte i isolering

• #33   11. jan 2012 Thomas H>> Ikke hvis det er de nye F-hat godkendte spots fra f. eks. würth.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    sep 2010

#34   11. jan 2012 Det er jeg helt med på.....

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#35   11. jan 2012 det er dem her http://www.daxtor.com/index.php?option=com_content&view=article&id=51&lang=da&Itemid=60 tror i at jeg kan bruge den kabel fra harald nyborg??? det er nemlig ikke så nemt at lave om nu. og der vil altid kun komme til at sidde led spots i.

• Thomas H
    Thomas H Tilmeldt:
    sep 2010

#36   11. jan 2012 Hvilket type kabel har du brugt???

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#37   11. jan 2012 indstalations kabel fra harald nyborg

• #38   11. jan 2012 Spot belysning skal ALTID laves med det rigtige, og dertil egnede downlight kabel. Som der bliver sagt længere oppe, så er der ikke nogen form for plomberne der forhindre at en 50W halogenlyskilde bliver sat deri. Installationskablerne kan ikke tåle varmen. Har du trukket inst. Kabel, kan du med fordel trække nyt downlight kabel ved at binde i enden af dit inst. Kabel og trække det nye i.

Mht. Faglært, ufaglært arbejde er der vel ikke den store diskussion om, at faglært arbejde ER bedre end ufaglært. Der er en grund til at det tager den tid det tager at blive elektriker. Du ville da sagtens kunne få 35W spot til at lyse ved at bruge en telefonledning. Men spørgslet er hvor mange timer der går før dit tag brænder så.

Vi kommer ud næsten HVER dag og laver om i folks farlige lorte arbejde, fordi de har haft samme holdning som nogle af jer. "det er godt nok ikke så pænt lavet, ikke aflastet ordentligt, men det virker og når jeg lukker dåsen her kan man jo alligevel ikke se det".

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#39   11. jan 2012 nu er den mulighed der ikke med at trække nyt uden at det hele skal brækkes ned. så spørgsmålet er statig. kan indstalations kabel fra harald nyborg klare den varme der kommer fra led spots??????? ved udemærket at det bedste er at lave det om og bruge det rigtig kabel.

• #40   11. jan 2012 Har du ikke kabel fra hul til hul til der hvor dine spots sidder? Hvorfor kan du så ikke trække nyt downlight i ved at binde i det som sidder der, og rykke det ud?

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#41   11. jan 2012 fordi kabelt er sat fat på mine hane bånd og ligger desværre ikke løs.

• #42   11. jan 2012 Så længe det er led-lyskilder, sker der ikke en skid. Så det er op til dig selv. ved salg af huset hæfter du selv for fejlen. Men hvis du skal bo der forever, så er det jo fint nok:-)

• rasmus l
    rasmus l Tilmeldt:
    feb 2007

#43   12. jan 2012 skal nok ikke bo der for altid men de næste 30 40 år regner jeg da med smiley ved salg må jeg jo bare bide i det sure æbel og lave det om. tak til alle for den store hjælp smiley

Kommentér på:
spørgsmål til eletrikeren

Annonce