{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.670 visninger | Oprettet:

Fra oliefyr til pillefyr-expert søges,regler. {{forumTopicSubject}}

Vil gerne skifte varmeanlæg,men har hørt at man ikke må skifte varmekilde! Mit hus er fra 1987 og ligger i landzone langt ude på landet. Kan det virkelig passe? Jeg har oliefyr nu samt fastbrændselsfyr og har hørt at jeg ikke engang må udskifte mit fastbrændselsfyr ud medmindre det er nyt....dvs jeg heller ikke må købe et brugt pillefyr eller hvad??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra oliefyr til pillefyr-expert søges,regler.
  • #1   28. jan 2012 Er selv VVS'er. Aldrig hørt om den regl. Der plejer omvendt ikke at være nogen regler på "landet" smiley
    Men skal ikke kunne sige om der er tiltrådt nogle nye energikrav på det seneste

• #2   28. jan 2012 der er bareforskellige regler for land og byzone...dvs at jeg godt må udskifte mit meget uøkonomiske olie fyr ud til fordel for et brugt træpillefyr??

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 932
    #3   28. jan 2012 det er rigtigt at der er noget om at man ikke må installere brugte fastbrændselsfyr, men tror ikke det er det samme med pillefyr, da du jo ikke kan fyre med koks i et pillefyr.
    Men forskellen i pris på et brugt og et nyt pillefyr er ikke den store, og du ved jo ikke om der er blevet fyret ordentligt i det brugte, så du kan risikere at skulle reparere på det efter et par år, og derved bruge flere penge. Desuden er der sket stor forbedring på pillefyr de sidste 5-6 år, så et 5 år gammelt fyr bruger måske 20% flere piller end et nyt gør, så det et nyt koster mere hurtigt er tjent ind.

• #4   28. jan 2012 har fundet et komplet fra 2006 til 5 jern...så er der også råd til at reparerer lidt på det istedet for at smide 30 for et helt nyt : ) tror jeg gir skorstensfejeren et kald mandag,lidt øv at købe et hvis man nu ikke må smække det op : )

• #5   28. jan 2012 du kan købe en pillefyrs indsats til dit oliefyr. det er enormt simpelt, og kræver kun at du har plads til sneglen og du har plads/rum/beholder til piller indenfor et par meter.

• #6   28. jan 2012 hvis du køber et brugt fyr, så skal du være sikker på. et det er DS / EN 303-5 godkendt. ellers er det ikke lovligt at sætte op. jeg ville være noget betænkelig ved at købe et fyr fra 2006, da jeg tviler på at det har denne godkendelse.

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Marts2010/Krav_om_biobrandselskedlers_virkningsgrad.pdf

• #7   28. jan 2012 bo p: det er det jeg mente....en indsats? Mit fastbrændselsfyr har ret meget varmetab,det er en gammel salamander,betyder det noget? Mener alle rør osv er der jo i forvejen så det er jo ikke meget arbejde der skal gøres...

• #8   28. jan 2012 Husk lige at godkendelse af skorsten og anlæg skal være godkendt i dag du skal måske også brand sikre dit fyr rum har selv lige været det hele igennm

• #9   28. jan 2012 Brandsikre sit fyr rum ? Er det ikke bare at have en branddør i og en pulverslukker inde i rummet ? Sagde min skorstens fejer da han var og kigge på vores nye pillefyr for 14 dage siden.

Vi skiftede fra olie fyr til pillefyr, også kom skorsten fejeren og nu har han papirene så han kan godkende det.
    Som bo siger så skal du være sikker på at du får den godkendelses attest med ellers er fyrret intet værd.

www.stokerpro.dk

• #10   28. jan 2012 Jeg har før kørt med sådan en indsats på en gammel salamander. Den slugte piller så det var helt vanvittigt og fyrrummet havde en konstant temperatur som en sauna.

Derudover var det mega bøvlet at rense og returbrand skete af og til. Og så fyldte det. At tænde op, krævede et bad efterfølgende.

Mit råd: køb en ny først som sidst. Du tjener den hurtigt ind, som andre skriver, du slipper for bøvlet og sikkerheden er i top.

Hvad angår brandsikringsbestemmelserne, så tal med din skorstensfejer INDEN du går i gang. Jeg skulle have brændhæmmende vægge (2x gips), branddøre, returbrandssikring og meget mere.

Husk også at kontakte dit forsikringsselskab. De skal også godkende det, ellers kan de nægte erstatning ved brand. Ikke kun på fyret, men hele den bygning det er monteret i, skulle det også futte af pga fyret.

Du kan også risikere en lille præmiestigning hvis du går fra olie til fastbrændsel på forsikringen.

• #11   28. jan 2012 Det kan ikke svare sig at købe en løs pillebrænder og montere på en gammel kedel.
    Det kan bedst svare sig at købe et nye anlæg, Dvs. kedel + pillebrænder, som er lavet til at kører sammen. Det er den billigsre løsning på lang sigt. Især da en gammel kedel har en mindre virkningsgrad i forhold til en ny.

Jeg er skorstensfejer så jeg kan svare på alle dine spørgsmål.
    Mvh

• #13   28. jan 2012 der skal være en prøvningsattest på det brugte fyr.. og det samme gælder en pillebrænder indsats.. din skorsten skal svare til den infyrede effekt af kw total på alt hvad du tilslutter.. køb dig et biomax 16 fyr, med en tilhørende stålskorsten... eller en OPOP kedel.. bare se at få dit oliefyr revet ud af hytten.. der er lige kommet ny regler angående olie fyr.. de skal måles hver år, koster 302 kr.. så skal de overholde en masse værdier, og hvis de er frra før 1977, så vil energi ministeriet have dem fjernet any way... pille, jordvarme, solvarme og varmepumper, er fremtiden..

• #14   28. jan 2012 der er ingen brand regler hvis det står i huset... derimod hvis det står i lade eller garage osv. så er der masser af regler..

JEG ER SKORSTENSFEJER, HVIS DU SKULLE VÆRE TVIVL:)

• #15   28. jan 2012 for ikke at jamme denne tråd har jeg lavet en ny med lidt spørgsmål ang. brændefyr.

• #16   28. jan 2012 jeg takker for de gode svar,jeg har et fyrrum med betonvægge og murstensskorsten. Tjekker op på alt mandag. Go weekend : )

• #17   28. jan 2012 go weekend!

• #18   28. jan 2012 Jeg fik en baxi og det sgu let og det passer sig selv og de har service hvis det går galt og jeg ved jeg kan få stumper til det fremover

Kommentér på:
Fra oliefyr til pillefyr-expert søges,regler.

Annonce