{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.565 visninger | Oprettet:

500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg købt sådan et stort monster til mit værksted den er fra 73 og er 2 cylinderet. Som er monteret med stjerne trekant starter. Vi har lidt problemer med den æder 20 amperes sikringer. Dog har vi fået den igang nogle gange. Ved i hvor meget der er brug for under start strøm på sådan en fætter? Min elektrikker mener det er lige på kanten det kan gå. Og den burde have en gruppe for sig selv med mindst 25 ampere. Men her i min kommune er der nogle åndsvage regler hvis skal have så mange ampere koster det ene masse extra på el regningen osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere?
  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #2   4. feb 2012 jeg har selv en kompressor i nogen lunde samme størrelse, og den kører på sin helt egen gruppe... det kan være at der er noget ged i elmotoren?

• #3   4. feb 2012 Det koster da ikke ekstra fra kommunens side når det er i din egen eltavle eller hvad? der skal da bare sættes en 25 A automatsikring i din egen tavle og og så trækkes et 6 mm2 kabel ud til hvor kompressoren skal tilsluttes

• #4   4. feb 2012 hvis det altså er fordi den har et meget højt startforbrug men hvad står der på den at den bruger under normal drift

• #5   4. feb 2012 hvad står der på mærkepladen ?

• #6   4. feb 2012 motor er en 7½kw = 7500w skal forsikres med min 25 amp og 4-6mm2 kabel.

eller som der siges længere oppetjek at føderør er trykløse ved opstart. der sidder en lille ventil ved pressostaten den skulle gerne lufte ud ved stop

• #7   4. feb 2012 Mekanikles den veltil du snakker om mangler jeg. Stod også selv om spekulerede over det i dag da vi fik den op og køre for der sad ingen i og så blokkede jeg den bare af. Hvor for jeg fat i sådan en ventil henne? Det er med 1/4 gevind.

Peter jeg skal betale extra for strømmen ligesom rune siger. Det er forskelligt fra kommune til kommune hvad regler de køre med der måske du ikke skal men det skal jeg i min kommune.

• #8   4. feb 2012 Du betaler IKKE afgift efter hvor mange grupper du har i, men kun af din forsikringsblok som typisk er på 3x25A også kaldet tarifblok.
    Skal du forsikres med større sikringer, skal du så betale mere og hoved kablet skal så også lige tjekkes. Kommer der en 4X10mm ind i huset kan du sikre det med max 63A
    Stjerne trekant koblingen burde tage højde for startstrømmen, så enten er der koblet mere på den nuværende gruppe eller er motor ikke for god mere.

• #9   4. feb 2012 Sådan er reglerne da ihvertfald hos syd energi

• #10   4. feb 2012 Har man som forsikring!

• #11   4. feb 2012 Dvs. at du kan smide alle de grupper på du vil, men kan aldrig overstige en belastning på 3x25A

• #12   4. feb 2012 Vil han have den til at kører, så skal han have lavet større forsikring og så en gruppe med 3X25A
    Men så bliver det dyrer i afgifter.

• #13   4. feb 2012 Jeg kan ikke se andre løsninger på det.
    Han kan kable den direkte på de 3X25 A, men der er jo andet forbrug på i forvejen, så vil give hans Elektriker ret. Det er lige på kanten

• #14   4. feb 2012 ca 1000 pr a.

• #17   4. feb 2012 smid frekvensomformer på, så slipper du for den storestartstrøm smiley
    Det er jo den som er synderen her.

• #18   4. feb 2012 ja altså vil også mene at din egen el tavle er din sag og der er ikke nogen som kan bestemme hvordan du bruger de amperer som du får ind der sidder normalt 3 x 35 A sikringer i kabelskabet som forsikrer din stikledning og boliginstallation så man kan i teorien godt montere en 4 polet 25 A sikring i din tavle så har du jo stadig 10 A til radighed på hver ad de 3 faser hvilket jo bør være nok til normal husholdning.

• #19   4. feb 2012 Der er steder i landet hvor der kun sidder 3x16A som forsikring til en installation til et hus.. Andre steder sidder der 35A, er lidt forskelligt fra landsdel til landsdel. Men hvordan el nettet er opbygget er ikke lige at forstå, der er nogle underlige formler de regner med, de regner ikke med ret højt forbrug, er noget med omkring 10A de dimensionere med per hus.

• #20   4. feb 2012 En motors startstrøm er generelt højere end den strøm, der trækkes, når motoren er kommet op på sin normale rota­tions­hastighed. Ved direkte start siger en tommel­fingerregel, at strømmen er ca 6 gange så høj som drifts­strømmen ved fuld last. Ved at gøre brug af stjerne-trekant styringen kan startstrømmen reduceres til ca en trediedel (svarende til det dobbelte af strøm­styrken ved fuld last).

Man kan også lave en bypass ventil, så kompressoeren er ubelastet ved opstart og først smider luft ind, når den oppe i omdrejninger.
    Burde den da have når den kører stjerne trekant start. Har du tjekket at den virker?

• #21   4. feb 2012 Nå Per har været inde på det

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #22   4. feb 2012 der skal være en aflastnings ventil, der er åben når den starter op og åbner igen inden den stopper... den kan evt laves med en magnet ventil og et timer relæ...

• #23   4. feb 2012 har da 3x35 amp i vejen på 4x10mm2 så kan bare skifte til 50amp....bruger de 25 i værkstedet og aner ikke hvor meget der ryger til huset..men det er jo derfor at der er noget som hedder samtidsfaktor..... bar du ikke har et stort forbrug på samtidig med at kompressor starter op ..så går det nok....

og 63 amp skal have 16mm2 kabel.. ikke 10mm2

• #24   4. feb 2012 beklager 16mm2

• #25   4. feb 2012 Jesper jeg har sådan en ventil bygget ind men det spiller ikke som det skal. På min grund er der kun forsikring med 3 x 20 amperes og hvis jeg skal have mere skal jeg betale for det og sådan er det her i kommunen. Men ringer lige til stenhøj og høre hvor mange ampere den kan køre med på mandag. Men kunne godt bruge en som havde meget forstand på det hele og kunne komme og få det hele indstillet og få det til at køre. Elektrikkerne kan jo bare lave strømmen og så er det det.

Kommentér på:
500 liters stenhøj kompresser 7,5kw ampere?

Annonce