Udskiftning af bordplade - problemer! {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Håber nogen her kan hjælpe lidt. Vi købte et nybygget hus i 2010.
Her fornyelig, har vi reklameret over bordpladerne på badeværelserne (fejl i produktion).
I går, var vi ved at bytte de nye bordplader rundt og støder på et relativt stort problem.
http://gupl.dk/677090/
http://gupl.dk/677091/
http://gupl.dk/677092/
Den nye bordplade er lige - men væggen er skæv som bare pokker! Den gamle bordplade, var også fuget op med en fuge på ca. ~1 cm tykkelse.
Jeg har målt mellem væggene og kan konstatere at væggen som der er 63 cm bred har en skævhed på 15 mm! (se billederne)
Skal man gå til entreprenøren (som har påskeferie nu, hvorfor jeg skriver her) og klage over "skjult fejl"? Vi kunne jo ikke se det, før den gamle bordplade blev taget af.
Findes der noget med tolerance på +/- mm på x meter?
Den gamle bordplade har også været slebet på med en vinkelsliber. Vi har allerede prøvet lidt på den nye, for at få den i (den var lidt for stor). Men når væggen er så skæv, bliver det svært?
What to do?
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.603
Jeg ville lægge de gamle på igen, til efter Påske og så kontakte firmaet i har købt huset af, så han kan få udbedret skaden, ved at få tilpasset bordplader.
Går ud fra at i har haft en bolig-advokat på, da i købte huset, hvis ja, så kontakt evt. ham , så kan han jo lige kontakte bygherren.
I har jo betalt for rådgivning og evt. hjælp, da i foretog købet af huset...
sep 2004
Den håndværker havde nok kun haft sin madpakke med og glemt hans loddestok/vatterpas og vinkel
dec 2004
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 328 Svar: 1.351
For i den anden side af bordpladen, er det sådanset lige nok. Men vi kan jo ikke presse den mere derover.
Jeg vil også være lidt træt af, at skære for meget i bordpladen. Ikke mindst fordi den er dyr, men også af frygt for det kan gå i stykker.
dec 2004
Se evt. side 26:
http://www.tolerancer.dk/files/Tolerancer/pdf/murer_net.pdf
Det er ikke mursten men gas/letbeton. Men jeg synes 15 mm er over grænsen, for hvad der er tilladt?
Det kunne bare være fedt, at stikke den i fjæset på entreprenør og sige de har et problem.
Nu er jeg ikke håndværker. Så jeg ved intet om det her. Jeg ved bare, det er træls vi ikke kan blive færdige nu.
sep 2004
De bestiller jo bordplader efter mål og normalt når der er underskabe under, ja så skal det hele jo forskydes en del og bordplade skal laves med smig så den passer til væg, normalt når det rager ca. 5mm på de 62 cm, så kan det tit laves pænt med en fuhe, men 1,5cm det bliver sgu aldrig helt perfekt, som man regner med når man får bygget nyt hus, havde det været en gammel rønde fra 40,erne , ja så havde man jo bare rettet væggen op inden opsætning.
Med snak evt. med din advokat om det og send ham fotos.
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 123 Svar: 1.768
dec 2004
Mit spørgsmål er jo også mere, hvad skal vi gøre?
Den nye bordplade har samme mål som den gamle, bortset fra den gamle var lidt tykkere i bordpladen.
Dennis D - Ja, huset er fra 2010, så jeg vil ikke sige det er gammelt
Barney Stinson - Hvis jeg måler på krydsmål fra hjørne til hjørne - måler den 135 cm på begge led. Ergo bordpladen må være lige?
Men hvad vil løsningen være her? Skal muren rykkes ned?
maj 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 294
sep 2004
Nej muren skal ikke ned, når det er let-beton, så er det bare af med tapet og så få den pudset op, så den bliver lige, på med nyt tapet og montere bordpladen...
Det jeg mener er at du har 3 muligheder som jeg ser det..
1/ kontakt din advokat og hør hvad han mener...
2/ kontakt selv bygherrer og hør om han vil udbedre fejlen.
3/betal selv...
Jeg ville vælge nummer 1 , så ved du lige som mere hvordan du står i din sag, selv om det ikke burde være nødvendigt at skulle forbi advokaten først, men sådan er det nu bare engang i disse tider....
dec 2004
Barney Stinson - Helt fint
Væggen bliver nok svær at rykke, for der er brusekabine med klinker på den anden side af væggen. Selv med bordplade efter mål, vil det blive skævt.
Det vil jo være specielt irriterende, når man er perfektionistisk!
Dannie M - Der er jo ikke andet for, end at høre hvad de mener om sagen. Det er rart at få bekræftet at man ikke er helt forkert på den
Udskiftning af bordplade - problemer!