{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.664 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr a-kasse og dagpenge!? {{forumTopicSubject}}

Spørger lige herinde, da jeg af en eller anden grund har på fornemmelsen en del går hjemme!? Mange har i hvert fald for meget tid:D

Hvis man bliver fyret, så får man dagpenge fra den da man stopper? Ikke hvis man selv siger op?

Kan man få udbetalt sine feriepenge, eller skal det afholdes!?

Der er noget med man kan ha et deltidsjob og så suplere op med dagpenge, men kan man på den måde få mere? En på mit arbejde er der nemlig deltid mens han er på a kasse, og han snakkede noget om at alle tillæg osv kom oveni hans dagpenge!? Dunno lyttede ikke lige helt efter:-P

Hvis man nu gerne vil ha et stort kørekort eller et kursus inden for et eller andet kan man så bare få det sådan uden videre?

Hvor længe går man hjemme inden man skal i jobkursus og alt det gøjl folk skriver om?

Har aldrig været på dagpenge så er ldit nysgerrig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr a-kasse og dagpenge!?
  • #1   22. apr 2012 ved ihvertfald at jo du får dagpenge fra den første ledighedsdag hvis du er blevet fyret, stopper du selv får du nogen ugers karatæne.. kan ikk helt huske hvor mange det er.

• #2   22. apr 2012 Du stiller lidt mange spørgsmål oven i hinanden, men blir indkaldt til samtale, der kan du få svar på alle dine spørgsmål....

Men det et helvede, så skynd dig at finde noget og laver smiley

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 246
    #3   22. apr 2012 Prøver at hjælpe fra en ende af, da jeg selv har gået i et års tid. Det er måske ikke helt præcist det hele, for der er så forbandet mange regler afhængigt af diverse situationer og yadda...

-Du får dagpenge fra du stopper

-Du kan også få dagpenge hvis du selv siger op, men du skal have en meget god og gyldig grund for dit ophør, ellers risikerer du 3-5 uger karantæne.

-Du kan godt få suppleret op med dagpenge, og du kan i mange tilfælde sagtens få mere end dine dagpenge. Det kan f.eks. også gælde jobs med løntilskud. Det bliver ikke modregnet på samme måde som kontanthjælp. Lad os sige at du har vikariat i 2 dage, så får du løn for de dage, og supplerende dagpenge de andre dage.

-Du har ret til 6 uger selvvalgt kursus indenfor de første 39 uger af din ledighed. Kurset skal være godkendt til 6 uger selvvalgt = det skal være relevant osv.

- Nok afhængigt af alder, men der går for en 30-55? årig 39 uger inden man skal aktiveres, derefter skal du ud i 4 ugers aktivering/praktik. Fra du slutter de 4 uger, så går der derefter 26 uger inden du skal ud i noget igen.

Reglerne ændrer sig hele tiden, så det er svært at regne med om det er helt korrekt hvad jeg skriver, men jeg er sikker på at reglerne har været som noget af det jeg skriver.

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#4   22. apr 2012 Og ja, som Søren skriver. Det er et helvede, og alle de regler er nærmest umuligt at finde rundt i. Selv vejlederne på de frygtede jobsøgningskurser kan ikke finde rundt i det. Og sagsbehandlerne i fagforeningerne ved snart ikke hvad de tør "love", for der ændres i det hele fra tid til anden.
    Lyt rigtig godt efter til dit første møde, og få skrevet notater. Det fortryder jeg at jeg ikke fik gjort.

• #5   22. apr 2012 Der os forskel på hvordan de forskellige A-kasser tolker reglerne...

Ang dine feriepenge så SKAL du holde ferie dvs. du for ikke dagpenge for det antal dage du for udbetalt feriepenge for.

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#6   22. apr 2012 Ja, glemte lige det punkt med ferie. Men som søren skriver. Gælder også din afspadsering hvis du har sådan noget. Det skal bruges før du får dagpenge.

• #7   22. apr 2012 Ja alle over arb. timer du har på dine lønsedler, mener det er 3mdr. tilbage skal afspadseres inden du kan få dagpenge

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#8   22. apr 2012 Men det er der vel heller ikke noget galt i kan man sige. Det er andres penge man skal til at "nyde godt af". Men reglerne.... det er et cirkus.. smiley

• #9   22. apr 2012 ja det lyder sgu lidt indviklet. Men lyder noget henaf det jeg "regnede" med:) tak for i gider at svare, ved godt der var mange spørgsmål på en gang.

Jeg har aldrig været medlem af en a kasse før det job jeg har nu, har altid bare taget det tab der nu engang måtte være og så bare skynde mig at finde noget nyt arbejde. Men ville lige høre hvordan man var sikret da jeg ikke er ret glad for min arbejdsplads lige pt. samt der muligvis kommer nedskæringer i den nærmeste fremtid. Kan se jeg kan få max dagpenge sats, men det er vel heller ikke meget mere end 12.000kr udbetalt hvis man bare har std fradrag? Det er ca 17xxx brutto.

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#10   22. apr 2012 Nej det er noget i den størrelsesorden. Satserne er lige blevet hævet lidt fornyligt. Kan ikke huske hvor meget nu, men jeg mener det er fra 768 til 788 nu.

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#11   22. apr 2012 Jeg var lidt uheldig at jeg ikke kendte til reglerne, så jeg tog et vikariat i 5 mdr for at være igang. Jeg mistede penge på at tage det vikariat fordi det gav så lidt, men jeg ville jo være i arbejde. Det resulterede så i at jeg fik nedsat mine dagpenge, fordi det vikariat havde givet for lidt, og varigheden var over 3 mdr.
    Det er næsten at fortælle at man ikke skal arbejde. Lidt en røvtur når man egentlig bare gør hvad man kan.
    Det er noget med at man skal være over 126,5kr timeløn for at være berettiget til højeste sats?

• #12   22. apr 2012 Ligger også på 180 plus med tillæg, men hvordan med det overarbejde? Kigger de bare på timerne eller hvad man får i de overarbejdstimer? For kan gå til alt mellem 250-360kr i timen på overarbejde.

• DJo E
    DJo E Tilmeldt:
    jul 2007

#13   22. apr 2012 Der må jeg så melde pas. Jeg havde noget kortere vikariat på et tidspunkt, som egentlig var 9 timer dagligt. Det var til 160kr i timen. Jeg fik bare suppleret op de dage jeg ikke var i arbejde. Jeg ved ikke hvordan timerne skal udregnes, men det ved din fagforening helt sikkert.. måske smiley

• #14   22. apr 2012 de kigger på hvad du har fået brutto før skat de sidste par måneder når de skal beregne din sats - mener det er 3 mdr de kigger på smiley
    Og max er vist som der også bliver skrevet omkring 20500 brutto man skal have for at få max dagpenge.

Jeg har været til flere jobsamtaler, men grundet at jeg ikke har nogen uddannelse (på trods af 6 års fultids erhvervserfaring indenfor detailhandel) så tror de at de kan spise mig af med mindsteløn når jeg er til samtale - og det har jeg ikke råd til at sige ja til, for så falder jeg i dagpenge i fald at jeg ikke beholder jobbet - hvilket man ikke lige har råd til når man sidder med husleje, faste udgifter samt en dytbil oveni hatten.

Systemet er ikke nemt som det er i dag - jeg har i hvert fald ikke råd til at sige ja til et dårligt betalt job når jeg får mere af at gå hjemme - ja det er måske en latterlig holdning, men sådan er verden nu engang skruet sammen - man taler jo løn til en jobsamtale og så er det jo op til en potentiel arbejdsgiver om han/hun vil give det i løn som man gerne vil have.

• #15   22. apr 2012 Din "tidligere" arbejdsgiver skal betale dig for de første 3 ledighedsdage,HVIS du bliver fyret..De såkaldte 3 Gdage.

Ferien kan du godt holde som ledig,men så skal du bruge dine egne optjente ferie penge.

Får du dine ferie penge udbetalt (og bruger dem.) Har du et penge problem hvis du senere får et job hvor der evt. er sommer ferie lukket. Der kan man IKKE få hjælp af sin Akasse da de via deres system, kan tjekke hvor mange ferie dage du har optjent hos tidligere arbejdsskiver.

• #16   22. apr 2012 De kigger kun på antal overtimer ik hvor meget du har fået.....

Hvis du så har haft 100 overtimer skal du afspadsere 100 timer inden du kan få dagpenge.....

Derfor er det gerne en god ide at få sin over arb skrevet som bonus eller tillæg, så kan de ikke røre det.......

For hvem ligger lige sin udbetalte over arb til side, hvis nu man sku blive arb løs....

• #17   22. apr 2012 Hvis du holder ferie, og får dine feriepenge, så får du intet at akassen i den periode. Så hvis du skal hæve dine feriepenge og bruge dem på et eller andet, så vent til du er i arbejde igen. Har lige gået på akassen i 4 mdr, men er heldigvis kommet i arb igen smiley det med virksomhedspraktik er vidst forskelligt. Jeg blev fyret d. 16 december, op til juleferie. Pga manglende arbejde, og blev i første uge af januar indkaldt til møde om aktivering.

Kommentér på:
Spørgsmål vedr a-kasse og dagpenge!?

Annonce