Spørgsmål vedr a-kasse og dagpenge!? {{forumTopicSubject}}
Spørger lige herinde, da jeg af en eller anden grund har på fornemmelsen en del går hjemme!? Mange har i hvert fald for meget tid:D
Hvis man bliver fyret, så får man dagpenge fra den da man stopper? Ikke hvis man selv siger op?
Kan man få udbetalt sine feriepenge, eller skal det afholdes!?
Der er noget med man kan ha et deltidsjob og så suplere op med dagpenge, men kan man på den måde få mere? En på mit arbejde er der nemlig deltid mens han er på a kasse, og han snakkede noget om at alle tillæg osv kom oveni hans dagpenge!? Dunno lyttede ikke lige helt efter:-P
Hvis man nu gerne vil ha et stort kørekort eller et kursus inden for et eller andet kan man så bare få det sådan uden videre?
Hvor længe går man hjemme inden man skal i jobkursus og alt det gøjl folk skriver om?
Har aldrig været på dagpenge så er ldit nysgerrig.
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Emner: 46 Svar: 115
nov 2007
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 18 Svar: 395
Men det et helvede, så skynd dig at finde noget og laver
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 246
-Du får dagpenge fra du stopper
-Du kan også få dagpenge hvis du selv siger op, men du skal have en meget god og gyldig grund for dit ophør, ellers risikerer du 3-5 uger karantæne.
-Du kan godt få suppleret op med dagpenge, og du kan i mange tilfælde sagtens få mere end dine dagpenge. Det kan f.eks. også gælde jobs med løntilskud. Det bliver ikke modregnet på samme måde som kontanthjælp. Lad os sige at du har vikariat i 2 dage, så får du løn for de dage, og supplerende dagpenge de andre dage.
-Du har ret til 6 uger selvvalgt kursus indenfor de første 39 uger af din ledighed. Kurset skal være godkendt til 6 uger selvvalgt = det skal være relevant osv.
- Nok afhængigt af alder, men der går for en 30-55? årig 39 uger inden man skal aktiveres, derefter skal du ud i 4 ugers aktivering/praktik. Fra du slutter de 4 uger, så går der derefter 26 uger inden du skal ud i noget igen.
Reglerne ændrer sig hele tiden, så det er svært at regne med om det er helt korrekt hvad jeg skriver, men jeg er sikker på at reglerne har været som noget af det jeg skriver.
jul 2007
Lyt rigtig godt efter til dit første møde, og få skrevet notater. Det fortryder jeg at jeg ikke fik gjort.
nov 2007
Ang dine feriepenge så SKAL du holde ferie dvs. du for ikke dagpenge for det antal dage du for udbetalt feriepenge for.
jul 2007
nov 2007
jul 2007
apr 2003
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 336 Svar: 1.711
Jeg har aldrig været medlem af en a kasse før det job jeg har nu, har altid bare taget det tab der nu engang måtte være og så bare skynde mig at finde noget nyt arbejde. Men ville lige høre hvordan man var sikret da jeg ikke er ret glad for min arbejdsplads lige pt. samt der muligvis kommer nedskæringer i den nærmeste fremtid. Kan se jeg kan få max dagpenge sats, men det er vel heller ikke meget mere end 12.000kr udbetalt hvis man bare har std fradrag? Det er ca 17xxx brutto.
jul 2007
jul 2007
Det er næsten at fortælle at man ikke skal arbejde. Lidt en røvtur når man egentlig bare gør hvad man kan.
Det er noget med at man skal være over 126,5kr timeløn for at være berettiget til højeste sats?
apr 2003
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 336 Svar: 1.711
jul 2007
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.320
Og max er vist som der også bliver skrevet omkring 20500 brutto man skal have for at få max dagpenge.
Jeg har været til flere jobsamtaler, men grundet at jeg ikke har nogen uddannelse (på trods af 6 års fultids erhvervserfaring indenfor detailhandel) så tror de at de kan spise mig af med mindsteløn når jeg er til samtale - og det har jeg ikke råd til at sige ja til, for så falder jeg i dagpenge i fald at jeg ikke beholder jobbet - hvilket man ikke lige har råd til når man sidder med husleje, faste udgifter samt en dytbil oveni hatten.
Systemet er ikke nemt som det er i dag - jeg har i hvert fald ikke råd til at sige ja til et dårligt betalt job når jeg får mere af at gå hjemme - ja det er måske en latterlig holdning, men sådan er verden nu engang skruet sammen - man taler jo løn til en jobsamtale og så er det jo op til en potentiel arbejdsgiver om han/hun vil give det i løn som man gerne vil have.
dec 2005
Følger: 21 Følgere: 24 Biler: 4 Emner: 102 Svar: 583
Ferien kan du godt holde som ledig,men så skal du bruge dine egne optjente ferie penge.
Får du dine ferie penge udbetalt (og bruger dem.) Har du et penge problem hvis du senere får et job hvor der evt. er sommer ferie lukket. Der kan man IKKE få hjælp af sin Akasse da de via deres system, kan tjekke hvor mange ferie dage du har optjent hos tidligere arbejdsskiver.
nov 2007
Hvis du så har haft 100 overtimer skal du afspadsere 100 timer inden du kan få dagpenge.....
Derfor er det gerne en god ide at få sin over arb skrevet som bonus eller tillæg, så kan de ikke røre det.......
For hvem ligger lige sin udbetalte over arb til side, hvis nu man sku blive arb løs....
jun 2006
Følger: 91 Følgere: 97 Biler: 4 Emner: 89 Svar: 5.801
Spørgsmål vedr a-kasse og dagpenge!?