7.625 visninger
|
Oprettet:
låne 10 person caravelle regler {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænk mig at låne en 10 person caravelle fra mit arbejde, men hvad er regler for at låne sådan en til ikke erhvervsmæssigt kørsel? Jeg har kun kørekort D uden erhverv, er det lovligt at låne sådan en til køre familie rundt i en weekend? har svært ved at finde svar på nettet
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.847
apr 2007
Følger: 57 Følgere: 54 Biler: 4 Emner: 116 Svar: 1.960
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.064
sep 2006
Følger: 69 Følgere: 69 Biler: 10 Emner: 201 Svar: 1.458
sep 2006
nov 2008
Følger: 7 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 18
sep 2006
dec 2008
Følger: 11 Følgere: 13 Biler: 7 Emner: 269 Svar: 2.153
sep 2006
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 165 Svar: 3.410
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
Den må kun medbringe personer som er ansat på virksomheden, medmindre der foreligger enten en vognmandstilladelse til buskørsel, eller den er godkendt til udlejning. Det er afgiftsreglerne på bussen som styrer den del. En bus til privatkørsel må kun medbringe enten bopælens beboere, ansatte eller "nærmeste"(naboer/tæt familie) - og det er i forhold til BUSSEN. Så hvis det er en der er registreret til firmaet har det betydning om den er med vognmandstilladelse, eller om den er til "privat buskørsel" - det kan man godt - selv i et firma.
Så er der kørekortet - den er helt ok med at køre privat med kat. D uden ehvervsdelen. Du skal dog have et "rødt EU-bevis" eller et blåt for at måtte køre privat buskørsel, hvis dit kørekort er taget efter 1979.
Hvis det er en bus med vognmandtilladelse må du kun køre den med et D-erhverv, medmindre den er tom.
Hvis det var mig ville jeg bare leje en bus - det er meget nemmere - og lovligt. Man kan nemlig IKKE køre "privat buskørsel" med egen familie i andres "private busser" end ens egen.
Reglerne er uhyggelige og komplekse, jeg underviser i dem til hverdag, og må selv slå efter en gang i mellem.
Hvis dit eksempel er at din arb. givers bus er til privat buskørsel, så siger bøden som følger hvis du bliver standset:
Du kører med folk som ikke er "nærmeste" i forhold til busen, så nu er det erhvervskørsel!!
Ikke registreret kørehviletid - 3000,- til dig og 6000,- til bilens ejer.
Intet kontrolapperat - 3000,- til dig og 6000,- til bilen ejer.
Ingen vognmandstilladelse Bøde op til 5000,- til dig og 15000,- til bilens ejer.
----------------
Mit råd - LAD VÆRE!!!
Det er kun muligt med "privat buskørsel" i ens egen bus, eller en man lejer.
Du kan PB hvis du gør det alligeval, og vil have et godt råd.
mar 2011
apr 2007
Jeg har aldrig hørt noget lignende.. OG det der får mig til at tvivle på at du underviser i det, er du skriver han skal have rødt og blåt bevis ?? Det er der ikke noget der hedder idag ?? Der er noget der hedder et EU kvalifikations kursus, og der får du et EU Chauffør bevis.. Og det er KUN ved erhvervsmæssig kørsel.. !
Og er Bussen registreret til privat kørsel, og der er betalt moms, så må du køre lige så meget privat i den, som du må i enhver anden personbil ! Hvis jeg havde en 10 pers. bil så må jeg have alle de kammerater jeg som jeg har lyst til, og IKKE kun min far og mor.. Det er jo derfor jeg betaler det ekstra for at køre privat i den..
Og det med bare at skrive en leje kontrakt hvis bilen ikke er momsfri, den holder ikke, da bilen skal være registreret som en udlejningsbil og være forsikret derefter for at den holder..
Om der skal sidde Skriver/Kontrol apparat i en 10 pers. bus på max 3500 kg, det er jeg så også lidt i tvivl om, men jeg hælder ret meget til at det skal der ikke, uanset hvordan den er registreret..
mar 2011
Du må vist hellere lige læse her:
EU-beviset er delt i to nemlig det du har taget som er blåt, og så kig lige hvad farve færdselsstyrelsen selv kalder beviset i kapitel 8 paragraf 55 linie 3... Som i øvrigt er til privat...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=116237#Kap8
Det du skriver med at du må medtage alle dem du har lyst til - tjae, den kan du jo selv lige tage told og skat, smat politiet. Du kan se uddraget af lovteksten her (og pas på for den er skrevet "omvendt", så den fortæller hvornår det er erhvervsmæssigt)
--
Ifølge § 1, stk. 4, nr. 1 (nu § 1, stk. 3, nr. 1), i lov om buskørsel forstås ved erhvervsmæssig personbefordring kørsel med personer uden en ”nærmere tilknytning” til den, der udfører kørslen. I lovforslagets bemærkninger til bestemmelsen anføres, at den nærmere tilknytning foreligger ”med hensyn til befordring af den nærmeste familie, men ikke ved befordring af f.eks. naboer, venner og bekendte”.
--
Desuden har jeg da også selv skrevet i starten af mit indlæg at den skal være godkendt til udlejning, hvis han skal leje en bus.
---
Den er underlagt de samme regler som alm. busser og lastbiler, mht. kontrolapperatets installation, men så er der en NATIONAL undtagelse i kørehviletidsreglerne omkring "privat buskørsel" i busser med en maks totalvægt på 3500kg og 17 personer, som undtager dem.
---
Og så kan jeg tilføje som en lille "tvist" at busser under 3500 kg skal have fartbegrænser på 100 km/t hvis de er reg. første gang efter 2010!!
Også selv om de må køre 130 på motorvejen - sygt men sandt.
Så Allan K. jeg håber det var svar på dine påstande
Jeg kunne da ikke drømme om at vildlede manden hvis jeg ikke viste noget om tingene - det lader jeg andre om.
apr 2007
Thomas, der er mange herinde der svarer på ting de ikke har en skid begreb om..
mar 2011
Og ja, der er mange som ikke har forstand på det de skriver om.
låne 10 person caravelle regler