{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.654 visninger | Oprettet:

Alpha2 cirkulationspumpe {{forumTopicSubject}}

For at køre mest økonomisk, tænker den jo nærmest selv. Hvordan kan den det?. Skal kun bruge den til 30 kvm. gulvvarme hvor temperaturen reguleres på retur siden nu. Den kan selfølgelig køre på et fast trin, som den gamle, men vil da gerne spare så meget strøm som muligt. Tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alpha2 cirkulationspumpe
  • #1   26. okt 2012 Den føler modstanden i systemet. Dvs når termostaterne lukker fordi de har opnået den varme de er sat til så øges modstanden i rørsystemet og pumpen sætter hastigheden ned. Minusset ved Alpha2 og Den helt nye Alpha er at de holder ikke lige så længe som de gamle og de er pænt dyre.

• #2   26. okt 2012 Den skal stå på Auto adapt..

• #3   26. okt 2012 Okey, men jeg har bare skrueventiler på returen. Den pumpe der sidder i fyret har kørt uafbrudt i 10 år nu, og er færdig. En ny holder måske ikke så længe?

• #4   26. okt 2012 Ang. levetid:
    Alle roterende dele (aksel+lejer+tætning+pumpehjul+pumpehus) i en Alpha2 er helt identiske med den "gamle" uregulerede UPS-pumpe, slideren der holder i 10 år......så i teorien skulle Alpha2 køre lige så længe som UPS, eller måske længere da den ikke konstant kører med fuld gas.
    I hviletilstand kan den gå ned på omkring 5W, hvor en ureguleret pumpe altid bruger 40-60W...såvidt jeg husker.
    Det der kan give den kortere levetid skal være hvis styringen går i stykker, eller hvis permanent-magneten på rotoren fader ud og mister magnetiseringen.....det skal jeg så lade være usagt....jeg har været med til at bygge pumpen, men kender ikke situationen efter flere års brug...de første kom på markedet i 2008.

• #5   26. okt 2012 Argh, Auto Adapt er hvis en anden type pumpe smiley til brugsvand.

Når vi snakker gulvvarme er det altid bedst at den står på et fast trin, så derved er der ikke helt så meget at spare som hvid den f.eks sidder på et kedelanlæg, men nu ved jeg ikke hvilken type gulvvarme du har men hvis der er en form for styring på til at regulere tempraturen elektronisk, med telestater, rumføler og styrboke har du jo den mulighed at sætte pumpestop gennem styringen. Så slukker pumpen helt når rumtermostaterne ikke kalder på varme, derved er der også nået at spare der.

Men alene med pumpe på f.eks med fast trin på 2 kører den vel med omkring 15-18 watt, hvor imod den gamle nok har kørt med 30-45 watt, så helt sikkert det er vejen frem.

Da Grundfoss kom med de første Alpha + troede man også at de ikke holdte så godt som den gamle Ups, men altså det er ikke dem vi køre og skifter så holdbarheden er fin.

• #6   26. okt 2012 ....en Alpha2 kører med Autoadapt, hvor den selv regulerer, og den er til varme.....men den kan også stilles til at køre med fast hastighed (trin 1-2-3) og en driftform mere....muligvis fast flow.....der skiftes mellem driftformen ved at trykke på den grå knap med pilen, under displayet, og drift mode vises med grønt lys på displayet....

• #7   26. okt 2012 Ja, okay, altså den analyser varmeanlæget, og juster sig ind efter hvordan man bruge anlæget, men det er jo ikke en fordel når det er gulvvarme??? det er det jeg mener, Min mening er at Autoadapt nok er mest idell til brugsvandspumpen hvis man har brugsvandscirkulation så den lærer hvornår det er brug for det varme vand smiley kan godt læse i min egen besked at jeg skriver det forkert men dette jeg mener

• #8   26. okt 2012 og selvfølgelige også til traditonel kedelanlæg er det jo også perfekt med autoadapt'

• #9   26. okt 2012 Vent lidt hvis du ikke skal bruge den nu og her til den nye alpha2 slår igennem.
    Og jo den er mindst lige så stabil og holdbar som alle andre Grundfos pumper. De er designet til en min. 10 års leve tid

• #10   27. okt 2012 Faste trin er beregnet til bla 1 streng anlæg,, Auto Adapt skal sådan en pumpe som oftes skå på eller er der mulighed for at køre proportional drift hvis et konstant minimum pumpe tryk er påkrævet... må også sige at jeg intet har hørt eller oplevet omkring ringe leve tid på alpha pumper..

så jo auto adatp også til gulvvarme smiley til brugevand køre man også auto, freks UP 15-14BA PM (brugsvands pumpe ) som har den lille strip man stripser på som så selv beregner forbrugs mønster ,,

er selv energimontør så roder med det dagligt..

• #11   27. okt 2012 er den nye Alpha2 pumpe kommet da, og hvad er forskellen fra den gamle?.

• #12   27. okt 2012 Der er så vidt jeg ved kun 1 genration af alpha 2 pumper der udover er der en ligt model uden Auto adapt som gerne leverers sammen færdige unit eller gulvvarme systemer..

• #13   27. okt 2012 Okey. dem jeg har kigget på, til 1700-1900,- er med auto adapt.

• #14   27. okt 2012 vær opmærksom på bygge længden...

• #15   27. okt 2012 Yep, den er 130... tak for hjælpen alle smiley

• #16   27. okt 2012 Hvis den nye alpha2 ikke er kommet er den på trapperne.
    Den er altså en sparegris af format

• #17   31. okt 2012 Nu har jeg fået en ny pumpe. Er det ikke en fordel, hvis man kan, at lukke af for radiatorer og gulvvarme så der ikke kommer luft ud i systemet ved skift af pumpe.

• #18   31. okt 2012 Jo det er det, men det kan godt være man skal luft ud alt efter hvordan dit anlæg er opbygget eller om der evt. er automat udlufter på din gulvvarmekreds

• #19   31. okt 2012 Der er automatisk udluftning på fyret. Men vil da lige lufte radiatorene ud, når jeg nu alligevel leger med vand. Gulvvarmen, regner jeg med, lufter vel sig selv ud gennem fyret..

• #20   31. okt 2012 hehe, nu er det jo sådan at gulvvarmen faktisk er frygtelig godt til at rumme luft smiley men når du har automatudlufter på skal det nok lufte ud du tager jo heller ikke alt vandet af anlæget, bare hold øje med at det ikke taber vandet efter et par dage

• #21   31. okt 2012 Så er den monteret og kører som den skal smiley
    Kører på 7w nu, hvor den gamle brugte 35w i 1´gear og 55w i 2´. Så det dur bare. Tak for info og tips...

Kommentér på:
Alpha2 cirkulationspumpe

Annonce