{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Motorsav - kædeolie hvor?
  • #1   17. nov 2012 Jeg købte noget hos Harald Nyborg for et par år siden.. det fungerede glimrende.

• #2   17. nov 2012 harald nyborg-bauhaus

• #3   17. nov 2012 Jeg fik mig en kædesav her i går, og fik den til at virke i dag.. har aldrig rørt en før, så kender ikke til kravene mht olie osv..

Men den har brug en tank benzin og en tank olie på et par timer.. (:

• #4   17. nov 2012 Silvan, Bauhaus, Biltema, XL Byg, Jem & Fix, Harrald Nyskrald, mange tankstationer og supermarkeder.

• #5   17. nov 2012 Eftersom du ikke har brugt det før vil jeg anbefale dig og købe Aspen færdigblandet benzin. Du kan også blande selv og så skal de være 2% olie men jeg plejer og kører med 3-4%her om vinteren.
    Mht til kædeolien køber du det i de foreslåede butikker eller bruger madolie hvis du ikke er så øm over din maskine. Husk og skrue lidt op for olien om vinteren da den er tykkere ved koldt vejr.

Hvad model har du fået.?

• #6   17. nov 2012 What smiley skrue op for olien? kan man regulere blandingen til sværdet?

Mekanisk har jeg helst styr på .. ja alting. Har selv fået motoren til at starte og virke, justeret ordenligt osv.

Det er en billig benziner fra lidl vidst nok jeg fik af svigermor til at skære affaldsbrænde.. (:

• #7   17. nov 2012 Sværdet er i øvrigt et 14 tommer, hvis det har noget at sige (:

• #8   17. nov 2012 Ja oliemængden kan justeres, ved selvfølgelig ikke om den kan på sådan en model fra lidl men normalt ja. Sværd str er jo bare alt efter hvad du skal bruge den til og save i og motor str..

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #9   17. nov 2012 Hvad for en sav er det ? Jeg har savet hele livet, og aldrig været i nærheden af en sav med en tank stor nok til mere end 30-40 min drift.

Kæden skal have olie. Om det er dyrt eller billigt er ligegyldigt.

• #10   17. nov 2012 Saven hedder Florabest .. der er vel plads til 2 liter benzin i den.. sværdet hedder "Oregon" Motoren hedder Florabest FBKS 4614 46 cc Anti-Vibration .. 46 cc er vel også meget fint til at orden brænde med (:

• #11   17. nov 2012 Solsikkeolie. (madolie)
    bruger det selv. fungere perfekt:)

• #12   17. nov 2012 Perfekt eller ok? (: På trods af det er en sav fra lidl ønsker jeg jo den skal leve så længe som muligt, og lige så vel kæden (:

• #13   18. nov 2012 perfekt:)
    har ikk haft noget problem med slid på sværd eller kæde smiley
    men skovhuggere bruger det os på grund af forurening..
    så de bruger os madolie til kædeolie +det meget billigere:)

• #14   18. nov 2012 Det har jeg aldrig hørt om .. er der en bestemt slags at foretrække?

• #15   18. nov 2012 jeg bruger selv solsikkeolie smiley

• #16   18. nov 2012 Hvor længe har du brugt det?(:

• #17   18. nov 2012 Hvis du gerne vil have din svær og kæde til at holde så hold dig fra alle de alternativer men brug en rigtig kædeolie viscositet 140 vinter 190 sommer alt det andet lort er fløjet af kæden inden det er ude af smørehullet fordi det ikke er sej nok, tænk kæden flyver rundt med 43m/sek.
    Aspen 2-t benzin er bare noget der dur, men blander du selv så hold dig til noget olie der direkte er beregnet til motorsav da den vinder 12000-13000 omdr/m og kun 2% da du bliver ør i hovedet ellers af røgen

• #18   18. nov 2012 Det olie der var på den er forsvundet hurtigt.. hvor længe burde en tank holde? - og ja,.. jeg skal ud og finde noget der holder.. men kender ikke til viscositeterne på kædesavsolie..

• #19   18. nov 2012 Det er som jeg skrev fra140 til 190 og hvis det er pisse minus koldt kan du bruge 80/90 gearolie , Når du har brugt en tank benz må din olie lige nøjagtig ikke være tom så passer det for det er tankene dimensioneret efter, fyld begge hvergang

• #20   18. nov 2012 Aha.. ! det med tankene var jeg sku ikke klar over.. hmm, ja så må jeg jo ud og ofre lidt på olie.. hvor finder man mærket du snakker om?

• #21   18. nov 2012 Mener de har Adeca olie i Hjem & reparer ellers HN , det de har på tanken er bare kvali smiley og dyr som Whisky

• #22   18. nov 2012 Klik og rul ned så er der 4L kædeolie på bud
    http://www.harald-nyborg.dk/p6227/2-taktsolie-1-liter-branford

• #23   18. nov 2012 Av av. smiley sådan en liter rækker ikke langt ;p

• #24   18. nov 2012 Min Jonsered 2050 Turbo tager 0,50l benzin og 0,25 l olie per.gang og der til 40min hård kørsel
    Så det er som man tager det
    Rettelse Kæden kører 17-18 m/sek
    Oliepump giver mellem 5 og 7 ml/min ved fuldskrue

• #26   18. nov 2012 Der er mange ideer til hvordan og hvorledes.. smiley det er nok bedre at bruge dyr olie end at spare og købe dyre kæder + diverse når det ryger..

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#27   18. nov 2012 Alm motorolie kan IKKE anbefales. det er IKKE beregnet til kontakt med hverken hud eller luftveje.

Det giver eksem og allergi, Så skop hellere med det smiley

• #28   18. nov 2012 Jeg finder på noget.. (: Der må være et mellem alternativ uden det skal være Castrol til 600 for 4 liter eller et eller andet smiley

Skal jo også ud og finde olie til at blande i benzinen (:

• #29   18. nov 2012 Navnet er sgu ligegyldig bare find noget der har den rigtige pris for dig og de rigtige specfikationer, alt andet vil jo svare til at du også kunne bruge rapsolie/solsikkeolie på din bil motor i stedfor en 10/40....og det får du ikke mig til at sige

• #30   18. nov 2012 Haha.. du har ret.. godt sagt smiley

• #31   18. nov 2012 Fik den til at virke. Kørte du med motoren uden olie i benzinen?

• #32   18. nov 2012 Nej christian, selvfølgelig ikke smiley .. Men fik saven af min svigermor, hendes forlovede kunne ikke få den til at virke.. så fik jeg den, og fik at vide vi bare kunne bruge den hvis jeg kunne få den startet.

• #33   18. nov 2012 Jamen så må du da ud og save i ét eller andet!!!! JUHUU!!!! smiley

• #34   18. nov 2012 Jeg har massere at save.. og nu har jeg jo også fået at vide hvilken olie jeg skal bruge smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #35   18. nov 2012 Hej Ørbæk.
    Jeg købte noget stihl kædeolie på tilbud sidste år. 10 liter endte jeg med så der har jeg da til et stykke tid. Personligt giver min oliepumpe bare max olie. Jeg saver meget i "tørt" træ som ask så der kan den godt bruge ekstra smørring når man bare står og høvler stykker ud af en stamme. Det med motorolie og solsikke olie er sku noget klyt synes jeg. De smører ikke saven ordentlig og bliver slynget af når kæden når næsehjulet
    Angående benzinen så kører de normalt 2% og det er dumt at blande 3-4% istedet som der er en der foreslår. Du gør din motor en bjørnetjeneste.
    Jeg bruger selv aspen. Det bliver ikke for gammelt på samme måde som almindelig olieblandet benzin. Alm. benz med olie kan tørre ud i saven og give problemer hvis den fx står 6 mdr uden at blive brugt. De problemer er der ikke med Aspen og det lugter heller ikke. Jeg kan godt få hovedpine af alm benz hvis jeg fx høvler 3-4 liter benz af på en dag

• #36   18. nov 2012 Kasper - tak for de kloge ord.. - hvor kan man få den olie henne til fornuftig pris? stihl er jo ikke billig smiley og benzinen har jeg ikke hørt om før? (:

• #37   18. nov 2012 Kasper N
    Du har fuldstændig ret, så er der tvivl "spørg os 2" smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

#38   18. nov 2012 Aspen er en færdigblandet benzin, klar til brug. Den er dyr, men er miljørigtig og den ældes ikke som alm olieblandet benz. Den er desuden lugtfri og det synes jeg er lækkert. Jeg kan godt lieg "duften" af totakt, men efter nogle timer får jeg ondt i hovedet. Du er desuden sikker på at du har den mest optimale benzin til din sav og med det rigtige blandingsforhold
    Læd mere selv :
    http://www.aspen.dk/dk/Forbruger/Produkter/Alkylatbenzin/Aspen_2

Angående kædeolien er den købt ved AP motorcenter i Svendborg. Der var 2 x 5 liters dunke på tilbud. Jeg kan ikke huske prisen da det var sidste år engang.
    Jeg er ihvertfald rigtig glad for kvalitetsolien der er tykkere og "sejere" end andre billigere alternativer jeg har set. Motorsav er ligeså meget en hobbyting for mig. Jeg har husquarna og ofrer også gerne lidt på olien osv så det bare virker og giver en lækker oplevelse.
    Problemet med mange billigeolier, solsikkeolie, motorolie osv er at det ikke er "sejt" nok. Det bliver ganske enkelt slynget af når kæden runder næsehjulet og så saver du faktisk uden smøring på underdelen.

Præcis leo hehe smiley

• #39   18. nov 2012 Hvad koster den Aspen? Jeg synes det virker rimelig overkill. Har aldrig haft problemer med hjemmeblandet benzin?

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

#40   18. nov 2012 Christian jeg kan ikke huske hvad det koster 130kr eller sådan noget. Overkill ved jeg ikke om det er, men det er dejligt nemt. Jeg har ikke argumenteret for det skulle være bedre eller noget
    Jeg havde på et tidspunkt både crosser, scooter, motorsav og båd (2takter) og det bliver altså hurtigt ret voldsomt med forskellige dunke og forskellige 2taksolier.

Den primære grund til jeg bruger aspen er mest at jeg får hovedpine når jeg står i oliedampe i længere tid. Jeg bruger vel en dunk om året eller sådan noget ca.
    Det koster lidt, men det gør det også hvis du blander forkert smiley

• #41   18. nov 2012 Hmm .. jeg må se om jeg kan finde nogle af de produkter til en rimelig pris.

• #42   18. nov 2012 Hvis bare man kunne køre med Scottoiler på en motorsav.
    smiley

• #43   18. nov 2012 Den med hovedpine eller tung i toppen er et godt argument for at køre med Aspen 2t
    Men den blå Jonsered / Husqvarna olie er heller ikke den værste når man holder sig til 2%

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#44   18. nov 2012 @Leo.

Det er ikke olien man bliver tung i hovedet af, det er bensinen, Her er alkylat klart at foretrække smiley

• Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

#45   18. nov 2012 Niklas: Hvorfor egentlig det? Kædesavens egen oliepumpe virker efter præcis samme princip

Brian S: Jeg er tildels enig med dig, men også Leo. Olien har altså også noget at sige. Der er noget olie der både ryger og lugter helt forfærdentligt

Kommentér på:
Motorsav - kædeolie hvor?

Annonce