{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Søm i dækket!
  • #1   23. nov 2012 Ud med det og fyld dækskum i - det kan købes på tankstationer hele døgnet.

Når dækket så engang skal skiftes, rengør man lige med bremserens før man krænger det nye dæk på.

Og til jer der siger at dækskum er noget lort og sviner osv: Glem det fis. Jeg har selv en sidebeskæftelse som dækmontør, og der er INGEN problemer i at bruge det, så længe man følger instruktionerne på bøtten til punkt og prikke.

• #2   23. nov 2012 jeg har da en knibtang smiley

• Martin
    Martin Hjælpe-administrator

Følgere: 17 Biler: 21 Svar: 1.062
    #3   23. nov 2012 Sæt en lappe-prop i . smiley

• #4   23. nov 2012 Sajmon ™ - Men hvor mange % af de der bruger skum til at lappe, bruger det rigtigt? - Meget få!

• #5   23. nov 2012 Anton A - Nej folk er altid så pikke kloge og tror de ved bedre end dem der laver produktet. Bruges det rigtigt, er det problemfrit.

• #6   23. nov 2012 En som kan hjælpe i nærheden ? Fordi det bruganvisning til de der skum halløj er ikke til at forstå. Det på 100 forskellige sprog i en tekst.

• #7   23. nov 2012 Det står også på dansk.

• #8   23. nov 2012 Dækskum til at lappe et hul efter et søm? Den må du sgu længere sydpå med

• #9   23. nov 2012 stik det en "lakrids". Sgu det eneste der holder udover et nyt dæk!

• #10   23. nov 2012 Jeg kan lappe det imorgen er i taastrup

• #11   23. nov 2012 skift sømmet ud med en skrue,, det holder bedre.. smiley

• #12   24. nov 2012 Dækskum er en nødløsning, men det kan jo nok holde weekenden over.

• #13   24. nov 2012 køb et lappe sæt ved thansen det er bare ud med sømmet og i med et stk lakrids med det medfølgende værktøj og så luft i dækket igen det tager 5min og du behøver ikke tage fælg/dæk af

• #14   24. nov 2012 hvorfor er det folk råder ham til at lappe dækket på den forkerte måde ?? .. det skal af og der skal en prop i fra indersiden ! det andet er fandme kun til knallert

• #15   24. nov 2012 Håber ikke det er hans Audi der kan rende 200 og alt for meget i timen som i anbefaler at lappe med lakrids, uden nogen ekspertise i inspektion af evt. Skader på dækket, pga. Kørsel med for lavt dæktryk. Det er forbeholdt folk der har styr på tingene.

• #16   24. nov 2012 Lol man burde jo slet ikke være dækmontør hvis man anbefaler at man bare fylder skum i og man skal slide dækket ned. Skum er kun så man kan køre til nærmeste dækcenter og evt få dækket skiftet.

Hvis det kan holde luft så kør ned og få det lappet rigtig. smiley

• #17   24. nov 2012 det med de der lakridser virker da ganske fint.. der skal jo bare lidt tålmodighed til så går det sgu ikke galt, har da kørt en hel sæson på et par dæk der havde sådan en i

• #18   24. nov 2012 selvfølgelig skal man nok ikke gøre det på sin top tunede supra det med lakridsen
    men sin standart container eller nu vinterdæk er det da ude mærket

• #19   24. nov 2012 det er jo ikke lovligt at lappe udefra uden at inspicere dækket indefra .. så det er underordnet om det dur på en (Famille)bil eller en tunet bil ...

i min verden er det en nødløsning ... men ja det har været brugt i mange år. men der har da også været mange trælse historier med det ..

• #20   24. nov 2012 det har virket hver gang jeg har gjort det hvad er det for historier ?

• #21   24. nov 2012 søg efter det på nettet ..

• #22   24. nov 2012 Den bedste løsning der fåes idag har ikke været brugt i mange år, for den er først blevet udviklet for nyligt.

Det er selvfølgelig klart at foretrække at man lapper indefra, men der er ingen lovgivning som forbyder at bruge "snotklatten" som kan lappe udefra, og ej heller er der noget som forbyder at bruge dækskum som en permanent løsning til dækket er slidt ned.
    Det har jeg gjort på både bil- og motorcykeldæk MANGE gange - også på banecykler hvor dækkene lever et ekstremt hårdt men kort liv, før de er slidt ned.

Ligeledes er der heller ingen lov imod at bruge sin sunde fornuft, så hvis man opdager at der sidder et søm i ens dæk, som er krumt og slidt helt fladt fordi det har siddet og arbejdet i dækket længe, er man logisk nok nødt til at pille dækket af fælgen for at kontrollere om alt er som det skal være på indersiden.
    Har man det så alligevel pillet af, så lapper man selvfølgelig indefra.

99% af alle punkteringer, er den slags hvor luften fiser langsomt ud. Dem hvor dækkene eksploderer, skyldes næsten altid at man har misbrugt dækkene, eller lasteevnen er næsten maxet ud, kombineret med for lavt lufttryk som afstedkommer for høj temperatur, som igen gør en masse ting ved dækket som hverken dækfabrikanten eller fabrikanten af dækskum / lappegrej nogensinde har kunnet tage højde for.

Jeg kan brække mig over folk og deres ammestuehistorier med dæk der eksploderer osv.
    Enten fortæller de aldrig selv den fulde sandhed, eller også har ham de har hørt historien fra, altid pyntet på historien for ikke selv at virke som en tankeløs, forpulet klaphat...

Der er så ekstremt mange faktorer som skal falde uheldigt ud før et dæk eksploderer, at det er helt vildt.

Spøjst nok, er der aldrig nogen som kan vise eksempler fra nyere tid, hvor der er fakta nok til stede til at kunne konkludere en skid... smiley

• #23   24. nov 2012 så er den ged hvis barberet sajmon :O)

• #24   25. nov 2012 Du må så heller ikke køre mere end 80 km/t med dækskum i dækket. Det er kun en nødløsning.

Så vil jeg sådan set skide på hvad du har af erfaringer. Jeg tror mere på det bilfabrikkerne siger end du gør.

Du kunne lige så godt sige at det er bedre at køre uden sele. for alle dine kunder har overlevet ved at køre uden.

• #25   25. nov 2012 Simon H.N. - Hvem har bildt dig det ind?

Vi snakker jo ikke om det skum som mange bilfabrikanter bruger i stedet for reservehjulet - det kan man, så vidt jeg ved, ikke bare købe på en tankstation?

Har du i det hele taget læst hele tråden?

• #26   25. nov 2012 Nååå det er købt på en tankstation. Så er alt jo i den skønneste orden smiley

I stedet for hvor det er købt. Kan du så ikke komme med et mærke på en af de dåser man kan bruge fra tanken?

• #27   25. nov 2012 FDM siger det er noget lort.

DTI siger ca det samme som jeg har sagt her inde: http://www.dbfr.dk/xdoc/wss/72/docs/312/daekplakat.pdf

Men find du er mærke på noget dækskum fra en tank og lad os se på det. Men det ændre nu ikke meget ved at man skal ha åbnet dækket for at se skaden.

Jeg vil næsten vædde på at i næsten alle bil instruktionsbøger står der at dækskum er en nødløsning til at køre på det nærmeste værksted. Så skulle du komme ind i et færdselsuheld så kan du tro at din egen forsikring vil gøre alt for at holde på pengene, hvis de finder ud af du ikke har lappet dit dæk rigtig. smiley

Noget andet er. Vil du selv kunne leve med hvis en mistet livet på at følge dine råd?

• #28   25. nov 2012 Vis mig en statistik der påviser antallet af ulykker kontra brug af dækskum - så vejer dine formaninger og skrækscenarier lidt tungere.

• #29   25. nov 2012 Jeg har ikke snakket noget om skrækscenarier?

Desuden snakker du udenom nu. Men du har måske fundet ud af at du er ved at svømme ud på dybt vand.

Næææ du. Du kan jo komme med en statik der beviser at det ikke er farligt nu når du ligefrem anbefaler det som lapning. De fleste folk gør jo som der bliver sagt man skal gøre. Så lidt svært at lave en statistik over det da de fleste bruger deres sunde fornuft og følger de råd der er, og ikke høre på en Sajmon på BG. Du "Tror" jo bare det er ufarligt og bart inorer hvad alle sådan set skriver. Tror du det er for sjovt de skriver det kun er en nødløsning og man max må køre 80 km/t?

Du kan sikkert også køre 200 km/t med et nøddæk og køre med det til det er slidt ned. Det må man bare ikke. Men anbefaler du så også folk gør det?

Kom nu med det navn på det dækskum man kan købe på tanken som du mener ikke er en nødløsning.

• #30   28. nov 2012 Simon FTW smiley

Jeg har personligt selv set 2 dæk der var "lappet" med skum, hvor de var ved at sprænge. Kunderne havde fået at vide fra forhandleren at skummet var fint som lapning, men dækkene var begyndt at bule ud, så de ramte på fjederben / inderskærm...

Så lapninger overlader man til en fagmand (ikke mekaniker...), da han altid vil afmontere dæk og kontrollere for yderlige skader, og giver dækket en forstærket lap. Den forstærkede lap udgør det, for de tråde der er beskadiget i dækket. Det er også en af grundene til at der ikke bare bruges en "lakrids", da den bare lukker hullet, men efterlader dækket lige så svækket som hvis sømmet var blevet siddende.

Det skum der følger med de nyere biler, er kun til nødstilfælde, det er ligesom et nødhjul, max 80km/t til nærmeste værksted for at få det lavet ordenligt, det står der også i instruktionsbogen,og på flasken med skummet i.

• #31   29. nov 2012 Kim P
    du mener ikke en mekaniker bør lappe et dæk eller?

• #32   30. nov 2012 jeg mener helt klart at dæk kun skal lappes på special værkster hvor der er special dækfolk der minimum har en 9 årig uddannelse og at alle dæk skal røngten fotograferes mindst 2 gange årligt for at se om karkassen har taget skade

kim hvor får du lappet dine dæk ?

• #33   1. dec 2012 Nej jeg mener ikke en mekaniker skal lappe dæk, eller det er ikke der man skal søge hen for at då det lappet, da der er utrolig lidt i en mekaniker uddannelse der handler om dæk, og rigtig mange mekanikere har samme mening som Sajmon.

Selvfølgelig er da også mekanikere der gør det ordenligt, men det er bare min erfaring at det er en meget lavt prioriteret ting at lave for en mekaniker... Men hvorfor skulle de ikke også have sådan et syn på det, da stort set alle kan blive dækfolk, der er ikke de store krav til sådan en, hvorfor ved jeg ikke, da dækkene på en bil udgør det første skridt på vejen til en sikker bil.

• #34   14. dec 2012 Er der nogen af jer der ved hvor mange gange man må lappe det samme dæk

• jonas p
    jonas p Tilmeldt:
    jan 2010

Emner: 2 Svar: 29
    #35   14. dec 2012 jeg skulle have lappet et dæk her den anden dag, og da jeg bor rimlig tæt på en t hansen kørte jeg der op, og spurgte om de ikke kunne lappe mit dæk. hvor jeg så får af viden, af det kunne de bestem ikke for det var ulovligt?! men de kunne sælge mig et nyt dæk. takkede pænt NEJ TAK..

kørte så hen på en værksted hvor de så lappede dækket. og de kunne ikke forstå hvordan t hansen ekspedienten kunne komme med sådan en udmelding :S

• #36   14. dec 2012 Nok fordi de ikke har forstand på at lappe et dæk korrekt. så vil de heller sælge dig et nyt.

• jonas p
    jonas p Tilmeldt:
    jan 2010

Emner: 2 Svar: 29
    #37   14. dec 2012 ja det kunne jeg godt regne ud, men det var bare mærkeligt at de skulle bruge et augment som det?

Kommentér på:
Søm i dækket!

Annonce