{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.488 visninger | Oprettet:

vinterdæk {{forumTopicSubject}}

Ej sorry.. Ved virkelig ikk hvad jeg vil med dette emne, men har lige brug for nogen at dele det med..

Forleden dag var min bror, min kæreste og jeg ude og køre en tur.. Der lå is og sne på vejene, vores kammerat mener så vi skulle køre på alle de små veje hvor der sjældent kører biler.
På vejene var der is og sne. Normalt er jeg ikke bange for den slags. Men da jeg er høj gravid, syntes jeg ikke det er særlig spændende at køre 80-90 km/t. På de små og mørke veje hvor der ofte er rådyr..
Jeg beder så vores kammerat at køre lidt langsommere pga sneen og isen. Men så kom han med den der " jamen jeg har vinterdæk på, så der sker ikke noget"
Jeg tænker bare, hvis bilen vil ud på marken, så tager den sku ikk hensyn til at den har vinterdæk på..

Hva er jeres mening?? Mener i man godt kan køre med så høj en hastighed på de små veje der sjældent bliver saltet, bare fordi man har vinterdæk på??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vinterdæk
  • #1   10. dec 2012 Som man lærte da man tog kørekort: Kør altid efter forholdene...

  • #2   10. dec 2012 du burde være klog nok til at IKKE køre med din kammerat igen..

  • #3   10. dec 2012 ham der kørte bilen tror vist han er en helvedes kal,sådan en idiot

  • #4   10. dec 2012 Jeres kammerat er en idiot. Fremover bør i nok ikke kører med ham.

  • #5   10. dec 2012 Det ville jeg ikk lige påstå han gjorde.. Sys næsten det er dybt uansvarligt smiley

  • #6   10. dec 2012 enig.. vinterdæk er ikke en lifesaver der gør folk udødelige.. den hjælper dog til man har bare lidt greb i sne og is. hvor sommerdæk er om at skøjte på skøjter der ikke er nyslebede

  • #7   10. dec 2012 Han burde ikk ha sit kørekort sådan en klovn. Selvfølgelig er det bedre med vinterdæk. Men man bliver da ikk udødelig af den grund smiley

  • #8   10. dec 2012 Jeg har også sagt til kæresten jeg ikk skal med der igen

  • #9   10. dec 2012 Hvis man har ordentlige vinterdæk så kan man altså godt stå fast

    Køre selv taxa i Norge og det er sku lige ved at vi køre stærkere om vinteren som om sommeren.. Med ordentlige dæk er der fin vejgreb specielt hvis der ikke har kørt andre

    Se f.x. min sidste video.. Selvom det er fastkørt hårdt sne så skal jeg kæmpe en del for at få bilen til at gå bred

    http://www.bilgalleri.dk/video/diverse_bil/50080-lidt_sjov_med_kussen



  • #10   10. dec 2012 Bad ham minimum 5 gange at ta farten af.. Men det gjorde han altså bare ikke.. Han mente hans vinterdæk beskyttede os for ikk at ta turen i grøften

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #11   10. dec 2012 Vinterdæk er kun en hjælp. det er ikke en løsning på de glatteveje, dog er der ALT for mange der tror, at de stadig kan fræse af sted med 80-90, ja gerne 100 på snefyldte landeveje.. Hvis bilen først mister grebet ved den fart, så er den fandme svær at fange igen! Og hvis "vennen" så har kørt på små veje, ja så glem alt om det.. Lyder meget fornuftigt, at du ik længere vil køre med sådan en nar!

  • #13   10. dec 2012 Hehehe... Endnu et bevis på at BG er Nationens retardede fætter.

    I kalder kammeraten en idiot, men ingen er jer var i situationen og kunne bedømme forholdene. Det kan jo ligeså nemt være Lærkegaard der er "hys" i forbindelse med hendes graviditet og dermed pisker en stemning op. smiley

    Selvfølgelig er vinterdæk ikke et fripas til at køre som var det en sommerdag. Ligesom 4x4 heller ikke er det...
    Men man kan ikke rigtig co-bitche over det med Lærkegaard før man selv har set forholdene med egne øjne.


  • #17   10. dec 2012 Han er i forvejen ikk særlig go til at holde styr på sin bil. Heller ikk om ssommeren.. Han bliver ikke altid på sin kørebane halvdel. Men når der ikke ligger sne er jeg knap så bange for at køre med ham.. Han holder ikk øje med hvad der sker omkring ham.. Heller ikke ude på de små veje... Flere gange på den tur der, kunne jeg mærke hvordan tøven på bilen rutsjede..

  • #19   10. dec 2012 Mr. Christiansen og i andre kloge hoveder Prøv du nu en bil med ordentlige vinterdæk også vil i opdage at man faktisk har vejgreb og masser af det specielt i nysne hvor der ikke har kørt andre eller ganske få

    Var på besøg i DK sidste år da der kom lidt sne.. Der lå vel max 5cm der hvor der lå mest og folk kørte fucking 50kmt på MOTORVEJEN i begge spor selvom vejgrebet var fint.. Ingen problemer med at køre 100+ med RWD..

    Håber satme at sne og is er væk søndag når jeg kommer til DK så man kan køre ned gennem jylland i normal hastighed


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #20   10. dec 2012 Erik A
    Ved udemærket godt at ordenlige dæk er guld, og at ny sne er bedre, end sammen presset.. Men som vejene ser ud idag, så er det is og presset sne, og det ændre ikke farten hos alle.. De fleste kører omkring de 70 (inkl mig selv) Men der er bare nogen, som tror at vinterdæk gør dem udødelige, og at bilen på ingen måde kan miste grebet, og derfor holder farten, som var det en ganske normal sommerdag.

    Men tror ikke at sne/is er væk til weekenden, så du skal nok væbne dig med tålmodighed smiley


  • #21   10. dec 2012 Dette er ikke en diskussion om hvorvidt, man kan køre som man plejer med vinterdæk! dette handler om at have lidt stil og klasse, hvis der sidder en højgravid i din bil som føler sig utryg!! -så sætter man sgu' farten ned..

  • #23   10. dec 2012 LilleDan. Dog syntes jeg det er latterligt at han ikke sætter farten ned når ens passagere ønsker det.

    Erik. Du er og bliver en verdensmester. Men du kommer aldrig ud over de fysiske love. Du tror bare du er så sikker i din 4x4. Men hvis det skulle gå galt en dag. så må du jo kunne forklare i retten at du let kunne køre 100 km/t på ny sne pga dine gode vinterdæk. Hvad tror du de vil sige til det?

    Ja det er jo let at køre 100 km/t. Men det gør det overhovedet ikke forsvarligt lige meget hvor gode vinterdæk du har på.


  • #24   10. dec 2012 Mr. Christiansen Eller droppe overnatningen i nordjylland også køre om natten.. Bare lastbiler der og de kan godt finde ud af at køre 90 selvom det er lidt glat

    Helt OK at holde 70 .. Bare lige træk ind til siden når du ser en suzuki vitara med grønne nummerplader for jeg køre 80+ og har fint vejgreb

    Her 100kmt på meget fastkørt is/sne også hugger jeg bremsen i..

    http://www.youtube.com/watch?v=5ymLewIAGrQ&list=UU1ZfYWx2kyraG3N1muBNJ-Q&index=19


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #25   10. dec 2012 Erik A
    Kører ik rigtig rundt i Jylland for tiden, så mig skal du ik tænke på.
    Men husk at fartgrænserne er 80, så ingen grund til at køre stærkere..


  • #27   10. dec 2012 X
    Ville skam også gerne køre selv hvis jeg havde haft en bil.. Men han inviterede os først ud og spise, og ville så køre en lille tur bagefter..
    Tja, jeg ku vel ha bedt om han satte mig af, men hvad hjælper det at stå på en vej man ikke kender og ingen strøm på mobilen


  • #28   10. dec 2012 Simon H.N . Køre omkring 50.000km i året på vinterveje der ville få en gennemsnits dansk billist til at koldsvede.. Tror nok jeg ved hvad jeg taler om når det er sne kørsel og vinterdæk ..

    FFS Prøv en bil med ORDENTLIGE vinterdæk og ikke det pis der er til salgs over alt i DK også vil du få et andet syn på sagen..
    Henvis bare til div tyske tests med at du køre med testvinder dæk .. Pis mig i øret.....
    Dækkene er optimere til kolde VÅDE veje ikke sne

    Skriger af grin hver gang der holder en dansk bil ved bommen og ligger snekæder på hans fine nye testvinder dæk imenes vi andre kommer bladrende forbi i f.x. mercedes vito og sprinter med 2wd eller hundaien som er RWD og elendig når det er glat


  • #29   10. dec 2012 X Hakkapelitta 7 SUV på taxien (landcruiser) og Gislaved nordfrost 5 på sukien .. Begge self med pigge

    Mr. Christiansen 130 på motorvejen hvor folk nosser rundt med 50


  • #33   10. dec 2012 Du ved åbentbart intet om risiko. 180 meter bremselængde er stadig meget. Skal du først også til at undvige så bliver det endnu værre. Men du er jo verdensmester fordi du har vinterdæk på. Du må kunne bryde de fysiske love.

    Øger du din bremselængde mere om vinteren end når det er tørt. Ja så køre man for hurtigt. Derfor køre man efter forholdene! Din bil har næppe 180 meter om at stoppe ved 100 km/t om sommeren. Ellers fejler din bil noget.

    Jeg har Good Year Ultra Grip på min bil. De står fint fast i sne.

    Men derfor kan man da stadig ikke tillade sig at øge sin bremselængde mere.

    Du kan sådan set stikke dine 50.000 km i Norge op et vis sted. Glider der en bil ud foran dig med den hastighed. Så er du på røven.


  • #34   10. dec 2012 Spurgte ham pænt, da jeg ikke var tryg. Vi kørte blandt en masse træer hvor vi ved der er rådyr. Han ville jo ikke have en jordisk chance for at bremse hvis der kom sådan en satan springene ud foran bilen. men med en langsommere fart har man lidt mere chance for at undgå dyret, en smadret bil og måske at en eller flere af os kom alvorligt til skade...

    Sidst vinter hvor jeg selv havde bil, kørte jeg fornuftigt og stille når jeg havde folk med. Men alene var jeg ligeglad. Der lå jeg og legede rundt og sådan og kørte som en idiot. Men som sagt, så tager jeg hensyn til om der er andre med.. Selvom fol pressede på, ville jeg ikke køre vildere, for sku det gå galt, ville JEG ha det dårligt over det... I værste fald, kunne man jo dø af det.. Og så vil jeg sku hellere være alene..


  • #35   10. dec 2012 Simon H.N . Hvorfra får du 180m ? bliver sagt 80m i videoen og som du jo kan se så står bilen faktisk ret hurtig stille
    Glider der en bil ud foran dig med 50kmt er du også fucked......
    Man skal jo netop holde øje med sine omgivelser .. skulle du gerne have lært da du tog kørekortet og ser man en bil længere fremme så slipper man jo gassen.. Der kommer jo ikke bare en bil ud foran en når man køre ude på landet ej heller ned af den jydske motorvej.. Faktisk dig der køre 50kmt på motorvejen som er farlig ikke ham der kommer med 80-100


    X Ikke mere som såen normal endnu ikke saltet dansk vej en tidelig morgen




  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #37   10. dec 2012 Erik A
    50 på motorvejen er farligt, lige meget hvordan vejene er, så der giver jeg dig ret.. Tør man ik mere, så er der ALTID en alternativ rute/landevej, som man kan tage istedet for


  • #38   10. dec 2012 Så du mener man er lige fucked hvis der glider en bil ud foran med dig med 100 km/t som med 50 km/t? smiley LOL.

    Okay så der er 50 meter imellem de pæle? Men nu bremser du sjovt nok også et sted hvor vejen begynder at gå op. Du køre vel lige så hurtig over den første bakke når du ikke filmer? For der kan du da overhovedet ikke se om der kommer en bil ud inde fra de huse før det er forsent. Hvis du køre med 100 km/t.

    Ja hvis forholdene er meget dårlige så kan jeg godt køre 70 km/t på motorvejen Men så skal det også være rigtig dårligt vejr. Så er det kun tåber som dig der tror de er udødelige i deres 4x4 med vinterdæk der er farlige.

    Du skulle også gerne ha lært at man køre efter forholdene da du fik kørekort. smiley se du lever jo bare på den forventning at der ikke kommer en bil ud foran dig. Det kan du aldrig sige lige meget hvor meget du holder øje med dine omgivelser. Den dag det så sker så går det også galt for dig.

    Sidste år kørte jeg inde i byen efter en nissan Patrol med ca 40 km/t. Der kom da en bil glidende ud inde fra sidevejen. (Sikkert en tosse der ikke har fået vinterdæk på). Men man kan jo ikke bare sige at det ikke er noget der sker på landet eller motorvejen. Det kunne lige så godt ske over den bakke hvor du har filmet. Det ligner da meget landet?


  • #39   10. dec 2012 Simon H.N . Du er fucked uanset om du køre 50 eller 100 hvis der køre en ud foran dig .. Braget er bare st'ørre ved 100 .

    Det er nu meget svagt det går opover .. Men jeg skal da gerne finde en plan vej (skal jeg bruge et waterpass?) og lave samme nummer igen og havde der været en bil på en agf hytterne der så havde jeg set det på vejen indad .. Det er en lukket fjeldvej der er ~5km ligger vel 25 hytter der

    Sjovt du lige skal smide 4x4 kortet .. Jeg køre sjældent med bilen i 4x4 og da slet ikke bare fordi der ligger lidt sne på vejen 4wd bruges op og ned af stejle bakker.. I dyb sne og når det er meget glat aka blank is

    Har jo netop lært at køre efter forhopld og dæk og er der fint vejgreb ja så kan man også køre max tilladte hastighed

    Tror du selv at man overlever 12 år bag rattet i en taxi uden buler hvis man ikke har styr på det man gør ?
    En gang har jeg lavet buler og det var en litauer der ikke overhioldte hans vigepligt.. vildt sammenstød med hele 15kmt

    Skulle der endelig komme noget ud foran mig og det ville være umuligt at nå at standse ja så er grøften et glimrende alternativ.. Ligger der 1m sne som der jo gør her er det bestemt ikke farligt


  • #40   10. dec 2012 Erik. Det kan jo være du kan nå at stoppe eller undvige ved at køre 50 i stedet for 100 km/t. Så nej man er da ikke fucked lige meget hvad. Det er da en mærkelig holdning at ha.

    Smider jeg 4x4 kortet? Den må du lige forklare. Jeg har ikke snakket noget om at trække op af bakker. Det har sådan set ikke så meget med sikkerheden at gøre hvis vi snakker om bremse og styre enskaber. Det jeg mente med det er at mange i suv'er tror bare de er udødelige fordi de køre i en stor bil.

    Fordi du har kørt med hovedet under armen i 12 år. Er det ikke ensbetydende med at det går godt i morgen.

    Nej du køre ikke efter forholdene lige meget hvad du siger. Kom du op til en køreprøve så vil du dumpe med et brag hvis du køre sådan. Så du har sådan set ikke lært en skid i de år andet end at køre for hurtig. Det er jo sådan det går for de fleste bilister.

    Men når man kommer til det stadie hvor man tror man er bedre end Ken Block og Peter Solberg. Så har man nok siddet i en taxa lidt for længe. smiley

    Nu er det jo også meget normalt at se de fleste taxa chaufføre tror de er verdensmester til at køre bil. De ligger da med 160-170 km/t fra Århus og ud til Tirstrup lufthavn meget ofte. I burde ha fartskriver i bilerne. Så man kan få stoppet alle de tåbelige taxa chaufføre. Jeg siger ikke alle køre sådan. Men mange gør.


  • #41   10. dec 2012 Hvis du kan nå at undvige eller bremse ned med 50 så kan du også nå at undvige med 100...

    Godt være du mente noget andet men du skrev:
    Så er det kun tåber som dig der tror de er udødelige i deres 4x4 med vinterdæk der er farlige.
    Hvortil jeg forklare dig hvad jeg bruger mit 4wd til

    Nu er det så også sådan at største delen af suv´s specielt de mindre så som sukien eller nissans Xtrail har betydeligt bedre egenskaber til glat/sne kørsel som en alm. F/RWD person bil

    Bestod en køreprøve i sommers .. Tivler derimod på at du ville klare dig i køreprøven til taxa.. faktisk en ret stor del der må prøve til flere gange før de består

    Gætter på at de taxaer du møder med 180kmt mod tirstrup bliver kørt af pakistaner e.l. Taber penge på at køre så stærkt med kunder i bilen ihvertfald.. sjovt nok derfor der kom parallel takster i bla Århus...
    Grunden til at de køre stærkt er at de ikke tjene penge før der igen er kunder i bilen og lønnen er i forvejen latterlig lav i forhold til timeantal

    Jeg har selv lagt med 200+ ned ad motorvejen om aften/natten med tom bil for hurtigst mulig at komme tilbage og tjene penge..

    Forestil dig at have 12-16 timer 6 dage i ugen og alligevel tikker der bare 15-16000 ind efter skat hvis det er en god mdr


  • #42   10. dec 2012 Det første kan jeg slet ikke tá seriøst. Du burde jo ikke engang ha kørekort med den holdning. Slet ikke køre med andre mennesker.

    Så kan du også nå at undvige med 200 km/t når man kan ved 100 km/t? Har du overhovedet været på glatbane hvor man godt kan undvige keglerne med 50 km/t. Men bare ved 60 km/t så kan man ikke? For det lyder det godt nok ikke til du har. Ellers har du ikke lært noget af det.

    Selvfølig kan jeg bestå taxa prøven. Hvorfor skulle jeg ikke kunne det? Er lige blevet nordisk mester oppe ved Volvo. Der er da også manøvre kørsel og teoriprøve. Godt nok er det i lastbil. Men så kan man også styre en lille taxa. smiley bare til bil køreprøvers der sagde den motorsagkyndige inden 500 meter. "Du har da vist kørt bil før". Ja jeg har så også kørt bil næsten dagligt siden jeg var de 10 år. Dog på lukket område. Så vil godt vide hvad der er så svært ved taxa prøven. Andet end man ikke må ha så mange fejl og skal kunne finde rundt?

    Hvor meget bliver den månedlige indtægt så på hvis man mister kørekortet? smiley men man tjener vel en del mere end 15.000 kr i dag for alle de timer? For det er godt nok ikke meget.

    Taxa selskaberne må da også gøre noget for deres chaufføre køre ordenligt? De køre jo rundt i en reklame vogn. Så er det bare ikke smart at køre som en tosse da det giver dårlig omtale for alle der køre i taxaer.


  • #43   10. dec 2012 Joe jeg har skam været på glatbane både med personbil og 16 sæders bus sidste var den norske udgave som har lidt mere med f.x. bakkestart på glatvej

    Efter 1. køretime som var i morgentrafikken i Kolding med start vejlevej fik jeg lov til at køre kørelærens datter i skole.. Efterfølgende køretimer brugte han til at ordne kalender osv. imenes vi cruisede rundt i Kolding

    En enste kørefejl så kan du være ret sikker på at du ikke består taxa prøven

    Spurte lige kammeraten på MSN .. han havde knapt 16.000 udbetalt sidste mdr
    Taxachaufføeren i DK er den med laveste løn udregnet på antal timer.. Selv en sort polsk håndværker får næsten mere... Tænk iøvrigt lige på det næste gang du køre i en taxa.. omkring 42% af det taxameteret står på får chaufføeren minus skat osv. self

    Hvorfor faen tror du jeg køre taxa langt oppe på et fjeld i 30 minus.. Her får man da en noget mere rimelig løn øhh eller noget (Netbanken siger 26.000 ind på kontoen i sidste mdr og den var stille)

    Taxas forsøg er parallel taksterne da nogen jo også kørte som død og helvede med kunder i bilen .. det er kraftig nedsat efter de kom
    Men de ansætter alle med et taxakort .. Har du taxakort så har du job den er næsten 110% sikker uanset hvor i landet du er.. Endnu lettere er det hvis du er dansker eller ihvertfald mester det danske sprog 100%


  • #44   10. dec 2012 Bakkestart på glatbane skal man også i lastbil.

    Ja kørelæren brugte også mig når han skulle ud og handle ind i metro. Lidt træls at bruge sin tid på det. Men fuck det. Det skulle jo bare overståes smiley

    Det var ikke meget. Trode de tjente mere. Også selvom det var for 37 timer om ugen er det lidt :S jeg gad godt nok ikke køre til de 16.000 kr. Jeg har også en kollega der køre taxa for at tjene lidt ekstra ved siden af. Men hvis det er til de penge så forstår jeg ikke han gider. Han skal jo stadig overholde kørehviletidsreglerne til lastbil. Men det er nok for at tjene lidt i weekenden.

    Men ja man tjener vel mere i Norge end her hjemme. Men det er vel også en del dyre at leve i Norge?


  • #45   10. dec 2012 I DK er det i weekenderne at der er penge i at køre taxi.. Og ikke noget kørehviletid i taxi .. kan køre 24T hvis du har lyst til det.. Hvis de skulle overholde køre/hviletid så ville det blive vanvittig dyrt at køre i taxi

    Lidt dyre er det da at leve og igen så er nogen ting billigere f.x.bliver man ikke røvpulet bare fordi man vil ha en stor bil
    25øre/kw for strøm
    Lavere skat (jeg giver 30% i skat..)


  • #46   10. dec 2012 Nej men han skal stadig overholde kørehviletiden til lastbil. Han må ikke bare komme fra en 15 timers vagt i lastbil også køre taxa efter. Man må ikke engang køre på ferie i sin privatbil efter endt arbejdsdag. Nok ikke det danske politi der husker at tjekke førekort når de stopper en i privatbil. Men det tyske politi skulle være meget skrappe.

    Er afgiften ikke stadig høj på biler når man køber en ny? Men ja tak til strømmen og skatten. smiley

    Der er vel ikke mange i Norge der sætter solceller op med så lave priser på strøm?


  • #47   10. dec 2012 Hov, lige et OT...

    Erik, jeg har engang hørt at december er skattefri i Norge. Er det bare en god røverhistorie eller er den god nok? :o.


  • #49   10. dec 2012 jeg undre mig over hvad Norge skal blandes ind i den "ringe" kørsel med høj hastighed på de små veje her i lille dk ?


  • #50   11. dec 2012 Enig med simon . Vi skal have nogle færre som erik her i dk. Jeg har en Audi quattro med gode vinterdæk men derfor kører jeg stadig ikke ligeså stærkt som i tørvejr. Deter da logik for burhøns .. større brag = større skade. Men hovedet skal du jo ikke være bekymret for tager skade erik smiley du skriver man ikke bliver røvpulet fordi msn vil have en stor bil. Er det derfor du har valgt en suzuki grand vitara ? Troede kun det var af nød hvis man vælge sådan en smiley

Kommentér på:
vinterdæk

Annonce