{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

To dampspær or not to dampspær {{forumTopicSubject}}

Hey bg

Jeg er snart nået til den fase i mit renoveringsprojekt af mit værksted hvor jeg skal til at beklæde alle væggene. Men jeg er virkelig kommet i tvivl om jeg skal bruge dampspærre eller ej

Her er factsene. Det er en ældre stald/ladebygning hvor jeg har støbt nyt gulv med isolering under. Der er en nyere isoleret ledhejseport i og væggene bliver beklædt med osb eller spånplade og gips. Der kommer ikke til at være varme på konstant, kun cirka et par gange om ugen hvor jeg går ude. Varmen bliver leveret af en varme pumpe

Så hvad siger i, hvad har i af erfaringer?

Kommentarer på:  To dampspær or not to dampspær
  • #1   10. feb 2013 Og selvfølgelig isolerede vægge og lofter

• #2   10. feb 2013 Altså hvis du vil holde på varmen, så skal du i hvert fald smide noget på.

• Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    apr 2008

Biler: 2 Emner: 6 Svar: 514
    #4   10. feb 2013 Hvis ikke du har varme på hele tiden, ville jeg ikke sætte dampspærre op. Jeg har lavet mine vægge i garagen uden dampspærre og to lag gips, og god ventilation. Der har aldrig været problemer.

• #5   10. feb 2013 Ville sætte det op hvis bilen kommer ind og er våd, sommer og vinter...

• #6   10. feb 2013 Som de andre siger, hvis du ikke vil holde konstant varme derinde, ville jeg ikke sætte dampspærre op.

• #7   10. feb 2013 Det jeg er mest nervøs for er at der til tider kan blive så fugtigt at det går ud over mit værktøj, at det ruster

• Moffe
    Moffe Tilmeldt:
    jan 2007

Følgere: 84 Biler: 9 Svar: 3.886
    #8   10. feb 2013 spørg for at lære

hvordan kan det være at det er et spørgsmål om man holder konstant varme eller ej

• Kenneth P
    Kenneth P Tilmeldt:
    apr 2008

Biler: 2 Emner: 6 Svar: 514
    #9   10. feb 2013 Mit værktøj har jeg haft i min garage i 8 år nu, og det fejler da ingenting

• #10   10. feb 2013 der er ikke konstant varme eller dampspærre i min garage og der er heller ingen problemer med rust.

men du skal kun bruge dampspærre hvis der er varme på hele tiden.
    god udluftning er også en god ide.

• #11   10. feb 2013 Jeg ville helt klart sætte det op

• #12   10. feb 2013 spånplade havde jeg nu ikke brugt.!

jeg er også ved at lave garage, og jeg sætter det op, om vinteren kommer min varmepumpe til at køre på 18 grader konstant, og om sommer bliver der slukket. hvis det kun er væggene du laver og ikke loftet, ja så er det jo lige meget, hvis der ikke er på loftet, det skal jo være det hele, hvis du skal ha gavn af det.

• #13   10. feb 2013 Det bliver sikkert også osbplade, og ja det er selvfølgelig også loftet der bliver isoleret selv om jeg ikke skrev det

Men det er eddermame dyrt at have en varmepumpe til at stå en hel vinter og varme op på 18 grader

• #14   10. feb 2013 Der er nogen der skal lære det der med varmepumper og pris på den hårde måde... Det er så mega dyrt at bruge... Det er vel kun overgået af el radiatorer?

• #15   10. feb 2013 den tager 0,77kwh, dvs, ca 1,60kr pr. time x 24 =38,4kr pr. døgn. men mærker det ik, da jeg har solceller.. så koster intet i forbrug, og så er der affugter i også.

har haft oliefyr også, men det er jo meget dyre... + du skal rende hele tiden og fylde olie på, samt du skal ha renset dit fyr+ skorsten 1 gang om året... det er den billigste varmekilde du kan få, jeg har købt komplet nyt varmepumpe anlæg for de penge jeg fik for mit fyr, så det går lige op.

• #16   10. feb 2013 dampspærre skal man kun sætte op i rum med konstant varme. Man montere dampspærre på den varme side af isoleringen, og når der ikke altid er varme på i rummet, vil der opstår fugt i konstruktionen hver gang der bliver sat varme på...
    Så ingen dampspærre...

Kommentér på:
To dampspær or not to dampspær