{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.478 visninger | Oprettet:

Er det ok med kraftigere pære? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har været ved at skifte sprunge pærer på lyset uden for huset.
Før sad der en 9 watt sparepære.

Købte en ny i dag på 18 watt og nu ser jeg, der max må være 11 watt?
http://www.harald-nyborg.dk/p9875/elpaere-18-20w-e14-halo-kerte

Den lyser fint? Er der nogen risiko i det?
Er det ikke kun omvendt - hvor man ikke sætter en 40 watt pære i en 60 watt fatning?

(Det er en Nordlux lampe)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er det ok med kraftigere pære?
  • #1   18. mar 2013 det er forde de flere watt de er på det mere varme giver de smiley og lampen er nok lavet/tæstet til maks 11 watt pærer men der ud over ved jeg ik omn der sker nget ved det

• #2   18. mar 2013 Jeg tænker kun, det kan være fordi pæren kan blive for varm og smelte plastik?
    Men igen ... en 18 watt og det er hvor vi har carport lys - så det er ikke tændt ret langtid af gangen.

• #3   18. mar 2013 Det har ikke KUN noget med varme i lampen at gøre. Det kan også være interne ledninger, samlinger osv. som kun kan trække de angivne watt (også amp.) Jo flere watt du smider i, jo flere amp. trækker du jo igennem. Producenterne er jo interesseret i at producere en lampe så billigt, som overhovedet muligt. Derfor dimensionerer de det også så klejnt som overhovedet muligt.

Om der sker noget ved det, er ikke til at vide. Men man sætter jo heller ikke en 16A sikring foran et kabel inde i sit hus, hvis der står MAX 13A på tavlen. Same same. Du overskrider jo det anbefalede, og må derfor være indstillet på, at det KAN have konsekvenser.

Kommentér på:
Er det ok med kraftigere pære?

Annonce