{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.522 visninger | Oprettet:

Opsparing - skal man betale skat af renterne? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg har lavet en opgave til mine elever i matematik, hvor de skal sjusse sig frem til, hvor meget man skal vinde i Lotto for at kunne leve af renterne.

Jeg mener selv, at jeg ville kunne klare mig for 50.000 kr. udbetalt (renter) om måneden, når al gæld er betalt.

Jeg har fundet frem til, at man i hvert fald kan få 1,25 % i rente på en højrentekonto.

Dvs. at det ville være nok at vinde 48.000.000 kr. for at få 600.000 kr. udbetalt i renter om året.
1,0125^1*48.000.000 = 48.600.000 kr. (hvor de 600.000 kr. er renter)

Men en har sat spørgsmålstegn ved, om der skal betales skat af disse renter. Det mener jeg umiddelbart ikke - og gevinsten er der jo også allerede betalt skat af.

Hvem har forstand på det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opsparing - skal man betale skat af renterne?
  • #1   24. mar 2013 Man skal altid betale skat af renter fra opsparinger.

• #2   24. mar 2013 Men du kan få en noget højere rente procent....

• ImperialEagle
    ImperialEagle Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 76
    #3   24. mar 2013 det gør man. der skal betales begge gange du.

• #4   24. mar 2013 Der skal betales skat af renter, ja. Det kan du håndtere på to måder:

- Lav et opstillet cash flow, hvor du hvert år trækker skatten fra, som varierer efter, om man er i topskat, om man har renteudgifter, der kan modregnes osv.
    - Træk fx 45 % fra den rentesats, du bruger og benyt den som en estimeret "efter-skat-rentesats".

• #5   24. mar 2013 Får da 5,5% i renter på min højrente konto, med 3 års binding....

• #6   24. mar 2013 Jeg tvivler på, man kan få 5,5 % nogen steder, hvis man skal ud at binde dem <i>i dag</i>. Det var lettere for et par år siden...

Under alle omstændigheder skal man jo så også tage højde for, at de skal deles ud i flere banker, så der ikke står mere end 750.000 kr. i hver bank smiley

• #7   24. mar 2013 Du skal jo i øvrigt huske at tage højde for inflation. Hvis man kan leve for 50.000 kr. pr. måned i år, skal man jo bruge 51-52.000 næste år osv.

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 862
    #8   24. mar 2013 50.000,- / md.....hvis man er på su SKAL man leve for 1/10 del. Og på understøttelse for 1/3 del. Og er man ALM. Håndværker for ca det 1/2 ........

• #9   24. mar 2013 Lærer du nogle elever at der skal 50.000,- udbetalt til om måneden for at "kunne klare sig"?

• #10   24. mar 2013 Brian S??????
    Tror du selv på at man får 16.000,- udbetalt i understøttelse?

Hvilken planet lever i på?

Jeg klager på ingen måde over min løn, er faktisk ok tilfreds, tjener ok, men har ikke 50 udbetalt om måneden..

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#11   24. mar 2013 @Bay.

750.000 grænsen har du jo 100% ret i.

Det vil med 50 mil betyde 75 banker smiley er der overhovedet så mange banker tilbage ?

• Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

#12   24. mar 2013 @henrik.

Tror du ikke at man skal betale skat af både understøttelse og renteindtægter ??

• #13   24. mar 2013 På højeste dagpengesats, 5 ugers periode, får man lige godt 15.000 udbetalt, hvis man f.eks. er husejer, og har højere fradrag på grund af renterne...

• #14   24. mar 2013 Jeg prøver at få dem til at drømme, og samtidig lære matematik. Hvis jeg vandt mange millioner, ville jeg ikke nøjes med den løn, som jeg har nu.

Men nej, jeg har ikke skrevet et beløb - de skal selv vurdere, hvad der er realistisk. Der er en hel masse "matematik i hverdagen" over denne opgave.

Bay: Eleverne får selv lov til at regne ud, hvad de skal have i renteindtægt, når 40 % af den går til skattefar.

I mit eksempel skal der 1.000.000 kr. til i renteindtægt for at kunne få 600.000 kr. udbetalt på et år ( ved 40 % i skat)

• #15   24. mar 2013 Øhhhhh... :
    Citat trådstarter:
    Jeg mener selv, at jeg ville kunne klare mig for 50.000 kr. udbetalt

Citat Brian S:
    hvis man er på su SKAL man leve for 1/10 del. Og på understøttelse for 1/3 del.

Det du skriver er omsat at en på SU har 5000 udbetalt og en på understøttelse får 16.600 udbetalt.

Jeg skriver ikke at man ikke skal betale skat af de ting.. men trådstarter skriver om udbetalte kr... Man kan jo ikke sammenligne æbler og bananer...
    Hvad er det du ikke forstår i det jeg skriver?

• #16   24. mar 2013 Mike...
    Fair nok.. smiley
    Drømme er cool...
    Jeg kunne vel også liiige klare mig for 50k om måneden smiley

• #17   24. mar 2013 WTF!

Er jeg den eneste som finder det skræmmende at en lærer finder svar til sin undervisning på bilgalleri!...

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #18   24. mar 2013 Thomas nej præcis samme tanke her.

• #19   24. mar 2013 Jeg håber fanme heller du lærer dine elever at de kan klare sig for 50.000,- om mdr. Så kan jeg sgu også bedre forstå at hele lortet er ved at falde fra hinanden, jeg gætter på at du er folkeskolelærer siden du har stillet dine elever den opgave, og så må jeg da godt nok håbe at kl får strammet op på tingene det sejler jo total, og om du så heller ikke ønsker at betale skat af dine renter vor herre bevares...

• #20   24. mar 2013 RR: Pas på blodtrykket:-)

Jeg har tidligere skrevet, at jeg ikke giver dem et beløb - de skal selv vurdere, hvad de ville gøre i denne tænkte situation.

De 50.000 kr. er et eksempel - men hvis jeg vandt den store gevinst, så ville det da været fedt at kunne have 50.000 som disponibelt beløb hver måned - uden at bruge af formuen:-)

Opgaven skal selvfølgelig også give eleverne et indblik i forskellen på indlåns- og udlånsrenter. Efter annuitetsopsparing tager vi annuitetslån, og her regner vi bl.a. på billån mht. månedlig ydelse mm. Det skal være virkelighedsnært og samtidig spændende og sjovt for eleverne - det er måden, man fastholder dem på.

• #21   24. mar 2013 Problemet ligger nok i at en lærer stiller spørgsmålet, "Hvem har forstand på det?" på bilgalleri.
    Umiddelbart ville jeg gætte på at svaret ret nemt kan findes på skat.dk!

• #22   24. mar 2013 Ingen vil sætter mange penge på en almindelig konto, eller konto i det hele taget.. det gælder om at sprede sine midler smiley

• #23   24. mar 2013 Jeg ville grave gysserne ned i baghaven.... intet mindre....... smiley Og leve af dem....

• #24   25. mar 2013 Thomas: Jeg har selvfølgelig været på skat.dk inden jeg postede indlægget. Der står en masse om renteudgifter samt alle mulige andre tilfælde, hvor der skal betales skat. Men umiddelbart stod der ikke noget om renteINDtægter...

• #25   25. mar 2013 Jeg ville blive et stort spørgsmålstegn hvis jeg havde de 208 mio på Fredag. Hvor pokker skulle jeg plante pengene henne? Og hvad kunne jeg forvente at få udbetalt hver måned i renter? Puha smiley

• #26   25. mar 2013 Det er også en næsten teoretisk snak om renteindtægter.

Hvis man har mange penge, og vil placere dem sikkert, koster det faktisk penge!
    Du får kun rente hvis du ikke har så mange penge, eller placerer dem hvor der er en risiko.

• berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 932
    #27   25. mar 2013 Nu har du "sjusset" dig frem til, at du skal vinde 48.000.000 for at få 50.000 i rente hver måned.

MEN, for 48.000.000, kan du få 50.000 i 960 måneder (80 år) UDEN renteindtægt, ved bare at hæve af pengene.

Der skal jo ikke være plus (i millionklassen) på kontoen når man går væk,

• #29   25. mar 2013 berndt k

Lige mine ord.... hvad skal alt det rentepis til for....... jeg vil sgu heller bruge pengene mens jeg lever... og kom også fram til de 600.000 ,-kt om året i de 80 år,, og jeg bliver bestemt ikke så gammel, og så er der jo mere at bruge af end de 50.000,-kr pr. måned.... nærmere det dobbelte.....

Kan slet ikke sætte mig ind i hvad folk vil med de renter..... og hvad med pengene når de er døde..... smiley

• #30   29. jun 2013 Nu spar på din energi kammerat , du skal være frisk til at lave 4 klasse,s kommentarer på folks forum smiley

Kommentér på:
Opsparing - skal man betale skat af renterne?

Annonce