{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.910 visninger | Oprettet:

Leje, Eje eller Andelslejlighed? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er sku nød til at få noget hjælp.

Jeg har set andelslejligheder på ikke mere end 40-50 kvm inde i København. Nogle koster op til 700-800.000 kr. Og andre er noget dyrer at stå i til en pris på 250-400.000 kr og en høj husleje hver måned.

Lad os sige at andelen koster 1,2 mio.
Lejen er 3500 om måneden. Hvad ender jeg med at have som boligudgift hver måned hvis jeg betaler depositummet (eller hvad det nu hedder) kontant, og så står med lånet med en rente på 4% over 30 år. Hvad hedder den månedlige udgift for mig så? smiley

I regnestykket skal i ikke medregne indboforsikring og sådan nogle ting..

Og hvad havde i ellers fortrukket? Og forklar gerne hvorfor og hvilke udlemper der ellers er ved andelslejligheder smiley

Tak for hjælpen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Leje, Eje eller Andelslejlighed?
  • #1   11. maj 2013 jeg skal aldirg have en andels lejlighed/ hus..

du kommer aldrig nemt ud af andelsforeningen.. og de kan bestemme alt stortset -.-

så enten leje eller eje i mine øjne..

• #2   11. maj 2013 Michael

Kan du uddybe?
    Leje vil jeg ikke. Ser det hul i hovedet at betale eks 7000 + forbrug hver måned og pengene bare går direkte ned i en eller andens lomme, når de penge kunne være gået til afdragene på en lejlighed eller et hus smiley

Men vil gerne høre fordele og udlemper ved andelslejligder.

• #3   11. maj 2013 Ca 9700 kr kun i husleje smiley

• #4   11. maj 2013 Jesper

Ca 9700 kroner i husleje incl afdrag på lånet? smiley

• #5   11. maj 2013 jeg kan sagtens se din ufornuft med at leje. smiley

Mht. andele... Mine forældre ser tit et vennepar.. hendes mor døde og de overtog andelen i et hus hun boede i. og blev enige om at de ville af med andelen og komme ud af det. men andelsforeningen kan helt selv bestemme ´prisen DU skal sælge det til.. og derved er man bundet.. kender et par andre også som stod i den situation da de ville ud af andelen, kunne det ikke lade sig gøre at komme videre pga. andelsforeningen kunne bestemme en masse ting.. smiley

• #6   11. maj 2013 9700 synes jeg umiddelbart lyder dyrt for ''kun'' et lån på 1,2 mio. smiley
    Er der eventuelt en side kan selv kan regne på det på? smiley

• #8   11. maj 2013 ved leje, har du mulighed for bolig sikkring, og kan jo betale i årevis, uden nogen opsparing.. ved, køb ska du regne med at betale næsten 2/3 af huset værdi oven ihusets pris. og ville aldrig turde købe en andels leglighed, ved aldrig hva der kan komme, af nye regler, som du evt ikke brød dig om, osv.. det bedste syntes jeg, var at købe et billigt godt hus, hvor du ville bo i mange år betale, husleje til sig selv, lave lidt ved det hen af vejen..en dag har du en god sjat penge i friværdi.. mvh hc

• #9   11. maj 2013 Christian

Kan godt se at jeg skal kigge på den slags når jeg har en med forstand på det til at hjælpe, haha. Er det ikke muligt at få fast rente?

• #10   11. maj 2013 fast rente.. er det eneste der duer, altid,samme beløb du ska af med, ved mange vælger alle mulige andre tilpasning osv osv, men det koste sku det samme altid at sku lave om på det hele, nej fast rente, syntes jeg er bedst.. mvh hc

• #11   11. maj 2013 Jeg prøvede lige at undersøge tingene på den hjemmeside.
    http://peecee.dk/uploads/052013/f.jpg

Men jeg er ikke sikker på at jeg har forstået det 100%

Hvis jeg tager den der Flexlån F3K, hedder det så 6770 kroner om måneden + forbrug og så ER der også betalt for afdragene på lånet?

• #12   11. maj 2013 Fy for helvede det er mange penge for 40-50kvm

• #13   11. maj 2013 Mathias

Det var generelt lånet på eks 2 mio jeg ville have forklaring på hvordan og hvorledes det blev betalt osv..

Kunne aldrig drømme om at flytte i 40-50 kvm hvor jeg skulle bo i 30 år.

Det var nu mest af alt fordi at jeg gerne vil ind i byen og bo, og der ender jeg nok med at bo alene det første stykke tid, medmindre at jeg finder en studerende som kan bosætte sig til en husleje på 3000-3500 kr og måske hjælpe lidt med huslejen på den måde smiley

Det er bare mest andelslejligheder som man ser i butiksvinduerne når man går og glor vinduer med lejligheder og huse i KBH smiley

Og det billede jeg har linket til, det er hvis man tager et realkreditlån til en ejerlejlighed smiley

• #14   11. maj 2013 Ja okay. Ved godt det er dyrt i København, men synes godt nok det var noget dyrt smiley
    Har selv lige købt en landejendom 20km fra holbæk med 22 hektar, og stue hus på 268 for 2,3mio godt nok på tvang. Jeg betaler xa 4700 med lån og det hele om måneden for smiley så kan jeg godt leve med en times kørsel ind til København smiley

• #15   11. maj 2013 Mathias

Jeg er heller ikke i tvivl om at jeg sagtens kan finde noget på minimum 100 kvm i centrum at København til 2 mio smiley
    Nu var det bare andelslejlighederne jeg snakkede om i starten som både kunne være fra 250-400.000 kr og op til 800.000 kr smiley

Men jeg vil da lige igang med at se lejligheder derinde omkring og så tjekke hvad jeg kan få for 2 mio. Så må jeg tænke over om jeg vil benytte mig af offentlig transport (super nemt i KBH) og få mig en fin bolig med eventuelt en studerende boende til at hjælpe med at betale for at bo der (kan selvfølgelig ikke bosætte mig hvis jeg ikke kan bo der alene) eller om jeg vil have en lejelejlighed væk fra København men samtidige have en lækker bil at køre i. Vil ikke have lån på begge ting, og lejlighed eller hus er nok den mest fornuftige måde, for hvis man senere finder en som man forelsker sig i og pigen selv tjener i omegnen af 15.000 kroner, så bliver der jo pludselig fællesudgifter, og så bliver der jo nok råd til at kunne ansaffe en fin vogn til den tid smiley

• #16   11. maj 2013 Jeg forstår fuldt ud din tanke gang, der er jo selvfølgelig også forskel på hvad man vil. Det lyder jo til at meget at dit liv forgår inde i København og så er det jo oplagt at bo der inde. Men 2mio ville man da også helt sikker kunne finde noget lækkert for der inde for det ville jeg også have valgt end en andels, og ja det sgu beder at have lån i et hus end en bil smiley
    Jeg håber da du finder det du søger i København smiley

• #17   11. maj 2013 Du er nødt til at have en bankrådgiver eller lignende til at forklare dig sammenhængen, lyder det til.

Du kan ikke vælge realkreditlån til finansiering af en andel - for det første. Det er ren banklån. Derfor kan du sandsynligvis heller ikke få fast rente, ligesom renten nok vil være højere end 4 %.

Når du siger, du har til depositum, hvad mener du så med det? Hvor mange penge betaler du up front?

• #18   11. maj 2013 Nu snakkede jeg om realkreditlån til en ganske almindelig EJERLEJLIGHED smiley

• #19   11. maj 2013 Det gjorde du ikke først i tråden smiley

Men ja, du kan som udgangspunkt låne 80 % af købesummen i realkredit, hvis det er en ejerlejlighed. Afhængig af valget af kreditforening, er det måske kun 60 %, der kan være afdragsfri, hvis du kunne tænke dig det.

Har du ikke de sidste 20 % + omkostninger, skal de lånes i banken eller på et pantebrev.

• #20   11. maj 2013 Kunne godt tænke mig at bo på en af de veje ned mod istedgade som er tættest ved hovedbanegården eller nede omkring søerne tæt ved Vesterbrogade.

Hvor henne er bedst at lede? smiley
    Skal dog meddele at jeg KUN er nysgerrig lige nu for at se hvad der er til 2 mio smiley

• #21   11. maj 2013 Man får da ikke ret meget ejerlejlighed for 2 mio. på sidegaderne til Istedgade, gør man?

• #22   11. maj 2013 Bay

Nej, det meste er garanteret andelslejligheder smiley
    Det kunne være muligt at punge mere ud hvis man var 2 om at betale, men nu er jeg ene og alene smiley

• #23   11. maj 2013 En andelslejlighed til 2 mio. kan man sagtens finde. Dem har jeg set mange af til salg. Men problemet er så bare, at man jo også får andel i en yderligere gæld i foreningen på måske det samme beløb, som også skal betales tilbage smiley

Under alle omstændigheder betaler man meget for at bo i centrum. Dette gælder hvad enten det er eje, leje eller anden smiley

• #24   11. maj 2013 Andel er udelukket. Hvis andelen koster 2 mio og man betaler det dobbelte tilbage i renter, så skal man være sikker på at man vil bo der i rigtig mange år. Ellers så står man i stor gæld ved fraflytning af lejligheden. smiley

Spørgsmålet er så om man bør finde noget omkring Hillerød (det jo muligt at finde hus i omegnen for de penge) eller om man skulle finde noget omkring Lyngby, og så stadigvæk håbe på at kunne finde en studerende der ikke kan finde plads et andet sted smiley

Måske noget omkring Østerbro, Nørrebro eller måske Svanemøllen? smiley
    Må da lige tjekke priserne der.

• #25   11. maj 2013 Uanset om der er tale om andel eller ejerbolig, skal du bo der en del år, hvis det skal kunne svare sig. P.t. er det faktisk værre med ejerbolig. Andele er langt lettere at komme af med for tiden.

Der er fordele og ulemper ved begge dele. Jeg mener ikke, en andelsbolig er et dårligt alternativ.

Uanset hvad er det tilfældet, at hvis du ikke er sikker på at skulle blive boende i en årrække, er det dumt at købe frem for at leje.

• #26   11. maj 2013 Bay

Meningen bag galskaben er jo netop at flytte for mig selv og blive boende i en lang årrække. Også derfor at jeg søger minimum en 3 værelses så der både er en stue, et soveværelse og et ekstra værelse som eventuelt kan bruges til en studerende man kan have boende, men også for at have et ekstra værelse hvis der skulle blive brug for det en dag smiley

Så selvfølgelig er det ikke fordi at jeg regner med at flytte efter 2 år igen. Det er jo ikke ligefrem gratis at optage lån og at sælge og købe huse smiley

Jeg skal bare finde den ene lille perle som jeg falder for, og som har de minimumskrav som jeg stiller, så er jeg tilfreds i en del år smiley

• #27   11. maj 2013 Så mener jeg heller ikke, at andelsboliger nødvendigvis er et dårligt alternativ til ejerboliger. Kigger man efter dem, er det som regel til en ca. 20 % lavere m2 pris og kan ofte fås med en bedre beliggenhed.

Men jeg forstår da omvendt godt argumenterne for at købe ejerbolig. Jeg bor selv i hus. Kunne så til gengæld ikke tænke mig færre m2 end de 176, vi har nu smiley Men det er jo den luksus, man kan tillade sig, hvis man ikke vil bo i centrum af København.

• #28   11. maj 2013 Eks kunne denne lejlighed være perfekt for mig.
    http://home.dk/boligkatalog/koebenhavn/2200/ejerlejligheder/hamletsgade_15_01_tv_105a00019.aspx

Hvis jeg så kunne tage lejligheden og flytte den til Gasværksvej eller Vesterbrogade, så var jeg flyttet smiley

• #29   11. maj 2013 Bay

Lige nu bor jeg så hjemme i et hus på over 200 kvm hvor der kun bor mig og min far.
    Al den plads er slet ikke noget hverken mig eller han kan bruge til noget.
    Jeg har den ''luksus'' at bruge det ene værelse på 20 kvm som stue og det andet på 10 kvm som soveværelse. Så har han sin stue og sit soveværelse. Alligevel er der 3 andre ledige værelser + 1 stue med altan som ikke benyttes. Jeg er opvokset i så stort et hus i 20 år, og det er sagtens noget jeg vil kunne undvære for at komme ind og bo hvor jeg ønsker smiley

• #30   11. maj 2013 Du behøver ikke argumentere over for mig - du må helt selv bestemme, hvor du vil bo smiley

Jeg har bare en gang boet i en 80 m2 lejlighed med min kæreste og kunne da ikke tænke mig at bytte vores nuværende hus ud med den igen! Så hellere have 5 min på cykel ind til byen.

• #31   11. maj 2013 Bay

Vi er selvfølgelig forskellige som mennesker.
    Nogle folk vil bo på landet med kæmpe gård og masser af land. Andre vil bo i udkanten (Hillerød kunne eks være udkanten med ca 30 km til København via motorvej som der jo er direkte forbindelse til) og andre vil bo i midtbyen ved Strøget, Tivoli osv.. Jeg er en af de personer som vælger nummer 3 fordi jeg simpelthen elsker det område.

Jeg er ikke i tvivl om at 2 mio rækker til langt mange andre steder end København, men det er jo ikke de steder hvor jeg ønsker at bo. Bevares, det kan da være jeg kan overtales til noget omkring Lyngby, Svanemøllen eller noget som er SÅ tæt på bymidten, men der er jeg bange for at mine små 2 mio ikke rækker til andet end en ejerlejlighed smiley

• #32   11. maj 2013 Man når ikke langt for 2 mio. i det område, nej. Så skal du længere vestpå.

• #33   11. maj 2013 Eller længere Nord / Nordvest smiley

• #34   11. maj 2013 Det er alternativet til at nøjes med en lejlighed i København på størrelse med vores køkken/alrum smiley

• #35   11. maj 2013 Bay

Vildt stort køkken/alrum hvis det kan indeholde 1 køkken, en entré, 2 værelser og en stue, hehe.

• #36   11. maj 2013 Hov, glemte da lige helt at nævne badeværelset smiley

• #37   11. maj 2013 Og så er den perfekte lejlighed fundet.
    http://www.edc.dk/en/Sag/?Pid=11300597&res=1f74356c-bcc2-40fc-b259-5c6f639c59b8&type=List&SearchFromDivision=1

Ja, kun 71 kvm, men har de 3 værelser som er minimumskrav og så ser lejligheden ikke så tosset ud smiley Spørgsmålet er bare om trafikken genere og om jeg vil bo lige ved Dybbelsbro station og 900 meter til Istedgade, Tivoli og Vesterbrogade. Men lejligheden er da fin, og et viser at man godt kan finde noget indenfor 2 mio som ser nogenlunde ud smiley

• Jesper C
    Jesper C Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
  • Chris M
    Chris M Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 130
    #39   13. maj 2013 Først og fremmest er du altså nød til at tale med din bank, for at blive forhåndsgodkendt til en given købspris, herfra kan du så gå på jagt.

Sådan en forhåndsgodkendelse gælder til ejerboliger, men f.eks har Nordea et smart værktøj hvor du kan indtaste nogle tal fra din økonomi, og få et ca. overslag på hvad en evt. andel må koste.

Herefter kan du "skrue" lidt på lån set i forhold til boligydelse/husleje.

http://www.nordea.dk/Privat/L%C3%A5n/Bolig/Andelsboligberegner/1332634.html?lnkID=d-box_beregnere_beregn-hvor-meget-din-andelsbolig-maa-koste_20-11-2012

• #40   13. maj 2013 Ejelighed. helst hus med stor garage i provincen

Kommentér på:
Leje, Eje eller Andelslejlighed?

Annonce