{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.577 visninger | Oprettet:

Hvornår tager du fjernlys fra? {{forumTopicSubject}}

Når du er ude og køre natte kørsel og har sat fjernlys til, hvornår slukker du så for det?

A. Når både den modkørende og jeg kan se hinanden / når jeg kan se nogle baglygter.
B. Når jeg allerede fra lang afstand kan se noget lys , ingen lygter men kun lys
C. Jeg blænder hverken ned når jeg kan se for eller baglygter, fordi jeg er en idiot der skider på alt og alle.

Jeg møder mange som jeg tror ligger under C. ihvertfald.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår tager du fjernlys fra?
  • #1   2. jun 2013 Jeg blænder ned når jeg syntes det er passende. Det er vel ca samme tid som modkørende blænder ned. Feks når man selv syntes at modkøren's lys begynder at blænde.

    Hvis jeg indhenter en bil, så gør jeg det 300 meter fra som loven forskriver. Eller hvis de blinker med baglygterne. smiley


  • #2   2. jun 2013 B: da alt andet er pisse hamrende irriterende og egoistisk!

  • #3   2. jun 2013 Ikke før det er nødvendigt og forsvarligt...

    Når jeg møder en modkørende, cirka når hans lys begynder at genere mig...
    Og hvis jeg indhenter en, blænder jeg ned når jeg mener at mit lys begynder at genere ham...

    Hvis man blænder ned for tidligt kan der jo komme alt muligt på tværs i det "mørke" område imellem os....


  • #4   2. jun 2013 A
    Jeg blænder ned i god tid


  • #5   2. jun 2013 B. Men nu har jeg ingen problemer med at se om natten.

    Det forekommer mig dog at mange har problemer med natteblindhed.

    Ser ofte at forankørende sætter farten ned og trækker ind mod siden når der kommer modkørende, og så sætter farten op igen når de er kørt forbi.

    Og ud over det, så er det pga her om sommeren med alle de lyse timer,som om folk skal have meget lys for at se bare de første 20m frem. Vi er enige om mange skal have et ekstra blink med lykterne for at blænde ind,når de er tæt på.


  • #6   2. jun 2013 D: Gør altid det rigtige!

  • #7   2. jun 2013 Hvorfor blænder folk ikke ned når to biler er på vej op ad en bakke fra hver sin side? Man kan jo se lyskeglen i himlen, mange venter til man mødes, så man LIIIGE skal nå at blive blændet i et sekund???

  • #9   2. jun 2013 Enig med Morten. Fuck nu af med jeres ulovlige xenon pis. Og ja ulovlige ikke lovlige men u lovlig..

    Men ja også en D når det passer bedst. ,
    Har prøvet at blænde ned i god til op af en bakke. Og 50 meter efter stod der så et kron dyr på vejen så jeg lige kunne nå at undvige .. Vis jeg havde haft langt lys på kunne jeg have set den komme ud på vejen.. Så jeg blænder først ned 1/2 sekund før jeg blænder den anden.


  • #10   2. jun 2013 God tid, fx hvis jeg ser en modkørende lys glimt fra en bakketop, slukker jeg.

    Eller hvis jeg kan se baglygter fra lang afstand.

    Det kan jo i værste fald gå galt, hvis ikke man blinder ned


  • #11   2. jun 2013 Jek blænder ned sidst...

    Det gør jeg alti alti smiley


  • #12   2. jun 2013 1. Jeg kører kun med fjernlys på de veje som jeg ikke kender. -Generelt hader jeg det lange lys. Synes det er en smule unødvendigt i dagligdagen.

    2. NÅR jeg kører med fjernlys er det KUN tændt når jeg er alene. Altså ingen fjernlys hvis der er cyklister, gåben, biler, knallerter, osv.


  • #13   2. jun 2013 Nogle gør jo som foreskrevet at de sætter deres fart nej, i forhold til hvor langt de kan se frem med deres lys...

    Men nogen kører jo nærmest i blinde og beholder samme fart selv om de blænder ned...

    Jeg selv blænder ned så snart jeg kan se nogen foran mis, og det er uanset om det er forankørende, modkørende, gående... osv....

    Men kører man som man må i henhold til loven,,, ja se er det jo egentligt lidt lige gyldigt med langt lys.... smiley


  • #14   2. jun 2013 Hvem her inde er så en del af de fuckhoveder, der blænder op igen LIGE inden de har passeret modkørende?
    Personligt blænder jeg ned, når jeg kan se lyskeglen i mørket. Hvis ikke modkørende blænder ned samme tid, blinker jeg nogle gange med fjernlyset, og hvis de stadig ikke blænder ned, holder jeg på indtil de har gjort det.


  • #16   2. jun 2013 blænder ned nå jeg kan se forlugterne... er ligeglad med
    baglygter. der det først nå deres spejle giver genskær.


  • #17   2. jun 2013 Loven siger indenfor 300 m afstand fra den modkørende , selvom det er helt ude i hampen , jeg blænder ned så snart jeg kan se modkørende smiley

  • #18   2. jun 2013 Stakkels dem der ikke køre med fjernlys på landet!! Især områder med mange dyr. Men et kron dyr fra eller til på hjelmen gør nok ikke så meget så!!! De slår kun ihjel så fuck da fjernlys... !!! Det jo sygt..

  • #19   2. jun 2013 Jeg blænder ned når solen står op

  • #20   2. jun 2013 Jeg gør det aldrig, men det er nok også mest fordi at bilen automatisk blænder ned når lyskeglerne mødes.

  • #21   2. jun 2013 Synes nu de fleste blænder ned i god tid på almindelig hovedvej.
    - Kan så undre mig over dem, der ikke mener det er nødvendigt at blænde ned på motorvej. Godt nok er der et autoværn mellem vognbanerne, men det kan stadig blænde, især hvis vejen drejer.


  • #22   2. jun 2013 Så det er kun mig som ofte møder folk som ikke blænder ned? Nogle gange er vi helt ovre ved hinanden mens jeg har blinket utallige gange med det lande lys, før at de blænder ned. Man skulle også tro at der var nogle folk som helt glemte at man har spejle i bilen så man kan kigge bagud, og at de er indstillet så man kun lige behøver at bevæge øjnene for at kunne kigge bagud.

  • #23   2. jun 2013 Jeg blænder ned når vejen er oplyst mellem mig og den modkørende... og det passer med ca. 300 meter. før.. og dem som siger det blænder... hvis i bliver blændet så stopper i jo bilen og venter 30 minutter til i har fået jeres syn tilbage.. (i bliver generet ikke blændet) (men kommer an på vejen... hvis vi køre op af en bakke hvor der også køre en op af bakken på den anden side, så gør jeg det ikke før... jeg skal stadigvæk kunne se vejen)

    og bagfra, kommer an på flere ting.. hvornår jeg gør det.


  • #24   2. jun 2013 Kender man vejen og kører det man må, er fjernlys ikk nødvendigt.
    -medmindre man kigger efter alt mulig andet, end bare at passe trafikken.

    nu har jeg kørt på landeveje med jævnligt krydsende dyr, og jeg har altid kunne nå at sætte farten ned.
    vel at mærke uden at køre med langlys.

    det værste er, at når der kommer en billist bag ved en på en laaang lige strækning, og så personen har sit lange lys tændt.
    -så ser jeg kun personens lys i spejlet, og det er ekstrem irriterende...


  • #26   2. jun 2013 Fordi at det genere dyrene og provo kere dem til at løbe ud efter lyset.
    -Logik for burhøns:)
    og kender du vejene er alm. Lys jo mere end rigeligt:)


  • #27   2. jun 2013 1.8T

    For med almindeligt lys og 90 kmt så kan du jo også se langt frem om der lige hoppet noget ud på vejen. Regn lidt på hvor hurtigt du kommer frem i sekundet med 90 kmt, og så finder du hurtigt ud af at det er en god ide at have det lange lys på.


  • #28   2. jun 2013 1.8T: Det lyder nu også ret spændende i mine ører da..

    Men altid noget at man har autonedblænding i alle spejle, så kan de blænde så meget de har lyst til bagfra:)


  • #29   2. jun 2013 Jeg blænder ned i god tid - dog blænder jeg ofte ikke ned på motorvej, når vejen drejer til venstre. Når vejen drejer til venstre, vil mit lange lys ikke blænde modkørende. Men i alle andre tilfælde blænder jeg ned. Jeg blænder også ned, når jeg kan se forankørendes baglygter.

    Jeg kan også finde på at blænde modkørende, hvis de ikke blænder ned eller kører med alt lys tændt (nærlys og tågeforlygter), hvor enten tågelys eller nærlys er stillet forkert.

    Mange franske biler blænder meget. Det må være noget med konstruktionen. Eksempelvis er det ofte, at en Peugeot 207 blænder, selvom kun nærlyset er tændt. Men ofte virker kun én nærlyspære, eller også er det kun den ene lygte, der blænder helt vildt. Så er det en bilejer, der har skiftet forlygtepærer, men monteret den forkert! Det er bare irriterende!


  • #30   2. jun 2013 Der er ikke noget værre end at køre foran én, som har én forlygte, der er indstillet forkert, så den blænder. Godt nok kan man vippe sit bakspejl, men lygten blænder stadig i sidespejlene...

  • #31   2. jun 2013 Swag. Nu køre jeg mest på små sogne veje og ikke godkendte motorveje i Jylland.

    De dyr du snakker om ses tilligt på reflektionerne i øjene, dem ser du nemt bare på kortlys. Rådyr som kommer fra siden spotter du ikke med hverken det ene eller det andet. Det er kun erfaring,held og hvad du fanger i øhjenkrogen der tæller. Her gælder det så at rådyr kommer ud i skumringen, de løber ikke rundt om natten.

    Ræve,grævlingen etc er nataktive.

    Og her er jeg med 1,8T her om sommeren bliver det ikke helt mørk, så jeg ser heller ikke det store behov for lang lys når jeg køre. Men skal det gå stærkt så er det en god idé, da bla politiet går i refleks jakker og kan ses på stor afstand så...

    Vinteren er en anden snak.


  • #32   2. jun 2013 Møffe jeg har ellers knaldet et rådyr kl 02? Så det vil jeg da mene at de gør.

  • #33   3. jun 2013 Ingen regler uden undtagelser.

  • #34   3. jun 2013 Sommer eller vinter ?

  • #35   3. jun 2013 med 90km/t køre man 25 meter pr sekund,

    så kan fok, begynde og regne, hvor meget man ser.

    jeg blænde slev ned,så jeg er sikker på ikke og blænde modkørende,
    eller når man køre bagved noget med side spejle,

    jeg er dog selv en af dem der ikke altid tage farten helt så meget af, som man burde,
    nok en dårlig vane.

    og det er ikke kun eftermonteret xenon, der kan blænde, jeg syntes tit jeg møde nye biler, med xenon, hvor den en lygte blænder,

    de burde få deres lygte kontrolleret engagn i mellem da det , jo blænder lige så meget som efter monteret der er forkert monteret og ikke justeret korrekt


  • TruckerBenny A
    VIP
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    feb 2004

    Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.771
    #36   3. jun 2013 Hvis det er ved en modkørende så blænder jeg ned samtidig med dem modkørende og det er også selv om jeg har ekstra lys monteret. Er jeg ved at indhente en så er det så snart jeg kan se deres baglys

  • #37   3. jun 2013 Møffe: det var sidste sommer. Den kom virkelig ud af ingenting. Nåede ikke engang at røre bremsen

  • #38   3. jun 2013 Sådan er det når det ikke er helt mørkt om natten.

    Men som sagt, ingen regler uden undtagelse.

    Jeg er altid på vagt når der er et rådyr, så kommer der ofte flere.


  • #39   4. jun 2013 Der er osse en del, med el-justerbare forlygter, der kører med dem for højt. Jeg kører et trin under bilens standard, da det der står i manualen med antal personer, last osv. blænder modkørende. Her snakker jeg nærlys self...

  • #40   4. jun 2013 erling m

    Nej det har ikke noget med eljusterbare lygter at gøre,, det handler om enten fejljusteret lygter eller forkert brug og læsning af bilen...


  • #41   5. jun 2013 De er justeret korrekt, da bilen er ny, og det er med en fører og en passager og intet andet.

  • #42   5. jun 2013 Nu er det jo sådan at lygterne skal være indstillet korrekt, og er de det så burde de ikke kunne blænde....

    Hvis de alligevel blænder så er det korrekt at du siger bilen ikke er læsset korrekt, og hvis man ovelæsser så er det i reglen lige gyldigt hvordan du indstiller dine lygter på den manuelle kontakt....

    Og det kan man ikke gøre så meget ved,,, alle der kommre nede fra tyskland, oplyser jo selve månen ved højlys dag.... smiley


  • #43   6. jun 2013 hvis der er brug for fjernlys skal man da overveje briller, justere lygterne eller sætte farten ned smiley
    men B helt klart. alt andet er for belastende.


  • #44   6. jun 2013 Morten

    De steder som der ikke var gadebelysning ved landevejene, der skulle fjernlys på så snart man kom væk fra gadebelysningen. Lærer man også når man tager kørekort. Eller det er ihvertfald hvad min sagde, at så snart der ikke var mere gadebelysning og inden forude, så var det på med fjernlys. Og kan love for hun blev irriteret hvis jeg sagde ''Jamen jeg synes ikke der er behov for det''

    Om det var fordi hun brugte briller er så en anden ting, men visse steder hvor man kendte vejen og mente man sagtens kunne se rigeligt, der mente hun alligevel at fjernlys skulle på.


  • #45   6. jun 2013 Det du skriver der, er jo i forbindelse med en given hastighed.....

    Du må jo når det er mørkt ikke køre hurtigere end du kan se frem og nå at standse....

    Så måske kørelæren er lidt fejl på den der.... smiley


  • #46   6. jun 2013 Buggi Boy

    Det var mest de steder hvor vi kørte på landevej med 80 kmt smiley
    Hun blev ved med at ævle om hvor mange meter i sekundet man kører med 80 kmt, og om jeg mente at jeg kunne se langt nok frem til at kunne reagere hurtigt.


  • #47   6. jun 2013 Ja hvor langt har du så kørt, når du regner reaktion med... Når dit nærlys højst når 50 meter.... Så har du ramt objektet.

Kommentér på:
Hvornår tager du fjernlys fra?

Annonce