{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.402 visninger | Oprettet:

Gaffeltruck på offentlig vej? {{forumTopicSubject}}

Håber der er et klogt hoved derude som kan hjælpe?

Jeg leder efter reglerne for kørsel på offentlig vej med gaffeltruck. Har googlet som en gal og kigget hos færdselsstyrelsen, politi og arbejdstilsyn uden held. Måske jeg bare overser det?

Skal til at køre på offentlig vej med firmaets truck og kan ikke helt huske reglerne præcist. Så vil gerne have frisket det op.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gaffeltruck på offentlig vej?
  • #1   12. jul 2013 Skal den ikke bare have en stor trekant bag på og max 30..

• #2   12. jul 2013 Så vidt jeg ved så må du gerne, bare der er advarselstrekant + blink og så mener jeg at der er noget med at gaflerne skal dækkes til men er ikke sikker...!!
    For hvis gaflerne skal dækkes til, så er der jo ingen mening med at køre på vejen...

• #3   12. jul 2013 Som Martin skriver, og et truckcertificat .

• #4   12. jul 2013 og bremselys. gaflerne skal ikke dækkes til. max 30 km/t hvis den er med luftgummidæk og hvis det er massive dæk kun 15 km/t

• #5   12. jul 2013 Der skal være rotorblink tænd og der skal ligge en palle eller lignende på gaflerne. Ellers er reglerne er som for andre motorredskaber. smiley

• #6   12. jul 2013 Hehehe, jeg må godt køre på vejen med den. Men jeg vil gerne lige nærstudere reglerne for hvordan den skal afmærkes, hvordan gaflerne skal afdækkes osv... Gider ikke få en bøde i forbindelse med arbejdet og som fører er det jo også mit ansvar at overholder reglerne.

Så tak for svarene, men jeg vil altså hellere selv læse dem så jeg er 200% sikker på hvad der gælder. Allerede nu er der jo vidt forskellige meninger om hvad der er rigtigt. smiley

• #7   12. jul 2013 Du behøver da ikke truckcertifikat

• #8   12. jul 2013 Skal du køre på offentlig vej, så skal du have et Kat. B kørekort samt truckcertifikat.

På mit arbejde har vi endnu aldrig hørt om at gaflerne skal være "dækket" med en tom palle eller lign. De skal bare ikke være højere løftet end ca. 15cm.

Også skal alt lys selvfølgelig virke. Bremselys, blinklys osv. Og der skal selvfølgelig være rotorblink samt advarselstrekant.

• #9   12. jul 2013 Alt hvad der kan løfte over 1meter med gaffeler skal man ha truck eller stabler kort til

• #10   12. jul 2013 Nicolaj: Kun forudsat at maskinen ikke kan låses til kun at kunne løfte en meter.

• #11   12. jul 2013 Fast monteret lys med samme funktioner som en personbil, traktor trekant bag på og orange blink på taget. Føren skal være 18 og have truck certifikat

• #12   12. jul 2013 Claus H

Fra 1.00 Meter og op skal du have truck certifikat.

• #13   12. jul 2013 Du skal have en Palle på, hvis du køre på offenlig vej.

• #14   12. jul 2013 Ikke for at lyde negativ, men er der overhovedet nogen der kan svare på det jeg spørger om? :o.

• Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #16   12. jul 2013 Sålænge man kan give tegn som på cykel, skal der bare være advarselstrekant bagpå. Ingen krav om hverken rotorblink, blinklys eller stoplys. Skal man dreje, rækker man bare armen ud som på en cykel. Den skal dog have baglygter og forlygter. Men der stilles ikke krav om hvor effektivt nærlyset skal være, så i princippet er positionslys tilstrækkeligt. Fjernlys er ikke et krav.

Hvorledes en truck skal være udstyret, følger i hovedregelen kravene som stilles til traktor. Men, der er undtagelser. F.eks. er en gaffeltruck ikke omfattet af krav om hvor stor vægt der skal være på styrende hjul, og så stilles der ingen krav til hvor effektive bremser den skal have. De nærmere regler er beskrevet i " Detailforskrifter for Køretøjer" som du kan hente fra trafikstyrelsen.

Truckcertifikat og kørekort er et krav, kørekortet skal være traktorkørekort eller bil.

• #17   12. jul 2013 Der skal på intet tidspunkt være rotor på en truck når den køre på vejen!!!

Det samme gælder en traktor..

Reglen for rotor blink gælder når det er et arbejds redskab og detcer eet ikk når den køre fra a til b på vejen...

Holder du på vejen og læser en trailer på vej lige ved siden af en forbrik så skal der være rotor blink tændt

Forstår ikk de traktor der køre rundt med rotor tændt bliver så liderlig af det!!!

• Malik L
    Malik L Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Biler: 2 Svar: 60
    #18   12. jul 2013 Der er krav om rotorblink, hvis køretøjet er forsynet med arbejdsredskab, som rager mere end 1m frem, 2m bagud eller 15cm ud fra siden af køretøjet. Så ved kørsel med alm. 80cm gafler (langsidehåndtering) er det ikke et krav at bruge rotorblink, hverken under kørsel eller når man læsser/losser. Mens f.eks.en traktor med tvillingehjul altid skal køre med rotorblink tændt, da det yderste hjul ikke regnes som en del af køretøjet, men som påmonteret redskab.

Så om der skal være rotorblink på eller ej, afhænger af hvad der er monteret på gaffelslæden. Hvis er er monteret et 3m langt spyd, ja så skal der være tændt rotorblink på under kørsel (bruges bl.a. ved kørsel med papirruller på trykkerier, tæpper o.lign)

• #19   12. jul 2013 sjovt nok er det jo ikke nødvendigt med køre kort for at køre gaffeltruck ....

alt det kræves for på offentlig vej er :

Rotor blink gul/orange på taget ( bruges ved gods /arbejds redskaber på gaflerne)
    stop & bremse & bak lys og langsom transport ( traktor trekanten) monteret i synlig tilstand
    lys på forsiden hvidt / gult som på en bil med eller uden blinklys da reglen om tegn kan gives med hånden som knalert og cykel er gældne for ældre modeller gaffeltrucks.... og skulle du være i tvivl er der altid mulighed for at spørge dem der underviser og udsteder gaffel truck certifikaterne .. og fordi det ikke er nødvendig med køre kortet er at det er arbejdstilsynet er eneste enstands der kan fratage dig dit truckcertifikat eneste krav der er til at erhverve truck/stablerkort er alders grænsen på 18 år efter hvad jeg har kendskab til ( har arbejdet med en der fik det uden køre kort ) hans forklaring der er skrevet ind,

Kommentér på:
Gaffeltruck på offentlig vej?

Annonce