{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.559 visninger | Oprettet:

Forskellig dækstørrelser foran/bagved {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg overvejer at få følgende størrelser dæk på min bil:

Foran: 235/35-20 (0,57% større end standard).

Bagved: 275/30-20 (0,64% større end standard).

Vil profil ændringen mellem 35/30 være et problemet?
Kan bilen godkendes ved syn?

Ser frem til input fra eksperter, mange tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellig dækstørrelser foran/bagved
  • #1   13. maj 2014 Det er nok nærmere bredden der bliver et problem. Da du kun må øge med 10mm pr fælg..

  • #3   13. maj 2014 Originalen er 235/45-18, må den så kun blive 245?

    Bilen er forhjulstrukket. Efterligning?


  • #4   13. maj 2014 Ingen vits i at have baghjul der er bredere i en bil som trækker på forhjulene

  • #5   13. maj 2014 8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1)Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).

    Maj 2014
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    - For tunge køretøjer (lastbiler, busser, store påhængskøretøjer) kan
    typegodkendelsen indeholde særlige bemærkninger om specielle krav
    til dækstørrelse, og disse krav skal opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for »Maks.
    afvigelse til fordæk« er anført en tankestreg »-«, betyder det, at alle
    kombinationer af dækrulleomkreds anført under »Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk« kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/45R17).

    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomMaj
    2014
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 14 Hjul
    hed, hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse). Montering af fælge, der forøger sporvidden
    med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende TÜV-godkendelse,
    kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).


  • #6   14. maj 2014 Skiftet fra 235/45-18 til 275/30-20 er ok sålænge omkreds ikke overstiger med hhv. foran (2%) og bagved (1%)? Dvs. bredden kan blive så bred som jeg lyster sålænge omkredsen er på plads?

    Min interesse i at have smallere dæk foran skyldtes at jeg ikke er sikker på om 275 kan være i skræmkassen når jeg drejer rattet til yderste punkter, dette problem har jeg ikke bagved.... Men kan forstå det er ok på baghjulstrukket biler; nogen der kender den tekniske forklaring?

    For at have mindst mulig afvigelse i omkreds skal jeg vælge imellem følgende størrelser:

    235/35-20
    245/35-20
    275/30-20


  • #7   14. maj 2014 Hvis bilen er typegodkendt ned samme størrelse på alle 4 hjul må du jo netop ikke ændre størrelses forhold. Så er det lige meget om den er baghjulstrukket eller ej

  • #8   14. maj 2014 Ændring af dækbredden, giver ikke nædvendigvis en ændring på sporvidden på bilen. Det er stadig center til center på sporvidden der måles på.

  • #9   14. maj 2014 Kim M nu er der heller ikke tale om sporvidden men dækbredden 2 forskellige ting Hvis bilen køre med 225 på foran 0g 245 bag på. Så må han godt sætte 235 på fora og så 255 bag på men ikke 225 på foran og så 275 da forhold så ikke er ens

  • #10   14. maj 2014 Nej, bilen kan ikke bare køres til syn og blive godkendt med den dækmontering.

  • #11   14. maj 2014 Der sidder 235/45-18 på alle 4 som standard.

    Spørger på en anden måde:
    1: Jeg vil gerne op i 20 tommer, hvilken dækstørrelse vil i anbefale?
    2: Skal de være samme størrelse foran og bagved?
    3: Hvis ikke samme størrelse, burde jeg så have 10" istedet for 8,5" bagpå?


  • #12   14. maj 2014 sozer Sætter du 10" på bag på SKAL du også have 10" på foran. Da bilen skal have samme størrelse på alle 4 hjul.

    Så til dit spørgsmål nr 2 ja de skal være samme størrelse hvis ikke bilen har tilladelse til at have forskellige bredder på.


  • #13   15. maj 2014 Hvordan finder man ud af om bilen har tilladelse?

    Ok fælgene må ikke være forskellig størrelse men betyder det at dækkene heller ikke være forskellig størrelse? smiley


  • #14   15. maj 2014 Alle kommer til at grine af en passat med brede bagdæk. Lad nu være. Hvis din bil er forhjulstrukket, så hold ens dækstørrelser på alle 4

  • #15   15. maj 2014 Nu er der jo en der har været så flink at lave et klip med regler lidt tidligere.

    Fælge må godt være forskellige.
    Dækkene skal have samme breddeforhold som original (sikkert samme bredde).
    Dækomkredsen må maks. afvige 5% i fra original montering. Og der må kun være 2% forskel på for og bag hvis bilen har ABS.

    Og hvis der ikke stå noget på registreringsattesten, så er der nok ikke nogen tilladelse.
    Så det er vel ikke så svært!


  • #16   15. maj 2014 "Jyllen": kender du nogen Passat med original dækstørrelse på 235/45-18? smiley

    "Onkel Per": Hvis svaret kunne dække mit specifikke spørgsmål ville det nemt kunne forstås men et svar ude hampen kan jeg jo ikke rigtig blive klog på smiley

    PS: Diverse links fra google har jeg selv haft fingerne i inden stille spørgsmålet herinde...

    Whatever, finder en holdbar løsning og præsenterer den for alle så vi alle sammen kan blive klogere smiley


  • #17   15. maj 2014 Du har efterhånden fået en del facts at arbejde ud fra. Både fra mig og andre.
    Hvis du ikke kan bruge det, så kan det ligesom ikke være i vores ende der er noget galt!

    Klippet længere oppe og de regler som jeg og andre referer til, er taget fra Trafikstyrelsens hjemmeside: Vejledning om syn af køretøjer / Detailforskrifter for Køretøjer, som er de regler der gælder.

    www.trafikstyrelsen.dk

    Her kan du også finde bilens typegodkendelse.


  • #18   15. maj 2014 http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx find din bil her og se om der står at den må køre med 2 forskellige bredde dæk. Står der ikke det, så må du ikke.

Kommentér på:
Forskellig dækstørrelser foran/bagved

Annonce