{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.513 visninger | Oprettet:

Led eller almindelig pærer? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Tænker at skifte mine tis-gule pærer ud med lidt mere hvid / ice -blue.

Ville derfor høre jer ad, hvad kører i med LED eller auto pære, hvad mærke / model ,samt evt et billede på hvordan der ser ud, ville værre top dollar. smiley

God dag, derude.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Led eller almindelig pærer?
  • #1   13. jan 2015 kører selv med led både nr pladelys og position lys for og baklys og snart kørelys også jeg har coolhvid som det hedder og det er jeg ganske tilfreds med har desværre ikk lige billeder med det smiley

• #2   13. jan 2015 Hvilke mærke af LED og er de lovlige ?

• #3   13. jan 2015 køber dem over den her http://www.miniinthebox.com/da/bil-led-lyspaerer_c3103
    ærlig talt ved jeg ikk om de er lovlige men det vil jeg selv mene da det er hvidt lys der kommer det er nok noget andet med blå positionslys det er ikke lovligt og kan give bøde smiley

• #4   13. jan 2015 Ikke lovlig, med mindre du har en godkendt pære pg en godkendt lygte til led hvis du snakker forlygtepære

• #5   13. jan 2015 Osram pære har noget der hedder Cool Blue og de er fuldt ud lovlige på alle biler fordi pærerene ikke lyser for kraftigt (kelvin)
    De har også noget der hedder Cool Blue Hyper men de er ikke lovlige. Alm. Cool Blue kan du købe i Thansen og de lyser meget mere hvidt med lidt blåt lys.

• #6   13. jan 2015 Køre med Phillips xtreme vision 130 de er meget hvide og giver et kanon godt lys

• #7   13. jan 2015 Vil på det kraftigste fraråde at købe LED-pære til kørelyset, medmindre det er dem der er lavet ligesom xenonkits med ballaster osv.

Jeg købte dem i god tro om at lyset skulle være godt (da der stod der var mindst ligeså kraftigt som alm. halogen) MEN selvom lyset er meget klart, så lyser det bare ikke særligt langt, så det er faktisk næsten ik til at se noget når man kører med det om natten...

• #8   13. jan 2015 - PSA Project -:
    Hvilke pære er der tale om? smiley

Meget FÅ led pære kan pt erstatte halogen forlygter..

Positionslys og andre små pære kan man sagtens erstatte.. Man skal bare tage højde for at det aldrig bliver lovligt og at der ofte kan være problemer med fx canbus eller blinke hastighed (hyperflash) smiley

• #9   13. jan 2015 Jeg kører med Night Breaker Unlimited son nær/lang lys og Cool Blue W5W i position da jeg ikke vil på kant med loven.

I nummerplade lyset bruger jeg Osrams LED pærer, også i str. T10 da der er 5 års garanti på dem. Inde i kabinen bruger jeg også disse pærer da det nu er lækkert nok med denne garanti.

http://www.thansen.dk/product.asp?n=1199149603&pn=-491014441

• #10   13. jan 2015 Der er p.t. ingen regler der siger at det er ulovligt at udskifte sine nær- og fjernlyspærer med LED, men er pærerne ikke e-godkendte er de dermed ikke lovlige. Med hensyn til positionslys og nummerpladelys er det fuldt ud lovligt at bruge LED pærer, så længe de lyser hvid/blålig, dog ikke helt blå eller andre farver smiley

profilbillede
  • #12   13. jan 2015 Jep. Der er regler for at man kun må bruge e-godkendte pærer.
    Der er også regler for at man ikke må eftermontere xenon i sine almindelige forlygter, men ikke nogle specifikke regler for LED smiley

• #13   13. jan 2015 Er vi enige om lovgivningen siger at man kun må benytte en lyskilde som lygten er godkendt til? For så må du ikke bruge led

• #14   13. jan 2015 Kj-tek.dk

Det er os min opfattelse. Og dertil hører os led i parkeringslys. Et er hvad de goder gøre ud af det hvis de stopper en. Et andet er hvad loven siger. Jeg har før set biler blive afvist ved synshallen pga led i forlygterne.

• #15   13. jan 2015 Det er et fortolkningsspørgsmål. En af mine kunder fortalte om en hændelse hvor han blev stoppet af Jens betjent fordi de troede det var xenon. Han fortalte det var LED, hvorefter betjenten kontaktede stationen. De meldte tilbage at de ikke havde nogen paragraf at skrive på bøden, så kunden fik af vide at han måtte køre videre, men at det var på eget ansvar.

Jeg har fået synet 3 biler med LED positionslys, og spurgte synsmanden første gang om det var lovligt, og han sagde man gerne måtte bruge det i positionslys og nummerpladelys, så længe det selvfølgelig lever op til loven om at skulle kunne ses og have den rigtige farve smiley

• #16   13. jan 2015 LED pære er kun lovlige i LED godkendte lygter.

• #17   13. jan 2015 Ændre ikke på at lygten skal være godkendt til lyskilden

• #18   13. jan 2015 Led nær/lang pærer lyser desuden os ad helved til! Det er okay til show brug.
    Og vælger man glødepærer og så led pærer som parkeringslys, ser det fuldstændig noller ud med mindre man har xenon!

Tag da at få nogle pærer som har samme farve i hele lygten og så vælg nogle der oplyser vejen bedst uden at genere andre bilister, eller betal prisen for ordentlig xenon! Jeg kan godt forstå at man gerne vil ha sin bil til at se smart ud, men tænk dog på sikkerheden!

Sammenlign det med at kællinger går i næsten intet tøj i frostgrader.
    Ja det ser fint ud, men det er da fuldstændig hul i hovedet!

• #19   13. jan 2015 Jesper P - rainbowLED.dk tror da lige du skal læse dette her.

6.02.003 Nærlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventuelt anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens, er ikke tilladt.
    (1) Nærlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
    d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
    Det skal bemærkes, at »DOT«-mærket nærlyslygte, (se under pkt.
    6.02.020
    (4)) anses som indrettet med højrerettet, asymmetrisk nærlys, hvis kerne-
    strålerne rammer skærmen i lygteindstillingsapparatet et stykke til højre for
    midten, og selvom lysbiledet viser en mindre tydelig lys/mørkegrænse og en
    mindre stigning til højre for midten end en EF-/ECE godkendt nærlyslygtes.
    i
    Før 01.05.77:
    Nærlyslygte kan være indrettet til symmetrisk nærlys.
    Før 01.04.74:
    Nærlyslygte – bortset fra lygte med dobbelttrådshalogen-
    lampe – kan være indrettet som højre dip lygte (strålebund-
    tet rettet nedad til højre).

Så er dine lygter mærket til halogen må du kun benytte halogen i dem og ikke alt muligt andet.

• #20   13. jan 2015 Og her.

(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og
    lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midter
    plan i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte,
    nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længde
    retningen.
    Det er ikke tilladt at anvende anden lampe (lyskilde) end den, som lygten er be-
    regnet til eller »E«- eller »e«-godkendt med
    .
    En halogenlampe kan skelnes fra en gasudladningslampe (»xenonlampe«)
    ved, at halogenlampen har glødetråd, mens gasudladningslampen har gnist-
    gab. En gasudladningslampe er derudover tilsluttet en højspændingsenhed
    (transformer/ballast) til frembringelse af lysbuen over gnistgabet.
    En halogenlampe og en gasudladningslampe har ikke samme dimensioner. En
    gasudladningslampe i en halogenlygte passer derfor ikke til lygtens brænd-
    punkt, hvorfor lygten får en forkert lysfordeling. Enten blænder lygten (har ikke
    en klar lys/mørkegrænse og udsender strølys over lys/mørkegrænsen), eller
    den oplyser ikke vejen tilstrækkeligt.
    For ikke-e-/E-godkendte lygter, der ikke umiddelbart ses beregnet til gasudlad-
    ningslampe, er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe, hvis der forelig-
    ger oplysning fra lygtefabrikanten om, at lygten er beregnet til
    gasudladningslampe.
    For e-/E-godkendte lygter er det kun tilladt at anvende gasudladningslampe,
    hvis lygten er godkendt hertil. Såvel nær- som fjernlyslygte (til gasudladnings-
    lampe) er »D«-mærket (hvor en halogenlygte er »H«-mærket). Derudover skal
    gasudladningsnærlys- og fjernlyslampe være »E«- eller »e«-mærket. De fleste
    øvrige lygter er E-godkendt, og så skal lampen være »E«-mærket.

• #21   13. jan 2015 Ja så må jeg jo konstatere at lygter alene er godkendt til 1 specifik type lyskilde. Jeg takker for referencen.

Hvad angår positionslys og nummerpladelys må de indgå under en anden paragraf, da denne kun omhandler nærlys og fjernlys.
    Nu kan jeg ikke loven udenad, men jeg ved bare at jeg aldrig selv har haft problemer med hverken at blive stoppet i, eller få synet en bil med LED positionslys og nummerpladelys smiley

• #22   13. jan 2015 Ja hvis den overholder kravet om lysstyrken nu kan man jo så nemt slå op i detailforskrifterne, når man ikke kan loven smiley den ligger jo frit tilgængelig på www.fstyr.dk

6.03.002 Positionslygter
    »E«- eller »e«-godkendt positionslygte er funktionsmærket »A«.
    (1) Positionslygte:
    a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i en
    fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve, kan
    positionslys dog have denne farve.
    b) Skal være anbragt foran på køretøjet.
    c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran køretø-
    jet.
    Før 01.01.71: Positionslygte skal være synlig mindst 150 m foran køretø-
    jet uden at blænde.
    d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra. Bestemmel-
    sen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektfor-
    brug på 4 W og er anbragt foran en parabol.
    Før 01.01.71: Gælder ikke.
    e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj med
    to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
    Før 01.05.77: Afstanden mellem positionslygter kan være mindre end
    0,60 m.
    f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis kar-
    rosseriets form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
    højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
    g) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og
    under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens
    højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
    (2) På køretøj med én positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.

• #23   13. jan 2015 Ja den skal selvfølgelig lyse tilstrækkeligt og ikke for meget smiley men tak igen!

• #24   13. jan 2015 Jesper P - rainbowLED.dk:
    Kan godt lide at det er blevet forklaret en gang men så tager du den op igen smiley

Skrev det i #8 post og du kommer med det samme i #10.. smiley

Men nu ved du det forhåbelig smiley

Kommentér på:
Led eller almindelig pærer?

Annonce