860 visninger
|
Oprettet:
Kan bilen blive synet med ledlygter? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg overvejer og udskifte mine forlygter, hvor der er indbygget led-lys som disse her http://nv-autodele.dk/shop/fiat-bravo-ii-13535p.html
Kan jeg får bilen synet med denne type forlygter er det ok og sætte dem på?
Vh. Morten
dec 2016
Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 605
Så jeg ser ingen problemer i det
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.181
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 451
nov 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 73 Svar: 451
mar 2003
Men der kan jo være andre grunde, f.eks. hvis lyset ikke er så godt som den originale lygte.
Prøv at spørg dem der har dem til salg.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Der kan være mange grunde til at der er brugte til salg men som i også er inde på kan det sagtens skyldes at de ganske enkelt ikke lyser særlig godt.
nov 2017
Men det er svært og vurdere de forskellige "originale" lygter jeg har fundet på nettet, som koster fra kr. 750,- til kr. 2700,- pr. stk!
Da den ene lygter er gået i stykker, så den skal jeg have udskiftet, men det var da fristende og købe et sæt med lysdiode til det halve (næsten)
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
https://www.matronics.dk/information/lovgivning-og-regulering/led-autopaerer Kig og læs gerne videre derfra, det er langhåret og indviklet.
At noget er e mærket er ikke blot lig med det i alle kombinationer blot er godkendt.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
MVGH KP
nov 2017
mar 2003
Det du henviser til er at man ikke må erstatte en halogenpære med en LED-pære i en lygte(del) der godkendt til halogenpære.
Så ikke særlig langhåret.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.861
Så længe de har de 3 ting som en lygte skal have
Positions Lys
Nær Lys
Fjernlys
Vær opmærksom på nogle sælger deres med "Kørelys", det er der intet der hedder, det er Positions Lys, og der må ikke være begge dele i lampen.
Men er godkendelserne der, må de anvendes, og det sjove er, der er intet der siger de skal sidde på den type bil de er lavet til
Var igennem den mølle der for en 10 år side (ja der er nok lavet om siden) da jeg satte Golf 3 lygter på min Nissan
mar 2003
"Vær opmærksom på nogle sælger deres med "Kørelys", det er der intet der hedder, det er Positions Lys, og der må ikke være begge dele i lampen. "
apr 2003
Jow, da.
Har set nogle lamper på ebay og andre forskellige sider, hvor der er P.Lys OG det såkaldte kørelys. d.v.s 2 x P.Lys i samme lampe, og det er ikke loveligt.
Faktisk da jeg satte mine Golf 3 lygter i min Nissan, fik jeg afvide af færdselstyrelsen og synsmanden, at de 2 halo ringe der var i, var ulovlige, kun BMW på det tidspunkt havde dispentation til at have 2 P.Lys.
Det omgik vi så ved at kalde den ene for markeringslys, og et for P.Lys.
Men har du f.eks LED(såkaldte kørelys) lys i kofangeren, så må du ikke have P.Lys i lygterne, så skal det være Tågelys dem i kofangeren, for dem må man godt bruge som Nærlys uden for lygtetændingstiden.
Håber der var noget derimellem der gav dig svar
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
apr 2003
F.eks min tænder Nærlys, som mit Kørelys, andre har P.Lys som tænder som Kørelys = en betegnelse.
Citat:
For nogle lygter, fx nærlys er der flere end et enkelt lovkrav.
Lygter og reflekser skal være rene og hele, og alle lygter skal kunne lyse.
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Foran på bilen
Nærlys
2 stk.
Lyse hvidt eller gulligt.
Lyse asymmetrisk. Må ikke være symmetrisk.
Oplyse vejen mindst 30 meter frem.
Fald på 1 cm pr meter = 1 %.
Må ikke blænde.
Fjernlys
2 stk.
Oplyse vejen mindst 100 meter frem.
Skal blænde.
Positionslys/parkeringslys
2 stk.
Skal kunne ses fra en afstand af 300 meter.
Det er de lygter du må finde foran på en bil, det er bare vigtigt vi afholder en lygte, og en betegnelse fra hinanden, så vi snakker samme sprog
Tror kun det er lastbiler der har lov til at have 4 lygter tændt på samme tid foran, med deres fjernys
mar 2003
Hvis man nu ser på reglerne inde på Færdselsstyrelsens hjemmeside, så står der i
Vejledning om syn af køretøjer/Detailforskrifter for Køretøjer
6.12 Kørelys
6.12.001 Generelle bestemmelser
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Jo der findes kørelyslygter. Jeg mener at det er Mazda har haft dem original monteret i mange år.
Nogle nyere biler har lygter med indbygget LED-køre-/positionslys hvor lysstyrken dæmpes nå bilens nær-/fjernlys tændes.
Hvis du følger min reference som jeg har citeret lidt fra vil du kunne læse at
der ikke er en speciel lastbil-regel for fremadrettet lygteførring. Det er bilens brede der kan betinge et par ekstra markeringslygter.
Antallet af fjernlyslygter er 6 ialt hvor 4 må være tændt af gangen. Og er heller ikke en speciel lastbil-regel.
nov 2017
Jeg viser dem et billede og beskrivelse af lygten og høre i synshallen hvad de siger
nov 2017
Dette her er deres svar:
Umiddelbart er der ikke noget ulovligt i at anvende disse lygter. Du skal dog sikre dig de er e-godkendte som de skriver de er, for de er lovlige.
Kan bilen blive synet med ledlygter?