{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan bilen blive synet med ledlygter?
  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 605
    #1   2. nov 2017 Kan ikke se nogen grund til, at du ikke skal kunne få bilen synet. Der står også at de er godkendt til det europæiske marked og at de er E-mærket.

Så jeg ser ingen problemer i det smiley

• #2   2. nov 2017 Ifølge det NV skriver er de godkendte, så det skulle ikke være noget problem.

• #3   2. nov 2017 de er e mærket så ja det kan du

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #4   2. nov 2017 Grunden til at jeg spørge er at jeg kan konstatere der er en del brugte lygter på markedet. Man kunne foranlediges til at tro de var til salg, fordi de er blevet kasseret ved syn.

• #5   2. nov 2017 altså så længe de er E godkendte så efterlever de lovens bestemmelser. at der er mange til salg behøver ikke være pga syn. for mange sætter org på til syn og skifter efterfølgende

• #6   2. nov 2017 De skulle være OK
    Men der kan jo være andre grunde, f.eks. hvis lyset ikke er så godt som den originale lygte.

Prøv at spørg dem der har dem til salg.

• #7   2. nov 2017 Er helt enig med Onkel Per. At de er E mærket betyder at de er godkendt til gadebrug, men det betyder ikke nødvendigvis at de er gode eller af høj kvalitet.

Der kan være mange grunde til at der er brugte til salg men som i også er inde på kan det sagtens skyldes at de ganske enkelt ikke lyser særlig godt.

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    nov 2017

#8   2. nov 2017 Det er også det jeg tænker om de ikke lyser så godt.

Men det er svært og vurdere de forskellige "originale" lygter jeg har fundet på nettet, som koster fra kr. 750,- til kr. 2700,- pr. stk!
    Da den ene lygter er gået i stykker, så den skal jeg have udskiftet, men det var da fristende og købe et sæt med lysdiode til det halve (næsten)

• #9   2. nov 2017 syns der er mange der tager de lygter af,når de sælger bilen og sætter de originale lygter på igen. og så er de sælger dem bagefter. for det tit jeg læser sælger da bilen er solgt. så det ikke altid fordi de er taget af fordi de er dårlige . jeg har selv købt nogen andre lygter til min 307er for et par år siden .og de lyser bedre end de originale lygter . de lyser lige så langt de har bare en lidt breder side vinkel end dem den er født med.

• #10   2. nov 2017 men det vel ikke værre vis du køber dem til en (billig) pris . så prøv dem er det noget der er ok så behold dem. og er de dårlige så sælg dem igen.

• #11   2. nov 2017 Bilen kan hvis ret skal være ret ikke synes med de lygter.
    https://www.matronics.dk/information/lovgivning-og-regulering/led-autopaerer Kig og læs gerne videre derfra, det er langhåret og indviklet.
    At noget er e mærket er ikke blot lig med det i alle kombinationer blot er godkendt.

• #12   2. nov 2017 Hej Jo hvis E-mærket og ikke blænder ved en mængde diffus lys
    MVGH KP

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    nov 2017

#13   2. nov 2017 Tænkte nok det kan gå hen og blive langhåret smiley

• #14   2. nov 2017 #11 Vær lige opmærksom på at de lygter tråden omhandler blot har LED-køre/positionslys. Nær- og fjernlys er almindelig halogen H1 pærer.

Det du henviser til er at man ikke må erstatte en halogenpære med en LED-pære i en lygte(del) der godkendt til halogenpære.

Så ikke særlig langhåret.

• #15   3. nov 2017 Ikke hvis det kun er er drl delen nej - så har du ret i det ikke er langhåret.

• #16   3. nov 2017 Har lygterne de rigtige godkendelser er det ingen problem at få dem synet med dem.
    Så længe de har de 3 ting som en lygte skal have
    Positions Lys
    Nær Lys
    Fjernlys

Vær opmærksom på nogle sælger deres med "Kørelys", det er der intet der hedder, det er Positions Lys, og der må ikke være begge dele i lampen.

Men er godkendelserne der, må de anvendes, og det sjove er, der er intet der siger de skal sidde på den type bil de er lavet til smiley
    Var igennem den mølle der for en 10 år side (ja der er nok lavet om siden) da jeg satte Golf 3 lygter på min Nissan smiley

• #17   3. nov 2017 Vil du ikke lige være så venlig at tydeliggøre den forklaring ?

"Vær opmærksom på nogle sælger deres med "Kørelys", det er der intet der hedder, det er Positions Lys, og der må ikke være begge dele i lampen. "

• #18   3. nov 2017 Onkel Per
    Jow, da.
    Har set nogle lamper på ebay og andre forskellige sider, hvor der er P.Lys OG det såkaldte kørelys. d.v.s 2 x P.Lys i samme lampe, og det er ikke loveligt.
    Faktisk da jeg satte mine Golf 3 lygter i min Nissan, fik jeg afvide af færdselstyrelsen og synsmanden, at de 2 halo ringe der var i, var ulovlige, kun BMW på det tidspunkt havde dispentation til at have 2 P.Lys.
    Det omgik vi så ved at kalde den ene for markeringslys, og et for P.Lys.

Men har du f.eks LED(såkaldte kørelys) lys i kofangeren, så må du ikke have P.Lys i lygterne, så skal det være Tågelys dem i kofangeren, for dem må man godt bruge som Nærlys uden for lygtetændingstiden.

Håber der var noget derimellem der gav dig svar smiley

• #19   3. nov 2017 Positionslys og kørelys er to vidt forskellige ting. Man må faktisk slet ikke bruge positionslys som kørelys - det skal enten være et særskilt lyskilde, eller nærlys - evt. med reduceret spændning-.

• #20   4. nov 2017 Kørelys er en betegnelse for hvad der skal være tændt på bilen i lystimerne, ikke en lygteførring/Lampe.
    F.eks min tænder Nærlys, som mit Kørelys, andre har P.Lys som tænder som Kørelys = en betegnelse.

Citat:
    For nogle lygter, fx nærlys er der flere end et enkelt lovkrav.
    Lygter og reflekser skal være rene og hele, og alle lygter skal kunne lyse.
    Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.

Foran på bilen
    Nærlys

2 stk.
    Lyse hvidt eller gulligt.
    Lyse asymmetrisk. Må ikke være symmetrisk.
    Oplyse vejen mindst 30 meter frem.
    Fald på 1 cm pr meter = 1 %.
    Må ikke blænde.

Fjernlys

2 stk.
    Oplyse vejen mindst 100 meter frem.
    Skal blænde.

Positionslys/parkeringslys

2 stk.
    Skal kunne ses fra en afstand af 300 meter.

Det er de lygter du må finde foran på en bil, det er bare vigtigt vi afholder en lygte, og en betegnelse fra hinanden, så vi snakker samme sprog smiley

Tror kun det er lastbiler der har lov til at have 4 lygter tændt på samme tid foran, med deres fjernys smiley

• #21   4. nov 2017 R.B
    Hvis man nu ser på reglerne inde på Færdselsstyrelsens hjemmeside, så står der i
    Vejledning om syn af køretøjer/Detailforskrifter for Køretøjer

6.12 Kørelys
    6.12.001 Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.

Jo der findes kørelyslygter. Jeg mener at det er Mazda har haft dem original monteret i mange år.
    Nogle nyere biler har lygter med indbygget LED-køre-/positionslys hvor lysstyrken dæmpes nå bilens nær-/fjernlys tændes.

Hvis du følger min reference som jeg har citeret lidt fra vil du kunne læse at
    der ikke er en speciel lastbil-regel for fremadrettet lygteførring. Det er bilens brede der kan betinge et par ekstra markeringslygter.

Antallet af fjernlyslygter er 6 ialt hvor 4 må være tændt af gangen. Og er heller ikke en speciel lastbil-regel.

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    nov 2017

#22   5. nov 2017 Jeg skal til syn med bilen inden for 3 uger.

Jeg viser dem et billede og beskrivelse af lygten og høre i synshallen hvad de siger smiley

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    nov 2017

#23   6. nov 2017 Jeg har stillet spørgsmålet til FDM's Teknisk konsulent, Rådgivningen?.

Dette her er deres svar:
    Umiddelbart er der ikke noget ulovligt i at anvende disse lygter. Du skal dog sikre dig de er e-godkendte som de skriver de er, for de er lovlige.

smiley

Kommentér på:
Kan bilen blive synet med ledlygter?

Annonce