{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
361 visninger | Oprettet:

Casper C
Casper C
Emner: 2 Svar: 11

Hjælp til at finde korrekte ledninger {{forumTopicSubject}}

Hjesa.

Jeg skal til at sætte noget invendig LED lys i mine døre, men har nogen udfordringer med at finde de rigtige ledninger.

Indtil videre har jeg kun kunnet finde ubrugelige ledninger der enten er strøm i selvom alt er slukket (motor, lygter etc) eller har strøm i når døren er åben men ikke lukket.

Vedhæftet billede af ledninger og stikket til styring af vinduet (bagdør).

Jeg tænker måske nogen af de ledninger jeg ikke har kunnet måle noget strøm i overhovedet, først kan måles hvis stikket er tilsluttet. Kan det være korrekt?

Der er noget lys i vindues kontrol knap når det er mørkt (lyssensor), så helt perfekt ville være at tilslutte til dette, men blot lys når motor/eller lygter er tændt vil også være brugbart.

Hvis nogen har nogen ideer overhovedet så sig frem!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til at finde korrekte ledninger
  • Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #1   14. jul 2018 der må være en ledning der er kun spænding på (til vindues kontrol knap)når lyscensor er aktiv og dør lukket

• #2   14. jul 2018 Hos Opel er
    Rød = +12v konstant
    Sort = +12v ved tænding
    Brun = stel

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    jul 2018

#3   14. jul 2018 Ja, jeg tænker også det må være muligt at finde, men som nævnt har jeg ikke kunne måle mig frem til det.

Jeg har umiddelbart fundet 12 V konstant og 12 V når dør er åben (0v med lukket dør), og 5V ved åben/lås der dropper til 0.7V - denne er jo så nok til låsen.

Jeg kan ikke helt greje hvad 12V ved åben dør er til, kan selvfølgelig sætte noget 'velkomst' lys i her også smiley

Jeg prøver lige en test mere og opdatere.
    Tak for jeres input

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    jul 2018

#4   14. jul 2018 En lille update.

RØD = 12V konstant
    LILLE GRØN= 12V (konstant?!)

Det er dog lidt besværligt at teste fordi....
    Er ledninger ikke monteret i selve knappen/styringen af ruden, lod jeg mærke til at selve loftslampen ikke går ud når man slukker og låser bilen.

Jeg testede dog på intet tidspunkt nogen spænding i andre ledninger, selv da det var samlet (går ud fra der 1 ledning til vinduet, 1 til låsen der kun kan måles på i brug)

Det tyder på jeg må prøve mig frem og splejse på en ledning af gangen, samle og teste smiley
    Så kan jeg sku kortlægge ledninger mens jeg er igang og se om der kommer lys i det nye lås når jeg f.eks ruller vinduet op og ned smiley

• Finn J
    Finn J Tilmeldt:
    jul 2014

Følgere: 14 Svar: 2.877
    #5   14. jul 2018 husk at der er forsinkelse på loftslys 5 - 10 sek måske lidt mere

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    jul 2018

#6   15. jul 2018 @Finn J

Jo tak. Den plejer at dø ud rimeligt hurtigt når man låser.Jeg sad i haven og kiggede mens jeg drak min kaffe og efter 5 minutter, vidste jeg der var noget galt. Sætte kontakten til, låste bilen og lyset gik ud med det samme.

Jeg må sove på det, og teste videre i morgen, det sku godt jeg har ferie:P

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    jul 2018

#7   15. jul 2018 Endnu en opdatering, og mulig rettelse.

Fik pillet kontakten ud af inderdøren, så jeg kunne teste men knappen tilsluttet:

den tykke blå og grønne ledning er vinduet hhv. op og ned (12V når vinduet rulles op og I)

Dog målte jeg 12V i rød og i den tynde grønne selvom der ikke var tændning på og bilen låst. - Samme gældende for den lille grå dog ca. 7V selvom alt er slukket.

Jeg synes ikke det giver mening, med 2 gang konstant 12V og 1 gang konstant 7V?!?!

Er der nogen med el-erfaring til stede?! smiley

• #8   15. jul 2018 seriøst man!! kig dog i et el diagram inden du fucker hele lortet op!!

• Casper C
    Casper C Tilmeldt:
    jul 2018

#9   16. jul 2018 Hvis bare man kunne finde et diagram.
    Desværre er chverolet ikke længere i DK, og USA har kun modeller fra 2011 og frem.
    Fandt dog ud af det i går aftes, og fandt 12V ved tændig (kræver dog døren er lukket).
    Anyways fik jeg løst problemet.

Kommentér på:
Hjælp til at finde korrekte ledninger

Annonce