{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.622 visninger | Oprettet:

Montering af LED Arbejdslys {{forumTopicSubject}}

Har 2 LED arbejdslys til bagpå på i alt 3000 Lumen
Og
1 lysbjælke foran på 3000 Lumen

Som skal monteres.

Hvor stor en ledning skal dertil for at trække det?
Vil man skulle tage plus og minus fra batteri, med en sikringsholder på plus og så op igennem til en kontakt, hvor plus går i kontakt og minus uden om eller hvordan?

Der er monteret noget som det her nu, men ledningerne fra batteri/kontakt bliver rigtig varm


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.
  • Hjælp af fagmand til tilslutning af nyt komfur (rette kabel haves) 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Montering af LED Arbejdslys
  • #1   11. feb du skal have relæ på hver kreds du påbygger.

    brug ledninger i min. samme størrelse, som LED-lamperne er monteret med. Sørg for en god stel-forbindelse direkte på karossen og ikke fra batteriet.

    Ellers goggle/ youtube for at gøre det rigtigt og ordentligt.


  • #2   11. feb Arbejdsrelæ tættest muligt ved lygten giver bedst lysudbytte.

  • Kim B
    Kim B Online Tilmeldt:
    jul 2008

    Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 160 Svar: 6.464
    #3   11. feb #29
    28. okt 2020
    Allan

    Som Erik skriver, så er spændingsfaldet et resultat af strømmens størrelse, længden og tværsnit på ledningen.
    Spændingsfaldet skyldes ledningens modstand.

    Så ligemeget hvor du sætter relæet vil modstanden være den samme.
    Ud fra de komponenter der er valgt.

    Dette er meget simpelt ohms lov. Alle der siger andet skulle have deres elektriker skolepenge tilbage.


    https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/1893731-tilslutte_en_ekstra_lygte_


  • #4   12. feb Så Stel forbindelsen fra lygterne skal bare på karosseri og i et relæ også eller hvordan.?

  • #5   12. feb sådan kobler du et relæ på.

    profilbillede
  • Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

    Følgere: 1 Svar: 103
    #6   12. feb Effektforbruget for en 3000 Lumen LED lyskilde opgives til et effektforbrug i området 30 - 50 Watt. Antages forsyningsspændingen for LED lyskilden at være 12V er strømmen i kategorien '4 Amp' pr. 3000 Lumen LED lyskilde

    Dén strøm kan bæres af en 0,5 mm^2 ledning, Totalt tilladeligt spændingsfald pr. ledningslængde bestemmer dimensionen af ledningen. 1 eller 1,5 mm^2 vil om muligt være acceptable valg.


  • #7   13. feb Har dette sæt, men kan ikke rigtig lige finde hoved og hale på det, hvordan det sluttes til.

    https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbelysning/kabler-til-bilbelysning/rela--og-kabelsat-til-ekstralys-2-x-55-w-2000033658

    Er det her rigtig forstået:

    # Rød skal gå fra relæ direkte til batteri.
    # Grøn er til kontakt
    # Sort skal gå direkte til batteri.
    # Blå skal gå til lygtes Plus

    Udover det.
    # Så skal der gå en plus fra batteri til kontakt
    # og så minus fra batteri og op til lygterne.



    profilbillede
  • #8   13. feb Du kan nøjes med at bruge karossen som stelpunkt.
    Så sort går til stel på batteri/karossen
    Samt stel på lygterne kan også gå til karossen. Ellers ender du med en masse ledninger til stel på batteriet.
    Husk at sikringen skal sidde så tæt som muligt på batteri plus.
    Hvis du er på en 3 meters ledning og en 5 amperes forbrug ville jeg nok vælge 2 mm²


  • #9   13. feb Torpedo

    Min kontakt der til er en 3 bens.
    Så vil det være rigtig at der skal gå 1 plus fra batteri til den og 1 minus til karosseri og så den grønne fra relæet??


  • #10   13. feb At din kontakt er med tre ben, kan være den er NO eller NC, Normalt Open eller Normalt Closed, hvilket vil sige at på den ene side vil den være konstant indtil du klikker den anden vej, og modsat den anden side hvor den vil være åben (ingen gennemgang) indtil du klikker den til at være closed (gennemgang), siger ikke den er sådan den er, men kunne være.
    Relæet skal bare have en strøm impuls, så slår det til så længe strøm impulsen er tilstede.
    Så din kontakt skal ikke have stelledning, medmindre der er indikator lys i den, så skal den have.

    Se bort fra sikringens størrelse, tegning er for visuelt orientering only.


    profilbillede
  • #11   16. feb Kim B
    Jeg ved bare at jeg læste at relæerne skulle sidde så tæt på lygterne som muligt, derfor sad de altid lige inde ved siden af køleren, fordi 15% spændingsfald gav 40% lystab.
    Det kom fra et bilblad dengang, Bilen, Motor og Sport.
    Sikringen kørte over bilens sikringsboks eller en sikring direkte på kablet fra batteriet.


Kommentér på:
Montering af LED Arbejdslys

Annonce