906 visninger
|
Oprettet:
Kredsløb til LED-lygter {{forumTopicSubject}}
Hey BG!
Overvejer at lave mine egne diode baglygter.
Mit spg. er:
Hvis f.eks. de samme dioder i lygter skal fungere både som baglys og bremselys, er det så ikke bare at forbinde begge pol-sæt til dioden?
(Det ene sæt er baglys med modstand og det andet sæt er bremselys med en mindre modstand så den vil lyse kraftigere.)
Har hørt en lille fugl synge om skifterelæ men det er vel i en anden sammenhæng ikk?
maj 2006
Følger: 53 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 179 Svar: 3.621
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 252
men der er mange problemer i det!
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Okay, kan du evt. nævne et par?
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 252
Og hvis de så skal lyse det samme sted, så set dioderne fra de to lys ved side af hinanen.
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 252
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Der er mange flere ting der spiller ind, end bare at strømbegrænse LEDs'ne.
Ang dit spørgsmål, så kan man SAGTENS lave et kredsløb, så et sæt LEDs lyser normalt, og ved opbremsning lyser meget kraftigere.
Den bedste metode er at benytte en DC regulator, der under normal kørsel vil give eks 10,5 V ud, og ved opbremsning hæve denne spænding til 12V.
Dette kan gøres ved at hæve stelpunktet, ved opbremsning.
Hvor meget er du inde i elektronik?
feb 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 68 Svar: 252
ja! hehe
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Ved at sætte en større modstand på baglyset, lyser dioderne måske kun 70 % af hvad de kan lyse.
Så bremselyset (som er kraftigere end baglyset) sætter man til at lyse 100% af hvad dioden kan.
Så kan man self. diskutere om 70 % er nok til baglyset med det afhænger self. af diodernes lys-egenskaber.
Var det ikke sådan du mente?
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Tjaa nogenlunde
Når du skriver "Dette kan gøres ved at hæve stelpunktet, ved opbremsning." betyder de at DC regulatoren sidder på minus ikk?
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Ja selfølgelig er det ikke lovligt at lave sine egne lygter da de ikke er godkendte.
Det er 3,5 kraftigere bremselyset skal lyse..
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
Skal ikke kunne sige om det er forkert.
Men sammenholdt med at lygterne er en sikkerheds detalje på bilen syntes jeg det er en rigtig dårlig ide at begynde at køre rundt på vejen med hjemmelavede lygter.
Til show brug er de okay bare ikke på vejen
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Okay, regler siger 3,5 gange kraftigere, men mere end det gør ikke noget - det er jeg ret sikker på.
Self. skal det ikke være så kraftigt at det blænder den bagved kørende så vedkommende kører op i røven på dig.
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
Min bil tager ikke så meget skade af et møde med en alm plastik bil.
Men set ud fra det faktum at det stortset altid er den bagvedkørende der får skylden for en evt påkørsel så mener jeg det er en projekt man skal holdesig fra. Jeg ville sq blive pisse sur hvis jeg bankede op i røven på en tosse som har lavet sine egne lygter med for lidt lys som resultat, hvis jeg så oven i købet også fik skylden.... Ja jeg ved godt man skal holde afstand men kan jo ikke holde afstand til noget man ikke kan se vel?
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Ej, spøg til side..
Kan godt se hvad du mener.
nov 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Biler: 1 Emner: 132 Svar: 2.808
Jeg mener at hj. lavede lygter kunne gå hen og plive et problem.
Især når der i dages verden er så mange fine alternativer til diode baglygter på markedet.
Jeg kan godt se det sjove i at have lavet et par lygter selv men syntes der er mange problemer forbundet med at gøre det.
Hvis det ikke var fordi jeg har en bl der ikke laves noget videre udstyr til så kunne jeg sagtens finde på at lave et sæt jeg kunne bruge til udstilling. men det er ikke just baglygterne 4x4 folk går op i
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 146 Svar: 1.624
Guiden i VMAX kan i godt glemme
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
Man er vel nødt til at lave flere serier ikk?
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 63 Svar: 79
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 146 Svar: 1.624
apr 2004
Følger: 126 Følgere: 164 Emner: 184 Svar: 5.577
Ved at tilkoble stelpunktet via en zenerdiode, kan man "hæve" de 9V der ligger mellem stel og udgang, så der eks. er 10.5V istedet.
Så når man kører vil der være én spænding, og når man bremser, hæver man stelpunktet, så udgangen hæves med, og kredsløbet af LEDs vil derfor trække en større strøm, og lyse kraftigere.
Selve DC regulatoren skal afkobles vha kondensatorer, så spikes fra generatoren bliver lagt til stel. Og et par zener-dioder er også en god idé. Tilmed kan man sætte en spole i serie med kredsløbet, så der ser SLET ikke er risiko for spikes.
Når man har en 100% ren DC på udgangen, vil de monterede LEDs holde *uendeligt*, og man slipper for at skulle begynde forfra efter et sykke tid.
Jeg opretter nogle simple kredsløb til formålet snarest....
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 146 Svar: 1.624
dec 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Biler: 2 Emner: 35 Svar: 366
Kredsløb til LED-lygter