{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Kredsløb til LED-lygter {{forumTopicSubject}}

Hey BG!

Overvejer at lave mine egne diode baglygter.

Mit spg. er:

Hvis f.eks. de samme dioder i lygter skal fungere både som baglys og bremselys, er det så ikke bare at forbinde begge pol-sæt til dioden?
(Det ene sæt er baglys med modstand og det andet sæt er bremselys med en mindre modstand så den vil lyse kraftigere.)

Har hørt en lille fugl synge om skifterelæ men det er vel i en anden sammenhæng ikk?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kredsløb til LED-lygter
  • #1   15. jan 2008 Ikke at jeg ved noget om det, men der er en guide til det, i det nye vmax smiley

• #2   15. jan 2008 Desværre - den fortæller nemlig ikke ret meget og netop den del smiley

• #3   15. jan 2008 Det tror jeg ikke du kan.

• #4   15. jan 2008 kan du godt!
    men der er mange problemer i det!

• #5   15. jan 2008 silas F:

Okay, kan du evt. nævne et par? smiley

• #6   15. jan 2008 Tror også det vil være besværligt... så er det bedre at lave to kredsløbe

• #7   15. jan 2008 Det letteste ville være at give hvert lys sine egne dioder.
    Og hvis de så skal lyse det samme sted, så set dioderne fra de to lys ved side af hinanen.

• #8   15. jan 2008 et problem kunne være at dioderne kun lyser med halv kraft.

• #9   15. jan 2008 Et andet meget vigtigt problem kunne også være de absorlut ikke er lovlige.

• #10   15. jan 2008 For det første skal det siges at den guide i VMAX er SÅ mangelfuld.
    Der er mange flere ting der spiller ind, end bare at strømbegrænse LEDs'ne.

Ang dit spørgsmål, så kan man SAGTENS lave et kredsløb, så et sæt LEDs lyser normalt, og ved opbremsning lyser meget kraftigere.
    Den bedste metode er at benytte en DC regulator, der under normal kørsel vil give eks 10,5 V ud, og ved opbremsning hæve denne spænding til 12V.
    Dette kan gøres ved at hæve stelpunktet, ved opbremsning.

Hvor meget er du inde i elektronik?

• #11   15. jan 2008 asger

ja! hehe

• #12   15. jan 2008 Det er netop det smarte.

Ved at sætte en større modstand på baglyset, lyser dioderne måske kun 70 % af hvad de kan lyse.

Så bremselyset (som er kraftigere end baglyset) sætter man til at lyse 100% af hvad dioden kan.

Så kan man self. diskutere om 70 % er nok til baglyset med det afhænger self. af diodernes lys-egenskaber.

Var det ikke sådan du mente?

• #13   15. jan 2008 Aze:

Tjaa nogenlunde smiley

Når du skriver "Dette kan gøres ved at hæve stelpunktet, ved opbremsning." betyder de at DC regulatoren sidder på minus ikk?

• #14   15. jan 2008 Der er også det at bremselys skal lyse 4-5 gange kraftigere end "kørelyset"

• #15   15. jan 2008 Asger J:

Ja selfølgelig er det ikke lovligt at lave sine egne lygter da de ikke er godkendte.

Det er 3,5 kraftigere bremselyset skal lyse..

• #16   15. jan 2008 Mener det er 4-5 gamge kraftigere. Sammenholdt med W ngivelsen på pærene i baglygten "kørelyset" 5W Bemselys 21W
    Skal ikke kunne sige om det er forkert.

Men sammenholdt med at lygterne er en sikkerheds detalje på bilen syntes jeg det er en rigtig dårlig ide at begynde at køre rundt på vejen med hjemmelavede lygter.
    Til show brug er de okay bare ikke på vejen

• #17   15. jan 2008 Asger:

Okay, regler siger 3,5 gange kraftigere, men mere end det gør ikke noget - det er jeg ret sikker på.
    Self. skal det ikke være så kraftigt at det blænder den bagved kørende så vedkommende kører op i røven på dig.

• #18   15. jan 2008 Det var ikke det at det blænder jeg ser som et problem. Der hvor jeg ser problemet er at lygte glasset ikke er bygget til det og derfor der muligvis kommer mindre lys frem.
    Min bil tager ikke så meget skade af et møde med en alm plastik bil.
    Men set ud fra det faktum at det stortset altid er den bagvedkørende der får skylden for en evt påkørsel så mener jeg det er en projekt man skal holdesig fra. Jeg ville sq blive pisse sur hvis jeg bankede op i røven på en tosse som har lavet sine egne lygter med for lidt lys som resultat, hvis jeg så oven i købet også fik skylden.... Ja jeg ved godt man skal holde afstand men kan jo ikke holde afstand til noget man ikke kan se vel?

• #19   15. jan 2008 Hvis du har problemer med at se de andre biler, vil jeg ikke anbefale dig at kører bil, Asger smiley

Ej, spøg til side..

Kan godt se hvad du mener.

• #20   15. jan 2008 Jeg har normalt ikke problemer med at se andre biler... kun når deres lys er slukket om natten og der er bælg ragende mørkt.
    Jeg mener at hj. lavede lygter kunne gå hen og plive et problem.
    Især når der i dages verden er så mange fine alternativer til diode baglygter på markedet.
    Jeg kan godt se det sjove i at have lavet et par lygter selv men syntes der er mange problemer forbundet med at gøre det.
    Hvis det ikke var fordi jeg har en bl der ikke laves noget videre udstyr til så kunne jeg sagtens finde på at lave et sæt jeg kunne bruge til udstilling. men det er ikke just baglygterne 4x4 folk går op i

• #21   15. jan 2008 Man kan IKKE bare lave 2 ledninger til en serie LEDs, e ledning med en stor modstand til kørelys og en ledning med en mindre modstand til bremselys. Der skal et relæ til at skifte imellem hvilke af de 2 modstande der må have forbindelse til serien af dioder.

Guiden i VMAX kan i godt glemme smiley En eller anden skulle fyre den tosse for at have brugt 57 timer på en så ligegyldig artikel.

• #22   15. jan 2008 Man kan jo ikke sætter f.eks. 10 dioder i samme serie, hvis f.eks. hver diode bruger 2 volt. det giver jo 20 volt og der er bare 12 volt.

Man er vel nødt til at lave flere serier ikk?

• #23   15. jan 2008 Man kan vel også bare paralel forbinde smiley

• #24   15. jan 2008 Ja selvfølgelig flere serier smiley Min fejl. Men så paralelforbundne serier...

• #25   15. jan 2008 Nicklas: En DC regulator kan f.eks. være en komponent kaldet "7809". En pos. spændingsregulator. Der er 3 ben... en indgangs+, en stel, og en udgangs+. Udgangen vil hele tiden være 9V større end stelpunktets niveau, så selvom der kommer 11-16V ind på indgangen, vil udgangen holdes fast hele tiden. Dermed vil lyset ikke fade op/ned i takt med at der lades, eller trækkes strøm fra batteriet.
    Ved at tilkoble stelpunktet via en zenerdiode, kan man "hæve" de 9V der ligger mellem stel og udgang, så der eks. er 10.5V istedet.
    Så når man kører vil der være én spænding, og når man bremser, hæver man stelpunktet, så udgangen hæves med, og kredsløbet af LEDs vil derfor trække en større strøm, og lyse kraftigere.
    Selve DC regulatoren skal afkobles vha kondensatorer, så spikes fra generatoren bliver lagt til stel. Og et par zener-dioder er også en god idé. Tilmed kan man sætte en spole i serie med kredsløbet, så der ser SLET ikke er risiko for spikes.
    Når man har en 100% ren DC på udgangen, vil de monterede LEDs holde *uendeligt*, og man slipper for at skulle begynde forfra efter et sykke tid.
    Jeg opretter nogle simple kredsløb til formålet snarest....

• #26   15. jan 2008 Essal AKA Aze vil du ik lige skrive PB til mig når du laver dem for det lyder som om du ved hvad du laver smiley Og jeg er mega dårlig til at følge gamle tråde...

• #27   12. feb 2008 Ja tak Andre også mig

Kommentér på:
Kredsløb til LED-lygter

Annonce