{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.066 visninger | Oprettet:

Per F
Per F
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Tagsænkning {{forumTopicSubject}}

Skal have hjælp med et lille problem.
Jeg har spurgt i den lokale synshal hvad der skal til for at jeg må sænke taget på en Volvo Amazon. Der var ingen hjælp at hente.
Spurgte på Danmarks Teknologiske Institut (blev henvist af synsmanden), det eneste de havde at sige var at der var særregler for biler fra før 1975. Nu har jeg ringet og sendt mails til Færdselsstyrelsen en del gange, men ingen kan give mig et svar.
Er der nogen herinde som kender reglerne indenfor dette område??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tagsænkning
  • #1   17. feb 2005 hva er det??

• #2   17. feb 2005 hmm overvejet at ringe til policen? de ved det vel?

• #3   17. feb 2005 Mener da godt nok at det kvalificerer sig som en konstruktiv ændring.. smiley men ellers Mega blæret med et roof chop på en amazon.. smiley

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    jan 2005

#4   17. feb 2005 Jeg har set og hørt om folk som har gjort det på en "bobble", men kan ikke finde noget i synsreglerne.

• #5   17. feb 2005 Hvad så med targa, convertible eller noget i den duer.. det må da ca. være samme regler ?

• #6   17. feb 2005 det er noget med at du skal tage kontakt til volvo for det er noget med at dem som har lavet bilen skal give dig en godkendelse på om du må....jeg kender en i fredericia som har lavet det ved en bobbel men hvordan det lige forgår ved jeg ikke helt

• White W
    White W Tilmeldt:
    nov 2004

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 31
    #7   18. feb 2005 Så længe du ikke sænker taget så meget at udsynet bliver total ødelagt skulle det være forholdsvis frit targa og cabs er noget helt andet af en eller anden grund, de kræver begge to forstærkninger af både ramme og chassie, mens en tagsænking jo egentlig ikke tager noget stivhed ud af karosen, en cab eller targa er ret wobbly når pladerne f.eks er af min Friebird flexer den mere end når de er på.
    Har sænket taget på en El Camino 3" uden problem, sektionerede den på samme tid 4" hvilket vil sig jeg tog ca 18cm ud af bilen i ren metal, senere blev den channeled, hvilket fjernede yderligere 12cm - atlså en totalt sænkning af selve karosse højden på 30cm, hvilket gav bilen en højte på lige under 1 meter fra asfalten smiley - så gik det dog heller ikke at syne den mere i DK og bilen blev pakket og solgt til Sverige hvor den såvidt jeg ved stadig lever et sted, men som sagt en tagsænkning skulle være iorden så længe den ikke bliver så voldsom at den hindrer udsyn. Lidt underligt at den lokale synshal ikke kan fortælle det, det var dem der i sin tid fortalte mig om reglerne.

• #8   18. feb 2005 Prøv at skriv ind til Vmax.. De vil helt sikkert tage det op... smiley

• #9   18. feb 2005 v-max har før fortalt en med en mini at det må man ikke da det er en konstruktiv ændrig som kun kan godkendes hvis der laves crashtest osv..

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    jan 2005

#10   18. feb 2005 Det er som om at de forskellige synshaller ikke er enige.
    Færdselsstyrelsen burde jo vide noget om det da det er dem der sidder med reglerne.
    De svarer bare ikke på mails, og på deres hotline siger de at der ikke kan svares på spørgsmål.

• #11   19. feb 2005 Hej gutter.

Det hænger altså sammen med om taget er en konstruktiv del eller ej. Alle (stort set) amerikanerslæder, bobler og 2cv for bare at nævne nogen af dem er biler der er bygget op om en chasis ramme. DVS bilen har en bund som karosseriet er skruet fast på. En alm moderne bil idag som eks en peugeot 306 er "helstøbt" og her indgår taget i konstruktionen.

En Amazon har så vidt jeg ved ikke chassisramme men er også helstøbt. Og det er rimelig surt for det lukker ligesom for muligheden for sænket tag.

Men der er altid lidt håb.

Prøv at få fat i nogle svenskere der har gjort det. Hvis de har fået deres synet kan du låne deres synspapirer og få din egen igennem osse, eller evt tage hele bilen med til sverige og syne den der. Så skal de godtage den i DK. Kender en der ombyggede en 142 med sænket tag!

• Per F
    Per F Tilmeldt:
    jan 2005

#12   20. feb 2005 Jeg snakkede med Færdelsstyrelsen i fredags.
    Ruben H har desværre ret. Den med at købe en svensk bil gælder så dog ikke helt. Og køber man en tysk bil hvor taget er sænket, så skal den være f.eks. godkendt af TÜV eller et tilsvarende selskab.

• #13   19. maj 2008 har set et andet indlæg herinde, hvor der stod noget med at det var lovligt nok da bilen var ældre end 74 mener jeg.

• dan p
    dan p Tilmeldt:
    aug 2009

Følger: 1 Svar: 1
    #14   30. jun 2011 Ja jeg ved det er længe siden, Men for en god ordens skyld.
    Biler fra efter 1974 er crashtestet så der skal man have en godkendelse fra producenten. Normalt nærmest umuligt men Volvo plejer jo at hjælpe alt hvad de kan når det drejer sig om custom.
    Før 1974 skal det bare gøres forsvarligt og efter foreskrifterne i reglerne om motorkøretøjers indretning. Det er blandt andet der de fortæller om lygters pladsering og alle de andre detaljer ingen kan huske, Heller ikke synsmanden. Så gør de bare som ved Tante Hansen, Siger nej med det samme. Så slipper de for at lyde uvidende. Jeg mener at kunne huske der er en regel om at der skal være omkring 60cm fra sæde til overkant af vinduet. Foreskrifterne ligger på nettet et sted, Har selv stødt på dem en gang. Konstrugtive ændringer kan godt godkendes hvis de følger reglerne og er forsvarligt udført. Du er bare nødt til at kende reglerne til minste detalje ellers laver synsmanden bare en Tante Hansen på dig.

Kommentér på:
Tagsænkning

Annonce