3.066 visninger
|
Oprettet:
Tagsænkning {{forumTopicSubject}}
Skal have hjælp med et lille problem.
Jeg har spurgt i den lokale synshal hvad der skal til for at jeg må sænke taget på en Volvo Amazon. Der var ingen hjælp at hente.
Spurgte på Danmarks Teknologiske Institut (blev henvist af synsmanden), det eneste de havde at sige var at der var særregler for biler fra før 1975. Nu har jeg ringet og sendt mails til Færdselsstyrelsen en del gange, men ingen kan give mig et svar.
Er der nogen herinde som kender reglerne indenfor dette område??
aug 2004
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 629
okt 2004
Følger: 85 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 4.353
apr 2004
Følger: 310 Følgere: 308 Biler: 7 Emner: 180 Svar: 7.031
jan 2005
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
apr 2004
Følger: 310 Følgere: 308 Biler: 7 Emner: 180 Svar: 7.031
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 1.273
nov 2004
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 31
Har sænket taget på en El Camino 3" uden problem, sektionerede den på samme tid 4" hvilket vil sig jeg tog ca 18cm ud af bilen i ren metal, senere blev den channeled, hvilket fjernede yderligere 12cm - atlså en totalt sænkning af selve karosse højden på 30cm, hvilket gav bilen en højte på lige under 1 meter fra asfalten
sep 2004
Følger: 72 Følgere: 69 Biler: 7 Emner: 135 Svar: 1.712
apr 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 126
jan 2005
Færdselsstyrelsen burde jo vide noget om det da det er dem der sidder med reglerne.
De svarer bare ikke på mails, og på deres hotline siger de at der ikke kan svares på spørgsmål.
jan 2004
Følger: 1 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 136
Det hænger altså sammen med om taget er en konstruktiv del eller ej. Alle (stort set) amerikanerslæder, bobler og 2cv for bare at nævne nogen af dem er biler der er bygget op om en chasis ramme. DVS bilen har en bund som karosseriet er skruet fast på. En alm moderne bil idag som eks en peugeot 306 er "helstøbt" og her indgår taget i konstruktionen.
En Amazon har så vidt jeg ved ikke chassisramme men er også helstøbt. Og det er rimelig surt for det lukker ligesom for muligheden for sænket tag.
Men der er altid lidt håb.
Prøv at få fat i nogle svenskere der har gjort det. Hvis de har fået deres synet kan du låne deres synspapirer og få din egen igennem osse, eller evt tage hele bilen med til sverige og syne den der. Så skal de godtage den i DK. Kender en der ombyggede en 142 med sænket tag!
jan 2005
Ruben H har desværre ret. Den med at købe en svensk bil gælder så dog ikke helt. Og køber man en tysk bil hvor taget er sænket, så skal den være f.eks. godkendt af TÜV eller et tilsvarende selskab.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 26
aug 2009
Følger: 1 Svar: 1
Biler fra efter 1974 er crashtestet så der skal man have en godkendelse fra producenten. Normalt nærmest umuligt men Volvo plejer jo at hjælpe alt hvad de kan når det drejer sig om custom.
Før 1974 skal det bare gøres forsvarligt og efter foreskrifterne i reglerne om motorkøretøjers indretning. Det er blandt andet der de fortæller om lygters pladsering og alle de andre detaljer ingen kan huske, Heller ikke synsmanden. Så gør de bare som ved Tante Hansen, Siger nej med det samme. Så slipper de for at lyde uvidende. Jeg mener at kunne huske der er en regel om at der skal være omkring 60cm fra sæde til overkant af vinduet. Foreskrifterne ligger på nettet et sted, Har selv stødt på dem en gang. Konstrugtive ændringer kan godt godkendes hvis de følger reglerne og er forsvarligt udført. Du er bare nødt til at kende reglerne til minste detalje ellers laver synsmanden bare en Tante Hansen på dig.
Tagsænkning