{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dioder og modstande.
  • #1   25. dec 2008 der ska 470 ohms modstand på hvis de ska køre på 12v

• #2   25. dec 2008 oki. skal du så være for hver diode eller hva.

• #3   25. dec 2008 kommer and på om du serie eller parellel forbinder dem. men bare sæt en foran alle. du skal alligevel lodde ledninger på. eller køb RC dioder. de kan tåle 12v

• #4   25. dec 2008 hmm. oki. jeg skal bare have den over en kontakt og et relæg, i mine sidedøre

• #5   25. dec 2008 Hvilken farve er de? Skal de sidde seperat, eller som et kredsløb?

• #6   25. dec 2008 det kommer da meget an på hvilken diode det er, std er det 470 Ohm,, men alt efter diode farve og spændingstilførslen kan det godt variere hvilken modstand du skal bruge...

Hvis du bruger en 470 ohm får du et spændingsfald over modstanden på 10,34 Volt, det vil sige at dioden får tilført 1,66 Volt...

• #7   25. dec 2008 Lad være med at sætte dem i serie kredsløb,,, det er sjældent at en diode sprænger men skulle det ske ryger alle... parallel derimod kan du være sikker på at det kun er den der sprænger der ryger og ikke andre

• #8   25. dec 2008 de skal side som kredsløb, i hver side, så der kommer ca 40-45 dioder i hver side på en ledning.

• #9   25. dec 2008 Nu skal man så lige huske på at en bil soom regl levere mere end 12 volt, så den med at dioden kun får 1,66 volt holder ikke helt..

Syntes også at det er sjældent at jeg støder på dioder der er på under 3 volt..

Nu til sagens kerne, så kan du 3 ting

1. lodde en modstand på dem alle og montere dem paralelt
    2. sætte dem i serie, men som Jack siger er det ikke så fedt igen da alle er væk hvis bare en springer
    3. få fat i en ordentlig modstand og montere den først på læden, så undgår man at skulle nørkle med at sætte en modstand på hver diode =)

• #10   25. dec 2008 Kommer stadig an på hvad farve de er eftersom en f.eks. blå diode kræver meget mere strøm end f.eks. en rød, der næst skal der lidt mere teknik til at sætte 40 - 45 dioder på en ledning ved en 12 volts spænding...
    Lad os f.eks sige at en af dine dioder bruger 1 Volt (dette tal passer ikke bare opdigtet) og du har 45 dioder skal du hive 45 volt ud af dit 12 volt batteri, dette kan sagtens lade sig gøre og er egentlig ikke særlig svært ved hjælp at lidt transformere samt andre diverse ting og lige teknisk viden...

skal bruge noget data på dioden før jeg kan sige dig hvor mange du kan koble i serie på en ledning...

så hvilken diode?
    Hvor har du købt den? der kan man muligvis finde oplysninger.
    farve?
    og går ud fra den skal på bil batteri?

• #11   25. dec 2008 René P-The artist formerly known as DIODEPUSHEREN - : jo dioden får kun 1,66 volt med en modstand på 470 ohm og en spændingskilde på 12 volt,,,
    det er simpelt udregnt med formlen for spændingsfaldet over en modstand, det er da noget af det første man lære inde på ingeniørhøjskolen hvis man er inden for elektronik

• #12   25. dec 2008 Jack: Du har da godt nok misforstået en diodes og en modstands strømmæssige egenskaber med det du skriver!

For det første giver en modstand på 470ohm IKKE et fast spændingsfald.
    Derimod strømbegrænser den en evt LED efterfølgende, og det er DENNES tværstrøm der afgører spændingsfaldet. Så at sige at det giver et apændingsfald på 1,66V er helt forkert.
    Så vi på eks røde, grønne og gule LEDs vil de typisk trække 20mA ved 1,8 - 2.0V. Derved vil der ved en tværstrøm på 20mA ligge det resterende over modstanden.
    Ser vi på blå og hvide LEDs vil de typisk trække 20mA ved 3,2V, hvilket så vil give et helt andet spændingsfald over modstanden, MEN ved samme tværstrøm.

Udover det kræver en blå LED IKKE mere strøm end en rød...Derimod har den et større effekt-forbrug, men strømmen er stadig de 20mA (for standard LEDs), men ved et forskelligt spændingsfald = forskelligt effektforbrug.

Udover det, så kan man meget simpelt lave en sirkings-kredsløb så LEDs'ne ikke brænder af:
    http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=35247

• #13   26. dec 2008 Har skreven som jeg har sat det op i min bil, og gæt hvad??? Det virker skam helt optimalt smiley

Og hvis du nu læser længere oppe har jeg aldrig sagt at spændingsfaldet er 1,66 volt,,,

og om igen, det passer egentlig også rimelig godt med kilden fra bilens side når den er startet da den her giver mere strøm end 12 volt

• #14   26. dec 2008 Du skriver "Hvis du bruger en 470 ohm får du et spændingsfald over modstanden på 10,34 Volt, det vil sige at dioden får tilført 1,66 Volt...".

Hvis du vidste lidt om begreber indenfor elektronik, så ville du også vide at spændingsfald over en komponent er = spændingen den får tilført. Uanset om det er over modstand eller LED.

At det virker i din bil er fint, men det gør ikke dit udsagn mere korrekt.
    Det er STRØMMEN i en given komponent der afgører spændingsfaldet over den.
    Man kan også sagtens strømbegrænse en 20mA LED til 40mA. Den vil også lyse og have det godt, men det nedsætter stadig dens levetid.

Hvis man endelig skal sætte nogle tal på, skal rød/grøn/gul strømbegrænses med minimum en 600ohms modstand! Og blå/hvid med de nævnte 470ohm.

• #15   26. dec 2008 Der skulle selvfølgelig stå "det er spændingsfaldet over en given komponent..."

• #16   26. dec 2008 nu er det ikke en opgave jeg er ved at skrive her inde så hvorfor skulle jeg til at skrive alle formler og tal ind,, forklare mere eller mindre grund princippet over for en som muligvis ikke har kendskab til det....

Jeg gider ikke alt det loppeonani som du er ved at lave der, der er ikke grund til at stille en rumstation op for at lege med et par dioder og modstande smiley

• #17   26. dec 2008 det kommer da an på diodens data hvad der skal tilføres, du kan da godt få dioder der kører på 12 volt

• #18   26. dec 2008 Jack: Med al respekt...Men NEJ...Det er jo netop det du IKKE gør. Du forklarer INGENTING ved at skrive at en modstand på 470ohm giver dioden 1,66V.
    Tværtimod gør du folk der ikke ved noget om emnet mere forvirrede, da det ikke kan sættes op sådan.
    Og hvis du endelig vil forstå det, så prøv at sætte henholdsvis en rød og en blå LED til 12V via en modstand på de 470 ohm! Så vil du forstå det der egentlig er sagens kerne, nemlig at spændingsfaldet afgøres af belastningen, og ikke af modstanden.

Og det har intet at gøre med hvorvidt det er en opgave der skal skrives eller ej, for det er det skam heller ikke for eget vedkommende.
    Du snakker om ingienør-højskole elektronik, og så er det klart at jeg påpeger at det du tilsyneladende har lært, er direkte forkert.
    Og jeg stiller ikke en rumstation op, jeg retter blot på forkerte facts.

Man kan ikke få LEDs der har en diodestrækning på 12V. Derimod kan man få LEDs med indbygget strømbegrænser, der gør at de kan sættes til eks 12V, og selv regulere strømmen...

• #19   27. dec 2008 Nu var det også de dioder jeg mente, altså dem med 12 volt,

og jeg er da udemarket klar over at 470 er "std" til dioder, det jeg vil frem til er at det ikke nødvendigvis er den rigtige modstand...

Kommentér på:
Dioder og modstande.

Annonce