{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

Dioder - ikk meget forstand. {{forumTopicSubject}}

Yeps - vil gerne igang med lave lidt dioder til min bil - men har aldrig leget med dioder før, og ser nu at nogen skal køre med modstand og alt muligt (har aldrig gået op i el osv - men ved da ganske lidt)

Jeg har fundet mig nogle blå og hvide
http://ecolight.dk/catalog/blaa-samlet-lysdiode-p-110.html
Og så samme diode, bare i hvid.

Dem havde jeg tænkt mig at montere rundt omkring i bunden af min bil. Herefter havde jeg bare tænkt mig at lodde alle plus ledningerne på en stor som går ud til batteriet, hvor der evt er en sikring imellem. Samt det samme med minus, dog uden sikring. og så en kontakt imellem så jeg kan tænde og slukke som jeg vil.

Men skal jeg bruge modstand eller hva? :S

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dioder - ikk meget forstand.
  • #1   27. dec 2008 der ska ikk modstand på dem du linker til, der er nemlig modstand på så de er klar til at sætte på 12v

• #2   27. dec 2008 Nej ikke ved dem der, de har monteret formodstand.
    hvis du køber dioderne "rå" altså uden ledning, kun med 2 stikben - skal der monteres modstand.
    Men i dit tilfælde, skal du IKKE bruge modstand.

• #3   27. dec 2008 Der står jo at de er lige til at sætte til 12 v.
    En modstand imellem giver længere levetid på dioderne, og du kan sagtens gør som du skriver, men du SKAL sætte en sikring på plus så tæt på batteriet som muligt, og sørge for sikre genemføringer og isoleringer mellem kabine og motorrum...
    Der er forøvrigt + & - på dioderne hvis du ikke lige ved det...
    God fornøjelse.....

• #4   27. dec 2008 Okay - så min "løsning" burde fungere?

• #5   27. dec 2008 står jo de er klar til 12 v, så vil sige at du ikke skal bruge modstande..

• #6   27. dec 2008 Hvis du nu skulle finde nogle andre.. De plejer at være billigere.. så skal du bruge EN 470ohms modstand.. til EN lysdiode..

• #7   27. dec 2008 Jeg gider ikk selv frem med mit lodde apparet og lodde ting sammen nemlig.
    Jeg havde tænkt det bare at køre det samme sted som mit anlæg og alt det med isolering osv har jeg fint styr på smiley Mere bare det jeg læste med modstand osv.
    Men så tror jeg at jeg gør det. Træls de kun er 20 graders.

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #8   27. dec 2008 Lille tillægs spørgsmål - Hvis man serie forbinder 10sek dioder, så skal det være plus til minus osv ? Men hvor mange modstande skal der bruges ? En i starten alene, eller en imellem hver eneste...?

• #9   27. dec 2008 så kommer an på hvor stor indremodstand hver diode har.. og så kompensere du bare med en modstand..

Et seriekredsløb EN modstand..

• #10   27. dec 2008 hvis du parallelforbinder skal du bruge EN modstand til HVER diode..

• #11   27. dec 2008 Dan M
    En modstand giver da ikke længer leve tid på lys dioden.
    Denbruger noget af volten. Så dioden ikek futter af.

Bonné P
    Hvordan kan du bare nævne en modstand. Det er forskelligt fra lysdioderne.

The bjerggaards !
    Du skal finde ud af hvad hver lysdiode bruger af strøm og divider det med 12v (faktisk 13.8V som den kan komme op på)
    Lysdioder bruger ofte 1.8-3.8V pr stk.
    Sætter du i serie er det plus til minus. Og det er lige meget hvad vej du vender modstanden, samt hvor henne i serie forbindelsen du sætter den.

Skovmand .
    Ja du samle bare ledningerne som du har beskrevet. Det er helt korrekt at gøre.

• Bjerggaards

#12   27. dec 2008 kim P
    Har bestilt 10 ens.. Så går da ud fra det er nogenlunde det samme strømforbrug smiley

• #13   27. dec 2008 en lysdiode er meget følsom for hvor meget strøm der kommer igennem.. Jeg har selv brugt meget tid med dioder.. og jeg har aldrig hørt eller set nogle som der ikk kunne gå med 470ohms modstande..

Når du serie forbinder er det IKKE ligegyldigt hva vej du vender dem.. Altid minus til plus og omvendt.. (EN LYSDIODE ER SOM EN ALM DIODE, det vil sige den har en vejs vandring..)

• #14   27. dec 2008 The bjerggaards !: En diode plejer at køre på 3v uden modstand (mener jeg), så hvis du vil serieforbinde dem, skal du sætte 4 i serie, hvis det er til 12v og så skal du ikke bruge modstand. lyset vil blive meget svagt hvis du sætter 10 i serie. dioderne sættes sammen plus til minus.

• #15   27. dec 2008 Meget strøm skulle der ikk stå der skulle stå mange volt.. der er jo en del forskel..

• Bjerggaards

#16   27. dec 2008 Ok smiley så lærte jeg sq osse noget i dag

• #17   27. dec 2008 Kim P

Det er sgu da det samme, uden så holder den ikke så længe, med modstand holder den længere og mere modstand dermed også længere, sværere er det ikke, syntes nu det var mere vigtigt med en sikring hvis man fører den rundt i kabinen...

• #18   27. dec 2008 Men hvis du så sætter for få lysdioder i serie så ødelægger du lysdiodens lange levetid..

• #19   27. dec 2008 The bjerggaards !
    Du har bestilt fædigsamlet ik? så passer det som regl lige til at sætte i.
    Men begynder man selv at samle tingene, skal man bruge info om dioderne for at tilpasse det.

Bonné P
    Generelt bruger man gerne 470. Men andet kan nemt forekomme.

Ja en diode er faktisk KUN en ensretter. Så kan man også få lysdioder, som lyser mens de ensretter vejen.
    Så husk forskel på + og -

Kasper C
    Hvis du sætter 4 dioder til 12V batteriet på bilen.
    Så giver du værd diode 3.45V pr stk, når generatoren begynder og lade.
    Og hvis de maks må få 3V pr stk. Har du altså et problem.

• #20   27. dec 2008 Dan M og Bonné P
    Du har rart i grove træk. Men sådan kan man altså ikek forklare tingene.
    Dioden bruger x antal volt.
    Og så den resterne volt skal man kompenser for, i form af noget der bruger resterne volt. Og det gør en modstand.

Man ødelægger alt ved forkert brug.
    Så holder man sig inden for hvad info der er opgivet om lysdidoden. Så virker de

• Bjerggaards

#21   27. dec 2008 nej har bestilt samlesæt smiley tænkte ik på at man kunne få dem samlet nemlig

• #22   27. dec 2008 Hmm.. Jeg er bare passiv.. troede bare jeg havde lært indenfor Automatiktekniker hvor jeg fik 10.. men det kan da godt være noget er smuttet med tiden..

• #23   27. dec 2008 ja okay, men så kan man jo bare sætte 5 i serie. så får de lidt under 3v, og så lyser de stadig fint.

• #24   27. dec 2008 The bjerggaards !
    Nu du kun har bestilt 10 stk.
    Og du ikek skal lave noget "vidlt" noget.
    Så ville jeg samle dem individuel. Og så samle alle + sammen over til kontakten, og så alle - til stel.

For skal du samle i serie, så skal du beregne, samt nok have andre modstande.

Med mindre de andre 2.6-2.8V ca da du så kan sætte 5 sammen.

• #25   27. dec 2008 Bonné P
    Det du har skrevet er rigtigt nok.

Sidste besked som jeg skrev til dig var omkring dette :
    Men hvis du så sætter for få lysdioder i serie så ødelægger du lysdiodens lange levetid..

Sådan kan man ikke forklare det til nye folk smiley
    Det var blot det hele som jeg rettede dig i smiley

• #26   27. dec 2008 Kim P

Man skal ej heller være for teknisk når man forklarer.
    I mine unge dage laveder jeg masser af løbelys, jullestjerner og skilte, og hvis jeg ikke indsatte modstande før dioderne så fes de ret hurtigt af, og derfor lavede jeg det om dengang.
    Det var nemlig træls at skulle skifte en diode eller 5 i et skilt fordi man ikke ville se logisk på det.
    Kan kun se et formål med at kører med dioder i en kabine når det er mørkt, og en større modstand gav dengang også er svagere lys på dioden men i mørke var det nok...idag er dioder jo en hel del mere lysstærke...
    Spørgsmålet var heller ikke på om hvor meget eller hvor lidt der skulle til, men om hans tegning over projektet var ok, og der skrev jeg det var hvis han indsatte en sikring tæt på batteriet da han selv skrev at han ville montere det direkte ved batteriet...
    Jeg har kun set afbrændte biler ved idiotimontering af plus og minuskabler.....

• #27   27. dec 2008 http://ecolight.dk/catalog/blaa-lysdiode-p-28.html

Kasper
    Hvis du f.eks snakker om dem på overstående link.
    Så skal de jo bruge 3.2-3.8V
    Så ville det ikke virke.
    Så skal du sætte 4½ diode på?
    Eller 4 dioder og en modstand

• #28   27. dec 2008 Alle lysdioderne virker i ca 11-12år ved konstant brug (100.000 timer brug)

Og for de virker skal de have korrekt Volt.

Det er da lkart at giver man den for meget volt. Så holder den ikke længe. Men dette gør man jo heller ikke hvis man bliver rådet korrekt om tingene.

Lige meget hvor man sætter en modstand henne og hvordan den vender.

Self giver en større modstand, mindre lys. Da dioderne for mindre strøm da modstanden er på.
    Men dioderne holder altså ikke længer af den grund. KUN hvis man fra start har givet den for mange volt.

• #29   28. dec 2008 kim p: ang. de dioder du linker til så passer det jo fint med 4 dioder uden modstand, da de så vil få 3,45v pr. diode, som ligger godt imellem 3,2v og 3,8v

• #30   28. dec 2008 Kasper C
    Arh ja. Det er helt rigtigt.

Skrevet: 27-12-2008 23:18:22
    Jeg har sku lavet en regne fejl.

Kommentér på:
Dioder - ikk meget forstand.

Annonce