{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.461 visninger | Oprettet:

Xenon - hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg søger et kursus for dummies:)

Det ENESTE jeg ved om xenon er det giver et bedre lys.

Men;

Er xenon - bi-xenon og xenon-kit det samme?

Hvis jeg vil have xenon på min bil hvad skal jeg købe?

Jeg forstår ikke priserne. Da jeg købte min bil kunne man bestille den med xenon men det kostede flere tusinde kroner (så vidt jeg husker) men når jeg søger på xenon herinde koster det ikke meget mere end 500-700 kr.. er det fordi det er noget forkert jeg kigger efter?

Er xenon lovligt? Jeg så nogle solgte fordi de ikke ville stoppes af politiet (???)

Hvad skal man gå efter?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Xenon - hjælp.
  • #1   8. apr 2009 xenon er kun lovligt hvis din bil a forlygte vasker og automatisk højde justering

• #2   8. apr 2009 Forlygtevasker? Vil de sige sådanne nogle Volvo havde på i 80érne med en lille visker.-) Er vil det sige der blot skal kunne sprøjtes sprinkler op på?

.. og højde jusering?

Hvordan får man installeret disse to ting og hvad koster det?

• #3   8. apr 2009 så vit jeg ved er der ikke lavet nogle kit hvor man kan få begge ting (forlygte vasker og automatisk højde justering)

• #4   8. apr 2009 Mon det er noget politiet går op I hvis de ser det på landebejen? Hvad er bøden og bliver man kaldt til syn?

• #5   8. apr 2009 Bixenon er xenon både i nærlys og langt lys. H4 xenon er altid bixenon, eftersom at de to glødetråde er i samme pære.

Prisforskellen på fabriksmonteret og eftermonteret xenon er jo forståelig, efter som en bil med fabriksmomenteret (og dermed lovligt) xenon skal have godkendte lygtehuse, vaskere, niveauregulering og pærer af noget bedre kvalitet end dem man kan købe i xenonkits.

• #6   8. apr 2009 Og ja, politiet er meget obs på ulovligt xenon, da det som bekendt kan blænde noget så grusomt, og det meste ulovlige xenon der ikke er indstillet ordentlig, udgør en stor risiko i trafikken, specielt om natten. Bøden er 500 kr. og måske en synsindkaldelse hvis du er uheldig..

• #7   8. apr 2009 AHA - ok - det erforståeligt at der er så stor prisforskel så. Men jeg bruger H1 pærer på en Leon vil et xenon kit så virke både med nærlys og langt lys? Aner ikke om det er to forskellige pærer

• #8   8. apr 2009 Det er to forskellige pærer ja. Det er kun H4 pærer der har glødetråd til både nær og fjernlys.

• #9   8. apr 2009 Men hvis man få et xenon kit på vil det så lyst xenon ud i begge pære. jeg gider jo ikke kun have det gode lys når jeg f.eks har langt lys på;)

højde regulering mener jeg den har på min bil (?) så jeg mangler kun vaskerne.. tror jeg

• #10   8. apr 2009 du skal ha 2 sæt xenon... et til langt og et til kort lys... og det e rikke nok "kun" og ha lygtevask og automatisk niveauregulering af forlygterne, lygterne på bilen skal også være godkendt til xenon lys!

• #11   8. apr 2009 Drop uoriginalt xenon, det blænder da 98% af dem der har det monteret alligevel ikke kan indstille det ordentligt... Køb nogle fornuftige pærer istedet, da det jo bare drejer sig om at kunne se trygt og sikkert i mørket

• #12   8. apr 2009 Det kommer jo an på om kittet du køber er et bixenon kit, ellers kan du købe to kits, men det kan godt være du så får et problem med at få det til at passe i motorrummet, hvis der ikke er plads til ballasterne i dine lygtehuse.

Men jeg kan se, at H1 pærerne er dit fjernlys, og du bruger H7 pærer til nærlys, så husk at bestille til H7 og ikke H1 hvis du vil have xenon i dit almindelige kørelys..

• #13   8. apr 2009 Hmm så vidt jeg ved findes der ikke eftermonterings sæt til forlygte sprinklere, og hvis der gør ville det da næsten være en skam at skære hul i kofangeren for det?

Jeg ville også gætte på at en nyere bil som din har automatisk højderegulering...

Og nej hvis du installere en H1 pære har du kun xenon i en af pærerne, altså kun lang eller kort lys. Det vil altså sige at du er nødt til at investere i 2 xenen-kits hvis du vil have xenon i både langt og kort lys, efter som xenon gassen kun findes inde i selve pæren og ikke hele lygtehuset...

Og liget et tip til, lad være med at købe sæt til 5-700 kr. de er ganske engelt for billige... For at få et sæt det kan holde er du nødt til at give omkring 1000 kr og op ad.

med hensyn til hvad du skal vælge er det op til dig selv. men der findes overordnet 5 forskellige lys-intensiteter (kelvin) 4300K (gul/hvid), 6000K (hvid), 8000K (blå/hvid), 10000K (blå) og 12000K (lilla). Hvis du ikke vil have problemer med polisen skal du nok vælge en af de to første eftersom de mest ligner almindelige pærer...

Håber der hjalp lidt?

• #14   8. apr 2009 du kan forresten se forskellene i farverne her: http://everlight.dk/xenon.html

• #15   8. apr 2009 Hej Søren,

Fantastisk svar. Det hjalp helt bestemt! Speceitl hvad forskellen var mellem de forskellige.. det anede jeg ikke.

Jeg vil kigge på de lidt dyrer sæt, men har ikke helt bestemt mig endnu, da det som sagt er ulovligt;(

Er det noget med man kan købe nogle wannabe-xenon-pære? Hvilke skal man da vælge, og er de noget værd? Så nogle snakkede noget om nogle LED pærer fra Mtec (?)

• #16   8. apr 2009 Der findes masser, og jeg har prøvet en del af dem. Osram Nightbreaker eller Philips Cool Blue er helt klart de bedste, men ingen af dem giver det blå xenon skær som man gerne vil have, men hvidere og kraftigere lys end almindelig halogen

• #17   8. apr 2009 http://www.matronics.dk/Produkter/Biler/Loesdele/Loesestddioder/Blaa/Produkt/130008.aspx

Er dette noget værd?

Synes 12000K kunne være sjovest.-) Og jo, ikke så sjovt at skjulle skære i fronten,(

De sæt du linker til er ret billige, er de noget værd?

• #18   8. apr 2009 Søren J - Ta den lige med et kram salt. mine gamle 6000kelvin var fandme meget blå.

Og til dig anders l - Få det da lavet orginalt. ellers render du bar og for bøder osv.

• #19   8. apr 2009 Du kan sagtens købe noget der ligner xenon, men du vil aldrig rigtig komme til at få samme udbytte som med ægte xenon...

Mener Phillips har lavet nogle pærer der hedder noget lignende nightblaster, som faktisk indeholder xenon, og som giver et meget klart hvidt lys (ala taxa lygter). Og hvis du ikke er villig til at omgåes loven en smugle så er det nok den vej du skal gå...

Jeg kører også selv med xenon (8000K) og er aldrig blevet stoppet, og hvis du vælger 6000K eller mindre tror jeg ikke på at de siger noget til det når det sidder på en nyere bil som din, bare du sørger for at de er instillet ordentlig...

• #20   8. apr 2009 Med 12.000 kelvin er du GARANTERET at få bøder i en lind strøm, så det ville jeg holde mig langt fra. Dengang jeg kørte med xenon kørte jeg med 6000K som de fleste bilfabrikanter bruger til deres fabriksmonterede xenon.. det giver et godt xenonagtigt look med blåt skær og meget hvidt lys, men uden at se alt for ulovligt ud.,

• #21   8. apr 2009 Jeg har os prøvet mange look a like pærer. pt kører jeg med Mtec Superwhite. umidlbart super gode. dem der sku lyse mest blåt uden at være xenon er vist GP Thunder. men dem jeg fik var virkelig LORT!

• #22   8. apr 2009 Forlys skal være hvidt eller gulligt, så hvorfor forsøge sig med lilla (12000k)?

Det er 99% umuligt at eftermontere xenon lovligt - enten er bilen født med det, eller også koster det bøde.

• #23   8. apr 2009 Hmm forstår sku ik i alle siger 6000k er hvid med blåt skær, mit var knald blåt.

• #24   8. apr 2009 Morten c'' )™ .

smiley nu er der ikke for at smide mudder, det bliver der gjort alt for meget her inde i forvejen...

Jeg skrev bare hvad der stod på hjemmesiden jeg linker til, og har da også en kammerat der kører med 6000K og de lyser meget lidt blåt, men meget klar og hvid... Men garanterer for at der er forskel på kits/kvaliteter/priser

Sorry Anders L, lidt off-topic smiley

• #25   8. apr 2009 *SwedeSpeed*: De fleste fabrikker monterer 4300k og ikke 6000k smiley

• #26   8. apr 2009 Phuck @lot ~ - Eller også hvis det muligt kan man da eftermontere det for 15-20000kr smiley .

• #27   8. apr 2009 tror nu os mere på at 4300 er det de bruger til de lovlige .

• #28   8. apr 2009 Phuck @lot ~ - Det er meget forskelligt.. Volvo bruger 6000K og Land Rover bruger 8000K i nogle af deres modeller

• #29   8. apr 2009 COME ON drenge... det her er en topic for at hjælpe Anders L! ikke for at diskutere om 6000k er hvid eller blå og om hvad de forskellige bilfabrikater bruger standard?

Hold den lige clean?

• #30   8. apr 2009 På din Leon:

H7: Nærlys/kørelys (dit "almindelige" lys)
    H1: Fjernlys
    H3: Tågelygter
    W5W: Positionslygter

• #31   8. apr 2009 Du kan ik købe xenon pærer uden at have en ballast.

• #32   8. apr 2009 Hvis du skal ha noget som lyser godt skal du ikke gå over 6000 kelvin. Jo højere kelvin, desto mere blå bliver lyset, og jo ringere lyser de op.
    Hvis du tænker på dioder der til alm lys, så er det helt ubrugeligt. Dioder er slet ikke kraftige nok til at kunne lyse op med endnu.

Jeg har lige fået et sæt mtec superwhite hjem, og indtil videre virker det ret lovende. De giver et ret hvidt lys i stil med xenon, så er spændt på når man kommer ud i mørke, om de så også kan lyse godt op, men indtil videre er det det tætteste man kommer på xenon look.

Grunden til fabriksmonteret xenon koster så meget er jo som de andre siger, godkendte lygter med DE linser, automatisk højdejustering, samt lygtevask. Dertil kommer jo at når det er fabriksmonteret betaler man jo også lige 180% i afgift...

• #33   8. apr 2009 Hvis jeg nu nøjdes med at købe "xenon-pærer" skal jeg jo købe H1 da min bil bruger H1 men den bruges som beskrevet kun til nærlys, ikke? Hvad hedder den pære som bruges til det lange lys? Den skal vel ramme samme farve for det bare spiller lidt?

• #34   8. apr 2009 Som *SwedeSpeed* bruger du H7 i kortlys så mit bedste bud er at købe 2 sæt pærer af samme type for at give samme farve...

• #35   8. apr 2009 Søren J: En "clean" debat kan du finde på dit lokale afholdscenter - god tur smiley

• #36   8. apr 2009 Læs hvad jeg skriver..

På din Leon:

H7: Nærlys/kørelys (dit "almindelige" lys)
    H1: Fjernlys
    H3: Tågelygter
    W5W: Positionslygter

• #37   8. apr 2009 Anders - Du kan ikke kun købe pærer .du skal købe et helt kit . Med ballaster.

• #38   8. apr 2009 hehe smiley , Du må da os hellere få nogen til at hjælp dig med evt montering og sådan når du ik er mere inde i det end du er smiley

• #39   8. apr 2009 OK - så det vil sige for at gøre det "ordentligt" skal man skifte samtlige pærer? Jeg vil gerne have nogle pærer der må betegnes tilsvarende 6000K dvs hvis+lidt blå

• #40   8. apr 2009 Morten c'' )™ .

Anders L mener hvis han skal købe pærer som Osram Nightbreaker eller Philips Cool Blue som ikke er xenon pærer bare giver et xenon look og lyser bedre...

• #41   8. apr 2009 OK SUper, og undskyld mine spørgsmål kommer efter jeres svar, jeg er bare taknemmlig der er så mange som gider hjælpe!!!!

• #42   8. apr 2009 Anders L: Du tager fejl... Der er ikke ret mange, der vil hjælpe - men der er seriøst mange, der har en mening om xenon... IMO er xenon lig med vejpest!

• #43   8. apr 2009 Så meget fik jeg ik med Søren . smiley ,

Anders L - Som længere oppe tror jeg også Mtec er bedst til farven . Os Nigthbreaker ville jeg dog vælge hvis jeg ville have mest lys ud af det og var ligeglad med farven .

Jeg har selv Mtec Superwhite . Emærket (lovlige) de har os en anden udgave som sku være blå men uden e mærke.

Hvis du vil ha det kan jeg da lige hopper ud og snup et billede ?

• #44   8. apr 2009 Med Osramne ved siden af smiley

• #45   8. apr 2009 Ja meget gerne, men det haster ikke. Du behøver ikke hoppe ud kl. 23 for at tage billder af lys .. hehe.. bare når det passer ind.

• #46   8. apr 2009 Mit forslag vil være at købe nogle Osram Nightbreaker eller Philips Cool Blue og så nogle W5W hvide diode positionspærer fra Matronics, så ser det godt ud, men med minimal chance for at blive stoppet, og med pengepungen i behold.

• #47   8. apr 2009 Haha, Jeg har sku ik andet at lave. lidt sjov skal jeg ha .

• #48   8. apr 2009 Anders L . smider lige en PM om ca 10min . så bliv lgeg på smiley

• #49   8. apr 2009 På denne side kan man købe disse Mtec som er anbefalet flere steder fra..

http://www.rimport.no/catalog/product_info.php?products_id=47&osCsid=cc085d6dbbbf01040cf9385fc7dd0a54

Men jeg skal jo have hele sættet, dvs

H1 langt lys
    H7 Nærlys
    H3 Tågelygter
    W5W positionslys

Kan det ikke anbefales at købe det hele fra samme producent? For du skriver du ville anbefale Matronics?

• #50   8. apr 2009 Det ligegyldigt hvor du får tingene fra, varerne er jo de samme, men jeg vil ikke anbefale dig at bestille fra Norge, dels pga. fragten, og dels fordi Norge ikke er med i EU, dvs. du kan riskere at skulle betale told og moms af de varer du får tilsendt.

• #51   8. apr 2009 billigere over ebay.de

• #52   8. apr 2009 170kr fik jeg mine til på ebay. med fragt.

• #53   8. apr 2009 mtec kan du købe ved everlight.dk bestilte 2 sæt igår og de kom med posten idag. Har stadig osram cool blue i fjernlys, så hvis du vil ha et billede med begge dele så smid en pb. Så får jeg taget et par imorgen

• #54   12. apr 2009 Jeg tænkte at bestille et "komplet" sæt inde på everlight.dk bestående af H1+H7 og W5W samt H3 og vælger derfor en xenon-look-a-like løsning.

Jeg er blot lidt i tvivl om hvilken w5w pære man skal vælge?

http://everlight.dk/positionslys-paerer/w3w-w5w.html

Jeg vil gerne have dem i hvide men har svært at se hvilken en af dem man så skal væle?

I øvrigt, ville de se dumt ud hvis man valgte Mtec blue og så med hvide positionspære?

Kommentér på:
Xenon - hjælp.

Annonce