4.331 visninger
|
Oprettet:
tig-svejse rustfrit ? holder det ? {{forumTopicSubject}}
Jeg står og skal have ændret bukne lidt på min remus bagpot.
og så vil jeg skære i det og få en til at tig-svejse det sammen igen. nogen der har erfaring med om det holder lige så godt som at co2 svejse i metal ?
er der evt. en i omegn horsens som vil gøre det ?
på forhånd tak (:
feb 2008
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 343
aug 2007
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 4 Emner: 44 Svar: 125
jun 2003
Følger: 72 Følgere: 72 Biler: 7 Emner: 18 Svar: 2.148
Alle kan svejse forkert, så intet holder, og selv det bedste svejseapparat, gør ingen mester. Man skal vide hva man laver.
Men TIG i rustfri, er klart det stærkeste. Det holder 100%, når det er lavet af den rette.
feb 2008
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 343
aug 2007
men har prøvet at sætte en højtaler hen til røret, og den sad overhovedet ikke fast.
- Big Foot - jeg har ikke pøvet endnu, og jeg skal ikke selv svejse det.
okay.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
ellers holder det ikke,
hvis man svjese uden baggas, det er ligesom og svejse sort jern uden gas.
hvis man er omhyggelig og søge for at det er rent når man svejse og bruge baggas.
så er røren der er svejs sammen næsten lige så stærke som et uden svejsning.
jeg har lave udstødning til min gamle omega,
hvor jeg kørte med det i 1 1/2, før det blev erstatet af nogen side pipes.
nu har jeg kørt ydelige lidt over 2år på min omega stc car.
og det eneste er at det er blevet gyldent i farven, ellers fejler det intet
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
nov 2006
Følger: 95 Følgere: 88 Biler: 3 Emner: 51 Svar: 393
dec 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 215
En tig svejsning i sort er lige så holdbar som alt andet hvis det er lavet rigtig.
hvis i har tig svejseren så kan jeg svejse det. Har certifikater til rustri og sort tykke og tynde rør.
aug 2007
står selv om mangler en de vil tig svejse det for mig (som også har maskinen) (:
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 79
Og til Dennis B når røret ikke er magnetisk er det rustfri.
Den bedste løsning er at bruge reparations svejsetråde, de er udviklet til at eliminerer gætterier omkring valg af svejsetråd.
Mvh. Allan
Jeg laver reparationssvejsninger til dagligt, men ser desværre alt for mange dele der ikke holder, fordi at man ikke har brugt den rigtige svejsetråd.
dec 2004
Mvh. Ronni.
Ps: Jeg laver svejsninger til dagligt der ikke skal til rep.
nov 2009
Før du får lov til at lave en eneste svejsning der skal bruges på offshore skal der være laves en svejseprocedure. En svejse procedure skal dokumentere, at svejsningen opfylder en række krav.
Det kan slet ikke lade sig gøre uden at du ved hvilken legering du skal svejse i. Så din påstand tyder på at du ikke kender ret meget til offshore industrien.
Hvor for tror du at de laver så mange forskellige svejsetråde, faktisk er der en tilsatstråd til hver rustfri legering, og en svejseprocedure der skal følges.
Reparationssvejsning.:
Desværre har de fleste svejsere aldrig lært noget omkring reparationssvejsning. Og de fleste svar jeg høre og ser er måske velmende men de svare desværre til. Jeg var i Århus og der kørte jeg over for rødt lys det gik godt. Men det er jo ikke sikkert at alle andre slipper helskindet fra det.
Ronnie langt de fleste svejsninger der ikke holder, skyldes at der er brugt forkerte svejsematerialer. Så hvordan kan du så lave en sikker og holdbar svejsning uden at kende legeringen.
Mvh Allan Levisen
dec 2004
Før du udtaler dig om hvad jeg ved burde du nok lige finde ud af hvem jeg er. Da jeg er i besiddelse af alle certifikater for at svejse på boreplatform. Har også været på både dansk og norsk sektor. elektrode, rørtråd og tig ja der skal man vide hvad det er man svejser i. Men du skal sgu ikke udtale dig om jeg kan mit arbejde det kan jeg godt fortælle dig, for så finde du bare to værker og så kan vi jo lade det kommer an på en prøve.........................................
nov 2009
Jeg udtaler mig ikke om hvor god en svejser du er, det ved du nok bedst. Men jeg udtaler mig fordi du skriver at du sagtens kan svejse det selv om du ikke ved hvilken legering det er. Med den bagrund du har burde du jo nok kunne svejse. Men burde du også hvide at når du ikke kender legeringen, er der en stor sansynlighed for at din svejsning ikke vil holde.
Over alt er der fabrikker der har rustfri udstyr som slagterier mm. Alle de fabrikker har smede ansat til at reparerer rustfri der brækker og revner. Og det er ikke fordi at det rustfri ikke er svejst godt nok. Men alle de steder hvor rustfri kan bevæge sig vil du se der kommer brud lige i kanten af svejsningerne, sel om de har brugt den rigtige svejsetråd.
Og når man ikke bruger den rigtige tilsatstråd er problemet endnu større.
Der er jo en grund til at man har udviklet reparationssvejsetråde. Men jeg ville da gerne vide om du har noget kendskab til andet end produktionssvejsetråde.
Ps. jeg har set og lavet en del rustfrie manifolde og udstødningsrør der var revnet, fordi de er svejst med den forkerte tråd.
Men det er ikke din skyld at du ikke ved mere omkring reparationssvejsning, men det er skolerne der ikke gør noget for at tage den del op til undervisning.
Det var ikke ment som et angreb på din faglige kunnen, men mere en Provokation for at få flere til at begynde at Interessere sig om kring reparationssvejsematerialerne.
Det ville jo være rart at få en dialog i gang omkring reparation.
Mvh Allan L
dec 2004
Okay jeg forstod det bare sådan.
Men legeringen vil man jo som regel få eller kunne få oplyst der hvor man nu en engang har købt sit matriale og så købe tråd der til også. Vil man ikke købe en hel pakke kan man næsten altid finde smedevirksomhed at købe det af jo.
Men ja der er alt for mange der svejser som ikke burde. Jeg er næsten lige kommet hjem fra Norge 3 månder hvor jeg ikke lavede andet end rep for andre.
nov 2009
Jeg er selv udannet offshore svejser, Men når vi taler generelt omkring reparationer i Aluminium, magesium, støbejern, støbestål. Det kan være motorblokke gearkasser etc.Der kan man ikke få oplyst hvilken legering de er lavet i.
Førhen havde svejserne ikke andet end produktions svejsetråd de kunne bruge. Så det kunne kun blive gætterier omkring valg af svejsetråd. Det var også en af grundene til at så meget gik i stykker igen. Og samtidig kunne de fleste ikke se forskel på støbejern/støbestål, eller aluminium/magnesium. Etc.
Men i dag er det helt anderledes, der er udviklet specielle svejsetråd til reparation. Det specielle ved de tråde er at der er taget højde for de fleste forhold man kan komme ud for under reparation. Så som at emnerne er galvaniserede, rustne, og har været indsmurte i olie snavs og fedt. Udsat for vejr og vind. Alle legeringer ændrer sig med tiden.
Her er et af de produkter der er udviklet til reparation af stål. Kender du den.
AB 1303 er en af de mest alsidige tråde i verden i dag.
den svejser over 1000 forskellige stållegeringer. Feks.
Hærdet stål.
Værktøjsstål.
Blødt stål.
Knaster på knastaksler.
Brækkede og slidte tænder på tandhjul.
Stråler på aksler.
Fjedre der er brækket.
Rep. Af stempelstænger med ar i cromlaget.
Rep. Af hydrauliske cylindere hvor endebunde og studser er brækket og revnet.
Når trådene bliver så bredspektret er der næsten umuligt at vælge en forkert tråd. Samtidig er de fysiske egenskaber betydeligt forbedret en i produktions trådene.
Det kunne være rart hvis der ville komme nogle svar fra de andre bruger. Om hvordan de ser forskel på
Aluminium / magnesium, støbejern/støbestål etc. Og hvordan de vælger svejsematerialer til de enkelte
Reparationer.
MANGE AF DE REPARATIONER DER IKKE HOLDER, SKYLDES AT SVEJSEREN HAR SPILLET RUSISK ROULETTE.
OG BURDE DERFOR BETALE FOR DE SKADER DE HAR FORVOLDT.
Stof til eftertanke.
Jeg høre mange siger at sort jern er noget alle kan svejse, men hvis det var så nemt ville jeg gerne vide hvor for at det er det der koster mest maskinstoptid og tab af liv og førlighed.
Mvh. Allan L
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
tig-svejse rustfrit ? holder det ?