1.713 visninger
|
Oprettet:
Toning af ruder!! Hvor meget?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa........
Kom lige til at tænke på hvor meget man egentlig må tone sine ruder??
Jeg har hørt at de 3 bagerste må man tone så meget man vil, og de 2 forreste så max. må være 35%......
Er der nogen derude som ved nogle præcise ting om dette???
MVH René Andersen
nov 2002
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 11 Emner: 69 Svar: 192
Personbil:
Ved montering af solfilm i bageste sideruder og bagruden, skal lysgennemgangen være minimum 40%. Hvis lysgennemgangen er under 70%, skal der monteres højre udv. sidespejl.
Varebil:
På varebiler med gule plader må alle typer solfilm monteres på bageste sideruder og bagruden. Her er der ingen restriktioner.
HUSK:
Hvis bilens originale ruder er tonet, skal denne toning tillægges den eftermonterede solfilms toning.
Håber du kan bruge det
nov 2002
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 11 Emner: 69 Svar: 192
Jeg har en sort Civic ligesom dig, så jeg synes det er ærgeligt jeg ikke på lovlig vis kan tone ruderne lige så mørke jeg har lyst til... Sorte biler ser jo coole ud med wolla-tonede ruder
dec 2002
Følger: 22 Følgere: 24 Biler: 8 Emner: 216 Svar: 2.054
Ja det sidste der må jeg helt klart give dig ret i... I det hele taget pynter det på de fleste biler med en lille gang toning........... Tak for det.....
MVH René......
jan 2003
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 9
Her er et link til regeler for montering af solfilm i biler.
http://solfilm.butik.jubii.dk/category2.pml?cat=59624292
Men husk som Amir siger at trække det fra som ruderne er toned fra fabriken af. Mine ruder er for mørke i forhold til loven, og jeg har også toned de forste sideruder, det har jeg kørt med i er par måneder og politiet har ikke gjort noget endu, jeg har ellers været igennem flere razziaer og holdt ved siden af dem, uden de så meget som kigget en ekstra gang.
Jeg har hørt at synshallen ikke har noget at måle lysgennemgangen med og at politiet heller ikke har sådan et måleudstyr, Passer det??? er her nogen der har prøvet at blive kasseret til syn p.g.a solfilm???
apr 2003
Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
apr 2003
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 240
Det er i hvert fald mit bud..
apr 2003
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
"Forrude og forreste siderude (180 o synsfelt) i motordrevet køretøj skal have mindst 70% lysgennemgang inden for det normale synsfelt."
Det må jo altså sige at man kan tone sine bagruder alt hvad man vil og derudover må man tone sine forreste sideruder og forrude optil 30%. Men da der ikke i ret mange synshaller er præcist (hear-say, hæng mig ikke op på det) måleudstyr sker der nok ikke det helt store hvis man "kommer til" at tone sine ruder for meget :-))
Hvis der er nogle der selv vil se hvad der helt præcist står kan detailforskrifterne findes på:
http://147.29.40.90/_SHOWF_A789098258/1752&B20030926805REGL&0001&000072
apr 2003
Der var jeg da vist lidt for hurtig.
Der står lidt længere nede i bestemmelserne at:
"Forrude og forreste sideruder i motordrevet køretøj må ikke være forsynet med solfilter i form af påsprøjtede eller påklæbede film, der helt eller delvis dækker ruden"
Så der står altså at man godt må have tonede ruder (foreste sideruder+forrude), men man må bare ikke tone dem med film eller maling. HVORDAN FANDEN SKAL MAN ELLERS GØRE DET...
apr 2003
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 240
Se bare på Alfaen som eksempel, der er ruderne tonede som standard, det kan være det er lovligt?
apr 2003
Toning af ruder!! Hvor meget??