{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toning af ruder!! Hvor meget??
  • #1   6. apr 2003 Jeg læste om det for nyligt:

Personbil:
    Ved montering af solfilm i bageste sideruder og bagruden, skal lysgennemgangen være minimum 40%. Hvis lysgennemgangen er under 70%, skal der monteres højre udv. sidespejl.

Varebil:
    På varebiler med gule plader må alle typer solfilm monteres på bageste sideruder og bagruden. Her er der ingen restriktioner.

HUSK:
    Hvis bilens originale ruder er tonet, skal denne toning tillægges den eftermonterede solfilms toning.

Håber du kan bruge det smiley

• #2   6. apr 2003 Har set en del biler hvor de bageste ruder er fuldstændig sorte og de foreste sideruder er ret tonede, hvilket ser coolt ud, men de er vel så ikke lovlige...

Jeg har en sort Civic ligesom dig, så jeg synes det er ærgeligt jeg ikke på lovlig vis kan tone ruderne lige så mørke jeg har lyst til... Sorte biler ser jo coole ud med wolla-tonede ruder smiley

• #3   6. apr 2003 Okay, så det vil egentlig sige at de bagerste kan man tone 60%, og hvis man toner dem 70% skal man have højre sidespejl på??
    Ja det sidste der må jeg helt klart give dig ret i... I det hele taget pynter det på de fleste biler med en lille gang toning........... Tak for det.....

MVH René......

• #4   7. apr 2003 Du må IKKE tone dine forste sideruder!!
    Her er et link til regeler for montering af solfilm i biler.

http://solfilm.butik.jubii.dk/category2.pml?cat=59624292
    Men husk som Amir siger at trække det fra som ruderne er toned fra fabriken af. Mine ruder er for mørke i forhold til loven, og jeg har også toned de forste sideruder, det har jeg kørt med i er par måneder og politiet har ikke gjort noget endu, jeg har ellers været igennem flere razziaer og holdt ved siden af dem, uden de så meget som kigget en ekstra gang.
    Jeg har hørt at synshallen ikke har noget at måle lysgennemgangen med og at politiet heller ikke har sådan et måleudstyr, Passer det??? er her nogen der har prøvet at blive kasseret til syn p.g.a solfilm???

• Mark L
    Mark L Tilmeldt:
    apr 2003

Følger: 1 Biler: 1 Svar: 1
    #5   7. apr 2003 Jeg har haft toning i alle mine ruder, undtagen forruden... of det går fint nok med at køre forbi politiet... men en dag blev jeg så stoppet også kan de nemt se filmen... jeg fik valget mellem en bøde eller pille filmen ud på stedet... jeg tror jeg blev stoppet fordi min foreste nummerplade var til reperation... så man skal bare sørge for at ens andre ting er iorden... så plejer det at gå med toningen... jeg spurgte også politiet omkring toningen i de 2 foreste ruder... og de sagde om det så var gennemsigtigt folie jeg havde der måtte jeg ikke bruge det i mine foreste ruder...

• #6   9. apr 2003 Det at man må i gulplade biler skyldes at de alligevel ikke har noget bakspejl (de fleste af dem) al navigation foregår via sidespejlene, og derfor er det lovligt.
    Det er i hvert fald mit bud..

• Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    apr 2003

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #7   6. jun 2003 Jeg har lige set de gældende detailforskrifter for biler (Detailforskrifter for køretøjer 2003), her er der åbenbart blevet lavet nye regler. De gamle bestemmelser sagde nemlig at forreste sideruder ikke må tones. Men de nye bestemmelser siger blot at:
    "Forrude og forreste siderude (180 o synsfelt) i motordrevet køretøj skal have mindst 70% lysgennemgang inden for det normale synsfelt."
    Det må jo altså sige at man kan tone sine bagruder alt hvad man vil og derudover må man tone sine forreste sideruder og forrude optil 30%. Men da der ikke i ret mange synshaller er præcist (hear-say, hæng mig ikke op på det) måleudstyr sker der nok ikke det helt store hvis man "kommer til" at tone sine ruder for meget :-))

Hvis der er nogle der selv vil se hvad der helt præcist står kan detailforskrifterne findes på:

http://147.29.40.90/_SHOWF_A789098258/1752&B20030926805REGL&0001&000072

• Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    apr 2003

#8   6. jun 2003 Hovsa!!!

Der var jeg da vist lidt for hurtig.
    Der står lidt længere nede i bestemmelserne at:
    "Forrude og forreste sideruder i motordrevet køretøj må ikke være forsynet med solfilter i form af påsprøjtede eller påklæbede film, der helt eller delvis dækker ruden"

Så der står altså at man godt må have tonede ruder (foreste sideruder+forrude), men man må bare ikke tone dem med film eller maling. HVORDAN FANDEN SKAL MAN ELLERS GØRE DET...

• #9   7. jun 2003 Man kan også "indtone" ruderne, det er der op til flere ruder der er som standard i nye biler...

Se bare på Alfaen som eksempel, der er ruderne tonede som standard, det kan være det er lovligt?

• Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    apr 2003

#10   7. jun 2003 Jeg tror det er grunden til at der er lavet den lidt snørklede lovgivning; for at det skal være muligt at få indregistreret en bil der som standart har "indtonede" ruder. Jeg har da også set biler der har fået eftermonteret glas med toning i men det er MEGET dyrt!!!

Kommentér på:
Toning af ruder!! Hvor meget??

Annonce