4.163 visninger
|
Oprettet:
Vil prøve at male min bil {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Har længe overvejet selv male min bil for første gang, jeg har malet mange ting, dog ikke en hel bil endnu, men en gang skal jo være den første.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at hvide hvordan jeg maler min bil nemmest. Jeg har ikke varme kabine til rådighed, min plan var den skulle være MAT sort eller Metallic sort.
Hvor stor forskel er der på disse to og hvad skal jeg bruge? Grunder, maling og hærder, hvis det er metallic vel også lak?
Kan man male metallic lak så det bliver pænt uden varme kabine? Og hvad med den mat sorte?
mar 2007
Følger: 99 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 659
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 111 Svar: 1.272
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
maj 2007
Følger: 1 Emner: 21 Svar: 39
sep 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Biler: 8 Emner: 38 Svar: 63
aug 2009
Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
Alt blank maling er ikke til at styre på så store flader med spraydåser.
Jeg malede noget af min markræser og det var under åben himmel så evt. øv dig på nogle store flader hvis du ikke har leget med det i forvejen
Dog vil jeg også anbefale kun at gøre det hvis du er sidste ejer af bilen da salg bliver umuligt
mar 2009
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 365 Svar: 5.942
og for at fjerne al tvivl man kan male en bil så den står lige så flot som en bil der er lavet i en sprøjte kabine
det der betyder noget er ham der sprøjter :O)
det er nok nemmest at få et pænt resultat med sort metallic hvis vi kun snakker selve lakken:O) en matsort er rimelig svært at at få ens over det hele og efter følgende er svært at reparere hvis du laver fejl
hvis du maler en metallic så skal du bruge en to lags det er en base farve og en klarlak oven på
base farven er meget nem at male og klarlakken kan du hvis du laver fejl slibe og polere eller male en gang til :O)
men for at få et godt resultat så er det mest vigtige forarbejdet det er det sværeste og man skal vide man man gør og bare ikke sliber tilfældig
men husk på hvis det er for at spare penge så glem det hvis det er for at lære det så bare klø på hvis du har nogle spørgsmål kan du bare sige til
mar 2009
og man ser mindre fejl på en lys bil end på en sort, sort er nok den sværeste farve at få pæn med hensyn til flimmer og fejl i lakken og vil ikke anbefale det start med en hvid eller en sølv metallic
da jeg var knægt malede jeg biler til udstillinger i en sprøjte kabine der var lavet af noget plastik der var hængt ned fra loftet og var mindst lige så flot som dem der blev malet i prof kabine
det med varmen har kun noget med tiden det tager inden den tørre
mens du sprøjter i en telt må det ikke være for varmt men du skal alligevel sprøjte med en udsuger /indblæser
mar 2009
du skal vælge en 2 komponent silke mat
problemet med den er bare at den skal sprøjtes på korrekt fra starten da du ikke kan slibe og reparere på den lak og derefter polere den op som på en klarlak men skal sprøjte den om igen
husk også masser af lys når du skal sprøjte :O)
aug 2008
En mat lak kan da ikke poleres op uden at den risikerer at blive blank nogle steder....
Men eller nogle gode råd.... ;-))
mar 2009
aug 2008
sep 2007
Og hvis man grunder hele bilen inden ser man da også de steder der kan blive et problem inden man maler bilen?
Jeg vil nu foretrække en mørk farve, enten matsort eller sort metallic, og som du siger forstår jeg det rigtigt at du bare maler bilen med sort metallic med hærder, det er lige meget om den står i varme kabine,det har kun betydning for tiden det tager at tørre??
Er det ikke bedst med en suge "kabine" kunne forestille mig en blæser måske tager nogle støvkorn med ind på lakken.
Super gode svar, er jeg glad for.
sep 2007
mar 2009
det hele afhænger jo af hvad kvalitet lak du er tilfreds med :O)
hvis det skal se rigtig ud så ville jeg foretrække en silke mat prøv event at se den matsorte honda jeg har et billede af du kunne jo også vælge mat sort folie
angående kabine det bedste ville selvfølgelig være både udsug og indblæsning
du skal bare sørge for at der kommer mere luft ind end den suger ud (overtryk)
hvis du ikke har overtryk så vil du suge støv ind alle steder fra hvis der er overtryk så får du ikke støv i lakken du skal selvfølgelig have et filter foran din indblæsning og så skal du jo nok ikke sprøjte bilen i et villa kvarter :O)
hvad har du at sprøjte i ?
angående lakken du skal vælge en to lags metallick fordi hvis du vælger en 2 komp lak er der stor fare for at du laver løbere og så skal du male bilen om igen
hvis du vælger en to lags det vil sige base med klar lak så er der større chance for at det lykkes for dig
base lakken er 1 kombonent og den tørre ekstrem hurtig så faren for at den løber er meget lille og du skal sprøjte med stor afstand så får du ikke striber /skygger i metallet og det er nemt at reparere hvis du laver nogle fejl
når du er tilfreds med basen
så sprøjter du bare noget klarlak på og rigeligt man siger som en fingerregel når bilen står blank giver du den lige en extra gang da hvis den ikke har fået nok lak kan den godt blive lidt mat i lakken og når du har rigelig lak på så kan du slibe hele bilen ned og give den en gang lak mere eller du kan slibe eventuelle løber ned og polere dem op igen
hvis det var en 2 komponent kan du ikke slibe løberne ned og polere men skal male på ny
hvis du kommer så langt at du vil male kan du kontakte mig så skal jeg give dig nogle små fif til sprøjtningen og til din kabine :O)
maj 2011
Følger: 46 Følgere: 46 Biler: 2 Emner: 9 Svar: 49
Hvis jeg var dig ville jeg købe nogle lægter og lave et skelet som din bil kan stå inden i. Der efter ville jeg beklæde det med plastik..
Det kunne være en nem måde at lave et maler rum til din bil..
Vil prøve at male min bil