{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til ET
  • #1   15. aug 2012 ja, 2mm forøgelse i ET vil kun flytte fælgene, ja 2 mm, længere ind.. Men hvis fælgene allerede nu sidder meget tæt på fjederben osv, ville jeg lige måle inden køb..

  • #2   15. aug 2012 mener jeg ikke de gør, der er stål på nu, og kommer gevind på

  • #3   15. aug 2012 Jeg havde ikke haft betænkeligheder ved det.. Så køb..! smiley

  • #4   15. aug 2012 Lovligt, nej!
    Det er kun tilladeligt at forøge sporvidden <i>(op til 20mm)</i>, ikke forminske!

    Og hvis det er bredere fælge, går det helt sikkert ikke!


  • #5   15. aug 2012 Jo, det er lovligt! Desuden er der aldrig nogen der ville se at sporvidden er blevet 4mm smallere..

  • #6   15. aug 2012 Nej, det er ikke lovligt!

  • #7   15. aug 2012 Du har ret, det er det faktisk ikke.. Men som sagt, tvivler på at det bliver opdaget smiley

    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre- tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per- sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl- gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde kontrolleres.


  • #8   15. aug 2012 Nu er ET jo ikke direkte en oversættelse til sporvidde...

    Du kan jo godt tage et fælg der har en ET på 5mm mindre end org. og sætte på uden det nødvendigvis bliver ulovligt... Fælgen skal jo så bare være breddere end den org..


  • #9   15. aug 2012 Jo, faktisk har det direkte indflydelse.

    Mindre ET = lovligt = større sporvidde (10 mindre er lovligt)

    Større ET = mindre sporvidde = ulovligt


  • #10   15. aug 2012 Ligemeget hvor bred fælgen er vil sporvidden være den samme, hvis ET-målet er den samme. Sporvidden måles fra midten af hjulet til midten af det andet hjul, så hvis ET-målet er et andet vil sporvidden også være anderledes.
    Det er rigtigt nok, at man ville kunne ændre ET på en bredere fælg for at få 'fronten' af fælgen til at være lige så langt inde under skærmen som smallere fælge, men så vil sporvidden også være mindre, da den brede fælg så rager længere ind under bilen.
    Det er noget kringlet at finde rundt i og forklare, men håber det giver mening

    Her er et eksempel med en 6" bred fælg mod en 9" bred fælg - begge med ET20. Den brede fælg fylder selvfølgelig mere, men sporvidden er uændret, da midten af fælgene er præcis samme sted smiley
    http://www.willtheyfit.com/index.php?width=185&aspect=55&diameter=14&wheelwidth=6&offset=20&width2=195&aspect2=45&diameter2=14&wheelwidth2=9&offset2=20&Submit=Submit


  • #11   15. aug 2012 Godt man ikke får lavet bil i Odense-området når mekanikeren ikke engang ved hvilke regler han skal lave biler efter!

  • #12   15. aug 2012 Det var ellers den forklaring jeg fik af en "dækmand" den anden dag..

    Men det er da altid rart at blive sablet ned for ens kommentar...

    Men trækker da bare min udtalese tilbage.. smiley


  • #13   15. aug 2012 smiley

    Man må (uden anden tilladelse) forøge sporvidden 20mm (f.eks. ET45 til ET35) i forhold til bilen's mindste tilladte sporvidde (højeste ET) i henhold til bilens typegodkendelse.


  • #14   15. aug 2012 Vil dog også lige tilføje at de få sæt hjul vi sælger, bestiller vi ved vores lokale dækcenter, så regner da også med at vi får det rigtige.. smiley

  • laurids j
    laurids j Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 92 Svar: 270
    #15   16. aug 2012 så vidt jeg kan se er det lovligt at afvige 10mm på hvert dæk (20mm ialt)
    større eller mindre ET er ligemeget så længe det ikke over- eller "under"skrider 10mm fra std. forskrifterne

    http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm


  • #16   16. aug 2012 Ville bare høre, om de kunne være på

  • #17   16. aug 2012 laurids j> Det er kun tilladt at forøge sporvidden, som jeg har skrevet længere oppe!

    I stedet for at linke til en side fra en fynsk bilforhandler, og hans fortolkning af reglerne.
    Kunne du/I tage og kikke forbi Trafikstyrelsen, da det er hos dem reglerne står:

    www.trafikstyrelsen.dk > Syn og køretøjer > Vejledning om syn af køretøjer > Kapitel 8. Bærende elementer > Hjul > Fælge


    Her er et lille klip fra siden:

    "Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på typegodkendelsen"


  • laurids j
    laurids j Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 92 Svar: 270
    #18   16. aug 2012 kan ikk lige finde reglerne derinde men, hvis du sir det er det nok sandt, men fint du retter mig... skal til at købe nogle med ET20, hvor ET15 er standarden på min bil, er det så ulovligt?? (tror du/i det er noget jeg bliver stoppet for/ opdaget?)

  • #19   16. aug 2012 Nej, det er faktisk ikke lovligt.

    Normalt går man også ned i ET for at få fælgkanten så tæt på skærmkanten som muligt.


  • laurids j
    laurids j Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 92 Svar: 270
    #20   16. aug 2012 når du siger ned i ET, mener du et større tal ikk? (eks fra ET15 til ET20)

  • #21   16. aug 2012 smiley Jeg mener det som jeg skriver.

    Ned i ET, f.eks. fra ET20 til ET15. Altså fælgen kommer længere ud mod skærmkant.


  • laurids j
    laurids j Tilmeldt:
    okt 2009

    Følger: 1 Emner: 92 Svar: 270
    #22   16. aug 2012 ahh, men jeg har ET15 og køber ET20, men det er fra 14->15" så kommer de stadig tættere på når de samtidig er større eller..?

  • #23   17. aug 2012 14" til 15" handler vel om fælgdiameter?

    ET har i hovedtræk ingen betydning på det punkt.
    ET har med fælgbrede og anlægsfladens placering at gøre.


Kommentér på:
Hjælp til ET

Annonce