1.042 visninger
|
Oprettet:
Audi-forlygter {{forumTopicSubject}}
Ja nu er det desværre ikke til en audi - men jeg har set en masse emner her på forum omkring XENON og andet lys, men ikke umiddelbart noget omkring hvorvidt det er muligt at plagiere Audis klare blå/violette forlys?
Nu er det jo nærmest tabu alene at tænke tanken, men Thansen har jo nogle de kalder "som på nyere audi-biler" - men som sædvanlig har jeg en begrundet mistanke til deres produkter.
Er der nogen der ved mere om audis forlygter, om det bare er en pære, eller om det som Xenon, kræver en boks og noget mere end bare et pæreskifte at lave den effekt?
På forhånd tak for hjælpen.
mar 2005
Følger: 1 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 259
okt 2004
Følger: 2 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 80 Svar: 3.159
Men den har vel ligget omkring 14000K kan jeg forestille mig, med det lys.
Du ved vel ikke noget om hvor man finder pærer med effekt som plagierer denne effekt bedst muligt? om det overhovedet er muligt... ?
mar 2004
Følger: 13 Følgere: 19 Emner: 182 Svar: 237
okt 2004
Men hvis det de har eer kopivarer, så må nogle andre jo have noget "originalt"? som du jo så siger er bedre.
Ideen er jo at jeg kan få lyset nogenlunde sådan uden at burge 50% af bilens værdi på at få en xenonboks i.
okt 2003
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 318
okt 2004
Bilen koster 11.000 kr. og en xenon med 16000K ligger vel omkring 4000 kr? celsagtens. Det er jo en ret stor "værdiforøgelse" på sådan en bil!
Desuden synets jeg det er uklart hvorvidt xenon kan monteres med uklare forlygteglas.
okt 2003
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 65 Svar: 318
sep 2005
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 200
Der er vist også kommet nye regler for kørsel med xenon lygter
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1866.pdf
P :o)
okt 2004
Men den siger jo stadig ikke noget om forskelsbehandlingen på Xenon-blå lygter og så farvede blå lygter.
@ martin - netop, det er lidt en stor udgift for så lidt set i perspektiv.
sep 2005
okt 2004
@ Dillerta, umiddelbart ser de ikke vildt skarpe ud, lyser de godtnok op stadig? Men ellers sikkert et fedt lys i forhold til osrams!
-og der er ikke noget xenonfusk på den bimmer der overhovedet?
okt 2004
okt 2004
Jeg kender godt bestemmelserne for forlygters farve osv, men det faktum at nogle biler gerne må og andre ikke, holder ikke i dansk jura
Men jeg håber nu stadig på at jeg bare slipper for deres indblanding!
sep 2005
Jeg mener bare at de eneste der må have blåt lys fremad er politiet .. selv ikke små blå dioder er tilladt at have foran.. Men det korte af det lange er har din bil ikke de ting det kræver for at have xenon så er det vist ikke besværet værd.. du får sikkert også problemer hvis du har det monteret til syn..
sep 2005
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
Du kan købe ulovlige pærer i alle biludstyrsbutikker, men de er INTET i forhold til xenon....
Prisen er slet ikke som du snakker om der, du kan få et xennonkit for under 2000 kr, også i 14000 K...... Som er meget lilla, og giver et dårligere lysudbytte i forhold til fx 8000 K......
okt 2004
Det er sandt nok at politiet kun må have decideret blå lygter, men xenon er ikke blåt, og hvis man har en kopi-pære i samme nuance kan det i realiteten ikke være så forskelligt fra. Men nej jeg har ikke været gennem en retssag mod politiet, det har en i min familie derimod, og en anden bekendt der er betjent, tilfældigvis, siger man bare skal klage over alle bøder man får, specielt de tvivlsomme såsom disse, og ikke minedst fartbøde fra fotofælder. -bare et råd.
@ henrik - måske du kunne linke til så billigt et sæt? -men hvis vi snakker lovligt er flere faktorer jo nok mod at jeg kan få det "lovligt" jeg tror ikke n carina II er indrettet til den slags lys, eller spulere for den sags skyld, -selvom det dog var den mest åndssvage lov jeg endnu har hørt
Endnu engang tak for svarene!
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 25
Loven er jo ikke så åndsvag igen, i og med at du med en forkert indstillet xenonpære lukker over 3 gange så meget lys i hovedet på dine modkørende... Og mange ældre biler, sikkert også din Carina, har ikke engang manuelt justerbare forlygter fra kabinen. Og i det tilfælde skal du jo bare lægge noget anlæg i bagagerummet, eller have 2 passagerer på bagsædet for at du blænder folk....
Til det andet: Loven foreskriver at dit lys skal være hvidt eller gulligt, derfor er xenon-lookalike pærer ulovlige.... At det rigtige xenon så kan gå selvom det er blåt er vist noget med at det kun opfattes blåt, men i virkeligheden bare er virkelig skarpt hvidt lys, som i farvespektret vil give et skær af blåt.....
okt 2004
Lyder meget fair det du siger med hvad loven siger, og jeg er dig absolut ikke uenig i at det står ret klart ang xenon og lygtevaskere.
Og til alle (inklusive dig selv) takker for hjælpen, jeg snakkede lidt med DIllerta omkring pærerne fra tyskland og har snakket med forhandleren dernede, så der skulle være en pakke på vej med pærer!
Audi-forlygter