{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Solfilm godkendelse.
  • #1   11. nov 2012 kun hvis det er på de første 3 vinduer med mindre de er tonet fra fabrikken og bilen er født med det

• #2   11. nov 2012 Fra B-stolpen og bagud det er lovligt

Fra B-stolpen og frem er ulovligt, medmindre det er ruder der er fabriks tonet

• #3   11. nov 2012 Eller du har en seddel fra lægen der siger du har lysfølsomme øjne, som torkil smiley

• Gert l
    Gert l Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Svar: 31
    #4   11. nov 2012 "Eller du har en seddel fra lægen der siger du har lysfølsomme øjne, som torkil"

kan man så tone som man har lyst til??

og SKAL Politiet så godkende sedlen??

• #5   11. nov 2012 Det er jo en lægeerklaring som dem der kører uden hjelm og sele

og det er ikke noget man bare lige for..men skal fordi flere phykologer mv..på egen regning

• #6   11. nov 2012 Lad mig lige forstå det rigtigt.. Kan man via en læge erklæring få det lovlig gjort at man har tonede ruder på henholdsvis chaffør og passager siden?

Så hvis en person har voldsomme migræne anfald og bliver lysfølsom (som mange af dem gør) så kunne det pludselig blive lovligt hvis man først har været en tur forbi lægen?!

• #7   11. nov 2012 Du skal forbi lægen som skal erklare dig "syg" til at du er nød til at kører med det for at kunne færdes i trafikken, derefter skal du forbi 1 eller 2 phykologer som også skal sige du er syg..

en bekendt mine forældre har, prøvede sig ad for at slippe for sele, han står idag uden kørerkort da de ikke mente han var metalt "rigtig" oppe i hovedet..det eneste manden ville var at slippe for selen, da han som vognmand skal ud og ind af bilen 20-30 gange om dagen

• #8   11. nov 2012 Yep. køre uden sele lovligt med lægeattest fra da jeg brækkede kravebenet, og "må" ikke have sele på da jeg har en titaniumplade skruet ind med 13 skruer smiley

• #9   11. nov 2012 men skal lige siges at jeg køre offtest med sele pga. jeg tænker da på min egen sikkerhed. den ka måske redde mit liv den dag det går galt smiley

• #10   11. nov 2012 Jeg tror sgu ikke på den med solfilmen. Så kunne lægen jo bede en tage solbriller på i stedet smiley

• #11   11. nov 2012 Jamen har en tüv godkendelse på alle min ruder smiley så spørgsmålet er jo bare at hvis det er godkendt i Tyskland (eu) burde dansk politi vel ikke kunne gøre så meget

• #12   11. nov 2012 Det er ikke lovligt i DK selv om det er godkendt i tyskland, så er den ikke længere smiley

• #13   11. nov 2012 Det står i loven at du ikke må påklister eller male dine ruder, men hvis du kan gøre det på andre måder er det lovligt.

• Troels B
    Troels B Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 3
    #14   11. nov 2012 tror desværre ikke det er nok med det. mange af de ting der er lovlige i tyskland duer ikke rigtigt heroppe. det samme gælder jo også hvis du tager til England og syner en bil med ændringer. så kan den stadig ikke godkendes her, fordi den ikke overholder de danske regler.

EU eller ej så har vi sær regler. ligesom der blev sagt i starten. du kan være heldig de godkender en tonet rude hvis den er original. og du kan bevise bilen var født med det.

Ellers skal du gennemlæse reglen om udskiftning som en del af slitage. f.eks. i forbindelse med ruden går i stykker og du finder fabrikstonede original ruder. så kan du teoretisk skifte, hvis du kan finde modellen og papirer på din bilmodel har det som original ekstraudstyr.

• #16   11. nov 2012 Den ultimative ironi ville være at en ser det her indlæg og faktisk prøver at få det igennem, og ender op med et kørselsforbud i stedet smiley

• #17   11. nov 2012 Fabrikstoning er IKKE lovligt i danmark hvis det er fra B-stolen og frem.
    om man importerer bilen, så skal forsideruderne skiftes til klare, før bilen kan blive godkendt i dk.
    Har snakket med to synsmænd om det! smiley .

• #18   11. nov 2012 Michael R -- det passer ikke helt, da jeg impoterede min Honda S2000 viste synsmanden mig at mine ruder var originalt tonet fra fabrikken ved at holde et hvidt stykke papir foran ruden. Det betød kun noget da det skulle noteres i toldsynet.. men ulovligt var det ikke.

• #19   11. nov 2012 Har haft fabrikstonede ruder på samtlige biler, er der aldrig nogen der har brokket sig over, heller ikk synsmanden, så tror ikk der nogen der kan sige noget til dét,
    Det eneste der står på færdselsstyrelsen er at man ikk selv må osv. smiley

• #20   11. nov 2012 Næsten alle fabriks ruder er tonede enten blå eller grøn.

• #21   11. nov 2012 Pedid, det er bare sjovt at synsmænd siger det modsatte.. at de ikke må syne en bil som har fabrikstonet ruder foran. andet kan jeg ikke sige.
    For spurgte dem nemlig om at man ikke kunne købe forsideruder med fabrikstoning på, for så var det ikke eftermonteret film. men det var stadig ulovligt..
    Men mange ting kan jo lade sig gøre smiley

• #22   11. nov 2012 Meget bitre synsmænd er der rigeligt af smiley hehe

• Gert l
    Gert l Tilmeldt:
    jun 2012

#23   11. nov 2012 "Jeg tror sgu ikke på den med solfilmen. Så kunne lægen jo bede en tage solbriller på i stedet "

Der er mange der ikke kan tåle lys/sol på huden, - så hvis man har den sygdom, så skulle man kunne lovligt kunne køre med tonet ruder med en lægeerklæring så ?

• #24   11. nov 2012 tror mange er så meget sagt... der er nogle som har pletter på huden som ikke kan tåle sollys i længere perioder, men at sige man så må tone ruderne og nedsætte sigtbarheden om aftenen/natten er decideret forkert. Der findes andre ting som kan bruges imod de sygdomme smiley tøj er også en mulighed smiley

• #25   12. nov 2012 Jeg kender en som fik en lægeerklæring fra sin læge hvor der står at han har meget lysfølsomme øjne og derfor må han gerne ha sikkerhedsfilm i alle ruder.... Kan ikke huske den præcise formulering men det er noget i den dur....

• #26   12. nov 2012 Draaby, jeg har sjovt nok snakket med en færdselsbetjent i dag og nævnte for sjov skyld dette eksempel for ham. Han grinede ret så meget og sagde at man skal følge lovgivningen uanset hvad en læge skriver. Kan man ikke tåle sollys kan man få nogle specielle briller som sidder fast på hovedet når man kører bil. Forskellen på det og det at køre uden hjelm er at i dette tilfælde nedsættes sigtbarheden og andres liv sættes på spil i trafikken. Og det er ikke lovligt. Af samme grund er solfilm ulovligt.

Så det er en røver smiley

• Gert l
    Gert l Tilmeldt:
    jun 2012

#27   12. nov 2012 hvis man ikke kan tåle lys på huden så hjælper briller ikke, og en enkelt trøje hjælper heller ikke!
    jeg kender en der har erklæring på at han ikke må køre med styrthjælm, og det godtager politiet,

• #28   12. nov 2012 Nu har jeg set den så en hel røver er det nu ikke smiley

• #29   13. nov 2012 Handicappede kan dog under særlige omstændigheder opnå dispensation til anvendelse af helt mørk solfilm på de bagerste ruder. Der kan eksempelvis være tale om beskyttelse af børn, der lider af soloverfølsomhed. Eller der kan være tale om en person, der selv fører en særlig indrettet bil, og som undertiden har brug for at foretage personlig pleje bag i bilen. Det er en forudsætning for opnåelse af dispensation, at der foreligger lægeerklæring, samt at det er godtgjort, at problemet ikke på rimelig vis kan løses på en anden måde – fx ved anvendelse af rullegardiner. Ansøgning om dispensation rettes til Færdselsstyrelsen. Der findes ingen særlige ansøgningsblanketter.

Altså ikke forreste sideruder eller forrude. Så reelt set samme regler som alle andre har i dag.

• #30   13. nov 2012 p.s den med styrthjelm har min svigerfar (hovedomkreds på 69 cm) så det ved jeg nu ganske udemærket, men det er også ens egen sikkerhed og ikke andres der er på tale. Så længe det kan gå ud over andre er reglerne helt anderledes.

Kommentér på:
Solfilm godkendelse.

Annonce