{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.524 visninger | Oprettet:

Male bil. (Selv) {{forumTopicSubject}}

Hey.. Er der nogen der har gode råd, tips og tricks hvis man skal male sin bil selv? Planen er at købe en røvfuld spraymaling og give den over det hele. Tænker at den skal være sort.. Selvfølgelig skal jeg dække af og sådan.. Føler ikke at der er råd til at få en autolaker til at male den, så jeg må igang selv.. Så hvis i har nogen gode råd, er de meget velkomne..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Male bil. (Selv)
  • #1   18. nov 2012 råd? lad vær...

  • #2   18. nov 2012 råd nr. 1....

    Køb maling i spande.... og så sprøjte mal istedet for spray


  • #3   18. nov 2012 Spraymaling laver steger

  • #4   18. nov 2012 Hvad koster sådan en spøjtepistol? Og hvor er det bedst at købe maling?

  • #5   18. nov 2012 du skal bare købe en alm sprøjte pistol i tsvansen til en alm 8bars kompressor... og maling køber du ved proff autolaker som blander den farve du skal have osv.... det er jeg sikker på ville blive bedst vis du abselut vil gøre det selv...

  • #6   18. nov 2012 af ren nysgerighed hvor meget vil det egentligt løbe op i spraymaling ?

  • #7   18. nov 2012 Hahah fedt nok.. Bilen er pt ikke en skønhed, så jeg vil tro at det ville pynte uanset hvad.. Bilen har heller ikke været dyr, så jeg ville gerne bare prøve mig frem..

  • #8   18. nov 2012 Kompressor er ikke noget problem, så jeg må lige derover og kigge tror jeg..

  • #9   18. nov 2012 hehe, nej man maler ikke bare en bil selv med spraymaling.. jeg har set nogle biler der var hjemmemalet matsort, og tror mig, det ligner rent lort..
    det er ok, at male lidt i skærmene efter der er fx. er lavet rust, men jeg ville nok fraråde at male hele bilen, for du kan aldrig påføre en jævn lag maling med en spraydåse, det bliver noget værre makværk:-)


  • #10   18. nov 2012 har selv malet flere biler selv og det er sgu ikke altid lige til, men nr 1 er at du tager proff autolak.
    nr 2 er varmen i det rum du gør det i.....du skal helst op på 25 grader...
    nr 3 er teknikken i at føre sprøjten så du får så meget maling på at det "render" blankt men ikke så meget at det løber. Må på det strengeste fraråde at du maler sort....det er en lortefarve da det er svært at se hvornår der er nok på og så giver man for meget.

    husk at bruge en maske der filtrerer ordentligt....ellers bliver det sjovt til sidst..hehe


  • #11   18. nov 2012 Må give BMW bimmer ret....jeg maler sgu osse tingene selv...og man behøver ikke blive svinet til bagefter....tværtimod kunne jeg nok male alt det jeg ville fordi folk godt kan leve med det jeg får lavet......har nu osse set nogle proff malere lave nogle gevaldige "gardiner" på nogle varebiler.

  • #12   18. nov 2012 nå ja, for resten du bliver nok nødt til at røve den lokale farvehandler:-) for der skal virkelig meget maling til en hel bil..
    jeg skulle male nogle sidelister i bilens farve, og der skulle bruges 4 dåser spraymaling = 440 kr, for de skal jo males flere gange, for at det ser ordentligt ud,
    en hel bil vil nemt løbe op i over 3000 kr.


  • #13   18. nov 2012 Desuden vil det koste mere med spraymaling. End at købe maling paa dåse, en sprøjtepistol koster cirka 300kr . Har selv malet biler før og det er blevet godt. Selvom det har været i en lukket garage husk det skal gerne være omkring 22grader

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #14   18. nov 2012 Sort er en rigtig skod farve ja! :S Især hvis du overvejer mat sort! Det er en af få lakke, som selv nogen proff lakere ik kan lide!
    Men når du skal sprøjte det på, så hedder det ½ lag, og så 1lag.. Halvt dækkene første lag, og så helt lag bagefter, hvis det ik er ordnet der, så har du gjort det forkert! Og løbere i base farve kan du redde, ved at vandslibe det, og så slutte af med klarlak.. Og det er den svære lak at smække ordenligt på smiley
    Og ja temp er MEGET vigtig, drop alt om det, hvis du ikke kan få over 20grader hvor den skal stå og hærde, ellers vil det tage en evighed!

    En af mine venner, spraymalede hans gamle polo, og han endte med at bruge omkring 25 dåser ialt.. UDEN klarlak! Så kan du selv regne ud hvor meget det vil koste smiley


  • -Sørensen-
    -Sørensen- Tilmeldt:
    feb 2006

    Følgere: 57 Svar: 904
    #15   18. nov 2012 Pak den ind i folie ?

  • #16   18. nov 2012 ja det nye metalfarver på vandbase er noget LORT at male med. Men jeg maler nu alligevel osse selv den "nye" bagklap på min e 39 så den får den rigtige farve. Har en fantastisk farvehandler gav 250 for 1 liter mettalic farve.

  • #17   18. nov 2012 Kør i en grim bil til du har råd. Det gør vi andre (mig)

  • #18   18. nov 2012 ka 10 klik gøre det hos en pro automaler.....for en hel bil...det sidste prisr jeg fik var det sgu nærmere det dobbelte.

  • #19   18. nov 2012 Så det jeg er ude i er en sprøjte og maling fra en prof maler.. jeg er ligeglad med om det bliver et mesterværk.. Som sagt er bilen ikke for køn nu, så alt ville pynte.. Jeg skal ikke have mat sort. Har overvejet sølvgrå med sort tag, muligvis sort bagklap og motorhjelm..

  • #20   18. nov 2012 Jensen det ville jeg ikke engang begive mig ud med 8-10 hele biler bag mig....metallic og sort er det værste at lave ordentligt..

  • #21   18. nov 2012 Hat givet sølle 7000kr for bilen, så det er ikke verdens undergang.. og lad nu vær med at blive sure på hinanden fordi jeg er blank hvad maleri angår.. Jeg maler selv bilen uanset hvad. Bilen skal ikke videre sælges men skrottes hvis den ikke kan mere.. Jeg er ligeglad med om nogen tænker fuck hvor er den bil grim. Så skulle de have set den før, der var den grimmere..

  • #22   18. nov 2012 Ja det er den bil på min profil. Billeder kan snyde meget og køn er den ikke. Jeg har malet lidt på den i original farven, men en lille dåse der er mindre end en sodavands dåse plus lak hos opel koster 235kr.. der var nok til mine to sidespejle og listen langs bunden.. Kan ikke finde en farve der matcher fordi det er en speciel opel farve..Hvilke farver er godt? Har sorte sommerfælge..

  • #23   18. nov 2012 Jeg er fra Falster.. Folk griner sku kun hvis du kommer i en kæmpe slæde som ligger på den forkerte side af 300.000kr.. smiley Jeg tror det kan blive pænt, og jeg agter at gøre mit yperste for at detbliver godt. Om en prof gør det med en sprøjte eller jeg gør det, er det samme bortset fra at han er uddannet. Derfor spørg jeg herinde. Det kunne jo være der sad en prof og havde gode råd..

  • #24   18. nov 2012 Seriøst tha verdens mester du har bare den slemmeste menstruation, lad ham nu male hans bil selv hvis det er det han vil.

  • #25   18. nov 2012 Og til Jensen, spring ud i det og post gerne resultatet lyder sgu rimelig spændende smiley

  • #26   18. nov 2012 Den blir malet uanset hvad.. Skal bare finde ud af hvordan.. Jeg tror bare jeg siger tak for råd og tips, og lukker den her inden det blir et for stort irritations moment.. smiley

  • #27   18. nov 2012 Der skal nok komme billeder når den er done..

  • #28   18. nov 2012 tha verdens mester
    lad ham nu bare male den og ærge sig bagefter og finde ud af undervejs de problemer han løber ind i , nogen skal lære det på den hårde måde

    Jensen
    mit råd ville være at polere den godt op og bruge tiden på dette istedet (har set flere forsøg på folk der tror det bare er at male en bil selv)


  • #29   18. nov 2012 Jensen....så sørg for at du har det varmt i rummet du gør det i.....20+ grader og helst 25, det vil gøre det 10 gange nemmere for dig.

  • #30   18. nov 2012 Men lige ren nysgerighed jensen
    har du regnet på hvad det kommer til at koste alt inkl. indkøb af maling lak sprøjte forskellige korn spartel grunder afdækning ovs ?


  • #31   18. nov 2012 tha verdens mester
    Kan ikke være mere enig med dig, men nogen folk vil bare selv
    at bilen så er foringet og grimmere bagefter og har spilt en bunke penge er jo noget han selv skal leve med


  • #32   18. nov 2012 Har nu malet 3 biler selv, og bevares de står da ikke 100. Men træder man et skridt væk fra bilen ser det ganske fint ud, og helheds indtrykket er pænt.
    Der er ret meget forskel på maling, har selv brugt Esbjerg maskinemalje, syndes det er en fin maling at arbejde med. Har hver gang brugt en malerpistol fra Harald skrald med beholder på toppen.
    Det er vigtigt at du bruger en ordentlig vandudskiller.
    Hvis du bruger Esbjerg, er det vigtigt man følger vejledningen, og blander præcis efter de beskrevende forhold.
    Men min erfaring siger at det er forarbejdet, slibe spartle osv, der vigtigst, og betyder hvordan det endelige resultat er.


  • #33   18. nov 2012 Jeg har sjældent mødt et mere pessimistisk menneske end dig, Tha Verdenmester...
    Og det siger meget, alt er tilsyneladende lort med lort på, og sådan er det bare...
    Lad da manden prøve sig frem, at du ikke synes det er pænt er da din sag, men til en bil til 7000,- er det da hammer lige meget... Min er malet i en lade 3 dage efter vi kørte halm ind?


  • #34   18. nov 2012 jeg har altid brugt maling fra Akzo Nobel...mener jeg det hedder...2 komponent...det virker sgu osse bare der er 20+ grader så får man altså nemt et godt resultat.

  • #35   18. nov 2012 korrekt knaas.....og det ser sgu da godt ud det man kan se på dine billeder.

  • #36   18. nov 2012 Øhm du vurderer jo selv jensens bil udfra hans billeder?

  • #37   18. nov 2012 Så at kalde den dbh klar og meget pænt er ikke at rose den.

    Javel ja..


  • #38   18. nov 2012 ''jensen er det den fra dit fotoalbum eller? for den er sgu da meget pæn...! ''

    Jaa...


  • #39   18. nov 2012 Dobbelt morale er altid godt :)?

  • #40   18. nov 2012 ''at sige den er da MEGET PÆN er sgu da ikke det samme som at sige den er PÆN eller FLOT...!''

    Altså det er tydeligt at vi 2 tolker tingene vidt forskelligt hva...


  • #41   18. nov 2012 Du er vist udenfor pædagogisk rækkevide, fred være med det så haha..

  • #42   18. nov 2012 "Tha Verdensmester" er en troll, der helt og holdent bør ignoreres. Se bare de oprettede tråde, de siger alt.

  • #43   18. nov 2012 Valg af navn er også spot on smiley

  • #44   18. nov 2012 Den er lukket, så ikke noget tilsvineri.. Opfør jer anstændigt..

  • #45   18. nov 2012 mange maler selv sine biler og det kræver bare du har plas til at arbejde på.samt et rum der ikke er beskidt men slib bilen først og når du så syns det er lige i skabet så gør du totalt rent og pak rummet ind i plastik og gøre rummet klar også tage du ud til automaler i dit område hvor du bor også køber du maling der også spørg du dem hvad tryk .og dysse størrelse de køre med samt skal du have et filter på kompressen til at tage det vand som maskine laver og når bilen er malet i den farve du ønsker og når den skal have lak på skal du være omhyggelig med samme lag og du skal ikke være bange for at lakken godt kan drille men når lakken er på er det bare at få skruet op for varmen på 25 græder eller der over og lad den tørre lidt tid inden du gå fra rummet og hvis der er løber og lakken ikke er så pæn giver du den med vandslibnings papir i korn 1600 eller der over men masser af vand også er det bare igang med at slibbe også giver du den en lille omgang voks ..

  • #46   18. nov 2012 Brugte esbjerg maskinemalje til en, og selv om den får nogle bløde buler holder det maling faktisk nogenlunde smiley Sprøjtet på med pistol i en helt alm garage.

  • #47   18. nov 2012 Gider ikke og læse hele denne mudder tråd smiley

    MEN man kan godt få et pænt og godt resultat med spraymaling af bilen.

    tilbage i 1999 skulle jeg have førehuset på min peugeot boxer malet sort fra hvidt.

    pengene var små, og det var et krav for at komme til at køre for det firma jeg skulle at bilens førehus blev sort.

    foliemanden ville have ca 10.000 for at smide folie på, den billigeste automaler ville have 8.000 sort og 11.000 på regning.

    så fik jeg den fremragende ide selv og male bilen - det tog en hel søndag, og ca 1.500 kr alt i alt inkl. tid på liften og spraydåser.

    reklamemanden stod og kikkede på bilen da han skulle smide tekst på den - <i>Nå du valgte at få den lakeret istedet for...</i> - han kunne ikke se det på bilen at det var med spray FØR han gik helt tæt på den.


    den type spray der blev brugt var sort med gloss i fra motip som denne
    http://www.biludstyr-shop.dk/default.aspx?load=main&data=productinfo&key=84%2004005


  • #48   18. nov 2012 har malet min med rulle i min indkørsel...tavlelak...det er sgu nemt at have med at gøre...:-)

  • #49   18. nov 2012 nu når du kommer fra falster kan du da køre forbi mfa de kan lave en test på din lak for at finde en blanding der passer 99% det koster 100kr smiley men ellers så køb lakken, hærder, klarlak og fortynder der så skal det nok blive godt. har selv været der oppe og forhøre mig om priserne på lakken og de ligger på ca 300 for alm lak og så 200 for klarlak og hærder

  • #50   18. nov 2012 Du kan bestille hvad du skal bruge her... og køb dig en sprøjte med kop oveni....

    http://www.paintfactory.dk/

    http://www.harald-nyborg.dk/search?q=malerpistol


    Kan jo se at du har malet før,,, og vandudskiller eller ej det bestemmer du selv, jeg bruger normalt intet men tømmer nu også min kompressor tit...

    Der er blandeanvisning med til det maling du køber på øverste link, og hvad du skal bruge af dyse og tryk osv...

    Metallak syntes jeg er nemmest at få et fint resultat med...

    Til dem der advarer dig mod at gøre det selv må dem der lever af at male biler, eller dem der bare har hænderne vendt forkert....

    Og så bare sørg for at det er så støvfrit som du kan få det.... evt. en blæser der kan trække sprøjtestøv ud fra der hvor du har tænkt dig at male...

    Nu er det selvfølgelig for koldt, men jeg har malet biler de underligste stedet, endda udenfor på en sommer dag, og ham jeg malede for dengang var helt vild for han syntes han fik en spritny bil, i forhold til hvad han havde...

    Jeg har 3 gange i mit liv betalt en autolakere for at male min bil, og den seneste kostede 12.000 kr. og jeg syntes ikke at det var det værd, trods at jeg selv afmonterede hele bilen selv og leverede den samt at betaling var sort...
    Der var løbere og steder hvor den ikke var dækkende nok, og dette er grunden til at jeg heller vil male mine biler selv, frem for sådan noget makværk, for mener ikke der skal være helligdage osv. ved en proff maler...

    Og kikser mit første forsøg så prøver jeg igen for man kan nu få mange gange maling for de penge en proff skal have for at male en bil...

    Og til sidst og ikke mindst så er det jo også en dejlig følelse at man har lavet det selv og man har sparet nogle penge....

    Man kan jo også nemmer leve med en lille helligdag man selv har lavet, frem for en proff der ikke gør det ordentligt, for det kan man kun irritere sig over... og få bøvl ud af....

    Så go for it......


  • #51   18. nov 2012 endelig en der er optimistisk..:)


  • #52   18. nov 2012 min trold har jeg selv malet grå i bunden, da den fik svejst skærme og paneler. og da det er en 4x4 der skal bruges til det den er bygget til er jeg sku også lidt ligeglad med hvordan den ser ud!!! den får alligevel ridser og buler!!!!

    den er malet med spraydåser, og det så sku ok ud på afstand


  • #53   18. nov 2012 spring ud i det Jensen smiley man lære ikke af andres ærfaringer men af sine egne, som min gamle far siger det smiley

  • #54   18. nov 2012 Hold da kæft, folk får det sgu til at lyde som om det er hjerne kirurgi manden skal igang med.
    Prøv dig frem, det kan ikke gå værre end den bliver lidt grim, der er sgu ingen der er blevet verdensmester i første forsøg


  • #55   18. nov 2012 Spot on Buggi Boy....bare igang Jensen....det kan allerhøjest gå galt....det er mit motto....og så ved man bagefter hvordan man ikke skal gøre.

  • #56   18. nov 2012 Jamen super at nogen bakker op om mit mod.. smiley Jeg skal nok komme i sving, men der skal lige skiftes et par de først.. Men hvad med det maling der? Der var nogen som sagde at sort og sølvgrå var dårlige farver at bruge.. Er ovre i noget to-tonet, hvor tag, motorhjelm og bagklap er sort og resten sølvgrå..

  • #57   19. nov 2012 Husk endelig at smide billeder op bagefter ;D

    Men lige meget hva du siger, så er det 100% at det bliver noget lort, har ihvertfald aldrig set en hjemme lakering som bare har set lidt godt ud.

    Er selv uddannet Autolakerer, og da jeg var til svendeprøve, overraskede det mig hvor mange lærlinge der egentlig ikke kunne finde ud af male, enhver kan jo finde ud af at tage en sprøjtepistol i hånden og bare hælde noget maling på.


  • #58   19. nov 2012 Kom du bare igang. Har selv lavet lidt små opgaver med maling og været med til at hjælpe med flere hellakeringer da 2 i min familie er autolakerer og lært mig lidt. 1 hel lakering af bil vil mindst koste 2000-5000 med papir tape sandpapir maling mv hvis det bare skal ligne lidt... MEN SIG HVA I VIL man kan sagtens få et rigtig flot resultat med spray.. Dog ikke en hel bil. men en skærmkant spoiler kofanger eller lign. Held og lykke vil gerne se resultatet

  • #59   19. nov 2012 Jensen24 J - Med SPRAY??? Hold nu, det jo det rene galskab smiley

  • #60   19. nov 2012 jonny l Det er det da ikke. du har måske ikke hørt om autolakere der laver autolak på spray. Hos dem jeg handler med går du ned med farvekoden eller bilen og de laver den korrekte farve. men vil dog sig på metal er holdbarheden nok ikke så god da dt er sværer og få et godt tykt lag på..

  • #61   19. nov 2012 (men vil dog sig på metal er holdbarheden nok ikke så god da dt er sværer og få et godt tykt lag på) .. Se der går den jo allerede gal smiley

    Grunderen er opfundet, Og de spray-dåser man kan købe med farve kode, det brugs beregnet til gamle smadre kasser som bare lige skal have lavet nogle rust lapper hist og pist for at kunne gå igennem syn.

    Og nej det bliver stadig ikke godt selvom man køber køber dem,


  • #62   20. nov 2012 Det er nu sjovt at man kan udtakle sig om andres evner, vi er jo så forskellige, og fordi nogen ikke kan er det jo ikke ensbetydende med at andre heler ikke kan...

    Selvfølgelig kan man lappe og male med spray,,, man kan jo endda købe originallak ved sin autoforhandler, så selvfølgelig kan man det..

    Og biler idag har ikke et særligt tykt lag maling på, da det kun tager 2 sekunder at slibe igennem, men en grunder / filler kan man sagtens bruge for at gøre det nemmer for en selv ved evt. farveskift, men man kan nu sagtens male en bil uden, for det var der en proff autolakere der gjorde ved en af mine biler i tidernes morgen, og jeg kom ikke langt med at brokke mig selv om jeg kunne se slibe ridser i lakken.....


  • #63   20. nov 2012 Og buggi boy......sådan noget betaler man jo kun fuld pris for 1 gang. Blev sgu osse skuffet da jeg som vognmand skulle have malet biler og de var fyldt med løbere alle steder, men det var jo ligemeget....det var jo arb køretøjer så skide være med at de lignede lort tæt på.

  • #64   20. nov 2012 Hver sin mening Jeg har lavet en del lak reperationer og folk har sagt det ser flot ud. Kommer an på om man giver sig tid til det osv. kan man så heller ikke sætte en vandhane op fordi man ikke er udlært vvs. Stop da dét der. pris og kvalitet hænger sammen for det meste. Ville have nemmere ve at leve med en løber eller andre små fejl i lakken ved jeg selv har gjort det frem for at have betalt 20000 for det.. PS. Hvordan tjekker man olie på en bil? Er ikke udlært mekaniker så ved ikke hvordan man gør

  • #65   20. nov 2012 Hvorfor er Autolakering så så dyrt, hvis man bare kunne købe en spray dåse til 100kr og lave det ligeså godt selv ?

    Ja kan godt se der nogle som kan det hele selvom man ikke er udlært, jeg tror sku os lige jeg smækker en vindmølle op i baghaven selvom jeg ikke er vindmølle-montør, hvor svært kan det lige være?

    Og ja, ligesom du selv siger pris og kvalitet hænger sammen, hvorfor tror du så at et par spray dåser til et par hundrede kan gøres ligeså godt end at betale 20000+ ved en Autolakerer ?


  • #66   20. nov 2012 jonny I

    Hvem snakker om en lakering til 20 klik....

    Tror ikke du har læst hele tråden....

    Der er jo ikke andres fejl at folk ikke kan sådanne ting...

    Og ja hvis jeg ville have en vindmølle op i baghaven, så fandt jeg sgu sikkert også en løsning på det.. smiley

    Har selv været med til at lave en turbine, og det behøver ma nu ikke at være udlært til...

    Så fordi vi alle har taget kørekort, så kører vi så også proff...ALLESAMMEN ???


    Og stop nu det skriveri med at pris og kvalitet høre sammen, jooe måske hvis man er dum og naiv...

    Men tror nu også spørgeren har bestemt sig for hvad han vil,, så den er vel heller ikke længere.... .-)


  • #67   20. nov 2012 buggi boy er enig. Man kan hva man vil. Ikke sikkert resultat er 100% men virker det og er man selv tilfreds så blæs da på andres meninge. Og har aldrig sagt man kan ale en hel bil med spray. Folk læser åbenbart kun det de vil..

  • #68   20. nov 2012 Buggi bou - Diskutere med Jensen om at en spraydåse kan gøres ligeså godt som Autolak.

    Man kan jo heller ikke kører 250 i en Golf 2, selvom en BMW M3 kan, der er forskel på ting.
    Det jeg vil frem til er at der os er forskel på Spray dåser også Autolak, altså vil sku kikke lidt hvis Autolakerene begyndte at bruge spray dåser, men det kan de jo ligeså godt nu når det kan laves ligeså godt som i siger.


  • #69   20. nov 2012 Jonny l Læs nu det hele. Har overhovedet ikke sagt det er lige så goodt så stop det der fis. Jeg skrev at man kunne få et udmærket resultat og det har jeg fået en hel del gange når jeg har lavet lidt lak rep.. Har da set rigtig mange biler fra diverse autolakere der både har været løbere slibe ridser. appelsin hud osv. De er ikke alle lige gode selvom de er udlært eller delvis.. Men gider ikke diskutere med dig det er ikke det der er planen. Ville bare sige min mening til manden og det var at spray ikke ville være smart på en hel bil.. Og at det er et stort arbejde men muligt.

  • #70   20. nov 2012 Sjovt at sidde og læse om alle jer verdens mænd som bare kan male en bil fordi i har gjort det et par gange. Der er en grund til vi andre har taget uddannelsen. Og NEJ man sprøjter ikke bare en bil..

    Men god vind. Skriv en PB når det mislykkedes så laver jeg gerne en god pris på en lak


  • #71   20. nov 2012 Godt så, var bare det jeg ville frem til smiley

    Jo selvfølgelig kan man bare lappe forskellige ting med en spray, men ville aldrig blive flot (Men dog pænere end en rød grunder eller lignene )
    Og os som jeg selv skrev er der overraskende mange udlærte malere der faktisk ikke kan finde ud af at male.

    Og hvis man manden her vil prøve at male sin bil med Autolak, så skal han da have lov til det. men Chancen for at det bliver noget lort er utrolig høj.

    Men det er jo bare at komme igang, og lad os se resultatet når han er færdig smiley



  • #72   20. nov 2012 jeg har malet en del biler i mit liv også biler til udstillinger den med at man kun kan male en bil i en sprøjte kabine til en milion passer ikke jeg har malet biler i en garage med minimal udsugning som jeg havde med på udstilling og fik præmier for
    det aller vigtiste er grund arbejdet slibningen. hvis den ikke er i orden er alle penge spildt det gode ved det er at man kan forsøge igen og igen til det lykkes
    når man har bunden færdig og den er klar til lakken skal man hvis det er en metallick male den i en 2 lags da basen er rimelig simpelt at male på og derefter male klarlakken hvis der kommer løbere i klarlakken kan man altid slibe løberne væk og så polere bilen eller sprøjte en gang til med klarlak
    at man skal have en sprøjte til flere tusinde er også en skrøne køb den billige fra harald til en 300 og den er ganske ude mærket og så kan man altid give sprøjten skylden hvis man ikke kan finde ud af det
    der er selvfølgelig en masse små triks for at få det billigt og til at lykkes men det er helt klart ikke umuligt jeg ville nok starte med en skærm eller en klap for lige at få styr på det hele


  • #73   21. nov 2012 HMMMM.... Ved ikke om jeg nogensinde skulle have oprettet denne tråd.. smiley Der bliver godt nok diskuteret.. Jeg maler min bil selv.. FÆRDIG!!! smiley

  • #74   21. nov 2012 Synes det er fint du har oprettet tråden smiley og synes det er fint du prøver selv , men gør som Dan R siger start med en skærm eller andet så du kan se hvordan det bliver , du starter måske snart på den smiley ?

  • #75   21. nov 2012 hvis du er itr så skal jeg fortælle dig trin for trin hvordan du skal gøre så er der større chance for at det lykkes og det bliver billigere for dig

  • #76   21. nov 2012 Skal finde nogle fri dage i kaldenderen før jeg går i gang, men så snart som muligt.. Der er jo en masse slibe arbejde først.. Har måske overset det, men hvad gør jeg efter den er slebet ned? Skal jeg blæse den fri for støv eller vaske eller hvordan?

  • #77   21. nov 2012 Jeg har da også malet et par biler med spray maling ude på arbejdet, dog kun bagskærme .. Men det vigtigste er at rummet er varmt smiley
    Det bliver aldrig lige så godt som en autolakerer .. Men jeg vandsleb det med korn 2000 efter det første lag lak, og så malede jeg det igen og gav det klarlak og polerede godt og grundigt med en maskine smiley Det blev faktisk utroligt godt, blev selv overrasket, men det vil aldrig blive samme kvalitet som hos en maler .)


  • #78   21. nov 2012 det er nok mere alt det du skal gøre inden du begynder at slibe den
    først gør du det rent du vil male, så tager du noget silecone fjerner og vasker den godt af, du kan også godt bruge celulosefortynder, hvis du ikke gør det kan du risikere at få cilecone pletter i lakken, hvis du ikke gør det
    så sliber du rusten væk og stenslag buler og ridser så grunder du den, hvor der er slebet ned til jernet så sliber du igen let hen over der hvor du har grundet, så spartler du der hvor det er nødvendig,t derefter sliber du det plant der hvor du har spartlet og sprøjtet med noget minimum 24o sandpapir så giver du det område hvor du har slebet og grundet en gang sanding, når det er tørt så sliber du det hele med noget 360 sandpapir
    nu skal du til at male, hvis det er en metallick så skal du have noget base farve det sprøjter du på med ca 30 cm afstand med rimelige hurtige bevægelser når det hele er dækket så giver du lige det hele en ekstra gang så tjekker du lige at der ikke er nogle fej,l så giver du det noget klarlak et godt råd er at lægge et hurtigt tyndt lag på og så vente lidt (så løber det ikke så nemt )du kan ikke sprøjte den blank ved det første lag så vil det løbe for dig du venter lidt hver gang du har sprøjtet et lag på du kan mærke på afdækningen når lakken napper lidt så er det klart til næste lag når den står helt blank som du gerne vil have den så giver du den lige et lag mere da lakken vil blive lidt mat når den tørrer, hvis den ikke har fået nok lak
    hvis du har lavet nogle fejlogså løbere så giv det noget ekstra lak, så kan du vand slibe og polere fejlene væk (bør gøres efter minimum en måned)

    hvis du har flere spørgsmål så kan du bare spørge løs

    hvis du vil male en hel bil så skal du have noget udsugning elles vil lakken blive mat
    men start nu med en del så kan du lære af alle fejlene på dit første forsøg

    typiske fejl i en lak er løbere cilecone pletter, knopper efter vand i luften, lakken koger, insekter, skidt og sikkert flere ting som jeg har glemt :O)


  • #79   21. nov 2012 Jeg takker mange gange for din beskrivelse Dan.. Jeg satser på at gå i krig søndag.. smiley

  • #80   22. nov 2012 held og lykke lad os høre hvordan det er gået

  • #81   22. nov 2012 Vi skal igang næste weekend med min kadett.. bliver spændene...det min bror der skal male.. og de gange jeg har set ham male er det blevet meget gode resultater

  • Børge R
    Børge R Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #82   24. nov 2012 Der er dukket et nyt produkt op på markedet som hedder Plasti Dip, og det er en slags plastikspray, som skal sprøjtes på bilen. Resultatet er en tynd plastikhinde ligesom den der kendes fra hyrevogne m.v.
    Der findes forskellige farver, men produktet kan vist ikke købes i DK endnu!
    Her er en engelsk hjemmeside, hvor produktet bl. a. sælges:
    http://www.plastidip.co.uk



  • donny b
    donny b Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 2
    #83   24. nov 2012 i henhold til og lakere bilen selv. alt kan lade sig gøre.. der hvor mange kommer til kort er mhs. til pladsen og tålmodigheden i forhold til klargøring af bilen..
    lakken kan bla. købes i tyskland hos profiautolack. en rigtig god autolak og der er ingen problemer med levering og andet.. pladsen skal være pænt større end bilen gerne 1.5 til 2 meter rundt om bilen. kompressoren skal være en fornuftig størrelse, helst en 4 hk da den kan levere en konstant mængde luft, og så skal der være en vand og oile udskiller på. luftmængden skal justeres så det fungere optimalt. selve bilen skal inden slibening afrense så der ikke er fedt, oile eller andet skidt på den, herefter slibes den evt spartles og slibes igen. hvorefter man afrenser den igen, har man pladsen er det en fordel at rulle bilen ud og støvsuge gulvet i rummet. man kan efter rummes beskaffenhed vælge at dække væggende ind her kan det anbefales og bruge en pressening da de er tungere end alm plastik, og derved ikke flytter sig så let, ligeledes med loftet så der ikke kan kommme skidt ned fra oven. dernæst skal man have masser af lys så man kan se hvad man fortager sig.


  • #84   24. nov 2012 Til alle jer alvidende pessimistiske genier, som påstår at man ikke kan få et godt resultat derhjemme med en spray, se denne mc!

    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/32495-suzuki_gn_400_cafe_racer

    http://team7000.dk/joomla/index.php/mc/gor-det-selv-video/maling


  • #85   24. nov 2012 mirza det noget andet med en mc og scootere det er mindre skjolde og ikke så store flader så stregerne ses ikke det nemmere at få en ordenlig overflade

  • #86   24. nov 2012 Det er måske nemmere ja, men INGEN kan påstå at det ligner pis.. Og hvis bilen kan laves med 80% af den kvalitet så må det siges at være tilfredsstillende for mange.!

  • #87   24. nov 2012 ja enig og dyserne på sraydåserne idag kan også drejes så man får en mere jævn sprøjt

  • #88   24. nov 2012 man kan med fordel hælde vand på gulvet for at undgå støv i lakken angående spray lak kan det udemærket bruges men hvis det er en hel bil ville jeg nok bruge rigtig lak da det er stærkere og billigere

  • #89   24. nov 2012 Cool.. smiley Tjek lige mit nye tråd dan.. http://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/948919-photoshop_hjaelp?status=1 Det er mere med dit synspunkt på det med øjenskyggerne..

  • #90   2. dec 2012 Hvordan går det med projektet? smiley

  • #91   2. dec 2012 Ikke godt.. smiley Jeg er ikke kommet så langt.. Jeg har ikke kunne få lov til at bruge det værksted jeg havde fået lov til.. Plus at der har været en del regn, og frost..

  • #92   25. feb 2013 en opvarmet garage ca 25grader,en hobby kompressor og en maler pistol fra biltema.thansen eller lign,skyl gulvet ,køb 2 liter færdig autolak også det bare igang,får nok lidt (appelsinhud) men fuck det langt bedre end spraydåser,

  • #93   25. feb 2013 du kan også i mange farvehandlere købe rigtig autolak der er blandet med hærder lak osv på spraydåse og der er resultatet altså ganske flot,ja de koster omkring 200kr stykket men det holder....

  • #94   25. feb 2013 tag til den lokale autolakere og køb det nogle gange kan det fåes uden moms :O)

Kommentér på:
Male bil. (Selv)

Annonce