6.764 visninger
|
Oprettet:
dæktryk 235/35-19 {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu erhvervet mig nogle 19" og jeg vil gerne vide hvad jeg skal køre med af dæktryk
Dæk: toyo proxes t1r 235/35-19
Bil: Seat Toledo 1m 1,9tdi ca 1400 kg
MVH Jonas
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 60 Svar: 434
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
apr 2006
Følger: 80 Følgere: 86 Biler: 7 Emner: 27 Svar: 1.876
Man måler altid sine dæk når de er kolde og helst med samme dæktryksmåler.
Hvis man har for meget tryk i et standart dæk så bliver de slidt på midten.
Med et lavprofildæk er det omvendt, og hellere for meget tryk end for lidt.
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 107
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 60 Svar: 434
jeg har en kompressor der hjemme, så det er der det bliver gjort!
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 60 Svar: 434
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
Der er 2 måder du kan finde ud af det på:
1: du laver en formel der udregner dækkets kontaktflade med vejen og sammenholder det med akseltrykket/2 så har du det tryk du skal bruge.
2: (den nemme) du tegner en kridtstreg tværs over dækket, kører 100m og ser hvor kridtet er slidt af, slidt i midten = for højt tryk, slidt i siderne = for lavt tryk og prøv dig så frem til det passer.
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 60 Svar: 434
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
Jeg har svært ved at tro du mener det seriøst??
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
Så må du jo finde en der ikke er af grus
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
Luk nu forhelvede røven. Han skal sgu da for ikke pumpe dækket op til 1 psi under max tryk og køre med det. Det er jo på grænsen til at være livsfarligt, da kontaktfladen bliver for alt for lille.
Den med kridtstregen er en god indikator, det er dog sjældent at det virker på lavprofil, da de er ret stive og holder formen ret godt medmindre man pumper alt for meget luft i. Jeg vil sige et sted mellem 2.5 til 2.8 bar.
jun 2004
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 11 Emner: 165 Svar: 1.833
Du skriver selv at instruktionsbog og tankdæksel ikke ved hvilke dæk der sidder på bilen! Men dækket ved sgu da heller ikke hvor meget bilen vejer! Det der står på dækket er grænseværdier ikke anvisninger for dæktryk.
dec 2012
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 51
dec 2012
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 51
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Dennis J, nu ved jeg ikke hvilken bil du kører på bane i, men det er som sådan også lige meget 1,6 bar på 18" vil gøre du kører meget på siderne af dækket og i værste fald kører man dækket af i en kurve. Kører man med et bredt dæk i forhold til fælge vil problemet være mindre, men kører man med 225/35-19 på en 8½" fælg vil man have et dæk der er til kanten og derfor også være nødsaget til at køre med lidt højere tryk.
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
dec 2008
Følger: 35 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 1.562
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Til topic opretter har jeg været ude og måle, mine 19" står med 2,7 på de forreste og 2,9 bag. Mine 18" hedder 2,6 for og 2,7 bag. Begge dele har slidt jævnt over hele dækket.
dæktryk 235/35-19