{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.713 visninger | Oprettet:

Køb af bil - Sporing fucked {{forumTopicSubject}}

Jeg har kopieret Emailen jeg sendte til FDM, men kunne godt tænke mig at høre jeres syn på historien. Da jeg ikke ville hænge nogen ud, er alt hvad der kan kendes, skjult med "X"er.

Jeg købte i Marts en Seat Cordoba 1,9 TDI 100HK fra 2007 Hos xxxxxxxxxxxx - Autoiseret Hyundai og Seat forhandler. ( Købet skete 05-03-2013.)

D. 15-03-2013 afleverede jeg bilen hos XXXXXXXXXX, da jeg selv står i mekaniker lære, og havde haft bilen gået igennem for fejl, og fandt en del, selvom bilen dog var nysynet. Blandt andet bremseskiver i bag havde en stor rustkant, bærearms bøsninger var helt færdige og så videre.

D. 07-05-2013 købte jeg et sæt splinternye Alufælge, samt 2 nye dæk, og 2 brugte. Jeg monterede de to nye dæk foran, og de brugte dæk bagpå.
De nye alufælge er 16" store og 7" brede.


D. 07-08-2013 havde jeg bilen på liften ude på arbejdet. Bare et rutine tjek, da jeg havde lidt ekstra tid den dag. Jeg lod mærke til mine fordæk var slidt helt ned inderst i begge sider. Det var forbavsende, da de på daværende tidspunkt har kørt 3 måneder og omkring 7.000km MAKS.

Idag, 13-08-2013 lavede jeg en 4-hjuls udmåling på bilen og fandt ud af, at sporingen stod helt hen i vejret. Jeg printede et resultat med før og efter data for justeringen. som jeg ville have med op til sælgeren, for at "klage" over at bilen slet ikke stod inden for sporigen. Jeg indstillide bilen til det korrekte data, og kørte op til sælgeren.

XXXX fra XXXXXXXXXXX ville knapt nok se på mine papirer hvorpå jeg havde bevis for, at bilen ikke var sporet korrekt.
Han startede ud med at sige, at de IKKE havde sporet den, da de lavede forbrosbøsninger(Den model som sidder på nyere VW biler, og man skal havde bærerarmen af for at skifte). Hvilket jeg mener er deres ansvar, så snart de har fingrene i bilens styretøj.
Han gik med ud og kiggede, og sagde at dækkene var lovlige. Da jeg havde en kammerat med til at 4hjuls udmåle bilen, var han også med deroppe. Kammeraten og jeg forklarer ham, at dækkene ikke burde være som de er, og de giver han os ret i.
Men kvitterer så med at sige, at dækkene ihvertfald ikke kun var 3 måneder gamle, og at jeg måtte kører og lave hjulspind hele tiden, og det var der fejlen lå.
Da jeg får forklaret ham, at det ikke er sådan jeg kører min bil, holdte han så efterfølgende på, at det var fordi jeg ikke havde sporet bilen da jeg satte alufælge på. Da kammeraten og jeg igen fortæller ham, at det ikke er tilfældet på hverken vores arbejde, eller når vi skifter hjul rundt for kunder, at vi heller ikke sporer bilen. Til sidst forklarer han, at det må være fordi jeg er kørt over en kantsten eller i et hul. Dog er mine fælge stadigvæk som nye, uden én eneste rids eller andet. Og da sporingen var lige skæv i højre side som venstre side, virker det ret mystisk hvis det er huller i vejen det skyldes.

Han spurgte så ind til mine vinter og sommerdæk som jeg fik med til bilen, og det vidste jeg ikke hvordan så ud, på daværende tidspunkt. Da jeg kom hjem, undersøgte jeg det, og både vinter+sommerdæk er slidt skæve foran, dog ikke så meget som mine alufælge.
Han hoppede meget rundt i hans mening på hvorfor de var slidte skæve, og det var ihvertfald ikke hans skyld, mente han.

Jeg har efter samtalen snakket med diverse svende jeg kender, og min egen kollega om tingene samt vores Lærer på EUC XXXXXX på Hovedeforløb 4. Ingen mener jeg burde spore bilen når jeg skifter fælge og dæk, når det drejer sig om 1" større end originalfælgene.
Dog mener de allesammen at man bør spore bilen efter et bøsning-skift, når man har rodet i undervogn og styretøj.

Jeg ville gerne hører jeres mening på problemet, da jeg syntes det er meget at skulle ud at købe nye dæk efter 3 måneder, og mener at han burde betale dem, da de ikke sporede bilen efter en reparation, eller ihvertfald har solgt mig en bil som sporer helt hen i vejret. Det kan jo ikke passe, at når man har kørt 15.000km i en brugt bil, at trådene så hænger ud af dækkene.

Mine udmålinger på 4 hjulsudmåling på forakslen.

Før justering
Enkelt spor
Højre Venstre
-0°19' -0°25'

Samlet spor -0°44'


Efter Justering
Enkelt spor
Højre Venstre
+0°05' +0°03'

Samlet spor +0°08'


Data - fra Tolerance Data
Toe-in 0°00' ± 0°10'


Ud fra tallene, kan man jo se, at sporingen har været dårlig, og at bilen har spredt, hvilket giver en logisk forklaring på dækkets slid inderst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af bil - Sporing fucked
  • #1   13. aug 2013 Grunden til at dine dæk er slidte er fordi du har kørt med defekte bøsninger for længe... Det er set RIGTIG mange gange smiley bærearmen vrider og du for toe in på begge hjul smiley

  • #2   13. aug 2013 vil mene at når det er så meget må du kunne mærke det på bilen

  • #3   13. aug 2013 Casper M
    Læg mærke til at bøsningerne blev skiftet, inden de nye sutter kom på. smiley
    Jeg har jo også 4 hjuls udmålt den, og fundet ud af den spredte meget. smiley
    Toe-In giver jo slid på ydersporet. Toe-out giver slid på indersiden. smiley


  • #4   13. aug 2013 Kim R
    Ikke rigtigt. Ikke noget jeg som sådan har lagt mærke til.


  • #5   13. aug 2013 Nu er jeg ikke selv mekker, men har lige købt en bil som jeg har sat mine egne 17" sommerhjul over på. På første motorvejstur kunne jeg mærke røven smutte under en overhaling, og så røg den til mekaniker 1 uge efter så den kunne blive sporet.

    Nu ved jeg godt at du har haft din bil i godt ½ år, MEN når du nu har mulighederne for at spore den selv uden det koster noget, hvorfor helvede har du så ikke bare fået det gjort for længe siden?
    Jeg har måttet betale mig fra det, men igen - skal jeg køre 300km + bro for at få forhandleren til at spore den, så har jeg sparet 200 kroner + en masse timers transport ved selv at betale for det her hvor jeg bor.

    Håber at FDM gør noget ved det, og forhandleren i det mindste har nosser nok til at betale dig for 2 nye dæk. Jeg ville godt nok hellere som forhandler give 2 nye dæk og så have en tilfreds kunde (også selvom du selv har lavet arbejdet, for havde du fået 2 nye dæk, så var der vel ikke mere brok fra dig formoder jeg) og 2 dæk koster jo ikke alverden.

    God omtale er nemlig bedre end negativ omtale ved jeg smiley


  • #6   13. aug 2013 _Xpdite_ .
    Det er meget nemt at være bagklog. Gik bare ud fra at når den havde fået skiftet bøsninger havde de sporet den. Jeg er blevet banket ind i hovedet både på skolen og på arbejdet, at så snart man har roddet i styretøj eller undervogn, tjekker man lige sporingen. Om så den skal spores eller ej, tager det 2 min at tjekke efter, og så kan man kører bilen ud, uden bekymringer om sporingen.
    Jeg burde måske have tjekket det, men det er jo for sent.


  • #7   13. aug 2013 som mekanikker burde du kunne mærke det eller høre det i sving osv

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #8   13. aug 2013 Hvis ikke snart du begynder at gøre tingene selv, uden at stole på alt muligt lort og ævl fra gud og hver mand, så bliver du sgu aldrig en ret god mekanikker smiley
    Om jeg fatter hvorfor du ikke selv har udmålt det styrtøj for længst... faktisk i det øjeblik du fik bilen, da du skiftede olie osv.. ( som man selvfølgelig gør når man henter sin "nye" bil. uanset hvad sælger har plapret af sig..)

    Hvordan kan det desuden være at en mekanikkerlærling køber en bil fyldt med fejl ?? Det første man lærer er sgu da at tjekke tingene inden man betaler smiley


  • #9   13. aug 2013 Det er ikke mange steder de gør det.
    Ved ikke om det er samme system som på min Fabia men der kan man godt skifte den uden at have hele bærearmen ae og der bliver den ikke sporet bagefter


  • #10   13. aug 2013 Som mekanikker lærling burde du også vide at det bestemt ikke er altid at værksteder gør hvad de BURDE smiley

  • #11   13. aug 2013 Jeres øvl og kævl om at tjekke bilen igennem er en gang lort.
    Ja, jeg tjekkede bilen igennem, men da jeg har 2 års reklamationsret, hvoraf de 6 måneder er sælgers bevisbyrde, går man ikke hysterisk amok i købsøjeblikket.
    Jeg havde den på lift dagen efter, og konstaterede fejl på bilen, som jeg fik rettet op på, på garantien.

    Jeg skiftede ikke olie på bilen osv, da den fik lavet stort service én dag inden jeg hentede den.
    Hvis man skal gå hysterisk amok, hvor skal man så stoppe? Jeg har stadig min garanti, og ifølge købeloven er reglerne således "jl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter købet. Det er altså sælger, der inden for de første seks måneder efter købet skal bevise, at en fejl ikke var der på købstidspunktet."

    Hvilket jeg kan bevise, ved at de sommerdæk jeg slet ikke har kørt med, også er slidte skæve. Vinterdækkene jeg kørte med i et par måneder er OGSÅ slidte skæve, men næsten intet i forhold til mine nye dæk.


  • #12   13. aug 2013 Uha som der er mange der er bagkloge. Det er der jo ikke rigtigt så meget at gøre ved, sket er sket.

    Men jeg vil da stadigvæk umiddelbart mene, at forhandleren i det mindste burde give dig 2 nye fordæk, som kompensation - det er jo i bund og grund hos dem fejlen ligger, og det er jo ikke lige ALLE i den danske befolkning der er mekaniker eller bare har nogenlunde indsigt i hvordan det fungerer. Netop derfor burde de dække


  • #13   13. aug 2013 Mike G.
    Jeg har en viden om biler, og kan godt spore en bil uden udgifter, men man går ud fra en bil er okay, når man køber en bil. Det er jo ikke en bil til 10-20-30 tusinde.
    Jeg gik ud fra bilen ikke slidte dækkene så skæve at der næsten stod tråde ud efter 8000 km..


  • #14   13. aug 2013 Ja, som mekanikerlærling har du en viden om det, som mange danske bilejere ikke har. At du har det skal ihvertfald ikke have indflydelse på hvad ham du har købt bilen af, mener der skal gøres eller ikke gøres.

    Jeg vil jo mene, at forhandleren jo ikke kan vide at ham han sælger bilen til faktisk ved noget, og ikke en eller anden uvidende.

    Hvis det nu havde været en "normal" person der havde købt den, ville han jo også have undret sig over det store dækslid, og konfrontere forhandleren. Derfor mener jeg at forhandleren skal give dig et par dæk, nu når sporingen er i orden, og så må han jo bare indrømme at de altså ikke har gjort deres arbejde godt nok smiley


  • #15   13. aug 2013 Det var budskabet i mit indlæg Mike G. Skulle bare hører om der var andre der delte samme mening. Udover de folk som er så skide bagkloge og ved alt, om alt.
    JA, jeg kunne have tjekket det, men kunne hr. Olsen på 70 år, også det, hvis han havde købt bilen?
    Som jeg altid har lært, skal der ikke laves forskel på om det er en bil til 2000.- man laver en reparation på, eller en bil til 200.000.-. Det samme gælder kunder.


  • #16   13. aug 2013 Nå, okay. Skulle bare være sikker på at det var det samme vi var inde på smiley

  • #17   13. aug 2013 Det er det. smiley

  • #18   13. aug 2013 de fleste arfarne bilister kan ski da mærke hvis den er gal med sporing osv det er min erfaring efter et helt liv i bilbrancen

  • #19   13. aug 2013 Muligvis, men det hjælper ikke mig på min sag Kim. Nu har jeg jo heller ikke haft et helt liv i bilbranchen..

  • #20   13. aug 2013 Og igen. Lille Hr. Jensen på 70 år som er pensioneret skolelærer og ikke aner en hat om biler?
    Skal han også punge ud, fordi de ved service ikke har tjekket dækkene, og burde kunne se de var slidt skæve og sporingen var gal?
    Kunden skal jo have samme service og behandling, om så det er en lærling, hjemløs eller gamle hr. Jensen.


  • #21   13. aug 2013 sandt nok men ser man på en bil så er det vel helt alm man ser på dækkene som noget af det første og ja de fleste ved hvad det betyder når dæk er slidte på den ene eller den anden side men ja forstår ikke at forhandler ikke bare gav dig til 2 nye dæk

  • #22   13. aug 2013 Forstår jeg heller ikke.
    Jeg har sendt en Email til FDM nu.
    Han begyndte at stå og sige mine dæk var MEGET ældre, og at jeg lavede koger, og det var derfor de så ud som de gjorde.

    Havde han givet lidt mønt til to nye dæk, eller 50% eller noget, var der ikke mere brok.


  • #23   13. aug 2013 vil bare huske dig på det der med en sag osv kan ta vildt lang tid hvis det havde været mig var jeg gået forbi sælger til hans overordnede

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #24   13. aug 2013 En mekanikker der køber brugt bil uden at have den på liften...... Det siger vist alt smiley

  • #25   13. aug 2013 brian s
    enig



  • #26   14. aug 2013 Brian s.
    Var på liften dagen efter.


  • #27   16. aug 2013 For at give sagen en afslutning, meldte jeg mig ind i FDM og havde deres hjælp til rådighed.
    Sendte et anbefalet brev til sælgeren, truede lidt med FDM og ankænævnet for biler på www.bilklage.dk, og fik dagen efter en Mail om der lå 2 styks hankook dæk klar til afhentning. smiley


Kommentér på:
Køb af bil - Sporing fucked

Annonce