Peugeot 307 2,0 hdi 16v fejl P1447 {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg har en Peugeot 307 HDI 136 HK, som ´´driller´´ mig lidt og derfor håbede jeg, at nogle af jer evt. kunne hjælpe med at løse problemet..
Bilen har partikelfilter og den har lige fået skiftet EGR ventil og kobling samt svinghjlul.
Fejlen består af, at bilen ved normal kørsel hakker lidt, det føles som noget der åbner og lukker og at der er lidt system i det?? Sommetider kan den også finde på at sætte ud, hvor den efter lidt trækker fint igen, det er ofte når man har sluppet gassen og begynder at give gas igen.
Den trækker fint nok den får noget gas, og her forsvinder hakkeriet helt.
Jeg har på min Biltema fejlkodelæser udlæst fejlen, P1447, som beskriver dette: ELC system closure valve flow fault.
Jeg prøvede at slette fejlen hvilket hjalp ca. 400 km, men nu er bilen begyndt at hakke i kørslen igen..
Er der nogle herinde, som har oplevet samme problem og hvad løsningen evt. er?
Jeg skruer gerne lidt selv da jeg er studerende, og derfor ikke har den største pengepung til dyre mekaniker regninger osv.
Tingene skal dog alligevel være i orden!
Den mekaniker jeg har snakket med siger, at det godt kan være tryksensoren til partikelfilteret det er galt med, men han mener også det kan være noget i EGR systemet.
OBS! Jeg har fået bilen fejludlæst hos en Citroen mekaniker, og her kunne vi heller ikke finde nogle fejl.
Jeg håber i har nogle bud, på forhånd tak
Mvh Anders
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 3 Svar: 192
jul 2005
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 623
Det har alle gange været Differentryksensoren der har været skyld i det.
Men for en sikkerheds skyld få lavt en udlignings udlæsning på dine dyser, så du er sikker på der ikke er noget der driller der også.
jan 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.378
Fejlkoden du skriver kan ALDRIG være forkert. Dog hænder det at aflæseren der beskriver fejlen kan tage fejl.
Det opdagede jeg selv på min egen 307'er
Dog kan du stole på den der side, den beskriver endda at når den skifter P-kode fra eksempelvis 12XX til 14XX kan det være mærkespecifikke koder. eksempelvis sagde du at du fik det lavet hos citroen, men deres kan kun aflæse i P14xx for deres mærkespecifikke tester.
Siden har delt dem op efter p-koder, og du vil finde den skriver:
P1447 ELC system closure valve Flow fault
EDC15C2 - PEF filter pierced or differential pressure incorrect. / PEF: Particle emission filter. Clogged particle filter.
apr 2008
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 14
Han mente ikke det havde noget med partikelfilteret at gøre, da den ikke skrev nogle fejlmeldinger om det overhovedet. Bilen opførte sig ´´normalt´´ da vi målte den ud med Planet 2000, så det kan jo være skyld i, at den ikke har fanget noget.
Det var ikke på et værksted vi gjorde, men derimod ved en privat mand, som har en tester. Han foreslog, at jeg fik opdateret motorstyringen hos Peugeot.
Noget andet jeg har lagt mærke til er, at den nogle gange ved kraftig acceleration, siger en klik-lyd fra instrumentbordet, forlygterne taber også lidt kraft når den gør det. (Dette er kun sommetider) Bilen opfører sig også periodisk helt normal, men fejlen vender ofte hurtigt tilbage igen, jeg har læst mig frem til, at de regenerer hver ca. 800 km, men det er forskelligt fra bil til bil. Mekanikeren mener ikke det vil hjælpe at rense partikelfilteret, eftersom den ikke opfører sig underligt hele tiden.
Peugeot 307 2,0 hdi 16v fejl P1447