{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.601 visninger | Oprettet:

Xenon kit til tågelys 35 / 55 / 75 watt? {{forumTopicSubject}}

Jeg køre en del i Sverige, der er som de fleste ved MEGET mørkt, når det er vinter, og jeg ønsker selvfølgelig mere lys!
Jeg ønsker mig ikke et sæt "svensker lygter" overplastret på hele fronten, men derimod, overvejer jeg at sætte et xenonkit i mine tågelygter, ikke mine fjernpærer, da der vil blive helt mørkt, når xenon pærerne "lader op"...
Mit spørgsmål er: Skal jeg vælge 35 / 55 / 75 watt kit, og hvor stor forreskel er der på varme udviklingen, så jeg ikke sætter ild til min bil, ved at vælge den kraftigste smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Xenon kit til tågelys 35 / 55 / 75 watt?
  • #1   27. okt 2013 Jeg vil gerne have så kraftigt lys som muligt, og det giver halogen ikke, særligt ikke i en tågelygte, som jeg vil forsøge, at få så meget lys ud af som nu muligt smiley

  • #2   28. okt 2013 Du kan købe 90/100W pærer i stedet de giver vildt godt lys. Hvad mener du med at pærerne lader op? der går max 1 sekund

  • #3   28. okt 2013 Jubi, det så ikke helt rigtigt, nogle sæt har en opladningstid før pæren er helt "klar" på opimod 4-5 sek.. Somregl de billige sæt, og billige pære

  • #4   28. okt 2013 Lad nu være... smiley Xenon i tågelygter er og bliver noget skrammel. De sidder så lavt at du ikke får en skid lysudbytte anyway.

    Hvis jeg var dig, gjorde jeg det rigtigt og retrofittede en bixenon-projektør ind i din nuværende lygte. Det sparker så mange gange mere røv og så er det endda bedre end OEM xenon. Ved ikke hvor stor en effekt 75w xenon har men 55w giver ca ~4200 lumens hvor 35w giver ca ~3000 lumens. Hvis du alligevel ikke gider at gøre det ordentligt, så tag 35w da 55/75w med stor sandsynlighed brækker dine reflektorer over længere tid.


  • #5   28. okt 2013 De kit jeg har set, også på biler der er født med xenon, har et et øjeblik 1-3 sekunder, hvor effekten ikke er optimal, når der er meget mørkt.... Med 80-100 km/t og ikke optimalt lys i bare 1 sekund, anser jeg ikke som optimalt...
    Jeg gider ikke at blive stoppet pga eftermonteret xenon i mit nærlys, derfor vil jeg bruge mine tågelygter, som jeg ellers aldrig bruger, og er udstyret med linser (det er dem der sidder på en Audi RS2 / Porsche 911)
    De giver et ok lys allerede nu, men kunne godt tænke mig lidt længere oplysning, og derfor mit spørgsmål, og effekten, og varmeudviklingen, i en tågelygte...
    Nogen erfaringer??


  • #6   28. okt 2013 Det er rigtigt de gamle sæt havde en ladetid før ionerne begyndte at springe, men jeg går ud fra at hvis man snakker godt lyst er det heller ikke crap kina knald der virker 6 mrd og så dør man ønsker sig.

    Hvis du køber et kvalitets sæt så har det slet ikke den ladetid du snakker om. Det er dog sjældent lavet til langt lys men som nærlys og kørelys som oftest. Har du overvejet SMD/CREE dioder i stedet? De giver godt nok et koldt lys men de giver utrolig meget. Eller som jeg skrev kraftigere pærer. RS2 lygterne er med glas låg så de kan sagtens holde til varmen


  • #7   28. okt 2013 Smd led er "kun" på max 450 lumen hvor xenon er noget højere, og enda meget højere, hvis man går over 35 watt...
    Der sidder jo 55 watt halogen i mine lygter nu, så et 55 watt xenon kit burde da ikke smelte mine paraboler, og jeg har læst mig til at xenon udvikler mindre varme end halogen... Kan jeg så bruge 75 watt?


  • #8   28. okt 2013 Præsident... Det bliver et pas!
    Jeg har læst mig til at varmeudviklingen kan smelte parabolerne, så derfor mine spørgsmål.... Ellers ville de fleste nok vælge et 75 watt eller måske helt op til 100 watt smiley


  • #9   28. okt 2013 De fleste sæt er 35w hvilket afgiver mindre varme end en 55w halogen, men vælger du et 55w xenon sæt er varmen den samme

  • #10   28. okt 2013 Du må lige hjælpe mig lidt smiley Er varmen i 55 watt xenon magen til 35 watt xenon eller er 55 watt xenon magen til 55 watt halogen?

  • #11   28. okt 2013 Nej varmen vil være større fra 55w frem for 35w smiley det er lidt simpel fysik. Forbruget omdannes til varme smiley Men det kommer naturligvis an på om ballasterne har samme forbrug når alt kommer til alt, men umiddelbart vil 55w afgive mere varme.

    Angående LED er du helt forkert på den. CREE Led afgiver ca 1800 lumen (i H4 pærer) og er 1,5 gange kraftigere end xenon vil være smiley


  • #12   28. okt 2013 Ja det var også sådan jeg havde forstået det med varmeudviklingen smiley
    Altså hvad jeg kan se vil xenon give plus 3000 lumen i bare 35 watt og cree som er en virkelig godt alternativ til halogen, giver ca 1500 lumen i h1.... Så er xenon da kraftigere? smiley


  • #13   28. okt 2013 Xenon afgiver ca 60 lumen pr watt så 35w giver max 2100 lumen. Men husk lige på at CREE kun er 25w (giver op imod 90 lumen pr watt på led hvis det er ordentlig kvalitet) smiley

    Men jeg kan hilse og sige jeg har en CREE 7W (7,2V) lommelygte der er 1600 Lumen den lyser kraftigere en 6000k Xenon (2 pærer). Det var ret nemt at se da xenonen var tændt først og så blev lygten tændt hvor efter xenon blev slukket.


  • #14   28. okt 2013 What... Jubi er du ok? Det hænger ikke rigtig sammen det du siger, at Xenon max skulle give 2100lm - i såfald må det godt nok være noget lort du har købt. De D1S Osram CBI-pærer jeg bruger i min bil er opgivet til 3500lm og de er på 35W, det er det i ALLE OEM-setups. Jeg tror endda at det værste kinaknald endda giver mindst 2800lm.

    Hvorom alting er så tænker folk for det meste halvt når det drejer sig om Xenon. De tænker kun på lyskilden (pæren) og IKKE reflektoren eller projektøren som faktisk er det vigtigste element efter pæren da det jo reflekterer lyset ud på vejen.

    @Præsidenten - Lygtevasken er til at holde lort og snavs væk fra lygterne da en beskidt lygte kan virke blændende for modkørende billister.

    Kåre F - Problemet for dig i det her tilfælde er at tågelygterne sidder så lavt. Det er uforsvarligt og farligt efter min mening KUN at bruge tågelygter om natten. De giver ikke et godt nok lys og så tror jeg ikke engang det er lovligt.


  • #15   28. okt 2013 For at give et eksempel på hvor stor forskel der kan være på selv ens modeller af projektører så se det her billede.. http://i41.tinypic.com/r8yp7a.jpg

    Den øverste er en Replica-version af Hella's EvoX-projektør. Man kan tydeligt se selv på billedet (taget med skod-kamera, sorry) at den nye projektør er langt bedre, jeg vurderede selv at lys-outputtet var omkring dobbelt så godt på replicaen. Det skal endda siges at den gamle lygte havde en Osram CBI pære (ca. 100 timers brændetid i alt) mens den nye projektør brugte en kinapære som er opgivet til 500 lumens mindre og som slet ikke havde overstået "burn-in"-fasen.

    Ergo, har du en halogen-projektør eller reflektor skal du nok ikke forvente den helt store fest, det er for det meste lort til xenon.


  • #16   28. okt 2013 Christoffer, jeg tror du skal undersøge tingene lidt nærmere. Udladningen på Xenon ved 35w kan ikke give mere end 2100 Lumens. Det er fysisk umuligt med mindre du kører højt Kelvin på dem. Forskellen er at en normal CREE ved 7w og 3,6V afgiver ca 900 lumen. Ved 7,2V afgiver den samme CREE 1600 Lumen og så videre. Så lad nu være med at snakke om noget du vidst ikke har helt forstand på.

    Jeg kan da komme med en meget nærlæggende sammenligning fra det daglige liv. Fortæl mig hvorfor man ikke bruger Xenon mere men er gået over til LED? smiley


  • #17   28. okt 2013 Jeg kan kun sukke *suk*. Så du siger at en 6000K skulle give mere lys end fx. 4300K? En Osram CBI pære er på 5000-5500K men nu kan jeg da få mine penge tilbage og sige at de lyver når de opgiver den til 3500lm. smiley

    Det virker ikke som om at du selv har helt forstand på hvad du snakker om med hensyn til xenon.

    Man er endnu ikke gået over til LED fra Xenon da det i praksis ikke virker lige så godt som Xenon.

    Hvor langt lyste du da du sammenlignede Xenon med LED?


  • #18   28. okt 2013 Oplysningen var ca 4-500 meter så det var nu ganske fornuftig strækning til formålet.

    Jeg siger ikke at de lyver, men den måde tingene testes på kan du slet ikke sammenligne. Men Hvis du har lidt begreb om lys vil du også vide at jo højere kelvin jo højere lumen vil du faktisk også få.

    Det er fint nok du mener noget andet, men både fysik og test viser at det passer. Oven i det så kan LED sagtens give lige så godt lys som Xenon, det handler om præcis det samme som Xenon nemlig parabol og linse opbygning. Så igen er det lidt noget sludder du fyrer af. Mercedes, Audi, Lambo, Porsche, BMW ect ect ect kører den dag i dag med LED i alt deres lys på hele bilen da det giver mindre strømforbrug, mulighed for sjovere udformninger af lygterne samt bedre lys, men det er ikke billigere end xenon på det punkt.


  • #19   28. okt 2013 P.S Det vil endda være synd at kalde det en sammenligning da det er 1 CREE 7W @ 7,2V imod 2 stk 35w HiD OEM 4300K. Dog kan focus stilles på lygten, men pærerne skulle være placeret så de har optimal focus og brændvidde


  • #20   28. okt 2013 Christoffer: Jeg vil bruge lyskilden fra mine tågelygter, som ekstra lys, ikke primære lyskilde, jeg vil bare gerne have at de blev lidt kraftigere, end de er nu...

  • #21   28. okt 2013 Tågelygterne sidder ca 50 cm over jorden, så mon ikke jeg kan få lidt ud af dem? smiley

  • #22   28. okt 2013 @Jubidition - Ok jeg tror lige så godt jeg kan give op med at forklare om xenon så... Du er en af de mange som tror at højere kelvin = mere lm selvom det er helt det modsatte. Kelvin har intet at gøre med lysudbyttet (andet end at det bliver dårligere jo mere du har af det). Kelvin er den farve pæren har. 4300K er hvid-gul, 5000K er helt hvidt hvor fx. 6000K er hvidt med blåt skær.

    En fingerregel er at en 4300K pære giver omkring 3200~ lm, en 6000K pære 3000 og så går det ned af. theretrofitsource.com som er experter i xenonudstyr til biler sælger ikke pærer højere end 6000K da lysudbyttet bliver en del dårligere. 4150K er vidst det helt mega-super-optimale for det bedste lysudbytte.

    Dit regnestykke med 60lm/w kan godt holde i nogen tilfælde men ikke når vi snakker belysning på biler. Faktisk kaldes xenon til biler for High Intensity Discharge, og pærearkitekturen bag hedder helt råt " Metal-halide lamp". Du tænker måske på en Xenon Arc-pære, da det ganske rigtigt 30-50lm/w men en gas discharge pære (Metal-halide lamp) har en lm effekt på 65-115 per watt hvilket med en hurtig start>calc kan give en teoretisk max-effekt på 4025 lumens.

    En af grundene til at LED ikke er så udbredt idag kan være pga. den glare som dioderne giver. Hvis du ser på mange af de LED-strips som VW/Audi/whatever bruger til deres headlights, så er glasset "grumset" da der ellers kunne komme for meget glare som i sidste ende ville blænde modkørende. Jeg tror gerne på at LED er super effektivt, men glaren er simpelthen bare for meget hvis den skal give samme effekt som Xenon (i lumens-udbytte). Selv 100 watt xenon i en godkendt xenonlygte med aut. niveauregulering, mv. vil blænde modkørende da glaren efterhånden er blevet så stærk at selv RV-shieldet og linsen ikke kan forhindre at modkørende vil blive blændet totalt.

    Hvad sad din LED pære i?

    @Kåre F - 50cm over jorden, ja det er noget højere end mine som bare er 20-30 (tror jeg, har ikke målt). Det er fint at bruge det som ekstra lys, det gør jeg også selv noglegange, men for det meste vil du ikke få en meget længere afstand, men et mere belyst område tættere på bilen.


  • #23   28. okt 2013 Jeg sad egentlig bare med min CFL tabel hvor det fremgår at jo højere kelvin jo højere Lumen. Men du har da ret hvad angår HiD når jeg får tænkt efter. Angående Glare så er det ikke så slemt hvis du smider det i en linse. Det største minus ved linser er dog man fjerner spredningen så dit lys er meget fremadrettet og knap så meget ud til siderne som det vil være i en parabol. Men det er rigtigt med frie LED i små paraboler får man glare og et vil alle der har mødt en audi eller mercedes eller lignende med LED kørelys kunne skrive under på smiley det blæder uanset hvordan det er stillet.

    Kan godt ske vi har snakket lidt forbi hinanden hvad angår HiD, men tror nu stadigvæk på at fremtiden er LED både levetid og lysudbytte kontra forbrug.

    Min CREE sad i en oversize lommelygte med parabol og linse. 9A på batterioutput via 2 LiPo batterier 3,6V@ 4500 mA


  • #24   28. okt 2013 Det kan godt være anderledes mht. Kelvin og LED, men Kelvin betyder lavere lysudbytte i xenon-verdenen. Det kan godt være at lysudbyttet er dårligere med 1500K end 3000K, det skal jeg ikke kunne sige. smiley

    En parabol vs projektør vil ganske vidst sprede lyset mere i de fleste tilfælde men det handler også om selve glas-linsens omdrejningspunkt. Nogle glas-linser har længere fra basen til toppen og det giver (såvidt jeg husker) en længere rækkevidde hvis. Mine xenonlygter har en spredning af lyset på godt og vel 150-160 grader (da projektøren har en kappe på som blokerer lidt af linsen). Var der ingen kappe ville spredningen være meget tæt på 180 grader og kunne fungere lige så optimalt som en parabol, eller faktisk bedre fordi at glas-linsen ville koncentrere lyset. Alt skal dog spille sammen.. Glas-linsen, parabolen i projektøren, lyskildens placering og længden fra parabol til glas-linse.

    Jeg tror at grunden til at 99% af alle xenonlygter er med projektører er at glaren nedsættes betydeligt, og fordi at det bare virker langt bedre med meget mere lys. Men som du kan se på mit tidligere billede, så kan ens udbytte af lys påvirkes meget af om man har en god eller dårlig projektør. Stortset alle producenter som sælger aftermarket-headlights med projektører bruger nogle cheap-ass projektører som bare er der fordi de er cool... I få tilfælde virker de dog rimelig godt... med en halogen-pære selvfølgelig for det er jo det de er lavet til. smiley

    Vi kan sagtens have talt forbi hinanden, det sker tit her på BG. Der er nogle få som er begyndt med LED setups. Lexus har vidst brugt det i noget tid og Audi er også begyndt med det nu. Men ja her er LED'erne også i projektører for at koncentrere lyset og mindske glaren. Jeg har desværre aldrig selv prøvet det.

    Og med ref. til mit tidligere billede så kan jeg næsten ikke vente med at få de nye projektører i... Det åbner jo også for at jeg kan smække en 50W ballast på og få noget der ligner 5000 lumens i output med en CBI-pære og når man lægger drejelys oveni så sparker det bare røv.

    En ting er jo forresten pæren... men en anden vigtig ting er at ballasten kan levere en konstant mængde watt á 35W (eller 50W hvis man havde det). Hvis man køber cheap-ass ebay ballaster skal man slet ikke forvente en optimal performance på xenon-pæren kontra en professionel (fx. Morimoto) ballast som bare virker. Der er kæmpe forskel, virkelig.


Kommentér på:
Xenon kit til tågelys 35 / 55 / 75 watt?

Annonce