{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.906 visninger | Oprettet:

stålfælge ET passer ikke - spacere?? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har lavet den brøler at købe nogle vinterdæk med stålfælge som har en ET på 50. Min nye Mazda 3 fra 2008 har et ET mål på 52.
Så mine stålfælge skraber på kaliberen på de forreste hjul.

Kan spacere være en løsning på dette problem og hvor stor skal sådan en fætter så være?
Er ikke lige inde i det der ET mål halløj så jeg har brug for lidt hjælp.
Har prøvet at søge i forummet, dog uden at jeg lige kan finde hoved og hale i det her.

På forhånd tak smiley

Mvh Martin


Kommentarer på:  stålfælge ET passer ikke - spacere??
  • #1   2. dec 2013 En forskel på ET med KUN 2, er INTET! Du må læge med tallet helt op/ned til + - 10!

  • #2   2. dec 2013 De passer perfekt

  • #3   2. dec 2013 Men hvorfor i al verden rammer stålfælgene så på kaliberen?? :S
    Jeg har fakturaen hvor der står ET 50 så det burde være det rigtige mål.


  • #4   2. dec 2013 Raghib G du må kun forøge sporvidde ikke formindske.

    Martin hvor ramme de da kaliberen? for de kan jo være for små i tommer.


  • #5   2. dec 2013 Jo man må da!

  • #6   2. dec 2013 De rammer på næsten helt ude i yderkanten. Det er bare sjovt for når jeg søger på min mærke og model hos diverse fælge og dæk shops så kommer der 195/65-15 frem som er præcis det jeg har købt mine i.

  • #7   2. dec 2013 Hej et 50 betyder at fælgen sidder længere væk fra bilen hvilket betyden at det ikke kan være årsag til at din fælg går på

  • #8   2. dec 2013 Rammer de ude i kanten rundt i fælget, eller i den flade af fælget der er ud imod dig?

    Det kan evt være et andet design/udformning på det forreste stykke af fælget der gør det.


  • #9   2. dec 2013 195 65 15 er dine dæks st'rrelse og kun 15 tommer er noget med fælgen. men det kan ske du kan redde din bommert ved at sætte et sæt 5 mm spacere fra Thansen på de koster kun 100 kr


  • #10   2. dec 2013 Hehe derammer på lidt af begge dele. Jeg kan kun sætte fælgen skævt på fordi min kaliber er så stor :S

  • #11   2. dec 2013 de er for små.

    ellers kører de ikke med ET50 normalt og da ET52 flytter fælgen længere ind så er det garanteret derfor.

    ET er afstand fra fælg anlægsflade til leje/fælg midt.


  • #12   2. dec 2013 Men hvorfor er de for små? Når jeg søger på min model så kommer der 15 tommer frem. Er det fordi det er den store sports model at kaliberen og skiven foran er større?
    Det er en Mazda 3 2.0 sport fra 2008


  • #13   2. dec 2013 det læste jeg vist omvendt... så burde fælgen komme længere ud.

    Så er vi tilbage til at de er for små. smiley


  • #14   2. dec 2013 Kan nemt være pga det er en sports udgave at der er større bremser og kaliber på

    Vi rendte i samme problem med den nye passat vi har fået kommer ikke under 17" i fælg pga kaliber så går imod... Vinterdæk i 17" er ikk billige smiley


  • #15   2. dec 2013 Raghib Nej må du ikke læs detailforskrifterne
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.


  • #16   2. dec 2013 Kunne det tænkes at fælgene er udformet anderledes end originale..
    det ved jeg evt at der kan være et problem med en som min rekord..der er 2 forskellige slags 14" stål til dem alt efter om der er en 1.9 eller 2.0 bremser..umildbart er drr ikke forskel når man kikker..


  • #17   2. dec 2013 Hmmm det er måske specielle fælge når det er nede i den størrelse. smiley Der skal måske bare nogle ordentlige støvler på den mazda? smiley

Kommentér på:
stålfælge ET passer ikke - spacere??

Annonce