Nøgleafbryder/tændingslås?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa Folkens, nu ved jeg ikke om det er det rigtige sted herinde at spørge om sådan noget her, men er det ikke det så må tråden gerne flyttes.
Har et mulig projekt i fremtiden som jeg vil gå og arbejde med og henimod og indtil videre så er jeg umiddelbart rendt ind i en mur. Går nemlig og overvejer at få kløerne i et gammelt amerikansk militær køretøj, og som nogle af jer ved kommer de ikke med tændingslåse, men med en alm trykknap til at starte. Ikke videre sikkert osv.
Jeg sidder så med planen om at flå trykknappen ud og så lave noget ledningsarbejde med en nøgleafbryder etc. Og ja jeg ved godt at det ikke stopper de mest forhærdede forbrydere, men det er bedre end ingenting og primært for at forhindrer at en eller anden random person enten kommer til at starte den ved en fejl eller med vilje.
Men håber så at i måske har nogle gode forslag eller kan hjælpe, da jeg har haft prøvet RS Online og Brinck/Elektra uden held. Leder primært efter en nøgle afbryder der kan gøre det ud for en tændings"lås", ergo at køretøjet er helt død når nøglen står i nul, næste trin så bliver der tændt lys etc og på det sidste trin der trækker man et relæ der så trækker starteren og dyret starter. På trin 1 der sætter jeg nok også noget relæ ind over til at trække alt det elektriske etc. Naturligvis med den funktion at afbryderen springer tilbage til trin 2 når at man slipper. Skulle hedde noget med OFF - ON - (ON), i "fagsprog".
Alternativt kan jeg benytte en afbryder, med kun 2 "indstillinger" og så erstatte trykknappen direkte med den, da kredsløbet så først skal sluttes når at jeg drejer nøglen til position 2 og så springe tilbage til udgangsstillingen, og dette skulle hedder OFF - (ON). Vil dog foretrække mulighed et, men viser det sig for bøvlet eller omsonst at "skaffe" så kan jeg sagtens nøjes med mulighed 2 da det stadig sikrer mod at folk ikke kan starte dyret unødigt :P, selvom at mulighed 1 ville forhindrer at folk uagtet eller agtet kom til at tænde for alt det elektriske og dræner dyret for strøm.
Men ja håber lidt at der måske er en eller flere der ved hvad jeg snakker om og kan styre mig i den rigtige retning. Vil dog lige sige at jeg IKKE er ude efter en reel tændingslås da disse sandsynligvis er for lange og nok snarere er ovre i noget alla det man ville bruge på en industrimaskine eller entreprenør maskiner.
Men om ikke andet så tak for hjælpen til at starte med.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 1.252
http://www.bgmarine.dk/shop/taendingslaas-41334p.html
maj 2005
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 565
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 148 Svar: 1.057
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
så blive den "lidt" svære og stjæle.
det kan gemmes væk, så det ikke er til at finde.
og kun kan deaktiveres med fjernbetjening
det med en tændingslås med nøgle,
der skal man jo bare hive ledninger af, og gøre som i amerikanske film.
kortslutte den.
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Så ud og invester i en god alarm, evt. få den monteret af en med regning, for så er der også noget med forsikring, kan jeg huske de forlangte et sted vi havde en bil forsikret.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Og er ikke primært fra at forhindre tyveri for det er der så mange andre måder jeg kan, men mere for at forhindre at pilfingre ikke får den startet "ved et uheld" eller tænder for strømmen og den så stårr og går død for strøm.
Men kan ske at jeg er ude i noget Maritimt tændingslås eller noget scooter etc. For synes dem til biler er lige store og voldsomme nok når den ikke skal monteres på selve rattet og "bare" skal erstatte en alm trykknap
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Nøgleafbryder/tændingslås??