{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.533 visninger | Oprettet:

R
R
Tilmeldt:
23. jun 2008
Følger: 6 Følgere: 17 Emner: 516 Svar: 2.803

Rat sidder skævt ? {{forumTopicSubject}}

Mit rat i min altea siddet en smule skævt.

Skiftet rattet forleden med et andet. der er afmærkning i både stamme og rat.

Disse sad dog præcist en tak forskudt af hinanden.
Så da jeg monteret det nye rat prøvet jeg og montere dem ud for hinanden. Dette medførte at rattet sad endnu mere skævt. Så monteret tilbage igen, så de 2 mærker igen ikke sad overfor hinandens igen men takket ved siden a.


Mit spørgsmål:

Hvordan skal disse mærker sidde ? Og skal de sidde overfor hinanden og så spores efter dette eller bare så rattet sidder lige.


I


Kommentarer på:  Rat sidder skævt ?
  • #1   6. mar 2014 Altså uden at være ekspert. Så skal en bil altså ikke spores fordi man skifter rattet smiley Og da slet ikke når den sad lige inden du afmonterede den...
    Mit bud vil være at du på en eller anden måde er kommet til at montere den forkert. Andet lyder meget usandsynligt...


  • #2   6. mar 2014 Det ikke det der er mit spørgsmål.


    Rattet er monteret præcist som før.
    mit spørgsmål er om de mærker på stammen og rattet normalt ikke skal sidde ud for hinanden. Hvilket de ikke gør på mit. Og hvis de sidder overfor hinanden sidder rattet skævt.


  • #3   6. mar 2014 Hvis du fjerner rattet og sætter det forkert på igen. Så vil det sidde skævt.
    Hvis du fjerner rattet og sætter det rigtigt tilbage igen. Så vil det sidde lige.

    Så enten sad det skævt før, eller også har du monteret det skærv. Du har ikke mange muligheder smiley


  • #4   6. mar 2014 Årsag til mærkerne er at man som rettesnor ved at der så er præcis lige stort område til højre og venstre som ratstammen drejer. Og normalt spores bilen ud fra dette. Står den en tand forkert, skader i og for sig intet, men det tyder på bilen er sporet og det så har stået skævt og man istedet for at gøre det om bare har flyttet rattet en tand

  • #5   6. mar 2014 Sad de overfor hinanden før? hvis ja, så skal de, hvis ikke, så skal de ikke.

    Hvis dit rat sidder lige på og bilen ikke har været drejet under af og på montering, så er det jo helt simpelt.

    Tip: lav dine egne markeringer, det er meget nemmere.


  • #6   6. mar 2014 Tak.

    Rettet lige indlægget og prøvet at gøre det en smule mere forståeligt.

    Rattet sad ikke ud fra mærkerne ved afmontering.

    Rattet har dog hele tiden været en smule skævt ved ligeud kørsel. Derfor jeg prøvet at sætte det på mærkerne, hvilket bare gjorde det værre.

    Skal ha bilen til sporing her om et par uger. Skal jeg lade rattet stå som det gør nu ( ikke på mærker)

    Eller få den sporet hvor den står på mærker og rattet er meget skævt.


  • #8   6. mar 2014 Læs hvad jeg skrev og sæt det på mærker inden sporing

  • #9   6. mar 2014 quassimodo

    Tak. Jeg sætter rattet på mærkerne inden den bliver sporet.


  • #10   7. mar 2014 Det havde jeg også gjort. smiley

  • #11   7. mar 2014 glem alt om mærkerne de er bare en rette snor, du finder en stille lige villa vej, køre stille og rolig lige ud stopper bilen tager rettet af og montere det korrekt, så køre du lidt igen og hvis rattet sidder rigtig så spænder du rattet fast,
    det er jo ikke raket videnskab


  • #12   7. mar 2014 og hvis bilen skal spores så bare lad det sitte, så gør mekanikeren det jeg lige har fortalt når han er færdig med at spore bilen, så dit rat sidder lige når du får den tilbage

  • #13   7. mar 2014 Dan R - de fleste tager lige en slat mønter for det, bare lige så TS ikke tror det altid er gratis smiley

  • #14   7. mar 2014 Dan R > hvad mener du, siger du at mekanikeren efter sporing tager rattet af og flytter det hvis det sidder skævt?

  • #15   7. mar 2014 Hvorfor ikke få det gjort ordentligt når man nu alligevel skal ha den sporet?
    Kom ikke her og sig at mærkerne er ligemeget. Der er sgu en grund til de er der, og det er 100% sikkert at da bilen har forladt fabrikken, der har mærkerne siddet over for hinanden.

    Få rattet sat i mærkerne hvor det skal sidde, og så skal det stå lige når den bliver sporet. Så skal de nok få det hele til at spille sammen der.


  • #16   7. mar 2014 Det kunne godt lyde som om at bilen hat været ude af sporing og tidligere ejer har flyttet rettet for det sidder lige. Ryk det på mærker og få. Den spiret.

  • #17   7. mar 2014 Er det ikke nemmest hvis det rat bliver monteret ud for mærkerne, hvis man evt igen skal skifte rat, ikke skal afated igen til hjulsmeden......

    Mikael


  • #18   7. mar 2014 monter bare rattet så det sidder lige smiley om det sidder to hakker forkert har ingen betydning overhovedet, og det er yderst sjældent at det passer ..

  • #19   7. mar 2014 Dan R man sporer ikke og flytter rattet, man sætter rattet rigtigt og sporer ud fra det, ellers får du ikke lige meget vandring til begge sider på tandstangen.

  • #20   7. mar 2014 Dan M: Det er da ikke sjældent det passer. Hvis ikke det gør har ham der har sporet bilen snydt, længere er den ikke.

  • #21   7. mar 2014 ja eller rattet har sat skævt da den er blevet sporet, men at begynde at spore en bil fordi den sidder et hak eller to forkert er fuldstændig spild af penge, og jo du har stadig ligeså meget vandring på til begge sider ? det kan på ingen måder ændres ved at rattet ikke sidder 100.


  • #22   7. mar 2014 Dan M: Det første mekanikeren gør inden sporing er jo at sikre sig at rattet står lige midt på tandstangen. Og jo du kan godt justere til samme side i begge sider, så hjulene kører ligeud, uden at det er midt på tandstangen.

  • #23   7. mar 2014 kan høre at i ikke har sporet en bil før, jeg har aldrig prøvet at sætte den efter mærket, og har aldrig set nogen mekaniker gøre det i hele mit lange liv som mekaniker
    når man spore en bil så justere man den i styrekuglerne og man gør det normalt i begge sider (for at man MÅSKE slipper for at justere rattet) når man så bag efter ,køre en tur i bilen for at se om rattet sidder korrekt så piller man rattet af og justere den hvis den sidder skævt, på grund af at det er det nemmeste, da man ellers skal køre ind og spore den igen og måske igen og igen til den passer, og det har absolut intet at sige om mærkerne sidder over for hinanden hvis der i det hele taget sidder et mærke, hvilket der ikke altid gør
    og hvad gør man så hvis der ikke er et mærke ? så har man jo et problem eller har man smiley


  • #24   7. mar 2014 og man vil aldrig spore en bil kun fordi at rattet sidder skæv så hvis det kun er derfor du vil have den sporet så brug heller dine surt sammen sparede på noget mere fornuftigt


  • #25   7. mar 2014 Det fordi jeg sætter gevind på smiley

  • #26   7. mar 2014 Fra fabrikken sidder rattet lige. Sidder det skævt er sporingen forkert af den ene eller anden grund. Altså kører du på værksted og får kigget bilen efter. Er problemet en komponent i styretøjet skifter man den, hvorefter man 4-hjulsudmåler bilen. Dette gøres ved en kompensering for hjulenes skævhed, ligeud sætning af rattet efterfulgt af en justering/kontrol af styretøjsvinklerne. Bagefter skulle du gerne have en bil der kører lige med rattet stående lige.

    Det med at pille rattet af og montere det igen fikser ikke fejlen, men er klamp, som man så i øvrigt ikke kan på de fleste nyere biler...


  • #27   7. mar 2014 Der er da lidt forskellige holdninger til det her kan jeg høre smiley


    Ved ikke rigtig om jeg er blevet klogere på det. Men har hvertfald fået en masse forskellige holdninger smiley Men hvem der har ret har jeg svært ved at konkludere.....


  • #28   7. mar 2014 hvad er årsagen til at du vil spore bilen martin



  • #29   7. mar 2014 At jeg montere gevindundervogn på bilen. Og i samme omgang vil jeg naturligvis gerne ha rattet i korrekt ligeudstillng..

  • #30   7. mar 2014 så venter du bare til den er blevet sporet så justere de rattet på plads dem der sporer den men bliv nu ikke skuffet hvis mærkerne ikke sidder over for hinanden smiley
    jeg er selv udlært mekaniker


  • #31   7. mar 2014 Jep det var det jeg tænkte.. Jeg undrede mig bare over det med de mærker da jeg ikke har støt på det før at de ikke sad ud for hinanden. Men nu har jeg heller ikke haft alverdens rat a før.
    Er selv uddannet lastbil mekaniker og har sporet lastbiler tilbage i tiden, og her havde vi nu heller aldrig rattet a smiley


  • #32   7. mar 2014 jeg har sporet mange og af og til er man uheldig at rattet sidder skævt og jeg har meget sjælden forsøgt at justere rattet fra tandstangen eller styrehuset det har kun været hvis det har været for besværligt at tage rattet af og hvis du ikke har oplevet at skulle tage rattet af, eller set at der er mange der ikke en gang har et mærke, så har du da ikke sporet mange lastbiler

  • #33   7. mar 2014 Jeg har sporet en del Mercedes lastbiler og busser. Men måske haft rattet a 1 eller 2 gange i forbindelse med dette. Vi justeret på styrestænger og sørget for rattet havde ligeud stilling ud fra dette

  • #34   8. mar 2014 ja det er også den korrekte måde at gøre det på men hvis du er uheldig at den ikke står 100% lige så kan den nemmeste løsning være at du justere rattet selvfølgelig hvad der er nemmest

  • Frodo f
    Frodo f Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
    #35   12. mar 2014 Tror at Dan R skal aflever sit svendebrev. Hvis han ikke kan spore en bil rigtigt

  • #36   13. mar 2014 jamen hvis alle er så kloge så vil jeg da gerne have at folk oplyser mig hvorfor det ikke kan lade sig gøre hvis der ikke er esp eller lignende systemer i bilen det hele er jo selvfølgelig et spørgsmål om hvad der er nemmest køre bilen ind og justere på tandstangen eller justere på rattet jeg har altid hvis det har været den nemmeste løsning afmonteret rattet kørt lige ud et kort stykke og så monteret rattet korrekt
    men hvis der er et klog hoved som kan forklare mig hvad der sker ved det så vil jeg da gerne have en forklaring på det smiley
    du kan jo starte med at komme med et bud frodo du ved jo åben bart hvad du snakker om smiley
    så kan vi jo se hvem der skal aflevere sit svendebrev


  • Frodo f
    Frodo f Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
    #37   19. mar 2014 For det første så har du sporet den forkert hvis rattet sider skævt når du er færdig. Og det andet så kan ratvinkel føleren ikke finde ud af hvor rattet står. Og servostyring er også påvirket af det. Og clokfejderen kan du være uheldig med ikke kan nå til den ene side mere. Og hvad gør du ved dem biler der er 6 kantet i ratnavet. Men kan forstå på min lærling at der er mange der ikke kan spore en bil så de må lave det fusk som du beskriver.

  • #38   19. mar 2014 skal vi starte med at du læser hvad jeg skriver og så kan vi diskutere sagen der efter så prøv at læse det grundig igennem så tager vi den lige der fra

  • Frodo f
    Frodo f Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
    #39   20. mar 2014 Det kan da godt være det er nemmer at tage rattet af på gamle biler. Men nu er min faglige stolthed så stor at jeg ikke kunne finde på det og de biler jeg laver til daglig kan det ikke lade sig gøre på. Man kan lige så godt lave det rigtigt første gang så du ikke har problemet

  • #40   20. mar 2014 og så kan jeg jo gentage mig selv igen hvis der ikke er esp eller lignende systemer og det er nemmere at tage rattet af end at tage bilen ind og spore den en gang til så sker der ikke noget ved at tage rattet af og montere det hvor det skal sidde fordi den selvoprettende efekt sidder i sporingen af dine forhjul og hvordan akslen sidder i forhold til rattet betyder ikke en skid da det bare er en stang der forbinder tandstangen med rattet og ikke andet
    og som før nævnt når man spore den er det selvfølgelig nemmere at spore den i begge sider så man slipper for at justere rattet men som før nævnt nogen gange drejer det sig om en eller to stråler den er forskudt hvilket kan være svært at justere og være sikker på at rattet sidder lige da man ikke rigtig kan se det før man prøver at køre lige ud og nogen gange er det nemmere at tage rattet af og justere den end at tage den ind og spore den igen


  • Frodo f
    Frodo f Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 206
    #41   20. mar 2014 Du har din mening om det og jeg har min om det. Jeg er bare udlært og arbejder med biler der er 6 kantet i rattet så der er det sporing eller skæv. Og med erfaring så står det 100% første gang.

  • #42   20. mar 2014 ja vi kommer nok ikke videre jeg er også udlært mekaniker

Kommentér på:
Rat sidder skævt ?

Annonce