{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sporring
  • #1   18. mar 2014 Det er lidt en dyr sag, uanset hvad du gør, du skal jo have en 4 søjlet lift, med min 1 donkraft, + udmåling apparatet, og nogle drejeplader samlet kommer du hurtigt af med 50k.

    Du kan også købe et af de gamle "Dunlop" apparater, som er ligeså ubrulige som en snor og en linial smiley


  • #2   18. mar 2014 Lifte, donkrafte you name it,, det står allerede og skinne så flot i min garage smiley Men hvad skal de bruges til?? laver man ikke udmålingen når den står på jorden ??

  • #3   18. mar 2014 Nej det er umuligt at udmåle på jorden, der er mange justerings muligheder rundt omkring på bilen i dag, der er sværere nok når den er på 4 søjlet lift.

    Du skal huske på, en udmåling er ikke kun spidsningen af forhjul, som så mange tror.
    Der er flere biler hvor du kan juster spidning/camber både for og bag.

    Bilen hænger ikke på liften i det man juster, der står den på liften på nogle drejeplader, så man kan løfte den op, og nemt juster uden modstand når man drejer hjulene.


  • #4   18. mar 2014 arg, glemte at nævne jeg også har en grav,, det var det jeg mente med at sporre den på jorden,, men ja, jeg kan høre vi snakker samme sprog smiley

    hvordan fungere sådan et dunlop apparat som du snakker om ?


  • #5   18. mar 2014 Det fungerer ikke, for det kan ikke måle camber, og det kan kun måle 1 axel af gangen = dit rat kommer aldrig til at sidde lige smiley
    Det var noget man brugt i 70erne smiley

    Så ville jeg helt klart spare nogle penge op og købe et ordenligt 4 hjuls app. i stedet for, de kan findes brugt til små penge nogle gange, evt nogle konkurs auktioner. smiley

    Ser således ud.


    profilbillede
  • #6   18. mar 2014 hmm ja så er det jo ikke noget værd,,, hvad hedder sådan en 4 hjuls apparat som er noget værd ?


  • #7   18. mar 2014 Det hedder et "4 hjuls udmålings apparat" / "Sporrings apparat"
    De fleste er meget ens, men bare der er 4 sensor, en til hver hjul, og en computer der kan vise dig tallene.
    Om de 4 sensor er koblet sammen med kabler, som de første var, eller infrarød, er godt det samme til hobbybrug, de ældre er som regl billigere.


  • #8   18. mar 2014 det må jeg prøve at holde øje med,, jeg takker smiley

  • #10   18. mar 2014 vil du sende et par billeder på jackmoeslund@gmail.com ?? og hvor kommer du fra ?

  • #12   18. mar 2014 Det lyder rigtig godt smiley

  • #13   18. mar 2014 hov har du et navn på den også ?

  • #15   18. mar 2014 fedt smiley

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #16   18. mar 2014 Der er da mange værksteder der har et Dunlop sporeapparat i alu, som bliver brugt tit. Jeg kan ikke se hvad det fejler? Og det med at rattet aldrig kommer til at sidde lige, er nok mere fordi man har 10 tommelfingre og skruer i den forkerte side, eller skruer den forkerte vej i den rigtige side...

    Uanset hvad, så kommer det vel an på hvilken type biler manden får ind i sit private værksted?


  • #17   18. mar 2014 Jesper *æresdiscipel*

    Hvordan får du en bil til at køre lige når du ikke kan juster camber, som du kan på utrolig mange biler, og derefter både få rat til at sidde lige, og den skal jo heller ikke slide dækkene bagefter.?, med et dunlop app.?


  • #18   18. mar 2014 Spørgsmål,, nu siger du camber og dunlop,,, hvis man har en dunlop og anskaffer sig sådan en fætter her, er man så helt dårlig kørende?? bare nysgerrighed

    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Chassis/Cambervarktoj-191302/


  • #19   18. mar 2014 Et rigtigt apparat til at lave en 4 hjulsudmåling korrekt med koster i dag fra 100000 kr. og op efter.
    Alle de gamle apparater hvor man skal rulle kompensere ved at løfte bilen, bruges kun af mindre værksteder, fordi de ikke vil ofre så mange penge på et nyt.
    Bilerne bliver mere og mere tekniske, og det gør udstyret også.
    Tager du feks. en Citroen C1, så skal bilen trækkes ned når den udmåles, og det kan du ikke med de gamle apparater.
    Så mit råd er, har du noget at bruge det til hver dag, så køb noget nyt som virker.

    jeg har selv lige investere i udstyr, og endte med 4 hjulsudmåler til 170000 kr. og lift til 160000 kr. Begge dele + moms smiley
    Skal det laves, så kan man ligeså godt lave det ordentligt.


  • #20   18. mar 2014 jo jo,,, det er også fint og flot at have sådan noget dyrt udstyr stående,,, men som sagt så er det til det private værksted, dvs jeg bare skal bruge det når jeg skifter en styrekugle, barekugle og lignende, så vil ikke engang overveje at bruge de penge på det...

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #21   18. mar 2014 R.B - Hvad er det manden spørger efter? Noget billigt SPOREAPPARAT, der står INTET om camber/caster udmåling?


    Jack - Hvad er det for biler du kommer til at skrue i?


    Edit: Jeg tror at et dunlop apparat er nok....


  • #22   18. mar 2014 Precis!

    Det der er med udmåling af biler, er, at man justerer bagende ind, og derefter forenden ind, dem hvor man ikke kan justerer bagenden på, men stadig er lidt skæve kan et godt apparat kompenserer så det bedste resultat bliver justeret ind på forenden.

    Et dunlop kan ikke noget af det overstående, det er ubrugeligt den dag i dag, det er precis som overstående skriver., Ordenlig værktøj for ordenlig arbejde.

    Jesper *æresdiscipel*
    Precis, skal man sporrer gør man ikke arbejdet halvt, alle vinkler hører sku da med i en sporring.
    Man bygger heller ikke ny hus og undlader taget smiley


  • #23   18. mar 2014 Nu har jeg selv en Peugeot 407 og størstedelen af dem jeg kender køre i biler som ligner,, så den klasse/år om man så kan sige

  • #24   18. mar 2014 sidespørgsmål,, jeg er ikke udlært mekaniker så i vil nok sige jeg skal holde mig fra det nu,, men camber hvis jeg husker rigtigt er "top bund",, men hvad er caster??

    Jeg har aldrig sporet en bil før,, men hvis jeg kunne lære at skifte en motor i en nyere bil ud fra ordsproget selvlært er vellært,, mon så ikke også jeg kan lære at spore en smiley


  • #25   18. mar 2014 Precis, så skal du have noget bare en lille smule ordenligt, havede det nu været en 72 Opel Kadett eller der omkring, kunne et dunlop måske gå.

    Men man kan godt finde udemærket brugte 4 hjuls udmålings apparater til billige penge.


  • #26   18. mar 2014 Camber
    Tænk gammel oversænket BMW, den får masser camber på bagenden, /----\ (set bagfra) så står hjulene således.

    Caster
    Er støddæmperens hældning bagud, den kan sjældent ændres, det hænder dog.

    Toe in/Toe Out
    Spidsning/Spredning af forhjulene


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #28   18. mar 2014 R.B.

    Hvis manden skal bruge et stykke værktøj, til at kontrollere sporing efter udskiftning af en styrekugle, så behøver man da ikke grej til at lave en 4-hjulsudmåling? Det er da komplet hul i hovedet...

    Jeg kan udmærket godt forstå, at man laver en 4-hjulsudmåling, hvis man har haft adskilt en masse ting og sager der kan justeres på, men sgu da ikke for en skide styrekugle, klap nu lige hesten...

    Der må i øvrigt være mange nye huse uden tag rundt om i Danmark, set udfra din sidste kommentar.


  • #29   18. mar 2014 Som sagt jeg må lige holde øje med det,, det er vare rart at se folk diskutere, det lære man også af smiley

    Super, så var jeg ikke helt galt på den med det jeg forventede smiley


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #30   18. mar 2014 P.S. Jeg har selv et Dunlop apparat, og det er fint nok til mig. Om ikke andet, betaler jeg glædeligt de 6-700 kr det koster at få lavet en en 4-hjulsudmåling på et værksted, hvis der er brug for det.

  • #31   18. mar 2014 Jeg skal lige være helt med, dunlop måler på en aksel af gangen og kam kun benyttes til toe in/out,,, mens 4 hjuls både måler toe, camber og caster på begge aksler på en gang ??

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #32   18. mar 2014 Nemlig

  • #33   18. mar 2014 Jesper *æresdiscipel*

    Jamen precis som du siger, så kan den kun bruges til udskiftning af styrekugle, og kun det.
    Hvad er oddsne for det kun er det han kommer til at lave, med alle de bevægelige dele i en undervogn, som bærearmes bøsninger/kugler, den indre-styrekugle i tandstangen, o.s.v.
    Man behøver ikke have en masse skilt af for at have brug for en udmåling på alle 4, f.eks på ældre VWer skal du bare løsne de 2 bolte der holder spindel og støddæmper sammen, så skal den udmåles.

    Manden vil gerne kunne udmåle en bil, efter rep, så nytter det jo ikke man kun kan skifte styrekugler smiley


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #34   19. mar 2014 Det er det manden skriver at han skal bruge, hvor for fanden så prakke ham en masse ting på?

    HVOR helt PRÆCIST står det at han gerne vil lave en 4-hjulsudmåling?

    "#20

    jo jo,,, det er også fint og flot at have sådan noget dyrt udstyr stående,,, men som sagt så er det til det private værksted, dvs jeg bare skal bruge det når jeg skifter en styrekugle, barekugle og lignende, så vil ikke engang overveje at bruge de penge på det..."


  • #35   19. mar 2014 Det han skriver han skal bruge ?, han har ikke skrevet nogle steder at det specifikt kun skal kunne en ting.
    (at du tror sporring betyder at juster toe, er bare din mangel på fagligt kompetance)

    Og det er ikke et spørgsmål om at prakke mange noget som helst på, men sende ham ordenligt på vej, i hans søgen på udstyr.
    Jeg går ikke ud fra han konstant skal lave styrekugler eller kun gamle biler, og derfor vil jeg råde ham til et ordenligt apparat (som også er nemmere at bruge som første gangs), frem for et det er begrænset, og af ældre model.


  • #36   19. mar 2014 F.eks et apparat som dette, hvis man syntes det er dyrt værktøj, til det formål (og de sorte penge man kan lave :P) det skal bruges til, skal man lade vær med at lave bil.

    http://www.dba.dk/sporings-apperat-facom-fi/id-1005636402/


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #37   19. mar 2014 Jeg forsøger bare at hjælpe manden, og ikke presse ham til at bruge en masse penge på grej han ikke mener at han selv har brug for.

    Mine faglige kompetancer rækker noget længere end du tror. Det er da pænt af dig at råde til at købe noget værktøj, og hvis man alligevel ikke vil købe det pga prisen, så skal man lade være med at lave bil?


  • #38   19. mar 2014 Eftersom bilens geometri er en væsenlig del af bilens sikkerhed, så kan jeg ikke se hvorfor man skal sætte det over styr med gamle apparater, og halvt arbejde.

    Du bliver ved med at sige "hvad han har brug for", hvilket han ikke har udtryks sig for udover han skal kunne sporrer en bil.
    Og hvorfor skal du bestemme hvad han mener han har brug for ?, manden kan da godt tænke selv, og der er ingen, der på nogen måder "presser" ham til at købe noget som helst.


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #39   19. mar 2014 Det virker det til at du gør, med dine kommentarer om alt muligt.

    F.eks et apparat som dette, hvis man syntes det er dyrt værktøj, til det formål (og de sorte penge man kan lave :P) det skal bruges til, skal man lade vær med at lave bil.

    Så hvis han ikke køber sådan et sæt, så skal han ikke lave bil.


  • #40   19. mar 2014 Nej, det kaldes at uddybe og give en baggrund for min grund til den anbefaling jeg har givet manden, og prøve at give den forståelse han har brug for, for at finde det rigtige stykke værktøj, til hans behov.

    Det er meget bedre en som du gør, bare sige han skal købe dette, og så er det nok, men ingen baggrund for hvorfor og hvad begrænsninger det apparat har, fordele/ulemper og endvidere tro at du ved "hvad han har brug for", når hans ikke har udtrykt det på nogen punkter, men bare vil have information omkring sporring af bil og udstyr.

    Hvordan det virker for dig er 200% ligemeget, så længe han får den viden han leder efter, så er det irrelevant hvad du syntes det lyder som.
    Folk kan godt tænke selv, og tage deres egne beslutninger.


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #41   19. mar 2014 Manden har forklaret hvad han skal bruge det til, og ud fra hans beskrivelse er et dunlop apparat nok. At du råder til at bruge en masse penge på noget dyrt udstyr, som lyder til at komme til at stå i hjørnet og samle støv i mandens værksted, er ikke mit problem. Jeg klarer mig fint med et dunlop apparat, og det er jeg sikker på at den kære tråd starter også vil kunne gøre.

    Og nej, folk kan tydeligvis ikke tænke selv, det har du bevist flere gange, med fx: hvis man syns det er for dyrt, skal man holde sig fra at lave bil.


  • #42   19. mar 2014 Manden spurgte også til råds om de forskellige maskiner, og det gav jeg ham.
    Du bliver ved med bare slynge ud, men kommer ikke med det mindste konstruktive.

    Ideen er at fortælle ham om de forskellige apparater, ikke en kamp om hvem der bruger det bedste apparat af os to, for det er 100% ligegyldigt.

    Du kan jo starte med at fortælle ham hvorfor han skal købe et dunlop, frem for et 4hjuls apparat, og hvad fordelen og ulemperne er ved det.


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #43   20. mar 2014 Det behøves jo ikke, når du allerede har skrevet at det er noget lort, fuldstændigt ubrugeligt og alverdens andre åndssvage ting. Og latterlige argumenter med at rattet aldrig vil komme til at stå ligee, når du er færdig med at SPORE en bil med eg dunlop apparat, det er nok fordi det kniber med de faglige kompetencer. Og nej, et dunlop apparat blev ikke kun brugt i 70'erne, der er som sagt værksteder der stadig bruger det. Og sige at det ikke fungerer, er at fylde manden med løgn.
    Du kan gøre PRÆCIS hvad du vil, jeg er ligeglad.


  • #44   20. mar 2014 Så det du siger er du ikke har noget konstruktivt eller rent faktisk noget information at tilbyde samtalen?

  • #45   20. mar 2014 Haha epic. Sporer racerbilen med fiskesnor og tommestok. Og nej det er ikk pis..

  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #46   21. mar 2014 Jo det er bare blevet skrevet. Det går tydeligvis mest ud på for dig, at hagle ned på andre, fordi de ikke har samme mening som du har.

  • Benjamin V
    Benjamin V Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #47   8. mar 2017 Du er dum og skide blød at høre på R.B, folkens, hpber virkelig ikke at i lytter til denne her mand da han ikke har styr på noget som helst smiley køb et dunlop apperat det er ganske fint, fik min toe sat til 0 grader og 0 minutter ved hjælp af dunloppen, derefter røg den på et sporingsapparet 4 hjulsudmåling (maskinen kostede en halv million uden pis) og den gav mig PRÆCIS DET SAMME MPL SOM DUNLOPPEN, SÅ JO R.B BUMS! Den virker fint!! FUCKING HJERNEDØDE IDIOT

  • #50   8. mar 2017 Benjamin V
    Velkommen til Bilgalleri, gætter på du er kommet over fra Kagegalleri?

    Imponerende at du har fået fundet en 3år gammel tråd frem, og ligefrem gider kommenter på det som din første kommentar :-), det er jo næsten en ære, hvis ikke det var ret ligegyldigt, det du lukker ud.

    Husk ALL-CAPS gør det hele mere sandt! smiley


  • #51   8. mar 2017 Der er nogle der hygger.. hehe smiley

  • Christian P
    Christian P Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #52   28. feb 2018 Det er da det værste pladder jeg har hørt jeg har sporet rigtig mange biler med dunlop jeg var sel på et dæk værksted med 4 hjuls udmåling og en måned senre var 2 fordæk slidt så skæve at der skulle 2 nye til og så gjorde jeg det selv med en dunlop så vikede det bare

Kommentér på:
Sporring

Annonce