{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.115 visninger | Oprettet:

Dennis A
Dennis A
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

VW 2.3 Vr5 Olie Forbrug? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Jeg har en ven som for 6 mdr siden købte en VW 2.3 Vr5 Limosine.
For ca 2 mdr siden fik den en skade på køleren og af den grund havde min ven den på værksted og skiftede køler, samtidig skiftede han olie og olie filter + div. Han slår olien op på nettet og der kan den både køre på 5W-30 og 5W-40, han vælger 5W-40. Motoren har kørt temmelig en del (tænker jeg af en benzin) omkring 330.000 km. I forgårs var han forbi mig, og der ser vi af der er dryppet olie (pga regnen), så det løber på vejen, og da vi åbner køleren og kigger, så ser det ud som om at det drypper fra luftfilteret og da vi tjekker oliepinden, så er den tør, dog ikke så tør så lampen lyser (den tog ca 1 ½ liter efterfyldning). Nu tænker jeg så, om den olie han har valgt er for tynd, jeg er ikke meget inde i olie tykkelser osv, men ved det har en del at sige og at en så "slidt" motor, (efter min teori) måske sku køre på noget tykkere olie, eller en speciel olie. Nogen der evt har en tanke om hvad der kan "afhjælpe" på problemet, den har nemlig ikke brugt olie på den måde før han skiftede olie, så tænker selv der måske var en anden olie på forinde, som tidligere ejer har hældt på.. der er intet at se i serviecebog eller på "olieskifteskilt" og har ikke kunne få kontakt til tidligere ejer. Så prøver lige her, da min ven skal køre fra sydfyn til kbh en af de nærmere dage, så kunne være fint at få det rigtige olie på inden afgang. smiley
Den er fra 1998 og det er en passat smiley
mvh Dennis

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VW 2.3 Vr5 Olie Forbrug?
  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    mar 2013

#2   8. apr 2014 Hej Finn.

Tak for det hurtige svar.

Ja, vi har kiggede, samtidig, unnder også, og det så ikke ud til at der var spil fra andre steder, ej heller fra pakdåser osv. Men da jeg kørte en finger ned under hans olie filter ( sådan et stårt rødt et af slagsen, som et forstørret t-hansen luftfilter, hvis du ved hvad jeg tænker på :-)) der blev mine fingrer helt oliefugtet og der var ret så fugtigt på undersiden af luftfilteret. Siger ikke at den har "spyttet" det ud, men tænker på det med for tynd olie i forhold til at den bruger olie, evt via ventilerne, og på den må ryger det måske bag ud i luftfilteret og så spist, brugt/ på den måde. Men er som sagt ikke så meget inde i olie tykkelser( har ihvertfald glemt det :-)) så derfor jeg lige prøver her, og så en tråd for hvis der nu er en der tænker andre ting pga af symptomerne, så kunne det jo være fint at tage noget i opløbet i stedet for at det skal gå helt galt først. smiley

• Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    mar 2013

#4   8. apr 2014 Det har du selvfølgelig ret i, MEN, som sagt havr den ikke brugt alt olien. Ved ikke lige hvor meget den model tager i liter. Det skal siges, at min ven køre mange kilometer i om ugen, til og fra arbejde.

Er helt enige med dig i at der skal en mere proffessionel vurdering til. Men som sagt, tænker man selv kunne starte med at finde ud af om olien kan gå an eller omden er lidt lakrids. For hjem skal han, og så er jeg sikker på han køre den på værksted. Men nu var det lige så meget mig selv der var nysgerrig i forhold til det hele med olie tingen. smiley

• Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    mar 2013

#7   8. apr 2014 Nu er det som skrevet 3W-40 og ikke 30'eren han valgte, men ved som sagt ikke hvordan det lige hænger sammen, men ja, tænkte ummidelbart også noget i den retning du tænker der.. smiley Også fordi det som sagt ikke ser ud til at at dryppe andre steder fra. selvfølgelig med mindre der er nogle af de mere alvorlige ting som du andtyder til.... Meeeen, man har vel lov at håbe/være optimist en gang imellem. smiley

• Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    mar 2013

#8   8. apr 2014 tak Søren, Men synes det er lidt svært at sætte sig ind i, for hvis det som sagt ikke kun er olien, så er der vigtigere tin ag studerer.. smiley

• #9   8. apr 2014 Det har ikke noget at gøre med om der er for tynd olie på!
    Så er der sgu noget galt med motoren, medmindre den blot er utæt.

Du nævner du kunne mærke "olie" ved oliefilteret.
    Måske det var et sted at starte og se om det er spændt ordentligt på ?

• #10   8. apr 2014 Jeg har faktisk oplevet det samme med min V5'er.

Da jeg købte den ved forhandleren var den med ny olie. Og den kørte bare super duper alle 15000km. Da det så blev min tur til at skifte olie og filter fik den Castrol edge 5w/30 på og nu skal den faktisk efter fyldes med 1 liter pr 5000km CIRKA

• #11   8. apr 2014 Syntes i skulle kigge nærmere på det oliefilter, hvis i siger der er olie omkring det. Desuden er de V5'ere også lidt kendt for godt og kunne lide en god slap olie i ny og næ.

• #13   8. apr 2014 tror nu ikke at det har noget med olien at gøre at den er for utæt, er olien ALT for tynd vil der bare ske det at den bare æder det, eller ikke vil lave olietryk.. jeg havde skiftet filtret igen og givet den en castrol 10/60, jeg har én gang prøvet på en Golf 4 at oliefileret var defekt og at olien bare pissede ud, det er også set før at folk glemmer at tage gummien af det gamle filer. og dobbelt antal gummier er ikke dobbelt så godt skulle jeg hilse og sige smiley

Kommentér på:
VW 2.3 Vr5 Olie Forbrug?

Annonce