underlig rystelse i rattet ved + 120 km/t - opel zafira A {{forumTopicSubject}}
Hola Alle
Her i weekenden var jeg et smut på motorvej - her bemærker jeg nogle underlige rystelser i styrtøjet / bilen. En svag vibration i rattet, som langsomt tager til. Passagerene i bilen kan intet mærke på bilen.
Når jeg kører fra 0 til 120, så er der ingen rystelser. Når jeg kører fra 120 til 130 tager de langsomt til. Dog er det som om de aftaler lidt når jeg kører fra 130 til 140 (dog ikke meget).
Jeg efter min tur på motorvej, var min første tanke, at det nok var afbalanceringen den var galt med - at et dæk måske havde smidt en klods - så jeg finder et dækcenter i Århus (var nemlig den vej på), så jeg ikke skulle døje med det på hjemturen. De testede forhjulene, men kunne ingen problemer finde med afbalanceringen.
Jeg får ordnet det jeg skal (0 til 90 km/t) og der er ingen problemer. På vej hjem skal jeg igen på motorvej. Her er problemet det samme.
Når det nu ikke er afbalanceringen, er der så nogen der har et par gode forslag, til hvad jeg skal undersøge??
Med meget god vilje, kan man godt mærke der er en microskobisk rystelse i rattet, når man kører fra 0 til 110 - men - man skal virkelig mærke ekstremt meget efter. Har man vanter på, kan man ikke mærke det - så lidt er det...
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.433
Jeg fik afbalanceret mine hjul ved et værksted der havde nyt fint og flot grej, de lavede også det nummer du beskriver der - også selvom de blev kørt ned på 0 gram så sitrede det i bilen.
Så gjorde en af mine kammerater det og nu er det testet med 210 uden så meget som en svag vibration
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.733
Hvordan tjekkker jeg bedst for slidt styrekugle /bærekugle??
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Bærekuglen kan du tjekke ved at have bilen oppe, og sætte en stor skruetrækker brækjern/dækjern mellem spindel og bærearm, ved bærekuglen og se om der er noget slup..
Tjek også om manchetterne er hele og tætte...
maj 2005
Æ siger tak
Hvis det er en af delene, bør det vel skiftes i begge sider samtidigt, ikke?? eller?
jun 2004
Følger: 23 Følgere: 39 Biler: 6 Emner: 54 Svar: 840
maj 2005
Dog har jeg en stænkklap i bag, der hænger lidt i laser (nærkontakt med "til salg skilt" i siden af vejen). Men - den kan vel ikke forsage de rystelser???
underlig rystelse i rattet ved + 120 km/t - opel zafira A