{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

underlig rystelse i rattet ved + 120 km/t - opel zafira A {{forumTopicSubject}}

Hola Alle

Her i weekenden var jeg et smut på motorvej - her bemærker jeg nogle underlige rystelser i styrtøjet / bilen. En svag vibration i rattet, som langsomt tager til. Passagerene i bilen kan intet mærke på bilen.

Når jeg kører fra 0 til 120, så er der ingen rystelser. Når jeg kører fra 120 til 130 tager de langsomt til. Dog er det som om de aftaler lidt når jeg kører fra 130 til 140 (dog ikke meget).

Jeg efter min tur på motorvej, var min første tanke, at det nok var afbalanceringen den var galt med - at et dæk måske havde smidt en klods - så jeg finder et dækcenter i Århus (var nemlig den vej på), så jeg ikke skulle døje med det på hjemturen. De testede forhjulene, men kunne ingen problemer finde med afbalanceringen.

Jeg får ordnet det jeg skal (0 til 90 km/t) og der er ingen problemer. På vej hjem skal jeg igen på motorvej. Her er problemet det samme.

Når det nu ikke er afbalanceringen, er der så nogen der har et par gode forslag, til hvad jeg skal undersøge??

Med meget god vilje, kan man godt mærke der er en microskobisk rystelse i rattet, når man kører fra 0 til 110 - men - man skal virkelig mærke ekstremt meget efter. Har man vanter på, kan man ikke mærke det - så lidt er det...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  underlig rystelse i rattet ved + 120 km/t - opel zafira A
  • #1   14. apr 2014 En slidt styrekugle eller bærekugle leje og deslige... de tjekkede det ikke ved dækcenteret da de havde hjulene af.. ?

• #2   14. apr 2014 Mange steder afbalancerer de heller ikke helt ned til 0 gram og der er forskel på hvor godt det er gjort og hvor godt deres udstyr er.

Jeg fik afbalanceret mine hjul ved et værksted der havde nyt fint og flot grej, de lavede også det nummer du beskriver der - også selvom de blev kørt ned på 0 gram så sitrede det i bilen.

Så gjorde en af mine kammerater det og nu er det testet med 210 uden så meget som en svag vibration

• #3   14. apr 2014 Nej - det var desværre en travl lørdag jeg ankom - så - tid havde de desværre ikke meget af. Hjullejet har jeg selv tjekket, da jeg ved det er en trist svaghed ved zafira, Det gav ingen lyde af sig.

Hvordan tjekkker jeg bedst for slidt styrekugle /bærekugle??

• #4   14. apr 2014 Løfter bilen op og tager fat i dækket fra side til side... (styrekugle)
    Bærekuglen kan du tjekke ved at have bilen oppe, og sætte en stor skruetrækker brækjern/dækjern mellem spindel og bærearm, ved bærekuglen og se om der er noget slup..
    Tjek også om manchetterne er hele og tætte...

• #5   14. apr 2014 ahhhh - super smiley

Æ siger tak smiley Det er da til at finde uf af smiley

Hvis det er en af delene, bør det vel skiftes i begge sider samtidigt, ikke?? eller?

• #6   14. apr 2014 Havde en lignende situation på min arbejdsbil (2012 Mercedes B klasse). Troede også at det var afbalanceringen, men efter skift af dæk var problemet det samme. Fandt så ud af at de bagerste støddæmpere var færdige. Efter skift af dem ligger den helt stabilt ved motorvejshastighedder igen.

• #7   14. apr 2014 Alle støddæmere hele vejen rundt blev skiftet sidste år. Tjekkede dem igennem ved skift til sommerdæk - alt er ok der smiley

Dog har jeg en stænkklap i bag, der hænger lidt i laser (nærkontakt med "til salg skilt" i siden af vejen). Men - den kan vel ikke forsage de rystelser???

Kommentér på:
underlig rystelse i rattet ved + 120 km/t - opel zafira A

Annonce