2.619 visninger
|
Oprettet:
BMW M20B27 krumtap/leje skifte. {{forumTopicSubject}}
Står med en 327 Eta motor (lavet til supereta) med defekte plejllejer.
Har en 324td motor der skal hugges op som jeg tager krumtappen fra, nu jeg skal i gang.
Hvad skal jeg ha fat i og noget der er bedre end andet og noget jeg skal være opmærksom på?
Er første gang jeg roder med bunden af en motor, så vil gerne ramme plet med de rigtige dele/fremgangsmåde første gang.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Når du monterer krumtap og nye lejer så husk at giv lejerne godt med motorolie (bare med en finger) så der ikke er "tørre pletter" i så fald risikerer du at første start river et leje.
dec 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 120
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Har kun fået pillet bundkarret af 324tderen, så skal lige ha standeret Etaen og luret lidt på den, hvor slem den ser ud.
Men takker for jeres input indtil videre
Hvis i har et link til en god "guide" så smid den gerne, så jeg kan få lidt godnatlæsning til i aften
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
2: Monter lejeskaller i korrekt størrelse i blok ( smør med olie)
3: Monter krumtap, drej rundt - smør med rigeligt olie.
4. Monter øverste lejeskal - Smør med olie.
5: Spænd i moment - jeg brugte locktite på mine bolte.
Mærk efter at den kører "som smurt" og let i lejerne.
Done deal, tager ikke lang tid.
Forberedelsen er vigtigst, og hvis du ikke vil bruge mange penge på at få den balanceret eller målt ud er det jo bare med at tage chancen med et sæt nye lejer i samme størrelse som du tog ud.
Endeslør kan du mig bekendt ikke justere uanset om du måler det eller ej, så også her må du bare tjekke at tappen ikke ser decideret slidt/defekt ud. Normalt sidder det på det midterste leje (i hvert fald på M10 blokken)
Men før alt dette, er blokken så tjekket for "tønde form" og "glasering" ?
hvis ikke burde du smutte ned til det nærmeste motor værksted og få cylindrene målt ud.
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Lige sådan noget jeg sku høre
Hvad er "mange penge" cirka, for hhv balancering og udmåling og hvad skal man gøre på forhånd (tømme blokken helt?)
For til at starte med var min plan en hovedrenovering, men tror det går i vasken pga tid/penge, så nu vil jeg "bare" ha tappen i med nye lejer og så få motoren i og startet op og få bilen synet så jeg kan nyde den lidt henover sommeren og så måske gi den hele turen senere hen, med nye stempler/ringe, knaster og evt portning/polering.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Jeg ved ikke hvad det koster at få den balanceret, men der ryger vel hurtigt et par Egern
Ang udmåling, så smed jeg en 6-pack øl ved Esbjerg cylinder service på Hedegårdsvej, han skulle bare tjekke at min blok var boret godt nok (købte en ny-boret blok)
Hvis du "bare" vil samle en motor kan du altså sagtens springe alt det halløj over, for hvis tappen er skæv går den stramt eller sidder fast når du spænder de nye lejer op.
Du burde minimum gøre følgene:
1: Hone cylindervæggene for at tage "glaseringen" - søg evt youtube for "cylinder glaze removal"
Dette gøres med honer til boremaskine smurt i olie når du honer
2: Rense tjekke stempler/ringe - tjekke "ring-gap"
Her sætter du en stempelring løst i cylinderen og måler hvor meget "gabet" måler - det skal helst ikke være for stort = mindre kompression.
3: Tjekke krumtappens mål med skydelære for at verificere at du har læst rigtigt på lejerne - tjekke selve lejet for rivninger.
4: Montere en 272 graders knast når du nu er i gang, så komemr der smæk på sådan en ETA.
Ellers er det jo bare med at tage det stille og roligt og holde tingene RENE!!
VIGTIGST!!!
Husk tilkøring med MINERALSK olie eller tilkøringsolie - IKKE semi eller fuld syntetisk.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Den er allerede lavet efter foreskrifterne, da den lå i en M3 Replica, hvor den så smed et plejlleje
Så en smedet/TD tap, så er det en rigtig lækker maskine
Men netop fordi jeg kun har hørt OM motoren, ikke selv kørt med den, er jeg altid lidt skeptisk, og får jeg den skildt i atomer, ved jeg at jeg enten løber tør for penge/tålmodighed, da det bliver et "hygge projekt"(laveste prioritet) og når det er til mig selv, så går der Jeppe K i den og så hedder det "Nyt nyt nyt!"
Så vil meget gerne vente med at hive toppen af, indtil jeg har haft prøvet motoren i bilen, for så kan det være den ryger ud igen til vinter, så den kan blive lakket i motorrummet osv
Men 02 Power, jeg takker rigtig mange gange for dit og de andres input, det var lige den "beroligelse" jeg havde brug for, at det ikke var så slemt som jeg fik indtryk af, da jeg begyndte at høre om plastigauge, endeslør, micrometer osv.!
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Men hvad gør man så hvis det ER slidt, kan man så som menig mand afgøre om en krumtap er færdig, eller om den har 150000km tilbage af livet?
Det vigtigste er renlighed, omtanke og en ny oliepumpe.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 3
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Der er lidt langt fra en m20 til en M47 motor
Men jeg har selv købt en 320d med defekt plejlleje, så det er nok en svaghed på dem.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 3
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 3
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
BMW M20B27 krumtap/leje skifte.