{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.619 visninger | Oprettet:

BMW M20B27 krumtap/leje skifte. {{forumTopicSubject}}

Står med en 327 Eta motor (lavet til supereta) med defekte plejllejer.
Har en 324td motor der skal hugges op som jeg tager krumtappen fra, nu jeg skal i gang.
Hvad skal jeg ha fat i og noget der er bedre end andet og noget jeg skal være opmærksom på?
Er første gang jeg roder med bunden af en motor, så vil gerne ramme plet med de rigtige dele/fremgangsmåde første gang.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BMW M20B27 krumtap/leje skifte.
  • #1   11. jun 2014 Micrometerskrue + Original dele fra BMW - så skulle det virke.

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #2   11. jun 2014 Hvis det er standard størrelse lejer du piller ud, skal der naturligvis standard størrelse lejer i igen, men mål for en sikkerheds skyld. En mikrometerskrue er næsten uundværlig, da du også skal måle tykkelsen på tryklejerne/endeslørs lejer er der også nogen der kalder dem, for at du kan opnå det rigtige endeslør når du har lagt krumtappen i igen og underfaldene er spændt. Dette måles nemmes med et måleur på en magnetfod, så man kan måle hvor meget krumtappen kan vandre i længderetningen.

• #3   11. jun 2014 Og husk endeligt at spænde alt med momentnøgle efter foreskrifterne.

Når du monterer krumtap og nye lejer så husk at giv lejerne godt med motorolie (bare med en finger) så der ikke er "tørre pletter" i så fald risikerer du at første start river et leje.

• #4   11. jun 2014 Jeg har hørt om nogen som har taget oliepumpen fra 324td'en og smidt på ETA motoren, da den originale oliepumpe på ETA'en ikke giver et højt nok olietryk, og derved undgå at lejerne i motoren bliver hurtigt slidt igen, men ved ikke om det passer ? smiley

• #5   11. jun 2014 Som udgangspunkt plejer diesel stumper at være kraftigere generelt, og ikke kun på BMW. Om den passer i din eta blok ved jeg ikke, men hvis den gør så vil den med stor sandsynlighed være kraftigere end den almindelige.

• #6   11. jun 2014 Ja den med oliepumpen har jeg godtnok også haft i tankerne.
    Har kun fået pillet bundkarret af 324tderen, så skal lige ha standeret Etaen og luret lidt på den, hvor slem den ser ud.
    Men takker for jeres input indtil videre smiley
    Hvis i har et link til en god "guide" så smid den gerne, så jeg kan få lidt godnatlæsning til i aften smiley

• #7   11. jun 2014 1: Tjek ny krumtap for slid og størrelse

2: Monter lejeskaller i korrekt størrelse i blok ( smør med olie)

3: Monter krumtap, drej rundt - smør med rigeligt olie.

4. Monter øverste lejeskal - Smør med olie.

5: Spænd i moment - jeg brugte locktite på mine bolte.

Mærk efter at den kører "som smurt" og let i lejerne.

Done deal, tager ikke lang tid.
    Forberedelsen er vigtigst, og hvis du ikke vil bruge mange penge på at få den balanceret eller målt ud er det jo bare med at tage chancen med et sæt nye lejer i samme størrelse som du tog ud.

Endeslør kan du mig bekendt ikke justere uanset om du måler det eller ej, så også her må du bare tjekke at tappen ikke ser decideret slidt/defekt ud. Normalt sidder det på det midterste leje (i hvert fald på M10 blokken)

Men før alt dette, er blokken så tjekket for "tønde form" og "glasering" ?
    hvis ikke burde du smutte ned til det nærmeste motor værksted og få cylindrene målt ud.

• #8   12. jun 2014 02Power:
    Lige sådan noget jeg sku høre smiley
    Hvad er "mange penge" cirka, for hhv balancering og udmåling og hvad skal man gøre på forhånd (tømme blokken helt?)
    For til at starte med var min plan en hovedrenovering, men tror det går i vasken pga tid/penge, så nu vil jeg "bare" ha tappen i med nye lejer og så få motoren i og startet op og få bilen synet så jeg kan nyde den lidt henover sommeren og så måske gi den hele turen senere hen, med nye stempler/ringe, knaster og evt portning/polering.

• #9   12. jun 2014 Hej igen smiley

Jeg ved ikke hvad det koster at få den balanceret, men der ryger vel hurtigt et par Egern smiley

Ang udmåling, så smed jeg en 6-pack øl ved Esbjerg cylinder service på Hedegårdsvej, han skulle bare tjekke at min blok var boret godt nok (købte en ny-boret blok)

Hvis du "bare" vil samle en motor kan du altså sagtens springe alt det halløj over, for hvis tappen er skæv går den stramt eller sidder fast når du spænder de nye lejer op.

Du burde minimum gøre følgene:

1: Hone cylindervæggene for at tage "glaseringen" - søg evt youtube for "cylinder glaze removal"
    Dette gøres med honer til boremaskine smurt i olie når du honer

2: Rense tjekke stempler/ringe - tjekke "ring-gap"
    Her sætter du en stempelring løst i cylinderen og måler hvor meget "gabet" måler - det skal helst ikke være for stort = mindre kompression.

3: Tjekke krumtappens mål med skydelære for at verificere at du har læst rigtigt på lejerne - tjekke selve lejet for rivninger.

4: Montere en 272 graders knast når du nu er i gang, så komemr der smæk på sådan en ETA.

Ellers er det jo bare med at tage det stille og roligt og holde tingene RENE!!

VIGTIGST!!!
    Husk tilkøring med MINERALSK olie eller tilkøringsolie - IKKE semi eller fuld syntetisk.

• #10   12. jun 2014 Burde sådan en ETA ikke have et B25 topstykke hvis det var helt rigtigt ? smiley I så fald har jeg et på hylden til småpenge samt et sæt nye strækbolte smiley

• #11   13. jun 2014 Ruben:
    Den er allerede lavet efter foreskrifterne, da den lå i en M3 Replica, hvor den så smed et plejlleje smiley
    Så en smedet/TD tap, så er det en rigtig lækker maskine smiley
    Men netop fordi jeg kun har hørt OM motoren, ikke selv kørt med den, er jeg altid lidt skeptisk, og får jeg den skildt i atomer, ved jeg at jeg enten løber tør for penge/tålmodighed, da det bliver et "hygge projekt"(laveste prioritet) og når det er til mig selv, så går der Jeppe K i den og så hedder det "Nyt nyt nyt!" smiley
    Så vil meget gerne vente med at hive toppen af, indtil jeg har haft prøvet motoren i bilen, for så kan det være den ryger ud igen til vinter, så den kan blive lakket i motorrummet osv smiley

Men 02 Power, jeg takker rigtig mange gange for dit og de andres input, det var lige den "beroligelse" jeg havde brug for, at det ikke var så slemt som jeg fik indtryk af, da jeg begyndte at høre om plastigauge, endeslør, micrometer osv.! smiley

• #12   13. jun 2014 Helt i orden, held og lykke med projektet smiley

• #13   13. jun 2014 Lyder som en superfed kværn, held og lykke med den smiley

• #14   13. jun 2014 Ja altså man kan jo lave alt til raket videnskab, og Plasti-gauge er da også en fin måde at finde ud af om lejer eller tap er slidt.

Men hvad gør man så hvis det ER slidt, kan man så som menig mand afgøre om en krumtap er færdig, eller om den har 150000km tilbage af livet?

Det vigtigste er renlighed, omtanke og en ny oliepumpe.

• #15   27. dec 2017 Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor lige pluslig da jeg startet min Bmw 320D fra 2006 så er der gået et plejleje i motor bilen har kørt 130.000 km

• #16   27. dec 2017 Kim H.
    Der er lidt langt fra en m20 til en M47 motor smiley
    Men jeg har selv købt en 320d med defekt plejlleje, så det er nok en svaghed på dem.

• #17   27. dec 2017 Ved du vad det koster og få lavet og hvor for det sker

• #18   27. dec 2017 Jeg gav 7000kr for en ny motor der havde gået 150.000km og lagde i, ellers hedder det jo ny krumtap osv. smiley

• #19   27. dec 2017 Hvor købte du den motor hende vis jeg skal have fat i sådan en hilsen Kim

• #20   27. dec 2017 Ebay smiley

Kommentér på:
BMW M20B27 krumtap/leje skifte.

Annonce