{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
626 visninger | Oprettet:

Slør i højreforhjul - opel zafira a {{forumTopicSubject}}

Hola Alle

Jeg har længe haft en rysten i rattet når jeg lå på 70 - 80 km/t. Jeg tænkte det bare var en afbalanceringsklods der var problemet. Så jeg lod det hjul afbalancere. Problemet er der stadig.

MEN - ved nærmere inspektion har jeg opdaget, at der er lidt slør i hjulet, og at det ganske givet er årsagen til rystelserne.

Når jeg tager fat i hjulet "klokken 12 og kl 6" sidder det 100% stabilt.

MEN - når jeg tager fat "klokken 9 og kl 3" kan hjulet give sig et par millimeter, hvis man virkelig tager fat og ligger 130 kg rå og behåret thybo bag.

Min umiddelbare tanke er, at det måtte være styrekuglen der er gået - men - alle manchetter ser ud som nye. Bilen retter sig fint op når jeg slipper rettet ved kørsel. Ingen mislyde ved kørsel - ej heller rystelser når jeg bremser.

Hvad mener I? kan det alligevel være styrekuglen? Eller - er der andet jeg bør udforske?

Som sidebemærkning kan jeg fortælle, at fjederen er pænt rusten (og skal naturligvis skiftes) - ligeledes skal støddæmperen også skiftes. Kan noget med forbindelse hertil have betydning??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slør i højreforhjul - opel zafira a
  • #1   11. jul 2014 Hej Egern,

    Det du altid kan konkludere, er at hvis der ikke er slør både kl. 12 - 6 og 9-3, er det ikke hjullejet. Der ville være samme slør i alle retninger.

    Når sløret kommer kl. 9-3 er det styretøjsrelateret og med garanti enten styrekugle eller tandstang. Selvom manchetter er tætte og iorden, er det stadig en sliddel.

    Håber det giver svar nok?


  • #2   11. jul 2014 Måske en bærekugle eller gummibøsning til hjulophænget.

    At fjederen er rusten er betydningsløst - sålænge den ikke er knækket - de ruster alligevel for et godt ord.
    Støddæmperne kontrollerer du ved at trykke bilen ned i det pågældende hjørne - så må bilen ikke straks fjedre tilbage eller stå og vugge mere end 2 - 3 gange - og der skal helst være parvis ens udfjedring for og bag.


  • #3   11. jul 2014 Som skrevet ovenfor
    Er der slør kår man rykke i hjulet kl 3 & 9
    Så er det styrtøjs relateret.

    Det kan også være ek defekt bærearms bøsning
    Så bærearmen giver sig under kørslen.

    Og ja selv om en styrekugle manchet ser fin ud.
    Kan kuglen indenunder være slidt

    Nav og bremser er helt frie for rust og skidt
    Ellers kan det også have indflydelse på rystelser


  • #4   11. jul 2014 Jeg siger tak for alle de gode svar smiley

    Hvordan kontrolleres tandstangen yderligere, for om det kunne være den??


  • #5   11. jul 2014 ... jeg tænker - hvis det er tandstangen, burde problemet så ikke være ens i begge sider?

  • #6   11. jul 2014 Nej, der sidder en sporestang i hver side, som forbinde styrekuglerne med hjulene.

    Hvis det var hele tandstangen der var slør i, ville du næsten med garanti også have oliespild fra servo.


  • #7   11. jul 2014 ahh - ok smiley

    Den har jeg været til rykken i - der er intet slør i den... Ville den ikke kunne give sig, hvis det var den, der var skyld i det?


  • #8   11. jul 2014 Hvad angår styrestang og styrekugle - og nu kan det sikkert godt være, jeg spørger meget dumt - men - er det noget man udskifter parvis? altså begge sider på en gang eller er det bare "efter behov"?

  • #9   11. jul 2014 Personligt skifter jeg sådan noget parvis. De er ikke dyre, og du skal alligevel have sporet bilen bag efter.

  • #10   11. jul 2014 Det er jo lidt smag og behag, men kan man se at det kun er pga. uheldige omstændigheder at den er gået i den ene side (f.eks hul på bærekuglemanchet - manglende varmeafskærming ind mod bremseskiven mm.), er der normalt ikke nogen grund til at skifte i den anden side også.

Kommentér på:
Slør i højreforhjul - opel zafira a

Annonce