{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.925 visninger | Oprettet:

4x100 på 4x98 med sligre bolte ET FOR HØJ {{forumTopicSubject}}

halløjsa er kommet til at købe nogle lækre dotz mugello fælge til min fiat seicento fælgene er 4x100 og fiat køre med 4x98 så har investeret i nogle excentriske bolte.

MEN da jeg så efter at have hentet fælge ville montere den viser det sig at de sidder for langt inde.

hvad kan jeg køre nu, hvad er muligheden stadig at få disse lækre fælge på bilen.

synes ikke det er smart med universal spacere og hvis jeg tager spacere som passer over nav på fiat og sætter centerringe på spacere skal jeg bruge extra lange excentriske bolte og synes jeg umiddelbart virker lidt farligt??

har kigget lidt rundt omkring på the worldwideweb og har ikke kunne finde nogle adaptere fra 4x98-4x100 som jeg ville synes var den bedste løsning.

kan jeg købe bolt on spacere til 4x98 og stadig bruge mine excentriske bolte mellem fælg og spacer??

Ja i bund og grund søger jeg en holdbar og sikker løsning på at få mine fælge 10 - 15mm længere ud fra nav??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  4x100 på 4x98 med sligre bolte ET FOR HØJ
  • #1   11. jul 2014 Ville mene at det på alle måder er en dårlig løsning. Sælg fælgene og køb et sæt der passer. Det andet vil kun give dig bøvl.

• #2   11. jul 2014 har fælgene tilsalg men da det lige er de her fælge jeg vil have på havde jeg håbet jeg kunne finde en anden løsning, men ud over det køre mange drift biler rundt med bolt on spacere så er umiddelbart mit eget bedste bud.

Hvad begrunder du din mening med? bare nysgeri om det er erfaring eller bare et skud i tågen? smiley

• #3   11. jul 2014 Det bliver noget lort med lange bolte og spacere når det er slingrebolte. Jeg turde ikke køre med det. Men du kunne derimod selv få drejet nogle abdaptere i den rette tykkelse, så det går fra 4x98 til 4x100. Hvis man så lavede apdapterne med gevindstænger på, så du køre med møtrikker på fælgene. Det ville være den rigtige løsning

• #4   11. jul 2014 Det er dog ulovligt, og kan ikke synes.

• #5   11. jul 2014 det findes allerede endda med tuv godkendelse i form af bolt on spacere hvor du bolter spacer til bil og derefter fælgen på spacer i mit tilfælde ville jeg bruge slingre bote mellem fælg og spacer da det så hedder fra 4x98 til 4x98.
    eller som adapter som fungere på samme måde bare hvor huller til fælge er forskellige. men de er tilgengæld dyere end bolt on spacere og i mit tilfælde ville det ikke gøre noget at bruge slingre bolte da fælger kommer til at sidde over spacerens nav.

men som sagt har aldrig prøvet med begge dele samtiddig og ville høre om det ville være hjernedødt at forsøge men tror nu ikke det vil give en forskel om de på sidder med slingre bolte på bilen nav eller spacerens nav så længe centreringen bare er 100 procent iorden.

• #6   11. jul 2014 Sonni B spacere er kun lovlige når de kommer med fælgene. Dem der laver dem skal også have spacere med til dem ellers er det ikke lovligt selvom de spacere er Tüv godkendte. Den danske lov siger det kun er lovligt når de er godkendt med den type fælg

• #7   11. jul 2014 hmm lidt misvisende de ikke skriver det som note til ved varen men blot skriver tuv godkendte. :S men skal ikke kunne sige om du har ret.

• #8   11. jul 2014 Spa er plade og slingerbolte. Ville ikke være nervøs. Chefernes racerbiler køre med det og det fungere fint. Så det vil også fungere på en lille bil som din

• #9   11. jul 2014 hvordan har han centreret dem så? jeg vil gerne have dem 10 mm ud, skal jeg så bare købe mellemlægsnings spacer og 10mm længere bolte. spaceren skal selv følgelig have sit eget "nav" ikke?

• #10   11. jul 2014 CenteringsrInge og skingerbolte.

• #11   11. jul 2014 http://nv-autodele.dk/shop/spacer-20mm-10mm-8091p.html

bare sådan en model og så med længere bolte?

synes det virker lidt voldsomt men skal ikke undre mig det fungere smiley

• #12   11. jul 2014 Sonni B hvordan skal fabrikanten holde styr på alle landes færdselsregler`. Det er jo kun i Danmark de måske siger at spacere kun er lovlige når de høre til den fælg. Tüv er ikke en godkendelse, men et kvalitets mærke. Så at noget er tüv godkendt betyder ikke du bare må bruge det. Do skal ind i detailforskrifterne og se hvad de skriver

• #13   11. jul 2014 Ok så lærte man noget nyt. Men lovligt eller forsvarligt følges ikke altid sammen i min bog. Der er så meget fuldstændig ufarligt der er ulovligt. Fandt et sted hvor der stod bilen kunne synes med disse spacer men skulle også bestilles til den gældene bil. Og når forhandler skriver det som "eksperterne" må jeg som kunde går ud fra de ved hvad de snakker om. Men lige for at vende tilbage til emnet køre der mange rundt med spacer eller adapter så jeg tør godt tage chancen. Men tak for din heads up

• #14   11. jul 2014 Her er, hvad Færdselsstyrelsen skriver:

"Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres
    ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på
    fælgene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres"

• #15   11. jul 2014 ok ja så er der da ikke noget at være i tvivl om smiley

Kommentér på:
4x100 på 4x98 med sligre bolte ET FOR HØJ

Annonce