Korrekt brug af aircondition {{forumTopicSubject}}
Hej
Min Clio IV har almindeligt airconditionanlæg. Det er min første bil med a/c.
Jeg bruger det på følgende måde: Alt efter udetemperaturen sætter jeg den på max.-køling til lidt mindre - jeg justerer selvfølgelig temperaturen, så det er behageligt for mig, da det hurtigt kan blive både for koldt og for varmt. Når jeg føler, at jeg har den rette temperatur, sætter jeg recirkulationen til. Så har jeg en behagelig temperatur i kabinen i lang tid.
Jeg har læst dette med recirkulation et sted på nettet - og det virker umiddelbart rigtig godt at bruge det. Men min far bruger det aldrig i sin bil. Hvad er bedst at gøre?
Jeg vil meget gerne have en beskrivelse af, hvordan man bruger a/c korrekt. Er det godt at bruge recirkulation, når den ønskede temperatur er opnået?
På forhånd tak.
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.737
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.266
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
Jeg søger netop en teknisk forklaring på, hvad der egentlig sker med kompressor, når luften recirkuleres. Sparer man energi ved det? Hvad er den generelle anbefaling?
sep 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 602
feb 2006
Følger: 112 Følgere: 110 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.947
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Eller hvis der bliver sagt i radioen at man skal lukke døre og vinduer pga røg forgiftning.
Jeg skulle igennem skive dengang der var brand på Danish Crown. Så der giver det god mening og bruge det... Men du skal helst ha frisk luft udefra
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.533
Manuel A/C er ligesom et almindeligt ventilations anlæg i bilen.
A/C tilføjer en affugtende og kølende effekt hvilket gør det brugbart hele året - og det skal bruges hele året!
Helst så meget som muligt.
Om du har recirculation på eller ej og hvornår den bruges er en smagssag.
Her i varmen bruger jeg den de første 10 minutter til kabinen er kølet af, og så slår jeg den fra igen for at få frisk luft.
Om vinteren f.eks er den god til hurtigt at få temperaturen op i kabinen.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
apr 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 195 Svar: 5.527
Tak for din henvendelse.
Der er delvist noget om det. Da det er begrænset hvor meget et AC-anlæg kan sænke temperaturen i forhold til udetemperaturen, vil anlægget selv sagt komme på mindre arbejde, hvis det hele tiden er den samme luft den skal køle ned.
Til gengæld er det jo den samme luft i kabinen der hele tiden ”går igen”, så afhængig af forholdene bliver det en noget udpint luft man kommer til at side i.
Så længe man mener at klimaet i bilen er behageligt, vil der altså ikke være noget i vejen for at bruge recirkulationen som et led i temperaturreguleringen.
Recirkulationen er primært tænkt til at bruge når man vil forhindre forurenet luft i at komme ind i kabinen ( os støv o.l.). Ligesom den kan benyttes til at få hurtigere temperatur i kold bil.
Korrekt brug af aircondition