{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.048 visninger | Oprettet:

Korrekt brug af aircondition {{forumTopicSubject}}

Hej

Min Clio IV har almindeligt airconditionanlæg. Det er min første bil med a/c.

Jeg bruger det på følgende måde: Alt efter udetemperaturen sætter jeg den på max.-køling til lidt mindre - jeg justerer selvfølgelig temperaturen, så det er behageligt for mig, da det hurtigt kan blive både for koldt og for varmt. Når jeg føler, at jeg har den rette temperatur, sætter jeg recirkulationen til. Så har jeg en behagelig temperatur i kabinen i lang tid.

Jeg har læst dette med recirkulation et sted på nettet - og det virker umiddelbart rigtig godt at bruge det. Men min far bruger det aldrig i sin bil. Hvad er bedst at gøre?

Jeg vil meget gerne have en beskrivelse af, hvordan man bruger a/c korrekt. Er det godt at bruge recirkulation, når den ønskede temperatur er opnået?

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korrekt brug af aircondition
  • #1   23. jul 2014 Jeg meget sjældent recirkulation, du holder jo på fugten fra din ånde f.eks. Luften bliver dermed også tung med tiden - Jeg finder det meget ubehageligt at køre med recirkulation og kan direkte mærke det efter lidt tid, hvis jeg er kommet til at sætte det til ved en fejl! Jeg bruger det kun på kolde dage, hvis jeg vil holde lidt mere på varmen, for at varme hurtigere op, men også her, f.eks. ved dug indvendigt på ruden, ja der frarådes recirkulation, da du igen ikke fører fugt ud af kabinen!

• #3   23. jul 2014 Du skal vel have frisk luft i bilen når du kører?

• #4   23. jul 2014 Jeg tænker bare, at når systemet har brugt energi på at nedkøle noget luft, kan det vel lige så godt blive genbrugt nogle gange i kabinen?

Jeg søger netop en teknisk forklaring på, hvad der egentlig sker med kompressor, når luften recirkuleres. Sparer man energi ved det? Hvad er den generelle anbefaling?

• #5   23. jul 2014 A/C har bedst af at blive brugt, og det kører altid i mine biler. Om vinteren primært pga fugt, og at det skal bruges. Recirkulation bruger jeg aldrig!

• #6   23. jul 2014 recirkulation er designet til at holde røg, lugt, smog osv ude af kabinen, du kan sagtens køre med det så lang tid du kombinere med at have dit AC tændt, da fordamperen sørger for at trække ALT fugt ud afkabinen, og lede det ud af dens afløb. du kan typisk se vand under bilen når den har stået stille. jeg kører også med recirk aktiveret, kombineret med mit klima. men tror sgu ikke du kan se nogen økonomisk effekt ved det ene eller andet.

• #7   23. jul 2014 recirkulation bruger jeg kun når jeg køre bage en osende diesel bil i længere tid.
    Eller hvis der bliver sagt i radioen at man skal lukke døre og vinduer pga røg forgiftning.
    Jeg skulle igennem skive dengang der var brand på Danish Crown. Så der giver det god mening og bruge det... Men du skal helst ha frisk luft udefra

• #8   23. jul 2014 Hamster det er noget ævl... Alt fugt fra kabinen ender i din fordamperkasse og ryger ud..... Dit sved, ånde mv ender i din fordamper da den er kold og suger fugten til sig...

• #9   23. jul 2014 Kan man bruge det forkert? smiley

Manuel A/C er ligesom et almindeligt ventilations anlæg i bilen.
    A/C tilføjer en affugtende og kølende effekt hvilket gør det brugbart hele året - og det skal bruges hele året!
    Helst så meget som muligt.

Om du har recirculation på eller ej og hvornår den bruges er en smagssag.
    Her i varmen bruger jeg den de første 10 minutter til kabinen er kølet af, og så slår jeg den fra igen for at få frisk luft.
    Om vinteren f.eks er den god til hurtigt at få temperaturen op i kabinen.

• #10   23. jul 2014 Ved at recirkulere genbruges den allerede afkølede luft, så kabinen hurtigere køles ned/varmes op - derfor drejer det sig om at lukke alle vinduer og starte recirkulationen med det samme. Jeg vil dog næppe tro at der hele tiden alligevel ikke indsuges måske 10% frisk luft - ellers ville folk i kabinen jo hurtigt blive sløve og dø af kulilteforgiftning.

• #11   25. jul 2014 Svar fra FDM:

Tak for din henvendelse.

Der er delvist noget om det. Da det er begrænset hvor meget et AC-anlæg kan sænke temperaturen i forhold til udetemperaturen, vil anlægget selv sagt komme på mindre arbejde, hvis det hele tiden er den samme luft den skal køle ned.
    Til gengæld er det jo den samme luft i kabinen der hele tiden ”går igen”, så afhængig af forholdene bliver det en noget udpint luft man kommer til at side i.
    Så længe man mener at klimaet i bilen er behageligt, vil der altså ikke være noget i vejen for at bruge recirkulationen som et led i temperaturreguleringen.
    Recirkulationen er primært tænkt til at bruge når man vil forhindre forurenet luft i at komme ind i kabinen ( os støv o.l.). Ligesom den kan benyttes til at få hurtigere temperatur i kold bil.

Kommentér på:
Korrekt brug af aircondition

Annonce