{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.943 visninger | Oprettet:

Olieskift intervaller {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Jeg har en gammel toledo 1,9tdi 130 hk(275000 km) som jeg kører en del i. Ca. 60.000 pr år. Jeg har haft nogle stykker af dem og har altid skiftet olie og filter for hver 15.000 km. Så her den anden dag, var der en "klogeåge" der mente, at når jeg kørte så meget på så kort tid, så kunne jeg godt nøjes med olieskift for hver 30000 km. Hånden på hjertet - jeg gider ikke tage chancen for de 1000 kroner et filter og noget ordentligt olie koster. Men han var meget skråsikker og talte om både viskositet og smøre evne.

Har han ret?

Mvh. Thomas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift intervaller
  • #1   18. sep 2014 på lastbiler er den god nok.. og jo flere korte ture jo dårligere og mere beskidt olie får du..

mener at på en lastbil der bør man skifte olien så snart den æder af det.. altså mere end normalt smiley

• #2   18. sep 2014 Det er jo ikke ligefrem en lastbil:-) og når den bliver startet kører den sjældent under 100 km.

• #3   18. sep 2014 Det lige meget om olien er beskidt "sort" det er addetiverne i olien der slides bort og jo flere start af motoren jo mere slides de så vil mene du kan køre 30 mellem hvert service ... En del lastbiler får ikke skiftet olie de får bare nye addetiver hældt på en råolie mister aldrig sin smørrende effekt

• #4   19. sep 2014 Jeg skifter for hvert 10000 uanset forskrifter. Forskrifterne er til for at hr. Og fru. Danmark kan samligne udgifter til service når de køber ny bil. Det bil sige fabrikanterne har strukket deres forskrifter til det yderste, hvilket ikke lige frem er positivt jo.
    Du skriver du bruger 1000 på olie til den lille motor? Hvor dælen køber du dit olie?

• #5   19. sep 2014 Der er inkl. Arb løn og moms. Jeg har sagt til min mekaniker, at jeg skal have det bedste olie på og så bliver det ca. 1000 kroner med filter, løn og moms. Det er vel en ok pris? Eller hvad?

• #6   19. sep 2014 Køre mellem 5000 og 10.000km. Max. Så det ligemeget at der foreskrives 20.000km mellem service

• #7   19. sep 2014 Long life intervallerne er et godt salgs argument for feks. VW.
    Men jeg anbefaler altid 20000 som max.
    Mængden af sod der ophobes i olien bliver stor oppe ved 30000 km.
    Og den med at man bare påfylder nye additiver er vist en and.
    Råolie som du skriver mister i den grad sin smøreevne.
    Olie skal skiftes fra tid til anden. Ikke mindst for at få affaldsstoffer ud.

Så bliv du bare på dine 15000 km mellem skift. Det er det bedste du kan gøre for din motor.
    Her en knast der er slidt på en VW. Formentlig pga af for elendig olie eller for lange intervaller.

profilbillede
  • #8   19. sep 2014 Rasmus o og Martin B.

I er galt på den. Begge påstande er en and. At der måske er lastbiler der aldrig får skiftet olie tangerer hærværk ligesom hvis det var en personbil. Om en motor bruger olie eller ej er ikke en rettesnor for om olien er god eller dårlig.

• #9   19. sep 2014 Så får man forkerte ting af vide på mekanikeruddannelsen det er der jeg har det fra

• #10   19. sep 2014 en anden god ting at efterse fra tid til anden, er sin oliesi - især når bilen har så mange km på bagen.

min, 3 måneder gamle, transporter T5 2006 1,9 TDI har lige rundet 200.000 - ret præcist 200.549 - og den har lige smidt motoren pga. delvis stoppet oliesi som har nedsat smørring af krumtap og knast. Desværre var der ikke rigtig nogle forvarsler på problemet, selv olielampen havde nok tryk til at forblive slukket.

Jeg skifter selv olie mellem 10.000 - 15.000 km hvilket vil sige hver 2 - 3 måned.

• #11   20. sep 2014 Martin B.

Er selv udlært lastvognsmekaniker på 10 år nu. Og har hverken hørt om eller oplevet de ting du beskriver.

Vi har for nyligt skiftet krumtap på 2 biler for en vognmand der havde samme holdning. Ingen af bilerne havde rundet 300.000

• #12   20. sep 2014 Tænk at du tror på olie der varer evigt.
    Helt ærligt Martin.
    Prøv at at en enkelt weekend og tænkt lidt over det.
    Prøv at google hvor "store" huller der er i et oliefilter (micron) og overvej så hvor små feks. sodpartikler er.
    Hvorfor er ny olie flot gylden brun og brugt olie SORT. På trods af der sidder oliefilter.
    Det er altså ikke en lille mand med en tusch der sidder og maler på olien.

Kommentér på:
Olieskift intervaller

Annonce