4.943 visninger
|
Oprettet:
Olieskift intervaller {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg har en gammel toledo 1,9tdi 130 hk(275000 km) som jeg kører en del i. Ca. 60.000 pr år. Jeg har haft nogle stykker af dem og har altid skiftet olie og filter for hver 15.000 km. Så her den anden dag, var der en "klogeåge" der mente, at når jeg kørte så meget på så kort tid, så kunne jeg godt nøjes med olieskift for hver 30000 km. Hånden på hjertet - jeg gider ikke tage chancen for de 1000 kroner et filter og noget ordentligt olie koster. Men han var meget skråsikker og talte om både viskositet og smøre evne.
Har han ret?
Mvh. Thomas
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
mener at på en lastbil der bør man skifte olien så snart den æder af det.. altså mere end normalt
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 368
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 77 Svar: 887
apr 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 136
Du skriver du bruger 1000 på olie til den lille motor? Hvor dælen køber du dit olie?
apr 2006
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 368
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Men jeg anbefaler altid 20000 som max.
Mængden af sod der ophobes i olien bliver stor oppe ved 30000 km.
Og den med at man bare påfylder nye additiver er vist en and.
Råolie som du skriver mister i den grad sin smøreevne.
Olie skal skiftes fra tid til anden. Ikke mindst for at få affaldsstoffer ud.
Så bliv du bare på dine 15000 km mellem skift. Det er det bedste du kan gøre for din motor.
Her en knast der er slidt på en VW. Formentlig pga af for elendig olie eller for lange intervaller.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 988
I er galt på den. Begge påstande er en and. At der måske er lastbiler der aldrig får skiftet olie tangerer hærværk ligesom hvis det var en personbil. Om en motor bruger olie eller ej er ikke en rettesnor for om olien er god eller dårlig.
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 77 Svar: 887
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
min, 3 måneder gamle, transporter T5 2006 1,9 TDI har lige rundet 200.000 - ret præcist 200.549 - og den har lige smidt motoren pga. delvis stoppet oliesi som har nedsat smørring af krumtap og knast. Desværre var der ikke rigtig nogle forvarsler på problemet, selv olielampen havde nok tryk til at forblive slukket.
Jeg skifter selv olie mellem 10.000 - 15.000 km hvilket vil sige hver 2 - 3 måned.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 988
Er selv udlært lastvognsmekaniker på 10 år nu. Og har hverken hørt om eller oplevet de ting du beskriver.
Vi har for nyligt skiftet krumtap på 2 biler for en vognmand der havde samme holdning. Ingen af bilerne havde rundet 300.000
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Helt ærligt Martin.
Prøv at at en enkelt weekend og tænkt lidt over det.
Prøv at google hvor "store" huller der er i et oliefilter (micron) og overvej så hvor små feks. sodpartikler er.
Hvorfor er ny olie flot gylden brun og brugt olie SORT. På trods af der sidder oliefilter.
Det er altså ikke en lille mand med en tusch der sidder og maler på olien.
Olieskift intervaller